een A als brandmerk.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

een A als brandmerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 15:11

Beaugino bij ons op de "manege" is een bruinbonte e pony, en hij heeft een brandmerk met een A op zijn kont staan.
Een meisje zei dat dat betekent dattie afgekeurd is Verward
of hoort de A bij een stamboek ofzo??

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 17:42

''A'' is afgekeurd. (weet het bijna wel zeker)
Maar misschien krijgt hij medicijnen? Verward

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 18:53

In Duitsland worden de paarden ook wel eens met een letter gebrand. Elke letter staat daar voor iets.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:21

Ik heb toch ook altijd gehoord dat de A voor afgekeurd staat. Ik dacht zelfs dat het een gewoonte was die vooral in Nederland voorkomt. Hier bij ons zeggen ze dat in Nederland paarden worden afgekeurd door de verzekering (soms voor iets onnozels) en dat er dan een A op gebrand wordt omdat ze naar de slacht moeten en dat dan de eigenaar pas z'n verzekeringsgeld krijgt. Blijkbaar komen ze dan toch nog in een ander circuit terecht.
Vaak zitten er hele goeie paarden en pony's bij. Zo stond er bij ons op de manege een schimmelpony met een A brandmerk. Alle dochters van de bekende Belgische springruiter Eric Wauters hebben er mee gesprongen (en goed ook) en meer nog de oudste dochter van prinses Caroline van Monaco (die bij de familie Wauters kwam lessen) deed er haar eerste stappen in de springsport mee. Zo zie je maar ...
Als de pony in de winter geschoren werd, werd er rond die A een hartje geschoren, zo zag je het niet eens staan.

groetjes

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 21:02

de A zou inderdaat in Nederland voor afkeuring staan maar ik dacht dat die aan de voorkant wordt gebrand?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 21:18

Bij afkeuring wordt de "A" ook wel eens in de hoef gebrand.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:07

Ik ken een pony waar de A in de hals stond maar bij dat schimmeltje stond ze ook op de bil gebrand.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 15:28

Het is een hele goede pony!! kan vooral goed springen. Ik weet alleen dat hij nu ongeveer 16 jaar is en hij staat zo'n 6 jaar op de manege.
Hij heeft ook op het strand buitenritten gemaakt vroeger.

Hij heeft een A op zijn (linker dacht ik) bil

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 15:49

Het brandmark A is inderdaad afgekeurd, en komt normaal op zijn schoft te staan. In de hoef branden lijkt me niet zo verstandig, want de hoef groeit door en dan verdwijnt het brandmerk.
De letter A komt bij de duitse brandmerken niet voor hoor! Wel de H van Hannoveraan, de W van Westfaler en de O van Oldenburger. Er zijn er beslist nog meer, maar daar kan ik even niet opkomen.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 18:48

bhoe kan het dan dat er bij hem een A op zijn kont staat ipv bij de schoft?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 20:20

Is het alleen een A of zit er nog een cirkel omheen en lijkt het meer op een molentje? Want dan is het het brandmerk van het NRPS. Daar komt de kleur bruinbont ook voor. Ga anders even naar http://www.nrps.nl en kijk naar de openingspagina, daar staat het brandmerk ook.

Ik wist trouwens niet dat afgekeurde paarden ook een brandmerk kregen, zo leer ik steeds weer wat bij! Lachen