Grootte jaarlingveulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Grootte jaarlingveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-02 17:09

Er zijn al heel wat topics over de hoogte van veulens geweest maar ik had toch nog een vraagje. Gisteren zei iemand me dat een veulen met een jaar ongeveer z'n volwassen hoogte bereikt heeft. Volgens die man krijgen ze dus het eerste jaar hun hoogte en beginnen ze daarna in de "breedte" te groeien (met nog enkele centimetertjes in de hoogte erbij).
Klopt dit met jullie ervaringen ?
Ik was al best trots dat mijn veulen (wat einde maart 1 jaar wordt) al zo'n 1.45m hoog is maar volgens die man zou ze nu al ongeveer even groot als de moeder (1.60m) moeten zijn. Met touwtjes enzo ben ik nog niet aan de gang geweest (de tijd zal het wel uitwijzen) en op het eerste zicht lijken haar benen ongeveer even lang als die van de moeder. Toch zit die uitleg van die man me "dwars". Hij stelde dat m'n veulen dan maar 1.55m a 1.58m zou worden.
Wat denken jullie hier van ? De merrie is dus 1.60m en de vader 1.70m maar van grootvadertje Donnerhall wordt dan weer gezegd dat hij klein durft fokken ????

groetjes van een lichtjes ongerust Teigetje

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)



Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-02 19:31

Hey dankje dames, ik ben alweer gerustgesteld. Fabienne, ik heb je lijstje gevonden. Die 1.45m is een schatting (ze is een stuk groter dan onze pony van 1.37 en nog een beetje kleiner dan ons paardje van 1.58) maar dat lijstje is echt erg interessant. Ik heb gefokt om een paard van maximaal 1.65m te krijgen dus mijn wens lijkt toch in vervulling te gaan.

thanks

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-02 15:46

Marlies schreef:
Teigetje,
Een jaarling die dus 1.45 meter is zal uiteindelijk rond de 1.80 worden. Dit is natuurlijk wel onder de meest ideale omstandigheden, welke er uiteraarde nooit zijn (paard krijgt zeker een keer een griepje).
Groetjes


1.80m!!!! Dan hoop ik dat ze veeeeel griepjes krijgt Haha! want ik hoop op maximum 1.65m! Veel plezier met jouw jaarling en bedankt!

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SuperMinx, Ubermetrics en 62 bezoekers