merrie en veulen, kan daar een jaarling bij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

merrie en veulen, kan daar een jaarling bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 19:34

Ik heb een vraagje, ik heb uit het afgelopen jaar een jaarling over gehouden die in een koppel staat. Nu gaat dit niet echt goed, ze word er aggressief van en moet zichzelf ook continue verdedigen. Echter komt de periode van het land eraan en nu heb ik verschillende opties om hem het land op te zetten.
1. In de kudde houden, echter leert ze dan nog niet meer van mensen en komt ze hier de hele zomer niet mee in aanraking. Dit kan betekenen dat ze nog aggresiever uit het weiland komt. Echter is het wel zo dat jaarlingen elkaar opvoeden...

2. Op een landje samen met een welshpony. Hier kan ik regelmatig naartoe en kan haar dus regelmatig vastzetten en borstelen enz. Voordeel is dat ze in de handen van mensen blijft en ze dus opgevoed wordt. Nadeel is dat ze niet echt onder de paarden staat en ik wel een bedrag voor deze weidegang moet betalen (maar als dit de beste optie is doe ik dat natuurlijk, heb niet voor niets voor een paard gekozen)

3. Bij mij thuis (gratis) maar wel met merrie (haar moeder) en veulen. We hebben een uitloopstal waar ze met slecht weer in kan staan, de moeder en het veulen gaan iedere nacht naar binnen. echter heb ik geen flauw idee of dit kan werken. Ik kan haar dan wel alle aandacht geven die ze nodig heeft... maar of het bij de merrie goed gaat is een 2e vraag...

Heeft iemand hier ervaring mee en wat zouden jullie doen?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:58

Onze fokmerrie krijgt ieder jaar een veulen, en de jonge nakomelingen gaan er gewoon bij in de wei. Vanaf december staat haar laatste nakomeling (nu jaarling dus) gewoon met haar in de wei, over 2 weken moet ze bevallen en dan blijft de jaarling er ook bij staan. Absoluut geen probleem!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:42

gewoon bij je thuis houden. bij mij lopen de merrie met veulen de eerste weken wel apart maar nadien als iedereen aan het veulen gewend is gaat de boel samen en ik heb nog nooit problemen gehad.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:47

Wij hebben ook steeds alles gewoon weer samen gegooid, ook geen problemen mee gehad.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:13

Eerste week apart en dan alles weer gezellig bij elkaar Haha! Zelden problemen en ze (enter en twenters) worden goed opgevoed door de merries!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:21

De avonden staat het paard dan alleen als je haar bij huis hebt. En dat zou ik persoonlijk minder vinden. Je zou haar kunnen proberen in te scharen bij een groep jaarlingen waar ze wel wat vaker in handen komen. En een paard dat zich moet verdedigen om zijn plekje in de kudde te behouden wordt er echt niet slechter van hoor!

Over de merrie zou ik me minder zorgen maken. Ook al zijn ze een tijd gescheiden geweest, de merrie blijft haar eigen veulen herkennen. Ik zou me eerder zorgen maken om het veulen. Een jaarling kan soms erg hard zijn met spelen.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:48

Wij hebben thuis ook een jaarling bij haar moeder lopen met 2 ruintjes en een veulen van augustus die nu eerst een maand op stal gaat en dan gewoon weer bij haar moeder Wij hebben het altijd zo gedaan met de merries, hengsten bleven wel apart.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:29

Bij ons lopen merries, jaarlingen, veulens, alles bij elkaar: veel beter dan enkel met leeftijdsgenoten.
Kan je ze allemaal niet gewoon buiten laten?
De jongeren krijgen een normale opvoeding van de ouderen, worden niet bij elkaar getimmerd door andere kleuters: dat is allesbehalve natuurlijk.

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 09:09

Cassidy"]
De avonden staat het paard dan alleen als je haar bij huis hebt. En dat zou ik persoonlijk minder vinden.
[/quote]

Dit is inderdaad een probleem, merrie en veulen gaan de stal in en de jaarling wil ik in principe buiten laten, echter kan dit problemen opleveren


[quote="Cassidy"]
Je zou haar kunnen proberen in te scharen bij een groep jaarlingen waar ze wel wat vaker in handen komen. En een paard dat zich moet verdedigen om zijn plekje in de kudde te behouden wordt er echt niet slechter van hoor!
[/quote]

Klopt, en ik ben ook niet iemand die heel erg loopt te muten met haar paard en het zielig vind als ze een tikje krijgt Knipoog echter wordt ze van het continue verdedigen ook aggresief naar mensen en dat vind ik geen goede ontwikkeling.

[quote="Cassidy schreef:
Over de merrie zou ik me minder zorgen maken. Ook al zijn ze een tijd gescheiden geweest, de merrie blijft haar eigen veulen herkennen. Ik zou me eerder zorgen maken om het veulen. Een jaarling kan soms erg hard zijn met spelen.


Dit is ook een belangrijk punt... nu is dit veulen vinniger dan de jaarling, echter beschikt de jaarling over krachten die ze zelf nog niet helemaal door hebben.


Gisteren thuis nog over gehad, als ik geen oplossing weet wordt ze verkocht maar dat wil ik echt niet! Ik ga dus hard op zoek naar een oplossing en als iemand mij kan helpen graag! Weet iemand mss een opfokstal waarbij paarden meer in handen komen, en weet iemand de prijzen hiervan?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:18

De stal waar ik mijn tweejarige heb staan doet aan veulenopfok, maar omdat daar allemaal kleine maat paarden (Quarters en pony's) staan, willen ze er liever geen grote KWPN-ers meer tussen. Dus wat voor maat heeft jouw jaarling?

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 09:32

nu zou ik het niet weten maar haar moeder is 1.78 en vader 1.70 dus dat is helaas geen optie.... Het word een grote KWPN-er...

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:38

Zannekin schreef:
Bij ons lopen merries, jaarlingen, veulens, alles bij elkaar: veel beter dan enkel met leeftijdsgenoten.
Kan je ze allemaal niet gewoon buiten laten?
De jongeren krijgen een normale opvoeding van de ouderen, worden niet bij elkaar getimmerd door andere kleuters: dat is allesbehalve natuurlijk.


Niks aan toe te voegen

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 10:02

ben het ook zeker eens met bovenstaande, beter dan alle jonkies bij elkaar, maar met de merrie wil ik ook weer aan de slag en die staat 's nachts binnen dus helaas is dit bij mij thuis niet mogelijk...