Discussie (geloofwaardigheid van hengstenhouders)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Discussie (geloofwaardigheid van hengstenhouders)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 09:58

Na aanleiding van onderstaand topic wil ik een discussie starten.
[CB] Euhh, door wie wordt Sandreo op deze foto gereden?

In dit topic is een foto te zien van Sandreo. Deze foto is bewerkt door er een andere amazone op te zetten.
Ik ga mij daarom afvragen of dit de geloofwaardigheid van hengstenhouders niet aantast. Aangezien men niet alleen de ruiter kan veranderen maar als men wil ook aan de paarden kan gaan sleutelen.
IMO is het dan ook niet verstandig bewerkte foto's te gebruiken als hengstenhouder zijnde omdat dit de geloofwaardigheid aantast. Daarnaast vindt ik het gewoon onproffessioneel en niet tacktisch.
Wat vinden jullie bokkers hiervan?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:09

Gribaldifan:

Dit is een oude truc. Die al 15 jaar uitgevoerd wordt.
Vooral met hengsten door ze mooier en perfekter te maken.
Het plaatje verkoopt.
Duitsland is daar toen mee begonnen en al snel zag je ook Nederland volgen.
Hengstenfoto's worden nu eenmaal gemanipuleerd om het oog van de lezer te strelen en dat is de eerste inprinting voor de sperma verkoop.

Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:13

Los van het feit dat dit op zich een nuttig topic is (kan zijn) is het misschien wel even handig om niet alle hengstenhouders over 1 kam te scheren. De ene hengstenhouder is wellicht net even iets "handiger" dan de andere hengstenhouder.
Het zou jammer zijn om hengstenhouders als "graaiers" te definieren. In iedere bedrijfstak heb je zeer betrouwbare leveranciers/dienstverleners en wat minder betrouwbare. Het is aan de klant om de inschatting in deze te maken en zo zijn/haar keus te bepalen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 10:13

Als dat zo is waarom kom je dan nog zoveel beroerde hengstenfoto's tegen. Ik neem van je aan dat men dit al jaren probeert. Tuurlijk wil men een zo goed mogelijke foto omdat t plaatje verkoopt. Maar om dan zover te gaan om het te bewerken. Zorg dan voor een goede fotograaf. Maar wat vinden wij als fokker er nu van?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:17

Ik vind het wel erg vreemd zijn die hengsten dan zo slecht dat eraan gesleuteld moet worden?
Als je ze in het echt ziet dan vallen ze toch keihard tegen vanaf de foto's?
Maarja misschien zijn er mensen die dan denken ik heb de foto's gezien dus hij kan het wel.Dat zal de bedoeling wel zijn.
Ik ga zelf altijd naar de hengstenkeuringen om de paarden te bekijken vind ik het daar niets dan hoef ik de foto's al niet eens te zien Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:18

Als fokker maakt het mij niet uit.
Gewoon er door heen kijken.
Ik kreeg deze week een prachtig blauw boekwerk in de bus van een hengstenhouder. Maar het imponeerde me echt niet.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:25

Als ik uberhaupt interesse in een bepaalde hengst zou hebben, wil ik hem in het echt gezien hebben. Dan kunnen ze nog zulke in het oog vallende foto's hebben geplaatst, de realiteit is belangrijker. Plus datje van één keer een hengst zien zo weinig kunt zeggen. Als ik Paddox alleen had gezien op de HK dit jaar, had ik er nooit mee gedekt. Ik volg hem echter al jaren en ben helemaal wild van hem (en zijn nakomelingen).

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 10:25

Idd zijn niet alle hengstenhouders hetzelfde zeker niet. Echter weet ik zelf van een aantal hengstenhouders dat ze foto's bewerken. Maar meestal niet zo drastisch als ik dit geval. Ik snap dit wel. Wat viezigheidjes weg werken eventueel een begeleider. Mooiere achtergrond of bandages wit maken. Om de afwerking nog mooier te maken. Maar om nu aan de combinatie zelf te gaan sleutelen... Kijk tuurlijk moet men naar de hengst zelf gaan kijken. Maar lang niet alle fokkers doen dit ook. Er zijn veel mensen die vanaf het plaatje fokken. Ik vraag me dan ook af in hoe ver een hengsthouder zou mogen gaan in het bewerken van foto's. Want in mijn ogen zorgt bovenstaande foto voor ongeloofwaardigheid. Ik denk dat er grenzen gesteld moeten worden aan het publiceren van dusdanige foto's. Want mensen die er niet doorheen kijken worden IMO eigenlijk lichtelijk bedonderd... of ga ik nu te ver?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:28

GribaldiFAN schreef:
. Want mensen die er niet doorheen kijken worden IMO eigenlijk lichtelijk bedonderd... of ga ik nu te ver?


