Het dressuurpaard volgens Rosie en de FEI

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:24

Missouri schreef:
Ik was je voor Ceasario, dat heb ik vanmorgen gedaan. Maar: geen commentaar... jammer Haha!


Niet?

Zijn ze te druk Verward Kan mij wel voorstellen namelijk Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 16:50

Jammer dat Denbosch al bijna start. Ik had graag een Debat willen organiseren.

Denk ik aan een discussie tussen bijv: Karel, Rosie, Hamoen, Verkerk en andere mensen die graag mee willen doen.

Beveiliging zal natuurlijk goed geregeld moeten worden, maar dat kan wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:05

Wouter24"]
[quote="Pipo schreef:
Jammer dat Denbosch al bijna start. Ik had graag een Debat willen organiseren.

Denk ik aan een discussie tussen bijv: Karel, Rosie, Hamoen, Verkerk en andere mensen die graag mee willen doen.

Beveiliging zal natuurlijk goed geregeld moeten worden, maar dat kan wel Haha!


Stoelen a.u.b vastnagelen in het beton Knipoog

Bovengenoemde zijn mensen met een visie, maar er is op dit moment maar eentje die zijn visie kan verwezenlijken....
[/quote]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-04 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:38

Gail schreef:


Oke hij heeft volgens jou geen visie én je vindt het verbazingwekkend als iemand hem serieus neemt....maar oké het ging dus volgens jou niet over de man maar over het verhaal.... Verward

Zíjn verhaal wordt onderbouwd door dr. Rene van Weeren, senior docent Fac. Utrecht.

Kan iemand nou dat Duitste gebrabbel kort samenvatten in het Nederlands??


Volgens mij zijn er meerdere die hier de visie van Rosie naar beneden halen! Er word door meerdere personen gezegd dat ze hem niet serieus nemen.

Ik ga vanavond eerst het artikel eens doorlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:08

Ik zit het artikel nu door te lezen, misschien lees ik het totaal in de verkeerde context, maar goed:

Volgens Rosie, loopt het paard van oudsher op de voorhand, het niet kwalitatief goede paard plaatst zijn voorbeen een fractie van een seconde eerder op de grond dan het achterbeen. Volgens Rosie is door het fokken van kwalitatief goede dressuurpaarden het geval, dat het achterbeen 30 miliseconden eerder op de grond komt dan het voorbeen. Daardoor loopt volgens Rosie het paard van nature al meer op het achterbeen.

Als dat het geval is, lijkt het mij dat we op de goede weg zijn met de fokkerij. Maar ik weet alleen niet of dat het geval wel is Verward

Mocht ik het verkeerd lezen dan hoor ik het graag Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:11

Is er iemand die de foto kan inscannen die bij dit artikel staat?

Want das niet echt een repre foto van een correct gaand dresuurpaard Haha! Hebben ze die niet per ongeluk omgedraaid met een ander artikel of zo? Of een vervroegde 1 april grap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:33

ceasario schreef:


Ik begrijp absoluut wel dat ze hiermee een punt proberen te maken, om goed te laten zien dat het achterbeen als eerste gaat landen. Maar het paard is verder niet nageeflijk, niet door het lijf, en verschrikkelijk op de kop. Kijk das nou jammer Haha!

Want wil je dat mensen je visie serieus nemen, dan zou je beter een andere foto kunnen zoeken om je punt aan te sterken.

Maar het is wel heel super, dat het Kwpn inmiddels toegeeft dat de "voorbeen" landers niet gewild zijn in het fokken van een goed sportpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:47

Kijk, dat lijkt er meer op Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:02

Jeetje wat een lelijk beest Ceasario, daar gaan we niet mee vergelijken hoop ik toch Haha!

Maar waarom is de discussie gelijk doodgebloed, ik weet nog enkele tijden geleden dat we het hier over hadden. En dat hele groepen bokkers iedereen voor gek verklaarde. Nu staat hetzelfde in een artikel, en nu is het stil Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:06

Bucephalus"]

Volgens mij klopt de redenering volgens Rosie niet. Paarden lopen van oudsher niet op de voorhand.]
"
[/quote]

Oke, das een ander verhaal, maar hij bekend nu wel dat een GOED paard het achterbeen een fractie van een seconde eerder neerzet. Ik denk dat hij daarmee ook bedoeld het versnelde achterbeen. Het is sneller, want het staat een fractie van een seconde eerder op de grond. Andere woordkeus misschien, maar het is maar hoe je het leest.
Overigens denk IK dat, maar ik kan geen gedachtes lezen, dus weet dat niet zeker.

