Wat is toch het probleem met 'kleine' paardjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Wat is toch het probleem met 'kleine' paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 20:40

IN een ander topic las ik over een hengst van 1.65m. Koortje reageerde dat haar paarden 1.63m. waren en zij vroeg zich af wat er mis was met deze maat.... of het soms E-pony's waren.
DAar was ook te lezen "probeer jij maar eens een kleine wpn-er te verkopen...".

Mijn vraag is nu: wat is er eigenlijk mis met dieren van zeg 1.62-1.65m.? Niet als hengst, maar als rijdier. Wat is daar nou zo 'te klein' aan? Je zou er mee achtergesteld worden op wedstrijden?

ik ben niet zo'n grote ruiter (1.68m.), ik vind 1.67m. een hele klim. Doe mij echt maar zo'n beestje van 1.63m. Die slappe kastelen van dik 1.70m.... nope, wat moet ik daar mee.
En dat ik op beestjes van onder de 1.65m. neerbuigend gediscrimineerd zou worden.... niets van gemerkt (ik rijd in het Noorden).
Ik zie eigenlijk vooral problemen met die hele grote knapen; al was het maar dat de trailer, box en wedstrijdring wel erg klein worden in verhouding. Die 'kleintjes' zijn wel zo sterk, ook nog.

Wie kan me nou eens werkelijk uitleggen wat er nou zo minderwaardig is aan paarden van 1.63m.? Waarom zou ik bijvoorbeeld juist wel een paard van 1.70 moeten aanschaffen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 22:59

De mensen in de VS zijn wel een stukje kleiner dan ons Nederlanders, dat moet gezegd; ze zijn daar echt verlegen met die 1.70+ bokken Nagelbijten / Gniffelen

Er is idd veel aan de bouw van het paard gelegen; mijn Paulaatje is smal en 'slechts' 1.61m. ; die vind ik voor mij te klein. Maar ik rijd tegenwoordig op een wat 'minder luxe' type merrie, meet 'slechts' 1.63m., en die vind ik groot. Bouw maakt toch heel veel uit.

Maar die lange lijzen van 1.70 en dan geen body...die waaien om. En als ze dan eenmaal body hebben, zijn ze mij veel te groot. Zit vaak ook zo'n groot hoofd op Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 23:00

Wat ik een echt gek gezicht vind, is als het bovenlijf van de ruiter langer is dan de hals van het paard.

Zo maak je van elk paard een C-pony kwa optisch...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 23:07

Waarom worden ze bij jouw in de buurt benadeeld op wedstrijden?
Hebben jullie geen jury's die naar de rijtechnische aspecten kijken ipv de stokmaat?

Waarom is stokmaat doorslaggevend; het gaat toch om het geheel?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 23:18

Geloof me toch maar wel: de mensen in de VS zijn echt kleiner, en afgezien van die enorm dikken die je af en toe op tv ziet, de meesten zijn ook tengerder gebouwd als wij...
En ze zijn dus idd geen grote paarden gewend.

In de VS zijn ze hartstikke blij met onze 'kleintjes'.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 22:44

Ik zag vandaag Isabell Werth op teevee, met Apache (V. Aldatus).
en ook Isabell had rustig een wat kleiner paardje kunnen kopen; haar beentjes kwamen kwalijk onder het zadel uit.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 16:24

Nou, dit ie nu precies wat ik eigenlijk ook bedoel: paarden van 1.60m. volstaan net zo goed als die van 1.75m.
De meeste paardenruiters hebben een paard ietsje kleiner dan hun eigen stokmaat nodig. Een ruiter van 1.68m. op een kasteel van 1.75m. is zinloos, zo'n ruiter is rijtechnisch toch veel beter uit met een diertje van 1.63m.? Een lange ruiter behoeft een groter paard, een stevige ruiter een stevig paard. Maar de stokmaat van het paard hoeft echt niet groter te zijn dan de kruinmaat van de mens...

Ik begrijp daarom ook werkelijk niet dat ruiters onder de 1.70 hun neus ophalen voor paarden onder de 1.70m.....
en iemand die te klein is voor zijn paard; dat toont toch ook niet op de AC-lijn.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers