hengst voor mijn merrie!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

hengst voor mijn merrie!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 12:13

Ik wil dus mijn merrie laten dekken en ben dus nu bezig met het zoeken naar een passende hengst voor haar.
Mischien hebben jullie ook nog goede suggesties want ik vind het erg moelijk.
het is een domkerbruine merrie van 1.70 frulhing x Marinier. Hier een foto van haar!
Afbeelding
Omdat de hele lijn donkerbruin zwartbruin gefokt is lijkt het me leuk die kleur te behouden. Ook wil ik een hengst die over het algemeen nog wat maat doorgeeft en wat sneller is in het achterbeen (daar is mijn merrie wat traag) Heb zelf al naar de volgende hengsten gekeken kennedy,lancet,obelisk,polansky,sandro en undigo,
Mischien heeft iemand bij 1 van deze hengsten al zoiets van past absoluut niet bij de merrie ook dat hoor ik graag.
ben benieuwd waar jullie mee komen.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:28

Florencio heeft een snel achterbeen en is ook donkerbruin van kleur. Op bokt heb ik al gelezen dat Lancet geen snel achterbeen fokt. Van de anderen kan weet ik het niet.

bedoel je met Sandro soms Sandreo? Zoja die heeft in mijn ogen ook geen snel achterbeen.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:44

Jammer dat je op zo'n merrie niet een springhengst zet Lachen

Het was maar een idee Knipoog

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:59

Wie zou jij dan voorstellen Frans? Een goed bewegende springhengst?

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 13:37

Franske schreef:
Jammer dat je op zo'n merrie niet een springhengst zet Lachen

Het was maar een idee Knipoog


Een passende springhengst in gedachte??

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:51

Je merrie is erg lang, haar hals en hals-hoofdverbinding mag ook behoorlijk verbeterd worden. Verder vraag je voor een snel achterbeen..

Als ik deze punten op een rij zet kom ik bij Alabastro uit (www.stal-smeets.com) Deze hengst is wel vos, echter is de kleur volgens mij het eerste waarin je concessies mag doen...

Als het KWPN moet zijn...hmmmm *zucht*, Korte hengst met wel een goede lange hals en een snel achterbeen. Misschien Rousseau, hoewel ik de meeste veulens een lelijke rug/halsverbinding vind hebben. Of Lord Sinclair, die fokt ook korte paarden. Wanneer je dan nog kiest voor Lord Sinclair II (geen kwpn overigens) heb je iets meer massa.

Daarbij is het dekgeld van de laatsten wel een heel stuk hoger

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:42

petraaken schreef:
Wie zou jij dan voorstellen Frans? Een goed bewegende springhengst?


ik gok zo maar op oklund Knipoog

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:45

Franske schreef:
Jammer dat je op zo'n merrie niet een springhengst zet Lachen

Het was maar een idee Knipoog


Je neemt me de woorden uit de mond.....

Het is echt een hype om overal maar een dressuurhengst op te zetten! Zonde van het goede springbloed!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:51

Welke niet...
Kennedy geeft geen maat door,
Obelisk en Polansky zijn 2 van mijn grote favorieten, maar zou ik zelf alleen gebruiken bij een merrie met een meer gesloten bovenlijn.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:59

rockey schreef:
ik gok zo maar op oklund Knipoog


Nee hoor, ik ga hier niet eigen hengst aan staan te raden.

Niet dat het niet mag Knipoog Maar springhengsten genoeg.

Was gewoon mijn gedachten bij de bloedlijn Fruhling x Marinier, om daar toch een springhengst op te zetten.

Succes met je keuze!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:09

Weet je wat intressant zou zijn wat type en bloedlijn betreft?
Metall
Fok je terug op Marinier en Ramzes. Verder geeft Metall paarden met een mooi en functioneel front en een goed achterbeen. Waarschijnlijk zou het veulen dan ook een heel goede sprong kunnen laten zien.
Het enige minpuntje zou zijn dat het voorbeen wat kort blijft, maar daar zou ik vrede mee hebben. Als je er gelijk een hengst à la Obelisk opzet, heb je kans dat je overblijft met vlees noch vis .

harryvdz
Berichten: 195
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:21

Sjuimpje schreef:
Welke niet...
Kennedy geeft geen maat door,
Obelisk en Polansky zijn 2 van mijn grote favorieten, maar zou ik zelf alleen gebruiken bij een merrie met een meer gesloten bovenlijn.


