Nieuwe organisatie voor Appendix Quarter horses

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Nieuwe organisatie voor Appendix Quarter horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 10:37

A new registry made for America’s equine athletes

by Heather Thomas
Salmon, Idaho

What do most cutting horses, barrel horses, ropers and reiners have in common? Most of them are a blend of quarter horse and Thoroughbred bloodlines. Some are registered with the American Quarter Horse Association (AQHA) as appendix horses (without full papers because of the Thoroughbred in their background) or with full papers because their appendix ancestor earned a Register of Merit (ROM) to become a quarter horse.


Ranchers near Salmon, Idaho, have recently created a new horse registry, the American Appendix Horse Association (AAHA), for people who want to breed appendix quarter horses (quarter horses with Thoroughbred influence) and register them properly.

Don and Kathy Hatch have raised horses all their lives, using them in their cattle operation in the rugged mountains of eastern Idaho. Kathy decided to start a registry after being frustrated by the fact they could not register their best horses with AQHA; they could only be registered as appendix quarter horses and never have full papers unless someone spent time and money to earn their ROM.

“We’ve always preferred appendix quarter horses; they have more endurance, athletic ability and versatility,” says Kathy. “They are more streamlined than the foundation type quarter horse and their rear ends aren’t as massive. They have longer pasterns and suffer less concussion. They have better withers for holding a saddle; when you work cattle in the mountains your saddle doesn’t keep rolling off to the side or too far forward. If you make long rides, you don’t want a horse that hammers you at every step.

“These are the horses you see winning at most speed events — quarter horses with Thoroughbred in their background. But you can’t breed appendix to appendix and register the foals with AQHA, so there’s a need for a separate registry,” says Kathy.

Many ranchers who raise good horses (used on the ranch and at local shows and rodeo events) are too busy making a living ranching and can’t campaign horses on the show circuit to earn their ROM to get full papers — yet papers mean a lot when marketing the horses.

“We want horse breeders to have this choice, to keep creating the perfect performance horse. This will allow breeders to keep stallions from these crosses, and use whatever percentage of quarter horse and Thoroughbred blood they want, to suit their needs,” said Kathy. “This is the true American warmblood; these horses make great racehorses, jumpers, working ranch horses, polo horses or endurance horses. They have the ability to work cows all day in rugged country and a calm mind to carry their riders through rock slides, downfall or over jumps; they have a thinking mind and athletic bodies.

“AQHA has used Thoroughbred all through its history, to give quarter horses more athletic ability — but without giving the Thoroughbred credit. Our registry recognizes the quarter horse-Thoroughbred cross,” she says.

Registered quarter horse, Thoroughbred, foundation quarter horse and paints can be enrolled with AAHA to use as breeding stock. Appendix quarter horses can be registered as can foals produced from any of these horses. Color won’t matter. Some people like a little color, and AAHA will not make any rules about color or the amount of white on a horse.

On AAHA papers, the letter in front of the number is the key: “Q” is for quarter horse, “F” for foundation quarter horse, “X” is for appendix quarter horse, “D” is for double appendix horse, “P” is for paint, and “T” is for Thoroughbred. Horses already registered with another breed can be enrolled for $15. Foals from enrolled horses can be registered as AAHA horses.

“This cross is more versatile than either the quarter horse or the Thoroughbred. It’s time it became its own entity. It has gained benefits from both breeds. If people look at their quarter horse pedigrees, many will find they actually have appendix horses. Even if they don’t have an ‘X’ in front of their number, if they look back a ways they will usually find Thoroughbreds. Many famous horses have come from appendix breeding, but earned their ROM and became quarter horses. The Thoroughbred influence contributed to their ability,” Kathy says.

AAHA will give these horses their own registry and legitimacy, so people can show them, breed them, sell them and have them judged on their own merits. This registry will open doors for breeders to use and market their horses in more ways than before — creating a future for these horses and a registry to keep track of bloodlines. AAHA will soon be creating affiliate association in all states.

