Voeren veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Voeren veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 19:28

Omdat ik er binnenkort (5mnd) eentje "op stal" krijg vroeg ik me af wat hier doorgaans gevoerd wordt.

Het veulen zal overdag in de wei, en sávonds op stal met uitloop naar een bak staan.

Ik vraag me af of kuilgras niet "te" rijk is voor veulens/jaarlingen. Dus wat voeren jullie hooi/kuil/lucerne ? + natuurlijk veulenbrok ?

wat zijn de ervaringen hiermee?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:30

Voor veulens is weinig te rijk Knipoog . Die hebben nogal een hoge behoefte aan eiwit. Bij ons krijgen ze kuil (als dat hetzelfde betekent als in Nederland)

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 19:47

Kuil, althans datgene dat ik doorgaans heb, is zeg maar "net" geen hooi, vrij droog, langstengelig, veel structuur (maar ik heb "afgekeken"dat ze op Zangersheide bv. lucerne voeren Haha! ) vandaar dat ik eens wilde peilen wat de kenners hiervan zeggen ! + dat ik weet dat lucerne ook heel eiwitrijk is....maar aan de andere kant, zeggen ze altijd dat je een opgroeiend paard beter iets schraal, dan vet kan laten worden....vandaar.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:52

Citaat:
langstengelig
Weinig verteringswaarde.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:53

Bij ons gaan ze gewoon dag en nacht de wei in met een aantal jaargenoten. Mocht er geen gras meer zijn (onwerkelijke met 20 hectare Knipoog) voeren we droog hooi bij. Echt paardenhooi nog, meestal ook in de winter als het te nat is op het land en ze op een hoog stukje komen te staan.

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:59

Wij voeren de veulens onbeperkt kuilvoer. Maar gras is natuurlijk nog beter. Ook hebben ze een liksteen waardoor ze, bij een goede kwaliteit kuilvoer, geen brok nodig hebben.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:02

Overdag op de wei. 's Avonds biks met hoog eiwit gehalte, hooi én mineralen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:28

Overdag in het gras, 2x dgs merrie/veulen brok + granenmix.
S' winters: onbeperkt voordroog kuil (= droger dan norm. kuil) verder als boven + wat winter peen. Staan op tarwestro.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:03

Zo lang mogelijk: 24 uur/dag gras, bijvoeren 'op het oog', soms haast niks, soms wel 3 kg/dag. Variabel dus, afhankelijk van conditie veulens en aanbod van gras. Zorgen altijd wel voor goed gras.
In de winter: overdag buiten, flinke hoeveelheid kuilgras mee, 's avonds weer een goede pluk kuil en veulenbrok, tussen 1 en 4 kg - ook weer afhankelijk van conditie van het dier.
Goede conditie is bij ons: goed in de vacht, vrolijk, veel energie, zeker niet te dik.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:18

Die van ons krijgen in de wintermaanden gewoon hooi, gras (ze lopen in een groot weiland) en dan nog gewone brok met Pavo Podo veulenkorrels. Ze doen het er elk jaar erg goed op

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:24

Neel schreef:
.......... nog gewone brok met Pavo Podo veulenkorrels. Ze doen het er elk jaar erg goed op

Ja, ik voer ook Podo - weet niet of het helpt (doe het pas sinds 2 jaar) maar hoop dat ze er in ieder geval sterke botten en gewrichten door krijgen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:04

Ik voer het ook, daarbij krijgt hij ook 2 handjes muesli van Lannoo-Martens erdoor en een schepje zeewier.
Verder, in de winter zoveel hooi hij wil, nu staan ze enkele uren/dag op het land en snijd ik dagelijks enkele kilo's vers gras bij gebrek aan hectares weiland. Knipoog Daarnaast krijgt hij ook 2 maal per dag gewoon droog hooi.
Xennie doet het er goed op. Lachen

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:06

voordroog en pavo veulenbrok s'morgens en s'avonds en overdag zoveel mogelijk in de wei in de winter en in de zomer elke dag buiten. Het bijvoeren doe ik op het oog.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:02

veulens en jaarlingen voer je niet snel te rijk. Het ligt wel helemaal aan de samenstelling van het gras of hooi wat je moet bijvoeren. Na het afspenen voer ik 1 of 2 kilo veulenbrok (=meer kopergehalte) bij. Kijk even hoe het veulen daarop doet. Vind je het te dik, geef dan minder, wordt ie te dun, dan geef je hem meer (tot 3 a 4 kilo veulenbrok) Twijfel je aan de kwaliteit van gras of hooi zou je nog een vitamine-mineralen/koper toevoeging kunnen geven.

Lang-stengelig hooi zou ik nooit aan veulens of jaarlingen geven, daar zit nl bijna geen voedingswaarde in.

Deze gegevens zijn gebaseerd op paarden met een gemiddelde stokmaat van 165/170 mtr. Lachen