Interessante fokmerrie cq bloedlijn???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Interessante fokmerrie cq bloedlijn???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 13:32

Via via heb ik gehoord dat iemand bij mij uit de buurt een merrie gefokt uit de Trakhener merrie Wencke van Caprimond te koop weet voor weinig geld.
De merrie schijnt een jaar of 7 oud te zijn en stamt af van de hengst Gribaldi.
De merrie schijnt een klap te hebben gehad en daardoor niet geschikt te zijn voor de sport.
Aangezien ik geen merries wil rijden maar wel interessante paarden wil voor eigen (sport) gebruik, vraag ik me af of dit paard eventueel geschikt zou zijn voor mij om leuke nakomelingen mee te fokken voor eigen gebruik.
de merrie staat gestald in Duitsland.
Wie kan me helpen te zeggen of dit paard interessant zou zijn als fokmerrie en welke (KWPN!!!)hengst zou me aangeraden worden?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:44

Wanneer je met een KWPN hengst fokt krijgen de kinderen gewoon een KWPN papier, trouwens de merrie kan ook zo overgeschreven worden, want Gribaldi voldoet aan alle eisen en zijn kinderen hoeven dus niet meer geprokt etc te worden.
Overigens als antwoord op je vraag, ja het lijkt me wel dat je hier een dressuurpaard uit zou kunnen fokken.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:57

Ik zou gaan voor een normaal allround sportpaard. De Arabische genen en het type van Gribaldi sluiten uitstkend aan met de Arabische genen van Kigali. Je hebt zelfs een grote kans dat met deze combinatie de eerder genoemde tekorten van Gribaldi via het model en de genen van Kigali kunt elimineren. Resultaat is dan een goed gebouwd evenwichtig sportpaard die zowel kan bewegen als springen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:16

Ben ik met je eens zo'n soort hengst.
Maar vooral goed achterbeen, dus niet direkt te Arabisch

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:07

Anna42 schreef:
Je hebt zelfs een grote kans dat met deze combinatie de eerder genoemde tekorten van Gribaldi via het model en de genen van Kigali kunt elimineren.


Dat is toch fokken? Hopen dat je de tekortkomingen van de een met de goede punten van de ander kunt aanvullen?

Maar goed, Gribaldi x Caprimond vind ik (als stiekem Trakehnerfan Knipoog Haha! ) erg goed klinken. En idd wat Sarabande al zegt, dan kun je ook nog stamboekje kiezen. Er moet een meer dan redelijk sportpaard mee te fokken zijn, zeker weten!

Ik ben heel benieuwd naar de merrie! Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:58

Levy schreef:
De merrie schijnt een klap te hebben gehad en daardoor niet geschikt te zijn voor de sport.

Is de merrie verder wel helemaal goed? (ook op de foto?)

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 19:29

I don't know....heb het tot nu toe alleen van horen zeggen

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:13

sarabande schreef:
Ben ik met je eens zo'n soort hengst.
Maar vooral goed achterbeen, dus niet direkt te Arabisch


Beter een Arabisch achterbeen dan een Engels. Van Ramzes met zijn Arabisch achterbeen staat mondiaal het hoogste aantal hengsten (56) genoteerd in de WBFSH breeding guide bij het springen en het hoogste aantal hengsten (23) bij de dressuur.
De internationale dressuurhengst Goethe met zijn Arabisch achterbeen wordt algemeen geroemd om zijn fantastisch achterbeengebruik.
Capiotol I met zijn Arabisch achterbeen voert mondiaal de lijst aan van de beste springpaarden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:17

Anna je weet best wat het doorsnee achterbeen gebruik van een Arabier is. Dat is niet wenselijk, daar hebben de Trakehners al meer dan genoeg last van.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:32

Gribaldifan staat ook voor trakhenerfan en als ik deze bloedlijn hoor denk ik niet dat ie zo verkeerd klinkt. Iig interessant genoeg om eens te gaan kijken vooral als ze niet voor al teveel geld te koop staat.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:00

Dat weet ik heel goed. Het probleem is dat jij niet (meer) weet wat een goed achterbeengebruik is en slechts afgaat op een aantal Arabische paarden die geen goed achtergebruik hebben. Maar dat probleem kent elke fokkerij. De Arabische Volbloeds en Shagya's die ik bedoel, hebben juist dat goede achterbeengebruik. Dat achterbeengebruik is nu met name geschikt voor dressuur-en springpaarden.
De Trakeheners hebben juist last van het Engelse achterbeen en dat heeft geleid tot het zgn. mooie plaatjespaard dat met name tekort schiet in de dragende bewegingen en derhalve ook nog maar heel matig kan springen. Om over het nerveuze karakter van de Trakehners dankzij de Volbloedinbreng nog maar niet te spreken.
In Trakehner Hefte van November 2002 staat een uitvoerig atikel over de prestatielijnen binnen het Trakehner Verband. De conclusie is dat alleen de Arabische lijnen van Fetysz ox, Lowelas, ox, Lapis ShA, Harun al Rachid ShA en Nana Sahib x zowel in de dressuur als bij het springen de enige lijnen zijn die bij de Trakehners internationaal nog enigszins prestaties hebben gegeven. De Russische Trakehners laten exact hetzelfde beeld zien. Het verschil echter met de Duitse en de Russische Trakehners is dat bij de laatste de Arabische lijnen veel dichter via Hockey (v. Pomenaretz ox) aan de het begin van de pedigree zitten en de prestaties, zowel springen als dressuur (Alomx Prints en Biotop), daarmee navenant hoger liggen. Bij de Duitse Trakehners komen de Arabische lijne steeds verder naar achteren te liggen en de prestaties van de Duitse Trakeners houden daarmee gelijke tred.
De Duitse Trakehnerfokkers hebben met name last van het Volbloed syndroom en dat breekt dit oude, op Arabische georienteerde fundamenten, Oostpruissche warmbloedpaard op. De Westduitse hobbyfokkers dachten na de oorlog het wel eventjes aanmerkelijk beter te doen dan de ervaren Landstallmeisters met generatiesl ange ervaring.
Een paar Nederlandse betweters schrijven vervolgens de fouten van de naoorlogse plaatjesfokkers toe aan het gebruik van de Arabische hengsten van voor de oorlog. De lijn van de Shagya Araber Lapis via Burnus, Habicht is nog altijd de meest succesvolle prestatielijn binnen de Duitse Trakehners. De Duitse Trakehners hebben last van een ongecontroleerde inzet van de Volbloeds en zien nog steeds niet in dat ze met hun hopeloze plaatjesfokkerij ook hopeloze sportpaarden fokken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:17

Zullen we even on topic blijven ik kan me niet voorstellen dat de topicstarter veel kan met jouw voor ons al zo bekende monologen.
Of open weer een eigen topic.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:29

Met de misleidende statements van jouw kan ze in ieder geval niet uit de voeten.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 11:29

sarabande schreef:
Zullen we even on topic blijven ik kan me niet voorstellen dat de topicstarter veel kan met jouw voor ons al zo bekende monologen.
Of open weer een eigen topic.


Dank voor je zorgen Sarabande maar ik kan heel goed zelf uitmaken of ik iets kan met de geplaatste berichten of niet!
Laatst bijgewerkt door Kriel op 09-04-04 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 11:30

Anna42 schreef:
Met de misleidende statements van jouw kan ze in ieder geval niet uit de voeten.



en met onderlinge steken onder water kan ik al helemaal niet uit de voeten!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:45

Levy schreef:
Via via heb ik gehoord dat iemand bij mij uit de buurt een merrie gefokt uit de Trakhener merrie Wencke van Caprimond te koop ?


Deze merrie(Gribaldi) is een inteeltprodukt in de vierde generatie,aan vaders en moeders zijde, op de hengst Karben
die weer terug gaat op:
de beroemde merrie Kassette.


http://www.gestuet-haemelschenburg.de/h ... sette.html

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 11:52

He he, eindelijk interessante informatie. Maar stel dat ik hiermee zou willen fokken, wat voor mij het enige doel met dit paard zou zijn, wat zou jij me dan aanraden Ceasario?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:57

Misschien kan Sarabande als Trakehner expert even uitleggen waarom Kasette zo beroemd was en wat de afstamming van Kasette is?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:01

Levy gewoon even op www.datahorse.nl kijken voor de afstamming
Fokken is in generaties terugkijken, niets meer en niets minder.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:27

Ok Levy dan zal ik je wat inhoudelijke informatie over Kasette geven. Dan begrijp je wellicht ook de bovenstaande eerder gegeven informatie.

KASETTE 690 schimmel geb. 1937 v. Harun al Rachid ShA uit Kasematte v. Flieder. Landstallmeister Dr. Fritz Schilke schrijft over Kasette in Trakehner Einst und Jetzt het volgende:
'Die Araber Tochter Kasette von Harun al Rachid hat in der BRD einen der bedeutendsten und umfangreichsten Stutenstaemme ausgezeichnter Qualitaet mit vielen ueberdurchsnittlichen Einzelexemplaren entwickelt.
Guter Charakter und umgaengliches Wesen sind besonders zu loben. Die Mitglieder dieses Stammes sind u.a. in den Gestueten Webelsgrund, Rantzau, Birkhausen, Cristiansen-Niederklewez und Dr. Rumpf-Rodheim zu finden.
Unter den Beschaelern nimmt Kassio eine ueberragende Stellung ein, neben Kassius, Kastor, Kaspar unde den jungen Kassiber und Karneval. Der rappe Karneol ging in die CSSR.
Als eine der besten Stueten der Zucht ist Kassiopeia zu nennen. Adel und augepraegter Rassetyp sind fast immer deutlicht gepraegt'

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 12:44

@ Greetje en Anna42: de link en de informatie gaan mijn lekenverstand ver te boven. Mijn vraag is enkel welke hengst een aanrader zou zijn voor desbetreffend paard

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:01

Een antwoord op die vraag heb ik je al gegeven. Als je perse een KWPN hengst wilt, is Kilgali een uitstekende optie. Hou er rekening mee dat het produkt door de KWPN bril als beknopt gedefineerd zal worden. Want een lange en onmogelijk strakke rug zul je niet met deze combinatie realiseren. Als het je puur om een goed sportpaard gaat, zijn er meerdere mogelijkheden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:00

Wat zit er eigenlijk nog meer achter van bloed? Hoe groot is ze?

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 17:04

Zannekin schreef:
Wat zit er eigenlijk nog meer achter van bloed? Hoe groot is ze?


Tja....zoals ik al eerder zei....dat weet ik niet, heb het alleen van horen zeggen.
Toch maar eens kontakt met de desbetreffende meneer opnemen denk ik Haha!
Laatst bijgewerkt door Kriel op 09-04-04 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:05

Ja, en vraag ineens naar haar punten op de keuring Lachen