Nee,

Maar dat is toch de reclame.?!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 10:31

ceasario"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
. Want mensen die er niet doorheen kijken worden IMO eigenlijk lichtelijk bedonderd... of ga ik nu te ver?


Nee,

Maar dat is toch de reclame.?!
[/quote]
Kan je dat nog reclame noemen?? Verward Reclame is IMO een hengst promoten zoals die hengst is. Niet een zelfgemaakte creatie....

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:32

persoonlijk denk ik dat het ook een beetje de verantwoordelijkheid is van de fokkers.Als men alleen maar fokt bij hengsten die mooi op een foto staan is er iets mis met de merriehouder.Tuurlijk is het niet netjes als er aan combinatie's word gesleuteld.achtergrondje etc dat kan ik begrijpen maar verder moet men naar mijn mening niet gaan.

Volgens mij kun je de meest kromme bok ook nog wel redelijk recht laten lijken op een foto als je dan niet de moeite neemt om te gaan kijken bij zo'n hengst op de Hengstenkeuring of op een show is het ook wel een beetje je eigen fout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:34

Dan kan je heel veel producten aan de kant zetten Gribaldifan. Want het is niet alleen een dekhengst die wat voordeliger voorgesteld word.

Gewoon reclame Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:35

Ik wil er voor mij zelf niet verder meer op in gaan.
Daar als je de maatschappij "reclame" bekijkt is het toch haast allemaal Fake.

Kijk eens naar de Auto branche .
Hoe prachtig je kunt rondrijden in een paradijs van de "natuur".

Nu als je dat gelooft in je mind i.p.v. 25 Km file. Huilen

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 10:40

Pipo schreef:
Dan kan je heel veel producten aan de kant zetten Gribaldifan. Want het is niet alleen een dekhengst die wat voordeliger voorgesteld word.

Gewoon reclame Haha!

Tuurlijk gelijk heb je maar dit is niet voordeliger meer voorstellen IMO. Dus wat ik me afvraag waar ligt de grens. En volgens mij ligt ie bij de combinatie. Om eens die auto als voorbeeld te nemen. Je krijgt die auto zoals ie wordt afgebeeld. Misschien andere kleur ofzo maar wel dezelfde "bouw". die file en natuur achtergrond heeft daar niets mee te maken. Dat is idd voordeliger voorzetten. Dat is denk ik ook niet erg want iedereen weet dat dat gebeurd. Jammer dat ik die foto's nu niet heb maar tuchinsky is een mooi voorbeeld. Op de ene foto loopt ie nog in een binnenbak terwijl dezelfde foto ook buiten is "genomen" of te wel simpele verwisseling van achtergrond. Daar kan ik mij echt niet aan storen!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:12

NIet alleen op de fotos word je bedot hoor
Bij de presentaties op de hengstshow kunnen ze er af en toe ook wat van..Verdrietig

Ga kijken bij de sport - dan krijg je het minst getructe beeld. Al weet je dan nog niet wat er thuis met een dier is uitgevroten. En de sportindexen van de nakomelingen, die ernaast houden. En dan maar hopen dat je de data correct hebt geinterpretteerd.
Want voor het lapje word je overal gehouden als het om geld gaat. In elke branche, zelfs die van luiers en afwasmiddel.

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:22

Ik vind het plaatje wel een toppunt van slechte beeldbewerking!
Het is in 1 oogopslag te zien dat de amazone niet op het paard rijdt wat eronder zit.
Dit vind ik ook wel wat afdoen aan degene die zijn paard op deze manier presenteert. Het zegt dus meer over degene die het paard zo wil laten zien. En inderdaad, zelf gaan kijken is altijd slimmer.
Wel vind ik het acceptabel om een blaadje weg te werken, of inderdaad die irritante vlieg te verwijderen (of die zwerm... Knipoog ), dit alles om het totaalplaatje mooier te maken.

Mijn optiek: de basis van de foto moet goed zijn, dus goede locatie, perfect gepoetste hengst (of wat dan ook) met perfecte ruiter/amazone (in ieder geval qua kledij). Dan heb je nog het juiste moment op de foto nodig, de kleine storende dingen kun je wel wegwerken.

Welke hengstenhouder heeft eigenlijk dat plaatje geplaatst Knipoog ik kan hem eens tippen...

