dekken op oudere leeftijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janee25
Berichten: 250
Geregistreerd: 27-10-03

dekken op oudere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 12:40

Heey allemaal,

ik had een vraagje: mijn D-pony is bijna 16 jaar, het lijkt me wel leuk om er een veulentje bij te fokken, maar ik hoor wel eens dat het risico's met zich meebrengt... vooral omdat ze NOG NOOIT een veulentje heeft gehad.. nou wil ik jullie meningen wel eens horen.. want ik hou liever mijn lieve Lady dan dat ik dalijk met een (ook leuk) veulentje zit.. maar zonder moeder Huilen geef aub eerlijk jullie meningen over wat de risico's zijn, ze is trouwens nog harstikke fit (soms té Tong uitsteken ) en steld zich zeker niet oud op.. nou ik hoor het wel,

alvast bedankt

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 13:42

16 is nog niet zo oud voor een pony, als de DA ze kan scannen, zal hij je wel vertellen of er een probleem is of niet. Ik kan het me niet direct voorstellen dat het niet zal gaan, mede omdat ze nog geen veulen gehad heeft, heeft de baarmoeder ook nog niet afgezien. Dus waarschijnlijk geen probleem.

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 15:03

ik denk dat je het gewoon moet proberen!!

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:45

Ik denk het indd ook.. volgens mij kan het ook geen kwaad.. zolang ze maar in een goede conditie is... dan kan ze de bevalling goed doorstaan.. *als verder alles goed zit/gaat natuurlijk* maar ik zou indd zoals Alabastro al zegt gewoon ff naar je DA gaan en vragen wat hij/zij der van vind die weet het toch wel het beste... Als je het laat doen hou je ons dan op de hoogte. Lachen

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:45

16 jaar moet nog wel lukken, maar dan moet je niet te lang meer wachten, gewoon dit jaar doen ofzo..

janee25
Berichten: 250
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 20:04

Heey dank je wel voor jullie snelle reacties Lachen en als het gaat gebeuren houd ik jullie zeker op de hoogte , maar dan ga ik nu maar eens met mama papa en de DA overleggen Tong uitsteken

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:37

Ik ben benieuwd Lachen

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:51

Ja, ik zou er gewoon voor gaan. Als de merrie gewoon in een goede conditie is zoals je zegt dan moet het geen probleem zijn!
Veel succes ermee!!

janee25
Berichten: 250
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 13:13

Ik krijg er steeds meer zin in Tong uitsteken de dierenarts komt woensdag voor een van onze andere paarden... dus dan gaan we vragen wat hij ervan vindt, nou had ik nog een paar vraagjes: kent een van jullie een mooie vos hengst D-pony??? het liefst met lange benen en niet te groot hoofd, en dan nog een vraagje: hoeveel maanden van te voren kun je nog ECHT intensief met haar rijden? en hoeveel maanden erna kan het veulen ong 3 dagen van het veulen af???

alvast bedankt *LOL*

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:14

Over het intensief rijden zijn de meningen erg verdeeld, maar wat versta jij hieronder? Een Z parcours rijden of een intensieve dressuurtraining?

Ik zal even kijken naar een leuke voshengst D pony, ik zou denk ik gaan zoeken bij het NRPS, waar ze een aantal hele leuke hebben staan!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:17

Bijvoorbeeld Casper (v. Conquistador) is een erg leuke hengst, of Idzard (v. Ismael ox), Kanshebber (v. Krimh ox), Khadiboj vd Klaverborch (v. King Kadanz), Melvin (v. Mufaq ox), Kalido vd Klaverborch (v. Khadiboj vd Klaverborch)

Idzard:
Afbeelding

Khadiboj:
Afbeelding

Kalido:
Afbeelding

Ook Elegant en Country vind ik erg leuk, deze ken ik beide van dichtbij, een meisje die ik ken brengt deze hengsten uit op wedstrijd, súperlopen en bloedmooie hengsten.

Dit zijn overigens allemaal vosjes Haha!

Kennis van mij heeft een jaarling v. Country (moeder is Candy Surprice), écht een bloedmooi veulentje!!!!
Laatst bijgewerkt door Climax op 30-05-04 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

janee25
Berichten: 250
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 13:28

bedankt Lachen,
zijn dit allemaal papierhengsten?
dat hoeft eigelijk niet, want de moeder heeft ook geen papieren,
en ht liefst moeten ze ook een beetje in de buurt van Den Bosch zijn, zou heel handig zijn!! Het hoeven echt geen supergoede hengsten te zijn!! als ze maar beetje mooi zijn Tong uitsteken en lief Knipoog maar toch kei bedankt Lachen (het zou eigelijk het beste zijn als iemand bv. gewoon een hengst thuis heeft staat.. ook een beejte voor zijn lol ofzow)

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:29

Dit zijn allemaal goedgekeurde NRPS hengsten.

janee25
Berichten: 250
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 13:31

hmmm.... dan zullen ze ook wel duur zijn om te dekken? hoeveel kost dat eigelijk ong.. dekken? (en ik bedoel dan gewoon een hengst.. hoefd helemaal niet goedgekeurd te zijn eigelijk) owja.. als de vader papaieren heeft en de moeder niet kan het veulen dan papieren krijgen?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:32

Als je merrie 16 is en nog nooit een veulen heeft gehad zou ik wel even goed informeren bij de dierenarts wat voor risico's het met zich mee brengt.
Dit is niet om je bang te maken hoor maar het is wel degelijk zo dat oudere merries die op latere leeftijd een 1e veulen krijgen complicaties kunnen krijgen.
Is niet zo dat jongere paarden dat niet hebben hoor maar in dit gaval is het precies hetzelfde als oudere vrouwen die kinderen willen krijgen.
Hier is goede begeleiding en controle erg belangrijk.
Ik zal je dus niet afraden het te doen maar ik zou me wel goed laten adviseren wat verstandig is:)
succes!!!!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:35

Bij het NRPS kun je dan wel papieren krijgen, misschien is het voor de toekomst van het veulen dus beter om met een ggk hengst te fokken. Bovendien kun je er dan bij verkoop, als het een leuk veulen is, meer geld voor krijgen.

Wat een dekking van de gemiddelde NRPS D-pony hengst kost durf ik zo niet te zeggen, mss iemand anders?

16 jaar lijkt me nog niet dramatisch oud om een veulen te krijgen, maar goed, ze vraagt het ook aan de DA, maar ik denk dat dit nog gewoon kan hoor!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:45

Zou je overigens een foto van je merrie kunnen plaatsen (liefst stand en beweging natuurlijk, maar iedere foto is beter dan geen beeld van de pony Tong uitsteken ) en een beschrijving van haar zwakke punten die we op de foto's niet kunnen zien? Dan is het makkelijker om er een passende hengst bij te zoeken.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 13:49

Nog een leuke NRPS-hengst v. Condor ox: Composer vd Beekerheide!

Afbeelding

janee25
Berichten: 250
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 15:17

nou echt zwakke plekken heeft ze niet hoor... maar ik vin dat ze best korte voorbenen heeft Tong uitsteken en echt geen klein hoofd, ook niet te groot...maar toch.

onder intensief noem ik in 3 dagen ong. 100 Km lopen voor de kar!!

op deze site staan foto's van haar:
http://www.geocities.com/elienvdberselaar/Lady.htm

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:02

Dat intensief zou ik 4 maanden vantevoren toch zéker wel laten.

Maar je moet haar wel beweging blijven geven!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:03

Hele mooie pony! Dat type zou ik eigenlijk zeker wel dekken met een NRPS'er, kun je ook mooi papier bij het veulentje krijgen.

Dat wat kortere voorbeen moet je erin houden, kun je er een mooi veulentje uit fokken.

Ik vind Idzard of Kalido wel erg goed bij jouw pony passen!

janee25
Berichten: 250
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 16:11

Kan iemand mij vertellen hoeveel dat ong kost dat dekken? (door een NRPSer?)

janee25
Berichten: 250
Geregistreerd: 27-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 16:11

met papieren Knipoog

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:11

Ohja, dat zal ik nog even proberen op te zoeken...

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 16:17

Dekgeld van Kalido vd Klaverborch is 225 euro.

Het dekgeld van zijn vader Khadiboj vd Klaverborch is ook 225 euro.

Kalido is deze pony:

Afbeelding
Afbeelding