Wat is toch het probleem met 'kleine' paardjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:13

Lovely schreef:
Dees, het antwoord is vrij simpel. Als men het paard niet meer indrukwekkend kan maken door het rijden, zal de fokker proberen om een paard indrukwekkender te maken middels het fokken. Daardoor kun je dus grote paarden,met veel front bijna op bestelling krijgen. En als ze dan ook nog wat door de lucht graaien, is het helemaal een beste koop Knipoog.


Dat antwoord is simpel de boel omdraaien. De fokker levert wat de markt vraagt anders heeft de fokkerij geen bestaansrecht. Het is niet de fokker die de maat bedenkt het is de gebruiker die dat front en die poeha nodig heeft om te overtuigen waar hij/zij zelf niet kan overtuigen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:24

Ja maar waar ligt dan de te beoordelen partij Lovely??

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:36

O ok Lov maar waarom is het dan zo moeilijk om mensen te overtuigen dat een kleiner paard, gezond en met voldoende uitstraling en front, beter koop is dan een slappe grote dweil.
Een fokker fokt ook veel liever een gezond dier, hoort ook veel liever goede berichten over zijn/haar nafok.
En waarom is mooier groter Verward (we hebben het toch over paarden)

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:41

ArwenLune schreef:
"It's not the size, it's what you do with it"

Wijsheid die ook op dit vlak opgaat Haha!


Ja en daar komt nog wat bij. Ik zie hier mensen hun lengtemaat in verhouding tot paardenmaat geven. Maar gewicht is ook een norm.
Groot en zwaar vraagt een groot paard.

Praktijk is dat klein en licht of langer en licht ook een groot paard wil.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:44

Alane schreef:
maar dan hebben we het over commercieel fokken en niet meer fokken omdat het "past"


hoe bedoel je past kan je dat uitleggen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:52

Alane schreef:
dat is passen


nee dat is niet passen. Fokken is zorg, is intentie, is leren, is uitproberen, is op je bek gaan, is heel veel verdriet hebben, is soms heel veel vreugde hebben en heeft geen barst met commercie te maken en wil je het goed doen en ik wil het goed doen dan kost altijd geld.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:58

Ik fok voor mijzelf, niet wat mijn vereniging mij voorschrijft, dat heb ik in de loop der jaren al zo vaak zien veranderen, daar heb ik mij nooit aan gehouden.
Zie mijn eerder uitspraken: fok wat je zelf mooi vind alleen dan kan je gemotiveerd fokken en ben je nooit onderhevig aan een tijdelijke mode.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:18

Ieder stamboek is groot geworden door de inbreng van de fokkers. Een stamboek, de naam zegt het al, is slechts een nuttig orgaan waar paarden ingeschreven kunnen worden, niet een wetboek.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 08:57

Alane schreef:
een stamboek is een vereniging die leden heeft, en die leden bepalen hoe en wat


Nee dat wordt bepaald door de markt.

Het stamboekbestuur kan, om even actueel te blijven, hoog en laag springen dat ze een splitsing in dressuur en springen willen. Maar in principe maken de ruiters uit welke hengst een spring of een dressuurhengst wordt.
Anky maakte van Coctail een springhengst en Coby van Ferro een dressuur hengst.
Nu gaat Coby van de zoon van een der beste internationale top springmerries een dressuurhengst maken.

Ik heb 2 jonge merries, hun vaders werden op de afstammelingenkeuring afgebrand de fokkers-leden zo je wilt- hadden het helemaal gehad met die hengsten.
Ze verdwenen beide naar Amerika.
Voor de eerste Contango, zou de hengstenhouder een moord willen plegen om hem terug te krijgen, hij zou er honderden merries mee dekken.
De 2e Welcome dekte na zijn veulenafstammingkeuring niets meer, toen ik bij hem dekte deden geloof ik nog 3 anderen dat.
Maar vorig jaar werd de helft van alle geboren merrieveulens als 3 jarige ster, een ongekende score en dit jaar verwacht ik er een stel bij de Pavo.
Ik dek dit jaar weer bij een hengst waar iedereen op uitgekeken is, puur omdat zijn eerste goed gekeurde zoon een misser was en hij zelf een slechte bevruchter was toen hij nog in de sport liep.
Je mag me er volgend jaar op aanspreken.

Moraal: als ik mij zou houden aan de modus zou ik heel anders fokken, ik zal echter zolang ik paarden fok het anders doen dan de grote meute.
Gewoon zoals ik zelf denk en voel dat het goed is. En ja daar maak ik ook missers mee, maar dat zijn mijn missers.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:00

On topic gaat het over sportpaarden en de maat daarvan. Die fok je niet om een ideaal van een stamboek te benaderen, want een ideaal bestaat helemaal niet. Die fok je zodat ze functioneel in de sport ingezet kunnen worden.
Dus je streeft naar gezondheid, een goed karakter, goede bewegingen en talent voor die tak van sport waar jij voor fokt. Verder legt je eigen smaak er een stempel op.
Naar de keuring gaat iedere serieuze fokker met zijn 3 jarigen of oudere merrie, gewoon omdat dat voor stamboekinschrijving en het verkrijgen van een predicaat noodzakelijk is, daarnaast wordt zon merrie steeds vaker ook PROK gekeurd.
De sportprestaties staan daar los van, maar de optelsom van de 2 gegevens maken de merrie compleet.
In hoeverre is maat belangrijk in dit verhaal??
Maat is een modeverschijnsel en een golf beweging die nu weer iets naar wat kleinere paarden begint te neigen.
Als veel paarden te klein worden gaat die golf weer de andere kant op.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:17

KWPN opname stamboek minimaal 1.58

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:23

Even terug naar het F&A gehalte van dit topic.
De praktijk is dat kleine paarden erg moeilijk te verkopen zijn.
Dus het geef mij maar een kleintje daar betaal ik even veel voor als voor precies hetzelfde paard, met dezelfde kwaliteit maar meer maat, is, zo ervaren veel fokkers voortdurend, geen realiteit.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:18

Ik denk dat het niet alleen aan de ruiter ligt, het is gewoon een trend, de jury, de omgeving, iedereen verwacht een paard op maat of groter. Zie de reacties.
Daar is niets mis mee, het is aan ons fokkers om dat te leveren, zonder verlies aan kwaliteit door vergroting. Daarvoor heb je kennis van afstamming, gezondheid en bloedlijnen nodig.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:45

Alane schreef:
maar dan houden de fokkers die trent toch min of meer hoog.... waarom?



Dat antwoor is al gegeven, fokkers proberen te fokken wat de markt vraagt en dan van zo hoog mogelijke kwaliteit

Wat voor paarden fok jij als ik vragen mag??

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:01

Je haalt dingen door elkaar, maar het is inderdaad heel moelijk om het fokken van Welsh A met moderne sportpaarden te vergelijken.
Wanneer je kwaliteit fokt, dat betekent talent, karakter en gezondheid, het betekent dan meteen ook dat je fokt voor een markt. Dat commercieel noemen is wat erg overtrokken.
Gezien de prijzen van dekkingen en opfok is fokken nauwelijks commercieel verantwoord.
Je moet er meer instoppen dan dat je eruit haalt, maar het leveren van een goed sportpaard levert meer voldoening op dan geld ooit kan doen.
dat is ook het verschil tussen een echte fokker en de vele kritikasters.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers