Vererfde Balzflug artrose?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Vererfde Balzflug artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 09:25

Ik ken een balzflugmerrie die dit jaar 6 wordt, en die komt uit een merrielijn die klinkt als een klok. Komen internationaal lopende paarden uit voort zowel in springen als dressuur.

Nu heeft deze merrie (met een superkarakter) artrose in de straalbeentjes. En dit heeft er altijd al gezeten, dit is geen slijtage, het was er al. Nu wordt gezegd dat die van vaderskant komt, het schijnt vaker bij Balzflug voor te komen dat hij artrose vererft.

Als dat zo is, snap ik niet waarom ze bij het KWPN zo verschrikkelijk zeiken over OC(D). Want dat had liever gehad dan die artrose....

De hond is de betere mens


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 09:57

Oke, effe ter informatie:
- de merrie heeft de artrose in het eerste levensjaar al gekregen, dat is geen slijtage, dat is erfelijkheid. Een paard dat later slijtage krijgt in wat voor vorm dan ook, is mijns inziens slecht getraind.
- ze is buiten opgefokt (op moment van aankoop zat ze dik in de vacht en had ze dikke benen van de mok)
- die merrielijn is echt goed en onderzocht. Ze is gekocht op de paardenmarkt en ik vroeg me af waarom zo'n merrie daar kwam. Conclusie: ze is gerontgend en artrose is ontdekt. Anders hadden ze haar geheid gehouden. dus ze checken hun eigen fokprodukten bij voorbaat voordat ze er ook maar iets mee gaan doen. Als de merrielijn niet gedeugd had, dan hadden ze er niet mee gefokt.
- met artrose is stilstaan funest. Iemand met artrose krijgt zelfs vaak pijnstillers om door te gaan met bewegen. Want niet bewegen doet de artrose sneller ontwikkelen.
- De opmerking dat het van balzflug kwam, kwam van de veearts.
alabastro schreef:
Het is niet correct van direct alles op de hengst af te schuiven want meestal ligt de oorzaak ergens anders, mede doordat de hengsten de enige zijn die steeds een medische test moeten ondergaan vanwege de hengstekeuring (ook geen garantie natuurlijk)

Een hengst kan getest worden op wat hij heeft, maar niet op wat hij vererft. (ja, hooguit middels de nakomelingen).
Maar verder ben ik het wel met je eens dat de opfok (beweging en goed voer met belangrijke stoffen) van grote invloed zijn in de eerste levensjaren. Ook met het oog op OC(D). Ik denk zelfs nog wel meer dan erfelijkheid.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 23:04

Ze had het ook maar van de veearts, dat is alles. Je hoeft niet kwaad te worden frunnik.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 10:59

Snap ik, zoiets blijft altijd gevoelig. Dat heb ik met het wobblersyndrome, daar heb ik een 2 jarige voor naar de slacht moeten brengen. Misschien had ik het ook anders moeten zeggen. Ik denk wel dat gebreken waaronder artrose kunnen ontstaan door verkeerde training, wat niet altijd wil zeggen dat alle vormen van atrose op latere leeftijd ontstaat door verkeerde training. Zo had ik het beter neer kunnen zetten.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 10:47

en Habicht is de vader van Balzflug. het is erg ongelukkig. die mensen hebben toch wel hun best gedaan om een goede merrie te fokken. Kiezen een goede merrielijn en laten deze toch wel op tijd rontgenen... Niet goed, paard eruit. en toch fokken ze dan een paard met artrose.

De hond is de betere mens


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 18:10

de betreffende merrie heeft ook al speciaal beslag en ze krijgt een voedingssupplement om het proces tegen te gaan.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 bezoekers