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:24

Foto's wat opsmukken heb ik geen bezwaar tegen als het in de zin is van een andere achtergrond, begeleider of touwtje wegwerken of een ander storend object. Zolang er niet aan het paard of de combinatie paard en ruiter wordt gesleuteld. Het is ook wel de taak van de fokker om wat verder te kijken dan de foto alleen. Dus show, wedstrijden, keuringen en zo bezoeken. Bevalt hij je nog steeds kan je ook nog eens een bezoekje brengen aan de hengst thuis in zijn eigen box en tijdens de training. (al laten dit laatste niet alle hengstenhouders toe) en neem alles op video zo kan je alles nog eens rustig nabekijken en beoordelen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:49

Ik kan me eigenlijk volledig vinden in de opmerking van Nostalgist en in het feit dat je er als fokker door heen dient te kijken.
Verder is het wel een beetje flauw voor de hengstenhouder om het zo opzichtig te doen.
Ik neem aan dat de meesten als ze interesse hebben de hengst gaan bekijken en dan zelf kunnen zien of het wel of niet tegen valt.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:35

Ach het gaat mij nog geeneens om die getructe foto´s. De geloofwaardigheid van een hengstenhouder zit m in de hengsten die hij aanbeveeld op een merrie. Laat dat nou altijd zijn eigen hengsten zijn!

Daar stoor ik me veel meer aan.

En die foto´s tja....ik weet wel dat veel mensen niet geloofden dat de foto´s van Stravinsky xx met mij niet getruuct waren.
En ik denk dat van Anne met Sandreo niet zulke mooie foto´s te maken waren of dat het achterbeen zo leuk meekomt op deze foto dat ze deze maar genomen hebben.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:41

Afbeelding

Ik vind deze veel leuker.... hahaha, en da's ook een ggk kwpn-er....
De verhoudingen kloppen ook niet, maarja wat wil je met een meisje van een meter?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 13:42

Tja hengstenadvies van een hengstenboer.... Is volgens mij iid altijd een eigen hengst kan ik ze ook niet kwalijk nemen. Maar daarom vraag ik een hengstenboer nooit meer om advies vraag enkel naar zijn mening Haha! Haha!

Btw heeft iemand de foto's van tuschinski? Vooraan in de strengen loopt hij nog in een binnenbak. (als ik het goed heb bij van uytert) En bijna achteraan loopt ie ineens buiten. Het is dezelfde foto met dezelfde achtergrond. Ze hebben hem daarnaast ook nog even een dikkere staart gegeven. Echter vind ik ook de beerking van de staart niet mooi gedaan. Slechte truckers hoor Tong uitsteken

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:43

Suzanne F. schreef:
Ach het gaat mij nog geeneens om die getructe foto´s. De geloofwaardigheid van een hengstenhouder zit m in de hengsten die hij aanbeveeld op een merrie. Laat dat nou altijd zijn eigen hengsten zijn!

Daar stoor ik me veel meer aan.

En die foto´s tja....ik weet wel dat veel mensen niet geloofden dat de foto´s van Stravinsky xx met mij niet getruuct waren.
En ik denk dat van Anne met Sandreo niet zulke mooie foto´s te maken waren of dat het achterbeen zo leuk meekomt op deze foto dat ze deze maar genomen hebben.



Oh was jij dat op Stravinsky xx. Vond dat best mooie foto's en ik moet bekennen dat ik ze goed bekeken heb of ze inderdaad niet bewerkt waren. Maar kon niets vinden dus ik ging er maar vanuit dat dit paard zo liep.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:43

Wat mij direct opviel aan die foto is, dat het paard geprofileerd wordt als een dressuurpaard, maar de ruiter rijdt met een springzadel. Dat vond ik wel grappig.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:44

Hebben ze trouwens wel het "recht" om Frank Hosmar weg te poetsen????
Volgens mij kan ie daar best een punt van maken als ie dat wil.........


Je ziet trouwens ook wel eens van die prachtige veulentjes op hengstenshows die van een heel andere hengst zijn dan door de speaker wordt gemeld...........

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:45

Ik vind de foto van Tuschinski zowiezo heel lelijk.
De amazone heeft de handen helemaal op het zadel staan en de hals wordt niet mooi gedragen. Echt zonde het is zo'n schitterende hengst!

Op zich vind ik de trucage foto van Sandreo niet bedotterij,
ik vond het alleen wel wat afbreuk doen aan het rijden van Hosmar. En ik snap niet wat het toevoegt om Anne er zo lelijk op te plakken. Hosmar zat dan wel minder rechtop en droeg een KWPN trui, maar het plaatje klopte wel.