For more information, contact Kathy Hatch by mail at P.O. Box 1157, Salmon, Idaho 83467; by phone at (208) 756-1394; or fax at (208) 756-6182. The AAHA Web site is www.americanappendix.com.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 10:44

De oprichters hebben mij al een paar maal gevraagd om een afsplitsing van hun organisatie in Nederland op te zetten. Maar ik zit hier niet echt om te springen.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:04

Ik zie geen toegevoegde waarde in deze registratie, in ieder geval niet op basis van bovenstaand verhaal.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 11:08

Ik ook niet zo. Het is ter info.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:16

Op zich een goed idee voor de mensen die graag veel TB bloed gebruiken, maar dan mogen van mij de APHA en de AQHA gesloten worden, dus daar dan geen TB meer bij.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 11:36

Zou ook een optie zijn.
Alleen wat moeten de Quarter horse mensen gebruiken als outcross bloed met die overdaad aan Doc Bar (Three Bars in het algemeen), King (Poco Bueno), Peppy San Badger bloed? Heel veel andere lijnen die vrij zijn van dit bloed, zijn er niet. Het lijkt zich meer en meer op te hopen en de rest verdwijnt op de achtergrond.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:40

Ik zou dan weer voor het inspecteren van een aantal TB hengsten zijn, dus pakweg 5 hengsten elk jaar inspecteren en goedkeuren voor het gebruik binnen de QH.
Dan hou je hopelijk nog wel wat "type" en worden niet die hele iele TB's gebruikt puur voor de Hunter enz.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 11:49

Dat zou best een goed idee zijn.
Die uit hun krachten gegroeide paarden vind ik ook niet zo, voor op de renbaan zijn die ook te groot. Uit onderzoek is gebleken dat de meest ideale maat voor een Volbloed op de renbaan zo rond de 1.60 m. ligt.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:13

Ik wil niets af doen aan de kwaiteiten die hun paarden hebben, maar het blijkt maar weer dat in Amerika iedereen een eigen stamboek op kan zetten omdat 'zijn' paarden toevallig niet in het 'echte' stamboek kunnen worden opgenomen.

Ook hier geldt dat er voldoende paarden met een 100% Quarterpapier zijn waarmee ze hun eigen paardenbestand hadden kunnen 'vormen' tot wat zij als 'werkbaar' zien.
Er lopen voldoende ranchpaarden met een AQHA-papier rond die voldoen aan die beschrijving.

Verder interesseren Amerikanen zich niet zo om een papier, want het meeste geld is te verdienen bij de Reining- en Cutting-wedstrijden die niet 'ras'beperkend zijn.
Een goed presterende 'grade' brengt daar meer op dan menig Quarter met vol papier.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 13:52

Ja, het lijkt mij ook niet interessant voor het fokken van ranch paarden. Dan eerder nog voor hunters, jumpers, barrel racers, rodeo paarden en renpaarden, de types die veel regelmatiger infusies van TB krijgen. Maarja, ik volg het verder ook niet helemaal, dus ik kan er lang of kort over speculeren...

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 10:48

Ik heb geschreven dat ik het nut er niet van in zie om een dergelijke afsplitsing in Nederland op te zetten en krijg de volgende reactie:

That is what some people said about the Paints and about QH's years ago. The Thoroughbred and QH cross has definite characterisitics and neather the TB or QH assoc. want to register the combining breed. These horse are what so many people are performing on and this association will be great in the future. Only those who want to use the breed and not make something of it will not want to join. Thanks, Kathy Hatch AAHA

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 11:53

Mijn antwoord:
Dear Kathy,

In Holland most people use QH’s and Paints for recreational riding, halter, reining and pleasure. We do not have a lot of hunter and cutting contests. People who do compete in the hunter under saddle contests usually also use their horse for other disciplines, so these horses are not the type of hunters you have in your country. Racing, rodeo, jumping, driving, ranching we don’t have at all. We hardly have Appendix horses here because they were not imported that much and we hardly have TB’s either, so not many people are breeding Appendix Quarterhorses. Not many people would choose to breed an Appendix horse or buy one either. Because most people don’t consider such a horse a Quarter horse and will think it is not as good and usefull as a Quarter horse with a permanent number. There is not much of a market for Appendix horses and I don’t see this change.
So that is why I don’t think it would be of any use to start an affiliate of your association here in Holland.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:01

Nou, prima antwoord toch?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 22:27

Ik ben niet avontuurlijk Haha! !

Dear Elles,

I do not want to sound like I am mad at you, but I am glad that I have an adventurous attitude. Us Americans are always starting something new. New is good. The QH started the same way we are starting. The Paints also started because the QH assoc. would not reg. a horse with too much white on them. People no matter were they live, want something new. These Appendix horses have permanent numbers and are registered with AAHA. The Appendix horse can be used with the best of them for recreational riding, halter, reining and pleasure. Some of the horses in the USA that are winning all these events are a TB/QH cross that has ROM.

