fokken met deze merrie???(nrps)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

fokken met deze merrie???(nrps)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 19:21

Wij hebben op stal een manege pony staan. Ze heet Lady en heeft volgens mij best goede papieren. Het is een mooie merrie en kan ook goed lopen. Dresuur en springen. Ze is op een manege beland maar zou zoveel beter uitkomen bij een particulier. Ze is een vrij snelle pony, maar wel heel braaf.

Onze staleigenaar heeft een aantal KWPN merries waar hij mee fokt. Dus Lady zou in mijn ogen ook best en veulen kunnen krijgen.

Maar hij en ik ook hebben weinig verstand van nrps ponies. Waarschijnlijk gaat hij helemaal niet fokken met lady maar ik was gewoon benieuwd en wilde eens wat leren over het NRPS.

De merrie is 1.48m en is een vosje.
De vader is Kenaf NPA. (keur pres sport) Is zelf ZII dresuur en ZZ springen. Dat heb ik opgezocht. Ook fokklasse 1 Dat is dan voor verichtingsonderzoek, sporttraject en nakomelingenonderzoek, als ik het goed heb.

De vader van de moeder is Merrie Moscan He. Die staat ook op FA. Volgens mij ook een goede hengst.

In hoeverre is dit idd een goed papier en in hoeverre zou een veulen van lady te verkopen zijn.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:20

Kenaf is volgens mij wel een bekende hengst. Heeft zelf ook geod gepresteerd, zo te zien, en aan alle eisen voldaan. merrie Moscan is een New Forester, toch? Dat is zeker een hele bekende. De merrie heeft in elk geval de perfecte hoogte, 1.48, grote D pony.
Maar verder...??? Ik heb echt geen idee hoe de pony handel is. Volgens mij zijn er niet veel mensen die een ponyveulen kopen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:22

Ponyhandel is bar slecht, net als de paarden. Dus tja ik zou het persoonlijk niet doen...... Of je moet het veulen per se willen houden voor later voor de kinderen b.v.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:15

Ik snap wel ergens je beweegredenen, vooral als het een mooie en goede, brave pony is. Alleen moet je goed overwegen of het wel te doen is, als het veulen toch maar voor de verkoop is en je niet onmiddellijk een goed baasje voor het beestje vindt. Met zo'n afstamming zou het dan zonde zijn dat het veulen mettertijd op de markt belandt.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:01

Papier is zeker interessant om mee te fokken Bij voorkeur met een niet te grote D-ponyhengst met beweging, goede springmanieren en een fijn karakter.

Alleen fokken voor de verkoop zou ik niet doen. Ponyhandel is al minder en NRPS is ook niet supercommercieel voor de verkoop

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 11:28

Tja hij zou denk ik toch voor de verkoop zijn. Hoewel de andere veulens nu ook in frankrijk in de opfok staan.

Maar bedankt allemaal.

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:10

Is die merrie niet te koop?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 19:35

het is een manege en dus is elke pony wel te koop voor de juiste prijs. Maar Lady is een hele fijne pony. Goed te rijden, gebruikt goed de rug en is netjes nagevelijk te rijden. Verkeersmak en springt graag. Zo'n pony is moeilijk te vervangen. Maar ik zal het doorgeven. Wie weet?

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 23:07

Dr is wel markt voor een goed ingereden pony, voor veulens niet nee.
Maar wat zou het veulen moeten? Ik weet dat de kinderen van kenaf zeker niet altijd de makkelijkste zijn, hoewel king kadanz daar een hele mooie uitzondering op vormt! Misschien de deutsches reitpony Voltreffer die bij holstud staat iets? Dr zit alleen een dekgeld aan van 250e geloof ik!
Wat ik ook een heel leuke hengstje vind is easter el nino die bij tewis ter dekking staat, heel fijn karakter, niet te flauw Knipoog