Boek 'Stempelhengsten' eindelijk binnen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:02

CGJ12 schreef:
Bij koeien worden er trouwen ook indexen gemaakt over het geboorteverloop (snelheid en gemak van afkalven), draagtijd en dergelijke. Ook over tweelinggeboorten (maar dat is natuurlijk alleen interessant voor de 2e generatie-dochters.)

Wellicht ook handig voor de paarden.

Goed punt!

Niet alleen bij koeien. Ook bij varkens etc houden ze dergelijke gegevens bij. Wat dat betreft loopt de paardenfokkerij echt achter.

Door een nog betere gegevensverzameling krijg je nog meer info over een hengst en nakomelingen welke weer ten goede kunnen komen aan de fokkerij en wat wellicht voor nog betere prestatiepaarden kan zorgen.



HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:03

Aimee schreef:
Waarom is dat andere topic eigenlijk gesloten? Omdat één iemand niet ontopic kon blijven???

Nou ja, over stempelhengsten; hopelijk gaat Jazz niet een al te grote stempel drukken op Poetin..... Knipoog Haha!




grapje hoor!

Ja dat vraag ik me dus ook af!!! Btw is fokken geen gokken maar het bij elkaar brengen van prestatiegenen. (is mij ooit verteld...)
Dus wat dat betreft zou jazz x poetin wel leuk kunnen uitpakken.

btw dit is niet ontopic jazz is een stempelhengst Knipoog

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:07

CGJ12 schreef:
Eerst wat wild cijfers verzamelen en later verbanden proberen te leggen is ook niet helemaal de manier, maar zónder objectieve waarnemingen bereik je zéker geen vooruitgang.

Daar heb je gelijk in maar zo heb ik het ook niet helemaal bedoeld. Kijk natuurlijk moet je gaan kijken welke gegevens allemaal interessant en bruikbaar zijn. Ze moeten ook meet- en verwerkbaar zijn natuurlijk. Maar ik denk wel dat er veel meer informatie gewonnen kan worden binnen de paarden fokkerij.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:26

Dat is natuurlijk heel erg ver gezocht maar ik denk wel dat we wel meer uit gegevens kunnen halen dan nu gedaan wordt en idd het kunnen trekken van verbanden is daarbij heel erg belangrijk. Misschien wel het belangrijkst want anders heb je nog niets aan de gegevens. Een voorbeeld van te weinig gegevens verzameling vindt ik bijvoorbeeld de rittigkeit. In met name duitsland wordt hier wel aandacht aan besteed terwijl dat in nederland nog niet echt gedaan wordt. Ik denk dat gegevens van karakter en werkwilligheid zeer bruikbaar kunnen zijn voor de fokkerij. Vooral het verband tussen de rittigkeit van een hengst en de presaties van nakomelingen in de sport.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:07

Tja die cijfers dat is niet zo eenvoudig. Kijk vertellen dat we meerdere gegevens moeten hebben is natuurlijk handig maar idd als je gaat kijken hoe de gegevens verzameld moeten worden zie je dat dat niet zo makkelijk is. Ik heb hiervoor dan 123 geen antwoord. Wel is het bij de koeien en varkens zo dat de houders hiervan zelf al een heel aantal gegevens bewaren en verwerken daar hebben zij systemen voor. Ik zeg niet dat dit bij alle paardenhouders nu ook zo moet komen maar het is iets wat misschien op een andere manier wel een mogelijkheid zou kunnen zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joyceee86 en 75 bezoekers