Aftekening welsh: wat gewenst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Aftekening welsh: wat gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 11:35

Onze schuinachterburen fokken met welsh a ponies en ik vroeg me af tot op welke hoogte de aftekeningen bij Welsh getolereerd worden. Ik weet nog dat ze vroeger altijd veulens hadden met hoge witte benen, melkmuilen (soms ook maanogen). Daarna kwam een periode met schimmelkleurtjes zonder aftekeningen, vorig jaar hadden ze palominotjes, maar dit jaar Scheve mond Een veulen met een behoorlijke bles en witte benen, en eentje met witte benen en een wit hoofd! Alleen de oren zijn donker.
Wat ik me nu afvroeg is; wat zouden ze op een keuring met zo'n veulen doen? Verward

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:45

Ik denk dat ze voor het type gaan en de eigenaar op papier Schijnheilig

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:50

vooral het laatste.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 01:38

Geen idee...in principe mogen ze op een keuring niet kijken naar de kleur, maar ja...
Is het veulen geschetst ? Ik kan me namelijk een sabinoveulen v. Ozal herinneren dat niet werd opgenomen in het stamboek, omdat het als platenbont werd bestempeld. Iets wat overigens niet eens kan, maar goed....zolang het veulen niet bont is (en dat is geen enkele welsh A) hoort er eigenlijk geen probleem te zijn. Behalve dan het probleem wat illy en joshua aandragen...ik ben nog niet zo lang bekend met keuringen (2 jaar) maar het valt me nu al op!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 02:12

Het antwoord op de topic-vraag is heel simpel. Maakt niets uit op keuringen. Alles mag, behalve (platen)bont. Voor de keuringen mag dit dus geen enkel verschil maken.
De vorige opmerkingen zijn dus eigenlijk off-topic ... maar ja ... misschien wel veel interessanter Lachen
Nieuw topic ?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:43

Ook zien ze liever geen Maanogen, daar word je wel op afgerekend. (als er bv 2 even goede merries zijn. dan word de gene met het maanoog 2e. En het is juist wel gewild veel wit

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 01:05

Alikesflame schreef:
Ook zien ze liever geen Maanogen, daar word je wel op afgerekend. (als er bv 2 even goede merries zijn. dan word de gene met het maanoog 2e. En het is juist wel gewild veel wit


Ik heb ook af en toe zo mijn bedenkingen (wie niet Lachen ) maar daar heb ik een jury nog nooit op kunnen betrappen. En tja... wat zijn 2 even goede merries.
Ik heb wel eens eens merrie met 1 oog (!) zonder probleem (ik dacht) voorlopig keur zien worden op de ck. Kan ook ster geweest zijn, maar is al lang geleden. Later heeft de merrie hier zelfs nog eens ter dekking gestaan, maar goed. Ook dat hoort dus geen verschil te maken blijkbaar.
Bij echt twee gelijken lijkt me in zo'n geval trouwens de merrie met twee ogen voor te horen gaan, maar dat is een persoonlijke mening.s

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 01:20

waarom dan? eigenlijk in dit geval..waarom niet..
Als 2 paardjes ogenschijnlijk identiek zijn (plussen en minnen) waarom wordt dan 1 afgerekend op een maanoog?
Wat is er behalve optisch daar dan mis mee/aan?
Ik denk dat dan eerder leeftijd een rol mag spelen dan een maanoog... ik ben persoonlijk ook geen "liefhebber" van een maanoog...net zo min ikm een liefhebber van een schimmel of vos..en toch heb ik een schimmel (al meerdere gehad) en een vos op stal..omdat ik langs een voorkeur durf te kijken maar ook durf te kijken langs een door mij minder gewenste eigenschap (kleur dus) doe ik er dan alles aan om die kleur weg te fokken??
Nee... onze huidige (fok)merrie (schimmel) zal gedet worden door een schimmel....
Ik ben van mening dat een keurmeester/jurylid zijn persoonlijke voorkeur moet kunnen laten varen...en als je ze lang genoeg laat rondlopen zal er altijd een verschil naar voren/boven komen...en dan geen optische....

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 01:28

toch is de prektijk wel zo. Bij mij inde buurt zit ook een welshponyfokkerij. die hebben dit al meerdere keren ervaren. en ze hebben er echt wel verstand van

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 01:31

Lageveld dacht ik toch anders ook wel Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 01:34

wat is nu verstand van paarden/pony's? paarden/pony rassen?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 01:36

Dat je weet wat ze op dekeuring willen zien en hoe je weet hoe je een goed fokproduct krijgt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 01:38

als je weet wat een ander wil zien dan heb je vertand van paarden/pony's of de rassen?????

