Wat is raszuiver????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:51

Goeie vraag, wat is de definitie van een ras. Lady Wentworth (beroemd Arabieren en Welsh pony fokster) had hier een vrij duidelijke mening over. In haar boek: "The World's Best Horse" deelt ze de Welsh Mountain Pony in onder de categorie: "Mixed Improved Breeds". In Jip en Janneke taal: "mengelmoesjes". een korte quote:

Lady Wentworth in 1958 schreef:
De puur witte pony hengst van 1.17m, Dyoll Starlight werd een instante beroemdheid en werd een ster van het hoogste niveau. Deze beroemde grijze (witte) lijn heeft ongelooflijke resultaten behaald op de keuringen behaald voor de laatste halve eeuw. In plaats van trots te zijn op deze ster, zijn er vreemd genoeg, mensen die bezwaar tegen hun maken en ze bestempelen als "miniatuur arabieren" en hadden het absurde idee dat Arabisch bloed het "echte oude pure Welsh type" zouden verwateren en het "smal, nutteloos en wishy washy" zou maken. Daarom werd het stamboek niet lang geleden gesolten voor verdere kruisingen met Arabieren. De leider van deze bende was blijkbaar de Secretaris van de Welsh Pony and Cob Society, die waarschuwt tegen Arabisch bloed in het "Book of the Pony". Van alle kritiek die ik van de Arabieren gehoord heb, ik heb nog nooit iemand gehoord die het "wishy washy" noemt. Wat men bedoelt met pure Welsh is moeilijk te volgen. Hier hebben we weer de fixatie van een oorspronkelijk, bedacht, inlands ras die totaal wordt tegengesproken door geschiedenis en ervaring. Als Arabisch bloed het ras zou vervuilen, dan was dat al lang geleden gebeurd, aangezien de stambomen van de Welsh verzadigd zijn met Arabisch bloed.

Toen ik dit gezegd had werd ik onmiddelijk uitgedaagd om te bewijzen dat ook maar enige kruising met een Arabier was geregistreerd in de laatste 25 jaar. Helemaal niet overrompeld door een lijst van 16, incluis kruisingen met de beroemde Arabieren Skowronek, Crosby en Cairo, was het bijna ongelooflijk dat Captain Howson de periode meteen liet uitbreiden tot 100 jaar, zocht de feiten uit en beschuldigde mij van "opruiende taal".


Interessant is dat dit soort ruzies niet van vandaag zijn. Ook interessant is, dat Lady Wentworth een halve eeuw geleden de Welsh helemaal niet als ras zag. Die tijd was ook een belangrijke mijlpaal bij de Welsh. Het stamboek werd gesloten voor nieuwe invloeden en daarmee het ras gemaakt.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:12

Wat mooi is aan het verhaal van Lady Wentworth is dat de discussie nog steeds aktueel is voor wat betreft de warmbloedpaarden.

Het oude type, met meer massa zou je kunnen vergelijken met de groningers en de geldersen.

De Arabieren waren de toenmalige veredelaars, die de Welsh pony naar de 20ste eeuw geholpen hebben en met name voor de aanpassingen zorgde voor de nieuwe markt.

Er was dan ook een felle strijd tussen oud type en nieuw type, die feitelijk nog bijna tot nu toe duurt, weer een halve eeuw later.

Het grappige is trouwens dat de veredeling binnen gebracht werd door de schimmels en dat we tot voor kort meer ponies met massa zagen die schimmel waren dan van een andere kleur. Dit terwijl juist die kleur van de smallere, hoogbenigere arabier kwam?

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:21

Je KWPN merrie is waarschijnlijk minder doorgefokt (lijngeteeld) dan de gemiddelde Welsh A merrie. Onze stammerrie leeft nog, met 32 jaar. Op de leeftijd van 24 won ze nog springwedstrijden.. Haar opa was een kruising van vader op dochter.

Rasfokkerij kan geen kwaad, mits je maar doorfokt op de sterke eigenschappen. Net zo goed als dat zwakke eigenschappen versterkt kunnen worden, kunnen ook de gezondheidseigenschappen versterkt worden door doorfokken.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:01

Hmm, het gaat wat ver om het Hackney stamboek het enige gesloten stamboek te noemen in Nederland.

Persoonlijk heb ik al helemaal niks te maken met een sektie B, C of D, laat staan met een NWR of WPBR (of zoals het WPCV ze noemt, de SPR). Bij de Welsh is de sektie A sinds 1956 keihard gesloten voor vreemde invloeden van zelfs de andere Welsh sekties. B is gesloten voor invloeden van C en D. Alleen C en D zijn voorlopig open voor invloeden van de andere sekties. Bij geen van de sekties is nieuwe invloed van buitenaf meer toegestaan (buitenaf staat dus ook gelijk aan de halfbloed registers)

Maar goed, toegegeven, er is een plaats om de halfbloedjes te registreren. De rasfokkers zien dat meer als promotie van het ras. Sommigen fokken halfbloeds als doel. Ik zou ook niet zien waarom Hackney fokkers ook niet een beetje trots zouden mogen zijn op Renovo bijvoorbeeld. Dat wil niet zeggen dat ook maar een Hackney fokker Renovo zou gebruiken om Hackneys mee te fokken.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: shaddy82, Ubermetrics en 141 bezoekers