Kan een hengst pigmentvlekken vererven?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Kan een hengst pigmentvlekken vererven?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 10:01

We hebben hier een veulentje staan waarvan de moeder een Krack C is. Dit veulen heeft op sommige plekken donkere vlekken, iets grotere afmetingen dan een rijksdaalder. Ze zijn heel donkerbruin tot naar zwart toe.

Laatst kwam dus iemand bij ons en zei dat het bij de Krack C weg kwam? Maar is dit inderdaad zo?

Ik vind het btw niet erg, het staat wel grappig Haha!

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:12

Ja zeker,

dit zit hoogstwaarschijnlijk in de genen van Krack C. En als iets in je genen zit, kun je dit vererven. (positief en negatief)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 10:13

Maar zijn er meer mensen die dit herkennen in combinatie met Krack C of een andere hengst?

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:20

Wij fokken appaloosa's dus het is de bedoelig dat de hengsten kleine vlekjes (stippen) vererven. *LOL*

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:30

He, wat grappig, mijn Krack C merrie heeft ook een donkere pigment vlek (op de zijkant van de buik). Het zou dus zo maar bij Krack weg kunnen komen.
(Hoewel 2 natuurlijk nog niet een echt representatieve steekproef is Haha! )

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 10:31

Kelan schreef:
He, wat grappig, mijn Krack C merrie heeft ook een donkere pigment vlek (op de zijkant van de buik). Het zou dus zo maar bij Krack weg kunnen komen.
(Hoewel 2 natuurlijk nog niet een echt representatieve steekproef is Haha! )


Nee maar dit is er dus wel eentje meer Haha!

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:28

Bend Or spots misschien?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 11:46

Kun je even uitleggen wat Bend Or spots zijn Tenfold?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:51

In het Frans noem je dat: taches de charbon, oftewel houtskoolvlekken.

Kore heeft er `s zomers een kleintje op haar rug, je ziet het wel. In de winter zie je er niks van!!

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:56

Bend Or spots (also called Ben d'Or, Smuts or Grease Spots). are small to large spots of color that range from a couple of shades darker than the base coat to very dark, almost black. They're most commonly seen on Chestnuts and Palominos but also occur on darker colors, they're just harder to see. These are randomly distributed on a horse. These may not be present at birth, some horses may not get them until they are a few years old and some horses may not get them for several years. The genetic control of Bend Or spots isn't known, more than likely they're a dominant trait.

Bend Or - TB
Bend Or spots are named after a Thoroughbred that was a described as a golden chestnut with peculiar dark spots on his body.

Foto's zijn te zien op http://www.equinecolor.com/unusual.html

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:59

Mijn tweejarige zit er ook vol mee. Ze maken weleens grapjes dat ik onbewust toch een Appaloosa heb gefokt Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:41

Die Bend Or Spots, daar heb ik een aantal maanden geleden ook voor het eerst over gehoord. Echt ontzettend interessant dat de genen van een hengst na zo'n lange tijd weer boven water kunnen komen.

Sall

Berichten: 6704
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:00

Mijn merrie (cocktailxmichelangelo) heeft van die donkere pigment vlekken en een witte vlek op haar kont.
Ook heeft ze 'vosvlekken' op de kroonranden van haar witte voeten.
Haar 2 jarige veulen komt binnenkort naar stal terug en is van Krack C, ben benieuwd hoe het bij haar is (mischien niet alleen een appaloosa wannabe, maar bijna een echte! Knipoog )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:03

chantal1 schreef:
Die Bend Or Spots, daar heb ik een aantal maanden geleden ook voor het eerst over gehoord. Echt ontzettend interessant dat de genen van een hengst na zo'n lange tijd weer boven water kunnen komen.


In de stamboom van mijn merrie zit bij mijn weten geen Bend Or of een van de nakomelingen/bloedverwanten. Het kan zeer zeker dat dit verschijnsel vaker voorkomt, maar dat het soort aftekening pas door de Hengst Bend Or een naam hebben gekregen.

Toch nog even opgezocht:

http://www.equinecolor.com/unusual.html

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:20

Mijn dame heeft een donkere vlek op haar aalstreep, net na de vlanken op haar kont. Ze is bijna volbloed arabier, dus blijkbaar duiken ze daar ook wel eens op.
Zal eens vragen of haar zusjes of moeder die ook hebben..

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:59

Iroko heeft ook pigmentvlekken, en zijn 3jarige dochter ook. Alhoewel haar moeder het ook had, dus het komt van 2 kanten Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 18:03

chantal1 schreef:
Die Bend Or Spots, daar heb ik een aantal maanden geleden ook voor het eerst over gehoord. Echt ontzettend interessant dat de genen van een hengst na zo'n lange tijd weer boven water kunnen komen.


Van welke hengsten is het bekend dat ze dat hebben? In onze lijn zit na Orame en Krack C een Havel x Actueel x Goudsmid.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:35

Mijn ene merrie heeft ook BendOr spots, ze komen met de zomervacht tevoorschijn. Een aantal zie je ook met de winter, en deze zitten vaak op blijvende plekken, daarbij komen er ook elke keer nieuwe op andere plaatsen. Je ziet wel het verschil tussen die vlekken en gewone appaloosavlekken.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:11

Bend Or spots zijn in heel veel lijnen van warmbloeden terug te vinden. Heel veel lijnen zijn terug op VB lijnen te brengen vandaar dat het nogal veel voorkomt bij WB.
Bij quarters zit ook dezelfde oude VB lijnen waarin deze 'tekening' eerst voor kwam, dus men kan het ook in veel QH's terug vinden.

In volbloed arabieren komt het, over het algemeen, niet voor maar men moet heel goed hun bloedlijnen terug kunnen vinden naar "zuiver" arabieren. Tijdens en tussen de twee grote oorlogen zijn heel veel papieren/registraties verloren gegaan van russische en poolse stoeterijen met gevolg dat er toch wat arabieren rondlopen met een vleugje VB bloed. De Bend Or spots van bepaalde arabier lijnen zou hiervan kunnen komen.

De vlekken op zich kunnen heeeel klein (stipjes) tot erg groot Bloos! (ipv wit bont heb je een zwart bont paard) zijn!!
Ook heeeeeel vaak zijn Bend Or spots terug te vinden op paarden die de sabino gene dragen. Dit kan louter toeval zijn of misschien zijn de twee genes 'gelinkt' ... dit is nog in UCL Davis in onderzoek.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:20

Wie op bokt heeft ook al weer een schimmel KWPN-er die allemaal witte vlekken heeft?
Ik keek namelijk op de site die Tenfold aangaf en zag de paarden met Birdcatcher Spots.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:21

ja ik ken idd een kwpn schimmelruin die nog heel donker was en op zijn heup allemaal witte vlekken. hij stamde van amor af.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:27

Amanda hier op bokt rijdt een paardje die birdcatcher spots heeft. Is een Manhattan x Pion. Foto's van het paard staan in Amanda's profiel.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:33

Cassidy schreef:
Amanda hier op bokt rijdt een paardje die birdcatcher spots heeft. Is een Manhattan x Pion. Foto's van het paard staan in Amanda's profiel.


Inderdaad, ik bedoelde Tyrano van Amanda.