Mislukt fokproduct

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:22

Je kan degene die jou fokprodukt heeft gekocht, niet verplichten om er mee te fokken, keuringen aflopen of uit te brengen op wedstrijden. Fokken is toch nog altijd gokken wat de koper met het fokprodukt gaat doen.

Ik lees liever dat een fokprodukt een lekker leven heeft. Dat de kopers blij zijn met hun aankoop en er heel veel plezier van hebben, dan dat hij/zij moet presteren (vaak) onder druk voor een predikaat voor de moeder of de vader of de ego van de fokker te strelen.
Ik noem dit geen mislukte fok, maar een geslaagt fok.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND



PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 10:44

sarabande schreef:
Sorry BV en Phia, fokken is geen sprookje, het kost geld. Je moet wil je het goed doen naar bepaalde kwaliteiten streven.
Die leveren punten op voor je merriestam daar worden de andere kinderen weer op beoordeeld en wordt naar betaald. Die kwaliteit halen lukt niet altijd, een combinatie valt tegen, er gaan veulens dood, etc.
Dus als er een paar tussen zitten die wel die kwaliteit hebben en dat blijft ongebruikt is dat zuur.
De amazone die dit paard inreed was gek van haar mogelijkheden maar kon haar niet kopen. Dat ze alles kon was duidelijk. Dat ze een prima leven heeft staat buiten kijf, maar als ze Z of hoger gelopen had was ze er niet slechter aan toe geweest.
Lief is natuurlijk fijn, maar daar heeft het stamboek geen boodschap aan.



Dan moet je je fokprodukten zelf houden en zelf uitbrengen.

Als je een volgend fokprodukt verkoopt, dan moet je de koper verplichten er mee naar de keuringen gaan en verplichten uit te brengen in de sport. Verward
Ik denk dat de kopers raar staan te kijken als je hun een verplichting opleg voor iets dat van hun is en niet meer van jou is.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:26

sarabande"]
[quote="PhiaBink schreef:

Dan moet je je fokprodukten zelf houden en zelf uitbrengen.

Als je een volgend fokprodukt verkoopt, dan moet je de koper verplichten er mee naar de keuringen gaan en verplichten uit te brengen in de sport. Verward
Ik denk dat de kopers raar staan te kijken als je hun een verplichting opleg voor iets dat van hun is en niet meer van jou is.



Vreemde stelling eerst zeg je dat ik iets moet en vervolgens dat dat wat ik van jou moet een rare reactie teweeg zal brengen, dat zijn dus ook duidelijk jouw dien en meningen.
Kijk naar de reactie van de fokkers hier die zijn wat reƫler
[/quote]

Jij moet niks van mij doen. Je moet zelf weten wat je met je fokprodukten doet. Je moet alleen niet gaan zeuren als de kopers niet met het paard gaan doen wat jij zelf zou willen. Zo zie ik het.

Wij zijn ook een fokkers en we hebben een hele goede fokmerrie met zeer goede nafok. Ik zal helemaal happy zijn als ik hoor dat de nakomelingen het goed hebben en dat de mensen blij zijn met het paard. Je moet dat tegenwoordig ook maar afwachten. Dit telt voor mij meer dan punten in de dressuur/springen, premie of een predikaat.

Hou je je nafok niet, dan heb je voor een ander het juiste paard gefokt. Die ander is happy met dat beestje. Dat is toch mooi te horen. Je kan ook horen: ze is nu 7, ze is ZZ springen en ZZ dressuur, maar ik ben bang dat ze kapot gereden is. Wat hoor je dan liever?

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:19

CGJ12"]
[quote="PhiaBink schreef:
Hou je je nafok niet, dan heb je voor een ander het juiste paard gefokt. Die ander is happy met dat beestje. Dat is toch mooi te horen. Je kan ook horen: ze is nu 7, ze is ZZ springen en ZZ dressuur, maar ik ben bang dat ze kapot gereden is. Wat hoor je dan liever?


Waarschijnlijk geef ik nu een FOUT antwoord, maar die optie gooi ik niet weg! (ja, ik ben nu eenmaal niet de softste.... Haha!)
Al helemaal niet als het om een ZE gaat...........kan ze meteen nog 15 jaar de fokkerij in.
[/quote]


Dus met andere woorden: het paard te dupe voor het strelen van de ego van de fokker. Paard moet dus lijden Verward

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:59

Sarabande, vraag aan die mensen of jij op jou kosten bij die merrie een veulen mag fokken. Of vraag aan de mensen of ze iemand weten die op jou kosten het paard even naar de GP wil gaan rijden.

Maak in vervolg een lijst van eisen als je weer een fokprodukt verkoopt.

Wat een geleuter van 11, bijna 12 pagina's Verward

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 01:06

sarabande"]
Ha fijn weer een nuttige bijdrage op jouw eigen niveau Phia.
Je kan ook niet lezen, want bovenstaande is helemaal niet aan de orde en al gepasseerd op die 12 pagina's
[/quote]

Dit schreef je 11 pagina's terug:

[quote="sarabande"]
Vandaag heb ik gesproken met de eigenaar van een door mij gefokte merrie, de enige nog in leven zijnde zus van Sarabande.
Het was een erg goed veulen en ik had hoge verwachtingen van haar, ze behaalde op de keuring bij opname als 3 jarige het sterpredikaat. Daarna werd ze aangereden en een paar keer uitgebracht. Ik verkocht haar goed, degene die bemiddelde nog veel beter.
Ze is nog steeds in bezit van dezelfde eigenaar die haar 9 jaar geleden kocht. Ze heeft niets waargemaakt waar ik als ambitieuze fokker op gehoopt had en wat ze ook in haar had.
Daar tegenover staat dat haar eigenaren gek op haar zijn. Die bezitten veel meer paarden en hebben geld genoeg.
Er is nooit met haar gefokt uit angst dat haar iets zou overkomen.
Ze wordt uit louter plezier gereden, soms buitenritje, soms in 1, 2 of 4 span soms springen (waar ze heel goed in was) soms in een dressuurwedstrijdje waar ze M loopt.
Ze zal blijven tot ze dood gaat. Ze zal mijn stam dus niet aan enig predikaat helpen, evenmin als haar verongelukte zuster en haar onopspoorbare zus en broer die via heel bekende handelaren naar het buitenland gingen. Maar ze heeft een beter paardenleven dan de meeste van de door mij gefokte en verkochte paarden ooit gehad hebben.
Als fokproduct is ze dus eigenlijk mislukt, geen predikaten die toegevoegde waarde hebben, haar moeder wordt geen prestatiemerrie.
Moet ik nu een blije of ontevreden fokker zijn
[/quote]


[quote="PhiaBink schreef:
Sarabande, vraag aan die mensen of jij op jou kosten bij die merrie een veulen mag fokken. Of vraag aan de mensen of ze iemand weten die op jou kosten het paard even naar de GP wil gaan rijden.

Maak in vervolg een lijst van eisen als je weer een fokprodukt verkoopt.

Wat een geleuter van 11, bijna 12 pagina's


Niet aan de orde????
Je wilde eigenlijk dat dat paard in de sport werd uitgebracht en veulentjes kreeg, en dat de moeder daar door een prestatie merrie werdt. Daar ging het toch om???????
De huidige eigenaren hebben dat niet gedaan. Dus ben jij als fokker in je ego gekrengt.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balko, Ilona__, Ubermetrics, voet en 144 bezoekers