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 01:55

Als je weet wat ze (keuringsmeesters) willen zien van een bepaald ras en dat je het zelf kan fokken en je er in verdiept dan heb je verstand van dat ras, maar zei ik net ook al ongeveer. Verward

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 02:35

Tja..in de ring willen ze bij het NWPCS vette pony's zien. Bespierd noemen ze dat dan Verward
Keuren is erg juryafhankelijk, helaas.
Afrekenen op een maanoog....tja...weet niet of het in enige mate overerft, maar als dit het geval is kan ik me voorstellen dat ze maanogen liever mijden. Bij merries zou het in dat geval echter minder verschil uit moeten maken dan bij hengsten.
Als een merrie super kan bewegen en een mooi type heeft en 2 maanogen, mag ze van mij boven die mooie merrie met goede bewegingen....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 02:44

Alikesflame schreef:
Dat je weet wat ze op dekeuring willen zien en hoe je weet hoe je een goed fokproduct krijgt.


Zijn dat niet twee heel verschillende zaken ?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:52

lageveld schreef:
Zijn dat niet twee heel verschillende zaken ?

Nee ligt heel dicht bij elkaar een goedfokprodukt doet het ook goed op de keuering. of wou je zeggen dat je welshen moet gaan fokken die niet goed op de keuring doen. Mag van mij ook succes ermee. OK dan! Misschien dast de straatstenen van de buren ze nog willen hebben. wie weet? Tong uitsteken

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:52

Bij Welsh A,B en C is het niet zo streng met kleur. zolang me maar niet bont worden. maar bij de WelshCob is het schimmel en palomino al niet meer toegestaan. Verder is veel wit juist weer wel mooi..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:10

MsMarit schreef:
maar bij de WelshCob is het schimmel en palomino al niet meer toegestaan. Verder is veel wit juist weer wel mooi..

Sinds wanneer?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:42

Alikesflame schreef:
Nee ligt heel dicht bij elkaar een goedfokprodukt doet het ook goed op de keuering. of wou je zeggen dat je welshen moet gaan fokken die niet goed op de keuring doen. Mag van mij ook succes ermee. OK dan! Misschien dast de straatstenen van de buren ze nog willen hebben. wie weet? Tong uitsteken


Nou nou.... een beetje minder mag ook Lachen , maar het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat dat dicht bij elkaar ligt. Zou wel zo moeten zijn uiteraard, maar dat is een ander verhaal.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 17:40

maar wat wou jij dan????

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:57

wat is dan een goed fokprodukt?
1 mischien 2 dagen per jaar kun je met je pony naar een keuring...je weet niet wie er keurt en wat zijn/haar voorkeur is..dik/dun..kort/lang..schimmel of juist kleur..veel wit/weinig wit ...
dan nog te zwijgen over of de pony zich die dag/dagen wil laten zien en zich laat tonen...
Mijn pony werd 2e in Kootwijk...in een blad stond dat de pony's eindelijk het "ster-predikaat" hadden gekregen...
soms hebben pony's tijd nodig om te rijpen...soms hebben de betreffende eigenaren geduld nodig...
(mijn pony was trouwens niet eerder in Kootwijk geweest Haha! )

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:42

In engeland zijn er richtlijnen je moet een bepaalde lijn trekken en alle
losse vlekken boven deze lijn zijn niet toegestaan.
Met wat betreft maanogen mag je in de keuringsbaan de pony er niet op afrekenen, wel kan het zo zijn als je qua type twee gelijken pony's heb, de pony met correcte ogen eerste wordt geplaatst.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 01:43

illy schreef:
In engeland zijn er richtlijnen je moet een bepaalde lijn trekken en alle
losse vlekken boven deze lijn zijn niet toegestaan.


Weet je ook waar die lijn zit ? Overigens wel raar dat ze die kleur in NL bont noemen, want genetisch is geen enkele raszuivere welsh A/B/C/D bont....maar goed Lachen

Kan me overigens een merrie herinneren die vorig jaar preferent geworden is, maar zelf nooit in de keuringsbaan geweest is...hadden ze er dan ook maar niet mee moeten fokken ?
Op een keuring is er inderdaad slechts een momentopname van de pony. Er valt wel wat uit af te leiden natuurlijk, maar het is niet heilig!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 09:59

joshua schreef:
Ik denk dat ze voor het type gaan en de eigenaar op papier Schijnheilig


Joshua en trouwens ook Illy: erg verdrietige opmerking Huilen . We zijn in Nederland niet zo erg als in Groot-Brittannie, waar ze eerst naar de eigenaar kijken en dan pas naar de pony. Als de eigenaar tegen zit, dan staat de pony bijna altijd achteraan in dat land.

On-topic: wit op het lijf mag, mits aangesloten aan het wit op de benen. Meer dan een vuistgroot los van de benen is verboden, aangezien dat als platenbont wordt beschouwd. Witte vlekken op de onderbuik kan ook nog en komt ook veel voor.

Een heel wit hoofd en helemaal witte benen zijn feitelijk niet verboden. Dat valt mijns inziens nog steeds onder de sabino definitie. De vraag is wel of dat je veel kopers voor de pony krijgt, maar ach ja, er is ook een markt voor tinkers.