Hoe kies je een hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fjordie56

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Vught

Hoe kies je een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 01:30

Hallo Bokters,

Ik wil mijn fjord laten dekken. Nu vind ik het heel moeilijk om de geschikte hengst te vinden. Er zijn een aantal hengsten die afvallen, omdat die te veel in de bloedlijn van Rhana vallen. Achter Rhana zit Faun tor, Torson en Nordal bloed. En natuurlijk qua type niet passen. Rhana is 1.47 en daar kan ik geen kleine hengst op zetten.

Wie kan mij adviseren. Ik plaats een fotootje van Rhana, dan kunnen jullie ook zien om wat voor type fjord het gaat. Vind je hem niet duidelijk dan kun je via een PB een grotere toegestuurd krijgen.

XXX Michelle


Afbeelding

(_) van Sasja en Rhana
En privé verzorgster


fjordie56

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 15:15

Bedankt voor alle informatie. Maar het blijft toch moeilijk. Zelf heb ik al wel een voorkeur.

Afbeelding

Manus (Havstad X Fordin)
Prestatiehengst Manus is een hengst die maat in de fokkerij brengt. Hij heeft een stokmaat van 1,52 m., waarmee hij de grootste goedgekeurde dekhengst in Nederland is. In 2001 zijn zowel op de keuring in Spoordonk als op de keuring in Beesd twee merries van Manus dagkampioen geworden. Verder werd het jeugdkampioenschap in Emst ook door een jonge Manus merrie behaald.

Afbeelding

OHLSEN JUNIOR I-80 geb.28-06-88
stokmaat 145 cm, pijp 18 cm, isabel
MODELHENGST - KEURHENGST
Verrichtingsproef in Duitsland afgelegd.
A-CERTIFIKAAT ZADELPROEF met 93 punten in 2000.
-Gedrag v/h paard bij het opzadelen, opstijgen,
aanvaarden v/h ruitergewicht en afstijgen. 8
-Wijze van gaan in stap. 6 (- puntje)
-Wijze van gaan in draf. 9
-Wijze van gaan in galop, 10
-Gewilligheid bij het springen. 10
-Gedrag bij het buitenrijden. 9
-Houding en wendbaarheid. 7
-Gehoorzaamheid. 9
-IJver en temperament. 8
-Karakter 2x 18

Andere keus maar heeft nog niet veel berijkt qua nakomelingen.

Afbeelding
Kvintin I 87
Geb. 1999
V. Knest Halsnaes D 62689
M. Umel D 70271
MV. Imre D 70271
A-certificaat zadelproef


Dus ik heb de komende 2 maanden nog wel het een en ander te doen. Een moeilijke keuze maken. Ik houd jullie op de hoogte.

XXX Michelle

(_) van Sasja en Rhana
En privé verzorgster

fjordie56

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 00:53

Je hebt gelijk. Verkeerde onder de kopieerknop.
Afbeelding

Hier wel MANUS

(_) van Sasja en Rhana
En privé verzorgster

fjordie56

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 01:25

Ik wil gaan fokken met een bepaalt doel. Mijn doel is om een raszuiver veulen ter wereld te brengen met de raskenmerken van het fjordenpaard. Maar ik wil duidelijk op Karakter fokken. Ik kan namelijk de fokker van mijn merrie niet achterhalen. In zovere ik weet dat ze door staatsbosbeheer gefokt is. Maar die kijken alleen of het bloed wel fjord is, maar kijken niet naar of het 2 koppige fjorden zijn die samen een nog koppiger paard laten ontstaan.

Nee, ik wil op karakter fokken. En daarbij ik wil het veulen niet zelf houden, maar ik wil ook geen veulen fokken wat geen kansen maakt in het fjordenwereldje.

Groetjes Michelle

(_) van Sasja en Rhana
En privé verzorgster

fjordie56

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 14:38

Alane schreef:
Waarom dan überhaupt een veulen fokken?


Rede 1:
Ik heb al veel verschillende dieren geboren zien worden, maar heb nog nooit de geboorte van een veulen meegemaakt.

Rede 2:
Rhana (mijn merrie) word verzorgt door iemand die zelf ook een fjord wil. Zij gaat het veulen van mij overnemen. Dus ik hoef het verder niet te verkopen.

Groetjes Michelle

(_) van Sasja en Rhana
En privé verzorgster

fjordie56

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 09:18

Missouri"]
[quote="fjordie56 schreef:
Groetjes Michelle


Heeeeeeeeeeeeee, maar jou ken ik wel... en jij mij ook Haha! Haha!

Sasja, dat is toch die Fjord die om 5 uur 's ochtends bij Marieke voor de deur stond? Haha!
[/quote]

Ja, alleen was het geen 5 uur op mijn klokje. Ach, zit nu weer op de kleuterschool. Mag ik weer leren of de klok vooruit moet of achteruit.

Voor de mensen die het niet begrijpen. Ik heb met mijn fjord enkele wedstrijden gelopen. En had samen met een vriendin afgesproken. Maar net die nacht werd de klok verzet. Vandaar. Veel te vroeg sta ik met Sasja bij die vriendin aan de deur. Even voor de duidelijkheid Sasja is niet de pony die ik wil laten dekken.

XXX Michelle

(_) van Sasja en Rhana
En privé verzorgster


fjordie56

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-04 10:31

[quote="
Nou goeie reden toch! OK dan! En mooi dat je nu al een potentieel kopertje hebt! Zij mag ook een FJord hebben van paps en mams? Dat zou ik nog wel even na vragen...

En heb je al een leuke hengst op het oog?[/quote]

De potentiele koper is een volwassen meid van 20. Bij haar ouders heeft ze ruimte genoeg. En ze verzorgt momenteel Rhana al.

Dus ik denk wel dat, dat goed zit. Ben met haar ook al op veulenjacht geweest, maar niets gevonden met een klik en tje, wat is nu mooier om je eigen veulen geboren zien worden.

XXX Michelle

(_) van Sasja en Rhana
En privé verzorgster


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers