grote merrietwenter laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

grote merrietwenter laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 00:43

Wij hebben een eigengefokte merriejaarling op stal, waarvan onlangs opgemeten is dat ze 1.62m hoog is, en de dame is erg overbouwd.

De groeispurt gaat ons dus iets te hard. We zitten te overwegen om haar met 2 รก 2.5 te laten dekken om zo de groei te remmen. Immers, pas als ze 3 is, zal ze bevallen.

Hebben jullie hier ervaring mee of raden jullie dit af?

Het betreft overigens een Ronaldo x Partout x Doruto. Ik zit te denken aan Scandic als partner.

medruze

Berichten: 259
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: West Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:45

Waarom niet lekker uit laten groeien? Gaat het groeien ten koste van de gezondheid van het paard? En zou een eventuele drachtigheid niet ten koste gaan van haar gezondheid???
Ik zou het persoonlijk met de DA overleggen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 00:48

Die adviseerde ons de merrie te laten dekken, in het belang van het paard. Een paard van 1.80m kan nml problemen aan de benen krijgen, en met het oog op de sporttoekomst is het prettig om een niet al te gek groot paard te hebben. Maar ik ben erg benieuwd naar jullie eigen ervaringen/adviezen Knipoog

Ze (de DA) had ook een soortgelijk probleem met een eigen merrie en zat dit ook te overwegen.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:55

Hmmm, daar heb ik geen ervaringen mee. Maar ik zou Scandic niet kiezen voor een Ronaldo-merrie.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 00:56

Leg uit, Aimee? Lachen

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:14

Laten we zo zeggen dat Ronaldo niet zo heel erg sterk is in het achterbeen. Hij gaat nogal gauw in een zweefdraf waar zelfs Edward dan even moeite mee heeft om hem er weer uit te krijgen. Nou heeft Scandic dit niet, maar ik vind niet dat zijn achterbeen zo spectaculair, zo vlug en sterk, is om dit eventueel bij een merrie te verbeteren. Bij Ronaldo bloed zou ik ook alles met Weltmeyer (ja, daar ga ik weer) vermijden. Hoe zit het met de lange lijnen? Anders misschien Weyden? of Silvano of zijn zoon Prestige, of Havidoff.........

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 01:26

De Partout merrie (de moeder van de Ronaldo dus en die ook in ons bezit is), heeft een zeer krachtig achterbeen wat extra ondertreed. Dat heeft de dochter meegenomen in haar beweging. Ze zou juist wat meer ruimte aan de voorkant mogen hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:28

Dekking op 2 jaar voor veulen met drie jaar kan heel goed...ik hoop dat ze stopt met groeien.

Kan je helaas niet helpen met advies betreffende de hengst. Heb weinig verstand KWPN...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:30

Een merrie slijt hierdoor in haar botstructuur die nog niet volgroeid is. Haar hoogte maat ligt vast en die zal ze, met misschien een pauze, toch gaan halen.
Ook rug en lendenen krijgen een klap mee van zo'n jonge dracht.
Ik ben tegenstander van alles wat te vroeg of te jong is.

Jouw merrie kan best volgend jaar veel minder hard groeien. Daarnaast heb je bloed dat hier en daar als niet helemaal perfect op het skelet bekend staat.
Als dat ook nog groot is, is dat een extra zwak punt.
Om dit in die groei ook nog eens te gaan belasten met een dracht lijkt mij niet verstandig.
Ik raadt het dus af, voor wat mijn mening waard is.

Laat DA thuis maar fijn zelf experimenteren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:33

Maar Sarabande, in de natuur kan het toch ook? (okee, een kind van 12 is ook nog niet klaar om moeder te worden, terwijl het technisch wel zou kunnen) Is het dan zo slecht om vroeg aan een veulen te beginnen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:45

Cas het door ons in een paar generaties 20 cm groter gemanipuleerde paard heeft al gebreken genoeg en staat dermate ver van de natuur af dat je daar niet mee kan vergelijken.
Ik heb geen probleem met een doorgefokte welshmerrie van 1.21 en een hengst van dezelfde grootte.
Maar de problemen van b.v. Partout komen niet zomaar ergens vandaan. Zijn moeder was 1.65 zijn grootmoeder 1.58 zijn overgrootmoeder nog kleiner. Die explosieve vergroting in een paar generaties wreekt zich altijd. Dus als je een grote hebt ben je er voorzichtig mee in plaats van het voortijdig te belasten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:53

Hmmm...zit wat in.
Ken een geval van een Quarter die op twee jaar bewust is gedekt, en het paard heeft er niets van overgehouden....veulentje is ook gezond en een bjoetie om te zien.
Maar een Quarter is wat gespierder en kleiner dan een KWPN-er....

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:18

De opvattingen of het uberhaupt effect heeft op de uiteindelijke schoftmaat zijn hierover nogal verdeeld.

Ik ben het met Saar eens, dat het niet erg zinvol lijkt om met die slappe slungels ook nog eens te gaan fokken. Puur natuur zijn die grote slungels allang niet meer. Ik denk dat ze teveel te lijden hebben van zo'n dracht op een moment dat ze zelf nog volop in de groei zijn.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:52

Vergelijk eens terug naar mensen:
die op de lagereschool klein zijn, kunnen groter zijn op volwassenleeftijd dan de rest die toen in de klas zaten en andersom...

Ik heb een veulen gehad die na de geboorte zeer groot was en op 5 jarige leeftijd niet veel (2 cm) hoger was dan de moeder....
Als je veulen nu een hengst was geweest? had je dus ook niet de groei kunnen remmen (als dat mogelijk is)......Ik vind dat het dekken op jonge leeftijd van een merrie nooit bewezen kan worden dat ze dan niet meer kan groeien....immers het tegendeel is niet te bewijzen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 03:03

De meeste merries groeien na de drachtigheid gewoon door. Tijdens de dracht zal de groei gedeeltelijk stil staan misschien, maar daarna groeien ze weer door. Dus daar zou ik het niet om doen Haha!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 09:31

Wij hebben hier ook over nagedacht voor onze 2-jarige. Zij wordt ook groot. Maar we hebben toch besloten om dit niet te doen. De DA raadde het juist af vanwege de leeftijd. Juist omdat ze nog niet uitgegroeid en sterk genoeg is kun je beschadigingen krijgen die zich op latere leeftijd gaan uiten. Reden genoeg voor ons om het niet te doen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:48

Ik dacht dat onderzocht was dat het geen invloed heeft op de uiteindelijke stokmaat? Er kan een 'pauze' zijn in de groei, maar uiteindelijk worden ze toch zo groot als ze bestemd waren. Ik denk ook dat juist zo'n groot dier alle voedingstoffen en energie nodig heeft om sterk en hard te groeien...

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:54

Cassidy schreef:
Maar Sarabande, in de natuur kan het toch ook? (okee, een kind van 12 is ook nog niet klaar om moeder te worden, terwijl het technisch wel zou kunnen) Is het dan zo slecht om vroeg aan een veulen te beginnen?


Lang niet alle 2-jarigen worden in het wild gedekt, ookal zijn ze goed hengstig. Kennelijk komen ze toch te jong over.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 16:27

Je hoort dat wel vaker, dat fokkers dat doen met te grote slappe twenters.
Uiteindelijk zal je er in stokmaat niet veel centimeters kunnen voorkomen, maar kwa breedte hebben sommige jonge merries er wel baad bij. Ze krijgen meer body van een vroege dracht.
DE paarden die ik gezien heb, die op 3 jarige leeftijd wierpen, waren allen (zullen er een stuk of 3 geweest zijn) verder prima in orde. Geen bochels of o-benen.

Ik vind het geen vreemd idee. Het gebeurt wel vaker om diezelfde redenen. Ik heb zelf nog nooit voor de keuze gestaan, dus of ik het zelf zou doen weet ik niet.
Ik zou hoe dan ook kiezen voor een verkleinend gevende hengst. Denk nu zelf richting Inspekteur (Darwin - Roemer) of Houston (snel en luxe). Als je twenter komt uit een lijn waar meer grote paarden uit komen, dan zal je nog steeds niet komen te zitten met een E-pony...maar minder groot dan 1.80 mag idd wel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:04

sarabande schreef:
Haar hoogte maat ligt vast en die zal ze, met misschien een pauze, toch gaan halen.

Helemaal mee eens,
alle merries die ik ken die met 2 gedekt werden, werden alsnog allemaal groot.
Helaas bleven ze allen tot hun 6/7e zo slap als een pakje boter.
Ik zou het een grote 2 jarige nooit moeilijker maken als dat het al voor ze is, dat groot groeien kost al zoveel energie en dan moeten ze daarbij ook nog eens een veulentje dragen en opvoeden.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:50

Ik ben het helemaal met Sjuimpje eens

Dat grootte haal je er niet af en ik vond die merries er persoonlijk niet beter van worden

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:05

Ik ga met Sjuim mee.
Uiteindelijk worden ze nog net zo groot maar zijn ze veel ouder en dus langer slap.
Persoonlijk zeg ik voorzichtig voeren en voldoende bewegen en wachten tot ze uitgegroeid is voor je er echt mee aan het werk gaat.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 20:18

Hmmm.... dan moet de moeder er maar aan geloven om door Scandic gedekt te worden.

Of hebben jullie nog een voorkeur met dergelijk bloed? Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:23

Ik ga met de rest mee. Ook ik heb een loeier van een jaarling, maar ik ga haar absoluut niet laten dekken. De groei remt vanzelf iets af en de dracht veranderd niets aan de uiteindelijke maat. Geef zulke paarden de kans helemaal uit te groeien voor ze aan het werk gaan, na een veulen zullen ze op drie-jarige leeftijd niet veel sterker zijn geworden.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:27

Ik ben een erge fan van Scandic maar heb niet genoeg verstand van moederlijnen om de zeggen of het een goede combi is.