Nu ben ik in deze niet geheel onpartijdig maar toch:

Kennedy:
Met een merrie van 1.70 erachter is de maat wat mij betreft geen probleem bij een dergelijke grootramige merrie. Ik heb er redelijk wat gezien in mijn leven en met merrie met een dergelijke stokmaat zou ik op dat punt geen moment twijfelen.
Als ik een verbeterpunt adh vd foto moet noemen, dan is naar mijn mening de bovenlijn idd een aandachtspunt.
Als men nu de exterieurindex erop naslaat kan men zien dat Kennedy juist op dat punt "de andere kant" op fokt.

Verder vind ik het idee van een springhengst ook nog niet zo verkeerd. Het is idd mode om bij de dressuurhengsten te dekken en zo de "springlijnen"om zeep te helpen. Let wel op de rugpartij en misschien is een all roundr een idee: Odermus R?

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 21:09

LuvdaTossa schreef:
Je neemt me de woorden uit de mond.....

Het is echt een hype om overal maar een dressuurhengst op te zetten! Zonde van het goede springbloed!


Gaat mij er niet om om met hype mee te doen ,maar heb nu al een merrie staan die graag en best aardig springt en ik spring dus geen meter dus volgens mij niet echt onlogisch dat ik meer naar dresuurgefokte hengsten kijk. dat wil trouwens niet zeggen dat ik niet voor springbloed zou gaan .

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:14

Ik kan me eigenlijk alleen vinden in de berichten van Franske en Fokker79. Ik zou het beste er uit proberen te halen en mij lijkt het ook dat je de meeste kansen zou hebben met "springbloed". Maar zoals ik je begrijp is het veulen puur voor jezelf. Wat is de verdere afstamming van de merrie?

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 21:29

Heb hier mijn papieren niet moeten nog teruggestuurd ivm stamboekopname.
Dus zit even te vogelen in haar paspoort achter frulhung zit verder Lady killer landgraf 1.Landadel.
Achter haar moeder Zverka zit ultimate,juriste.sf.
En ja het is in principe de bedoeling dat ik het veulen hou mits het natuurlijk past ben ik wel reeel in.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 21:37

Ben zo en zo ook van plan de fokker nog eens te bellen als je kijkt naar de moeder van mijn merrie fokte ze duidelijk een bepaalde bloedlijn waarin bepaalde hengsten telkens weer terugkwamen.
Ze is vanuit dat oogpunt jaren geleden al eens gedekt door Horatio jammer genoeg is dat veulen vlak na de geboorte overleden.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 21:41

Sjuimpje schreef:
Weet je wat intressant zou zijn wat type en bloedlijn betreft?
Metall
Fok je terug op Marinier en Ramzes. Verder geeft Metall paarden met een mooi en functioneel front en een goed achterbeen. Waarschijnlijk zou het veulen dan ook een heel goede sprong kunnen laten zien.
Het enige minpuntje zou zijn dat het voorbeen wat kort blijft, maar daar zou ik vrede mee hebben. Als je er gelijk een hengst à la Obelisk opzet, heb je kans dat je overblijft met vlees noch vis .


ZOu eens gaan kijken naar die hengst ken hem persoonlijk alleen van naam. maar moet zeggen dat ik hier wel wat aan heb .
Is voor mij allemaal nieuw en wil gewoon alles goed hebben bekeken om uit een paar geschikte en mij aansprekende hengsten een keuze te kunnen maken.

AuthenticJarig

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:07

Dit kon ik vinden over Metall:

Citaat:
Métall is qua exterieur de mooiste hengst van Nederland en dat geeft hij door aan zijn kinderen. Métall is een rijk gelijnde hengst met veel hals, zeer mooi hoofd, met zeer goede bewegingen. Métall is een hengst met een super karakter.
De veulens van Métall zijn langgelijnd, tonen veel ras en kwaliteit. Ze hebben veel front en mooie hoofden, de bewegingen zijn ruim en tactvol, veel kracht in de achterhand en het voorbeen wordt mooi verheven weggezet.

Métall heeft met veel succes deelgenomen aan de hengstencompetitie:


Groesbeek 1e plaats
Hengelo 2e plaats
Weert 1e plaats
Den Bosch finale 2e plaats met steeds hoge punten.

Indoor Brabant hengstenkeuring 2000:
Bij de hengsten met afstammelingen werd Métall kampioen.

Métall is qua bloedvoering, type en beweging zeer interessant voor het fokken van zowel dressuur als springpaarden.