Thanks,
Kathy Hatch
AAHA

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 00:14

haha! Nou, eerlijk gezegd ben ik het er (als Amerikaanse zijnde) niet mee eens dat New altijd Good is!

Ik zat in de QH journal te bladeren, en zoveel van de high point horses in vooral de Hunter klasses zijn al 3/4 TB, ik snap eigenlijk het punt helemaal niet...

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:58

Die vergelijking met quarters en paints gaat niet op, want de paarden waar het hier om gaat zijn immers al geregistreerd en kunnen ook gewoon aan de AQHA wedstrijden meedoen.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 09:23

Het punt is dat wanneer je bij race bloed niet meer de selectie hebt op reneigenschappen, de goede eigenschappen waarvoor je het renbloed gebruikt, nogal eens op de achtergrond kunnen verdwijnen. Dus geen goede Volbloeden zonder renbaan selectie, de renbaan schijnt juist te zorgen voor o.a. het atletisch vermogen. En door de renbaan selectie zijn veel Quarter horses ook aan hun geliefde eigenschappen gekomen. Dat zeggen sommigen i.i.g.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:53

Okee, maar wat wil dat in dit geval zeggen? Ik ben je even kwijt Himyar... Bloos! !

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 11:03

Dat je beter af en toe wat Volbloed van de renbaan toe kan voegen, dan een Volbloed (want dat is wat je zo ongeveer over houdt) te fokken alleen voor western performance. Omdat dan misschien de positieve eigenschappen wel verdwijnen.

Laatst las ik in America’s horse een interview met een Amerikaan die jaren lang voor de A.Q.H.A. paarden bij de mensen thuis heeft beoordeeld voor acceptatie. Deze man vertelde dat toen hij begon met zijn werk, hij dacht dat de Volbloed invloed niet goed was voor de Quarter horse. Echter nu was zijn mening dat de Quarter horses die waren gefokt voor de renbaan in zijn ogen de beste waren. En zo mooi van bouw dat ze in de halter ring niet zouden misstaan.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 11:55

Tenfold schreef:
Die vergelijking met quarters en paints gaat niet op, want de paarden waar het hier om gaat zijn immers al geregistreerd en kunnen ook gewoon aan de AQHA wedstrijden meedoen.


Bij de Paints moeten ze nog aan de voorwaarde van vlekken voldoen, toch? Ja, daar is het i.i.g. weer anders geregeld dan bij de A.Q.H.A. (staat op http://groups.msn.com/solidhorses vermeld).
Maar het is waar dat die Appendix paarden gewoon geregistreerd zijn en alles mogen wat iedere andere Quarter ook mag, behalve met een TB/Appendix gekruist worden. Dan moeten ze eerst hun ROM halen voor een permanent nummer. Dan mogen ze wel weer met een TB/Appendix gekruist worden. De mensen van deze organisatie vinden deze eis te streng. Dan moeten ze zelf dus alles wat permanent Quarter horse, Paint, Appendix QH of TB is toelaten zonder enige restricties. Er van uit gaande dat de fokkers altijd wel weten wat goed is. Een zelf regulerende markt (vraag en aanbod zullen vanzelf op elkaar aan sluiten, hoopt men). Dit geldt natuurlijk al voor Quarter horses met permanente nummers, daar kan men naar hartelust raak fokken.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 16:56

Dit las ik ergens:
The new proposal from the aqha is a supplemental registry for appendix to
appendix bred horses. check out their website for more info.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:27

Bij de Paints moeten ze bont zijn om in de Regular registry te komen, anders zijn het Breedingstocks.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:19

En die breedingstocks hebben binnen hun 'eigen' stamboek minder mogelijkheden als appendixen hebben bij de AQHA. Dus zie ik nog steeds het nut niet van een aparte organisatie voor appendixen..... Maar ja, als de redenatie is dat nieuwe dingen per definitie goed zijn, gaan ze hun gang maar. Zal wel bedoeld zijn als tegenstroming van de foundation 'stroming'.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 10:10

Misschien tijd voor een breeding stock Paint horse associatie?
Ga je gang Haha! .

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:26

Juist niet, wat mij betreft.