wat houd ster/keur/model/etc. nou precies in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

wat houd ster/keur/model/etc. nou precies in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 01:49

ik was wel benieuwd wanneer een paard zo´n titel word toegekend en wat de waarde ervan is.

Degene die me enigszins bekend zijn:
- stamboek
- ster
- keur
- model
- sport
- preferent

ik weet niet of er nog meer zijn?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 02:48

Huidige predikaten:Ster:
onderscheiding voor een merrie of hengst op exterieur en op beweging en/of springkwaliteiten;
Keur:
voor merries is dit een onderscheiding op exterieur en prestatie; voor hengsten een predikaat voor gunstige fokresultaten;
Preferent:
een predikaat, dat de hele historie door in gebruik is geweest en zowel voor hengsten als merries geldt als hoogste predikaat gebaseerd op fokresultaten;
Prestatie:
voor merries waarvan ten minste 3 kinderen een vastgesteld niveau in de sport of IBOP hebben bereikt.
Elite:
voor keurmerries die aan de voorwaarden van KWPN röntgenologisch onderzoek hebben voldaan;
Sport:
voor rijpaardmerries die Z+5 winstpunten zijn geklasseerd in springen, dressuur of samengestelde wedstrijd

Predikaten, die niet meer gebruikt worden:
Kroon:

hoogste predikaat voor een merrie op exterieur in combinatie met een verrichtings-proef, in het vroegere V.L.N.-gebied;
Kern:
onderscheiding voor merries van minstens 13 jaar oud, die een groot aantal veulens gebracht hebben en daarbij gaaf en vitaal gebleven zijn;
Model:
hoogste onderscheiding voor een merrie op exterieur in het vroegere N.W.P.-gebied.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 10:23

Dit geldt alleen voor het KWPN. Vaak hebben sommige stamboeken daar andere regels voor. Het predikaat model wordt nog wel bij andere stamboeken gebruikt. In je profiel zie ik dat je ras New forest is.
Die hebben denk ik ook andere regels daarvoor. Misschien dat je Liberty even kunt Pb-en. Zij weet daar vast wel meer van.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 12:40

Yootha schreef:
Dit geldt alleen voor het KWPN. Vaak hebben sommige stamboeken daar andere regels voor. Het predikaat model wordt nog wel bij andere stamboeken gebruikt. In je profiel zie ik dat je ras New forest is.
Die hebben denk ik ook andere regels daarvoor. Misschien dat je Liberty even kunt Pb-en. Zij weet daar vast wel meer van.



ik zie dat mijn profiel nog niet helemaal goed aangepast is Haha!
De new-forest is inmiddels verkocht namelijk, ik heb nu een kwpn-er.

Het paard wat ik nu heb is een furinos x purioso. Bij mijn weten is furinos niet goedgekeurd. Kan ik dan wel met dit paard naar de keuring, of wordt dat een probleem?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:49

Dat ligt eraan of de vader ergens anders (en waar) is goedgekeurd. Betreft het de in 1984 geboren Hannoveraanse Furioso II-zoon? Als de moeder gewoon KWPN is, dan is jouw paard dus Register A geregistreerd. Met zulke paarden kan je ook naar de keuring, maar het is wel wat lastiger.
Paarden, geboren vanaf 1995 en in bezit van een register A en merries, geboren vanaf 1995, in bezit van een EU-erkend registratiebewijs (of NA/WPN registratiebewijs), kunnen deelnemen aan een stamboekkeuring. Indien zij nog niet hebben voldaan aan de aanvullende voorwaarden (cornage-onderzoek, PROK-onderzoek en/of verrichtingstest) worden zij op de stamboekkeuring alleen lineair gescoord en krijgen een bovenbalk. Opname in het stamboek kan pas plaatsvinden als aan de aanvullende voorwaarden is voldaan. Indien de bovenbalk voldoet aan de minimumeisen voor het sterpredikaat wordt op het moment dat aan de aanvullende voorwaarden is voldaan eveneens het sterpredikaat toegekend. Informeer maar bij het regiosecretariaat of het KWPN kantoor in Huis ter Heide naar deze aanvullende eisen.

De aanvullende voorwaarden zijn voor paarden, geboren in 1995 of later en geregistreerd in het register A en merries, geboren in 1995 of later en geregistreerd bij een EU erkend stamboek met een soortgelijk fokdoel als het KWPN, die vanaf driejarige leeftijd kunnen worden aangeboden op de keuring voor opname stamboek (merries), c.q. overheveling van het register A naar het veulenboek (ruinen en niet goedgekeurde hengsten). Echter, voordat de nakomeling definitief ingeschreven kan worden in het stamboek/veulenboek, moet voldaan worden aan de KWPN-selectiecriteria waaraan de ouders niet hebben voldaan. Deze criteria hebben betrekking op:
- Exterieur (betreft vader en/of moeder van het paard)
- Verrichtingen (betreft vader van het paard)
- Röntgenologisch onderzoek (betreft vader van het paard)
- Laryngoscopisch (cornage) onderzoek (betreft vader van het paard)
Op de keuring wordt beoordeeld of het paard voldoet aan het onderdeel exterieur. Onderstaand zijn de aanvullende eisen vermeld voor definitieve opname stamboek, c.q. overheveling naar het veulenboek van het betreffende paard.

Lijst van hengsten met in Register A opgenomen nakomelingen: http://www.kwpn.nl/html/fokkerij/stambo ... lijst.html (hier staat Furinos ook tussen).
Hier zie je dus dat Furinos aan geen enkele voorwaarde heeft voldaan, dus dat zijn nakomelingen dat wel moeten.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 23:29

Mijn paard is bij de vorige eigenaresse PROK gekeurd. De furinos die ik bedoel is idd een furioso 2 zoon. In de link die je me hebt gegeven staat juist wel dat hij aan de voorwaarden heeft gedaan Verward

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:47

Ja = nakomeling moet hieraan voldoen
Nee = nakomeling heeft vrijstelling van de eis

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 21:06

aha zo zit dat dus. Maar mijn merrie is dus PROK en gewoon gerontgend. Opgave voor een keuring is dan geen probleem?