Métall staat ter dekking bij de hengstenhouderij en KI-station Gebroeders van Manen


Wel mooi paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:14

Wat loopt Metall in de sport op dit moment eigenlijk Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:23

Fokker79,
ik zou zelf ook niet bang zijn om op een paard als deze Kennedy te gebruiken,
alleen gaf TS zelf aan dat ze zocht naar een hengst die maat meebrengt, dat doet hij nou eenmaal niet.

Maar als Ferro bloed met daarachter Ramiro de TS aanspreekt, zou ik liever Metall aanraden. Ik kan mij goed vinden in de reacties zoals die van Franske en met Metall heb je naar mijn idee een gulden middenweg.
Je verlochent de achtergrond niet want wat bloed en type betreft sluit en vult hij super aan, maar de wens van de TS kom je ook tegemoet want Metall geeft paarden die erg goed kunnen bewegen.
http://www.gebrvanmanen.com/cgi-bin/Dutch/Metall.htm

harryvdz
Berichten: 195
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 22:26

Metall is idd ook een optie, alleen ik weet niet precies hoe hij in de bovenlijn vererft. Bovendien kan je je uit praktisch oogpunt afvragen of het wel zo handig is. Diepvries betekent immers extra kosten in veearts, los van het feit dat het prima gaat hoor.

Trouwens misschien is de nieuwe Voltaire Notaris ook een aansprekende hengst, kan ook leuk passen lijkt me zo (schiet me ineens te binnen)
Sydney is ook een all round hengst, echter schimmel.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 22:54

Sjuimpje schreef:
Fokker79,
ik zou zelf ook niet bang zijn om op een paard als deze Kennedy te gebruiken,
alleen gaf TS zelf aan dat ze zocht naar een hengst die maat meebrengt, dat doet hij nou eenmaal niet.

Maar als Ferro bloed met daarachter Ramiro de TS aanspreekt, zou ik liever Metall aanraden. Ik kan mij goed vinden in de reacties zoals die van Franske en met Metall heb je naar mijn idee een gulden middenweg.
Je verlochent de achtergrond niet want wat bloed en type betreft sluit en vult hij super aan, maar de wens van de TS kom je ook tegemoet want Metall geeft paarden die erg goed kunnen bewegen.
http://www.gebrvanmanen.com/cgi-bin/Dutch/Metall.htm


ben even gaan kijken en is idd een mooie hengst ,heb ook gelijk gekeken voor special-d daar kwam iemand anders weer mee voor mijn merrie .
over die hengst mischien nog wat meer info??

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 23:00

Fokker79 schreef:
Metall is idd ook een optie, alleen ik weet niet precies hoe hij in de bovenlijn vererft. Bovendien kan je je uit praktisch oogpunt afvragen of het wel zo handig is. Diepvries betekent immers extra kosten in veearts, los van het feit dat het prima gaat hoor.

Trouwens misschien is de nieuwe Voltaire Notaris ook een aansprekende hengst, kan ook leuk passen lijkt me zo (schiet me ineens te binnen)
Sydney is ook een all round hengst, echter schimmel.


Geloof niet dat Sidney wat voor mijn merrie is wel wat betreft exterieur maar niet wat betreft beweging komt op veel punten met tekortkomingen overeen met mijn merrie. Scoort op dezelfde punten goed en op dezelfde punten minder .

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 23:23

Wil jullie even hartelijk bedanken voor alle reacties ben nu al die hengsten die genoemd zijn op een rij aan het zetten en blif haken op Metall en niet hier genoemd maar spreekt mij wel erg aan Special-D.
Denk daarin 2 kanten op teneerste metall heeft zich al ruim bewezen door zijn nakomelingen en Special-D moet zich nog gaan bewijzen.
Dus daar ga ik me nog eens over buigen moet eerlijk zeggen dat ik ook niet van plan ben gelijk de hoofdprijs te gaan betalen voor dekgeld terwijl ik absoluut nog niet weet wat mijn merrie haar aandeel wordt in deze.
Dus aan de ene kant denk ik mischien beter een jongere hengst met een goede bloedlijn die mischien zich nog moet bewijzen .
dan gelijk aardig wat dekgeld neerleggen en er dan achter komen dat mijn merrie niet echt geweldig doorfokt Verward

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 07:24

Citaat:
Dus aan de ene kant denk ik mischien beter een jongere hengst met een goede bloedlijn die mischien zich nog moet bewijzen .
dan gelijk aardig wat dekgeld neerleggen en er dan achter komen dat mijn merrie niet echt geweldig doorfokt


Dus toch maar Alabastro? Haha!


Uit een moederlijn waar al heel wat ggk hengsten gekomen zijn.....