[quote="Bucephalus schreef:
Inmiddels doen veel paarden dat wel, maar dat is een omgekeerde redenering. Een kwalitatief goed paard plaatst zijn achterbeen niet versneld onder het lichaam, maar treedt goed onder de massa. Dat is iets anders..]"


Heeft wederom te maken met een woordkeus. Een achterbeen wat goed onder de massa geplaatst word, is net vlugger bij de grond dan het voorbeen. In die context is het achterbeen dus sneller op de grond dan het voorbeen. Vlug, snel, beter,best, goed. Het is maar welk woord je er voor gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:17

crush schreef:
Een pirouette ???Volgens mij vliegt een paard in de natuur gewoon om zijn spilbeen heen,niks keurig in 6 à 7 sprongen,een overgang op het achterbeen,volgens mij steekt het paard gewoon zijn voeten in de grond en stopt,niet echt een prettige overgang.De doel van de ruiter is juist om het paard meer gewicht over te doen nemen op de achterhand en ja, als het paard eerst moet landen met het achterbeen en vervolgens ook weer als laatste moet vertrekken met het achterbeen dan moet het achterbeen een fractie sneller zijn,anders kan dat nooit.De ruiter zit erop om dit proces te activeren,met impuls rijden heet dat.



Je hebt het artikel blijkbaar niet gelezen. Doe dat eerst even, dat maakt discusseren wat makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:40

crush schreef:
Een snel achterbeen heeft de tijd om onder de massa te treden,bovendien is bewezen dat je een achterbeen door training sneller kunt maken,ik snap trouwens je vijandigheid niet,pipo!?Wie zegt en bewijst dat de paarden voorheen wel op het achterbeen liepen.


Het is niet vijandig bedoeld hoor!

Maar als je het artikel leest, dan is dat gewoon wat makkelijker discusseren. Dan lees je ook dat het inmiddels bewezen is, dat betere dressuurpaarden van nature al een fractie van mlseconden op het achterbeen landen.

Door middel van onderzoek, is het bewezen dat SOMMIGE paarden, en voornamelijk paarden die zeer goed presteerden op het achterbeen lande.

Voor jou bokttijd, zijn er zeer veel discussies over geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:22

Bucephalus schreef:

Gelet op de fokadviezen die er meerdere decennia zijn verstrekt door de fokleiding van het KWPN en de selectie op de 'voorbeensleper': een paard dat niet meer over een evenwichtsbouw beschikt en een negatieve DAP etaleert ben ik meer geneigd om te lezen dat het zgn. vlugge achterbeen (snelle reflex) een drogreden is om het probleem te verdoezelen. Zeker de kreet dat het KWPN-produkt (afkomstig uit een instituut uit het land der dominees) "de eerste -en belangrijkste - overwinning op moeder natuur" heeft behaald maakt me achterdochtig. Nu kun je tegenwoordig echt niet meer om de onderzoeken van Holmstroem, Fredricsson, Drevemo, Clayton etc heen.
Hoe kun je nu die twee zaken aan elkaar knopen? Juist, Rosie doet in zijn artikel een poging. Gelet op de foto heb ik er in ieder geval niet zoveel vertrouwen in. Het evenwichtsmodel is in de KWPN-visie al lang en nog steeds passé.



Ik wilde het toch liever wat positiever in zien. En heb het artikel inmiddels twee keer doorgelezen.

Er word trouwens helemaal niet aangegeven wat voor paard er nu gefokt moet worden. Maar aangegeven wat voor soort bewegingen vaak het hoogst presteren. En daar wordt dit naar voren gehaald.

Misschien moeten we dhr. Rosie of een van de Kwpn heren vragen om dit nader toe te lichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:32

Mensen, ik zie ff door de bomen het bos niet meer.

Waarom word zo artikel trouwens niet in gewoon boerenhollands geschreven Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:38

Bucephalus schreef:


Dan zou er moeten staan: Mensen we hebb'n 't 'elemoal verkeerd 'edoan en 'esien. Haha!
Maar da's zo confronterend voor al die fokkers die nu met die voorbeenlopers zitten opgescheept.



Hmm, das ook niet leesbaar. Gewoon begrijpelijk abn dan maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:40

Anna42 schreef:
Because: "You can fool some of the people for all of the time. You can fool all of the people for some of the time. But.. you cannot fool all of the people for all of the time" Abraham Lincoln


Ja dat begrijp ik wel. Maar misschien zie ik het te positief in. En lees ik het te positief.

Ik lees dat Rosi van mening dat het achterbeen eerder moet landen dan het voorbeen.

En dat leek mij wel een goed plan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:50

Mensen, je kunt nu zeggen..........ja maar dat roepen we al jaren. Of ja maar, dat ze dat nu pas zien.

Maar ergens kun je ook blij zijn, dat ze het eindelijk zien. Dat ze er over nagedacht hebben, en dat ze er wat mee doen. Dan heb je toch wat bereikt. En dat zou ik persoonlijker wat positiever in zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:59

Anna42 schreef:

Der is niks mis met jouw plan. Maar dat is niet Rosies plan. Hij wil er eentje met een schakelaar. "Met een diagonaal versneld geplaatst achterbeen boekt het goede dresuurpaard de eerste (ga je der even recht voor zitten?) - en belangrijkste overwinning op Moeder natuur".
Op zijn boerenhollands: Normaal en natuurlijk loopt hij op zijn kop maar als je erop gaat zitten, loopt net andersom. Dat heet rijkunstig activeren. Wat activeer je dan? Dat hij op zijn kop loopt? Dat is ROSIES plan.
Zo behaal je nooit het doel van het plan


Als dat Rosi ( wat een naam trouwens Verward) zijn plan is dan vind ik het een K***e plan. Maar dat geloof ik nog niet. Ik denk juist dat hij dezelfde kant op wil als anderen. De voorbeenpaarden de deur uit.

De uitspraak die hij doet over de overwinning op Moeder Natuur, vind ik niet alleen ontzettend dom. Maar ook nog eens een zware belediging naar Moeder Natuur.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-04 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 00:31

crush schreef:
een paard die zich al bewezen heeft is makkelijk opnoemen,zo kan ik ook een willekeurige tophengst zeggen,is niet zo belangrijk,met fokken gaat het er juist om ,om vooraf te bepalen welke paarden gan presteren.Heb jezelf al een paard gefokt die super presteer op basis van jouw filosofie,en zo ja ,welk paard.Je kan achteraf altijd makkelijk zeggen dat een bepaalde hengst wel of niet goed is,een echte kenner ziet dat vooraf en behaalt daarmee klinkende resultaten.


Ik geloof niet dat fokken zo simpel is. Was dat maar waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 00:43

Misschien is het handig dat we het bij het topic houden. En dus de discussie over Rosie en zijn mening.

Volgens mij heeft niemand hier een internationale topper gefokt. Als alleen degene die dat hadden gedaan mogen reageren, zou het vrij stil zijn hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 00:49

crush schreef:
Daarom mag je dus ook niet verkondigen dat iets zo is,als jezelf niet met 100 procent kunt garanderen dat het zo is,dat heet oplichten.


Ik denk dat je dan in het verkeerde land woont. Vrijheid van meninguiting bestaat hier. En dus mag iedereen zijn mening verkondingen.

Vooral mbt fokkerij denk ik niet dat je voor 100% zeker ergens van kan zijn. Anders zouden er heel wat meer toppers rondlopen in dit land.

Beetje te kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:30

Anna, ik ben het nog steeds niet met je eens. Die uitspraak over Moeder Natuur is geen hele slimme actie. Maar bij mijn weten bedoelt Rosi nog steeds dat ze er naar toe moeten om een paard te fokken wat achter eerder land dan voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:59

Zonder een goed werkwillig karakter ben je nergens. Maar dat lijkt mij vrij logisch toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:19

Volgens mij gaat het topic over de visie van Rosie. Als ik het topic nogmaals doorlees word deze visie totaal verkeerd begrepen.

Of ik heb het niet begrepen, kan ook natuurlijk. Gelukkig denk ik graag het positieve van mensen, en daarmee denk ik juist dat Rosie en het kwpn, want die artikels worden heus wel doorgelicht, weer op het spoor gaan van een goed bewegend dressuurpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 11:40

hanna schreef:
Dat lijkt me leuk Rosie en Anna42 in discussie in Den Bosch..........


Voorstel had ik op de tweede pagna van dit topic al gemaakt. Rosie, Anna en nog wat mensen............Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 108 bezoekers