Saros xx

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Saros xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 23:46

Wie heeft er voor mij informatie over de engels volbloed hengst Saros xx. Dit bloed zit namelijk in mijn paard en ik ben zeer benieuwd naar informatie en vooral naar karakter, exterieur en het hele technische gedeelte.

Wie kan mij wat vertellen, heeft ervaring met dit bloed of heeft misschien zelf een afstammeling hiervan op stal staan??

Alvast bedankt!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:04

Saros xx BB 740001
Engels volbloed
Geboren: 07-02-1974
Kleur: Donkerbruin
Stokmaat: 1.68 m

Vlakkebaan: 26 starts
Winnaar: 8 keer
Geplaatst. 5 keer
Winsom: DM 188.520

Fokker Gestüt Schlenderhahn, 5154 Quadrath - Ichendorf Bez. Köln (Rheinland), BRD

Charlottown xx x Sayonara xx van Birkhahn xx x Suleika xx van Ticino xx x Schwarzblaurot xx van Magnat xx x Schwarzgold van Alchimist xx

Fokfam. 16

GAG (= Generalausgleichgewicht) 98 kg

Gedragsonderzoek Ermelo 1982 (22 dagen)
Zeer vriendelijke, gehoorzame hengst met een uitstekend humeur. Speels, eerlijk en blij. Bij begin onderzoek al goed aangereden. Heeft al een rencarrière achter zich.Tijdens de lichte werkzaamheden die van hem zijn gevraagd gedraagt hij zich goed. Als hij bemerkt dat de aandacht van de ruiter niet meer volledig op hem is gericht, probeert hij op vriendelijke wijze met de ruiter te gaan rijden in plaats van het omgekeerde. Hierbij mag echter niet gesproken worden van enig verzet. Als de ruiter duidelijk maakt dat hij het is die de dienst uitmaakt, accepteert de hengst dat zeer goed en is dan ook dadelijk weer bereid de ruiter te gehoorzamen. Veel bereidheid om te werken. Veel plezier in het werk. Looplustig, levendig orenspel. Bij aankomst goede voedingstoestand die tijdens onderzoek hetzelfde is gebleven. Lust geen geplette haver, kreeg daarom harde haver. Stalgedrag zeer rustig.
Karakter: 9
Stalgedrag: 9

Afstammelingen 1983 (veulens)
De ontwikkeling van de getoonde veulens van de volbloedhengst Saros is maar juist voldoende. De hoogtemaat krijgt geen bermerking mee, maar wel werd dikwijls de diepte en ribbenwelving gemist. Het type is in doorsnee voldoende, hoewel meer tot uitdrukking in het model zou komen dat het hier minstens halfbloedveulens betreft. Ras en hardheid waren voldoende aanwezig in de getoonde collectie. Bij veulens met meer ras vertoonde het beenwerk doorgaans minder zwaarte. Het hoofd is correct gevormd, hard en droog, enkele iets lang. De halzen komen veelal diep uit de borst en ook een onderhals is meermalen gesignaleerd. De schoft is plat en nog weinig ontwikkeld bij overigens voldoende lengte. De schouder is dikwijls kort en zou schuiner kunnen liggen, opmerkingen die met name gelden voor de groep geprikte veulens. De rug is (eveneens met name bij de geprikte veulens) nog wel eens even iets diep en lang. De lendenpartij is voldoende gespierd. De croupe kon dikwijls rijtypischer van bouw zijn en mist ook nog al eens de lengte. De broekspieren zouden langer door moeten lopen, waardoor nu de wat ronde croupevorm ontstaat. Het voorbeen is goed gesteld met behoorlijk ontwikkeld voorkniegewricht. Enkele veulens stonden vóór even Frans. In het achterbeen kwam nogal wat variatie voor: soms goed van bouw en stand, dikwijls lang en ook iets sterk gebogen. De spronggewrichten zijn vrij kort gebouwd en konden wat geprononceerder van vorm zijn. Verschillende veulens hadden kleine voeten.
De stap is voldoende, maar zou meer moeten ruimen. In stap vertoont het achterbeen dikwijls de neiging om recht te worden in het spronggewricht. In draf vertoonden de veulens weinig schoudervrijheid en was er ook sprake van weinig balans. Overigens is de draf voldoende ruim en gemakkelijk.
Dikwijls goede moeders vergezelden de veulens.
Getoond: 28 veulens uit 129 dekkingen.

Goedkeuringstermijn 1990
Voor het eerst voor een termijn van drie jaren goedgekeurd op grond van:
a) zijn exterieurverbeterende (met name de voorhand) arbeid, zoals die blijkt uit het feit dat van de 138 stamboekmerries er 51 ster zijn geworden en 14 keur waarvan 8 met een A- of AA-certificaat;
b) het uit het lineaire scoringssysteem vast te stellen feit dat de hengst verbeterend werkt wat betreft het bewegingsmechanisme;
c) de hoge plaatsing op de dressuurindex: 4e plaats, 156 punten met een betrouwbaarheid van 64%.

1992 (6 maart) omgekomen bij een verkeersongeval

Keurverklaring 1993
Aan deze volbloedhengst is posthuum het keurpredikaat verleend. Hij heeft, hoewel zijn meest bekende produkt een springpaard is: Olympic Balthazar, vooral wat betreft de dressuur positief vererft. Aan zijn dekcarrière is door een noodlottig ongeval een voortijdig einde gekomen. Van de beide goedgekeurde zonene, lijkt Belisar gelet op zijn dressuurindex de fakkel van zijn vader over te nemen. De andere zoon, Festival is in mei naar Duitsland geëxporteerd. Van Saros xx zijn tot nu toe 205 stamboekmerries ingeschreven. Hiervan hebben er 73 het sterpredikaat en 29 het keurpredikaat behaald.

Dekstations
1982-1989 F. Morssink, Hegelsom
1990-1992 F. Morsink, Hegelsom / Comb. Huypers, St. Oedenrode

Fokregistratie
Totaal 775 veulens uit 1164 dekkingen

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:19

Onze merrie Magic Adventure is een dochter van de hengst Belisar en dit is een zoon van de volbloedhengst Saros.Hij heeft het keur predikaat.
De vader van Saros heet Charlottown.Opa van vaderskant heet Charlottesville en oma van vaderskant heet Meld.

De moeder van Saros heet Sayonara.Opa van moederskant heet Birkhan
en de Oma van moederskant heet Suleika.
Dit waren allen Engels volbloedpaarden.

Aan mijn dochter Antoinette die iets meer nog in de afstamming gegevens zit zal ik vragen of zij iets meer over Saros zelf kan vertellen.Volgens mij (maar dat weet ik niet helemaal zeker)zit er in haar profiel een foto van Saros.
Succes verder.Ik zag trouwens net dat iemand mij zeer uitgebreid voor was alleen staat er niet bij hoe Saros aan zijn eind kwam,alleen dat er een noodlottig ongeval was.
Hij is op een walgelijke en erg stomme manier gestorven,namelijk door de bodem van de trailer gezakt bij een vervoer!!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:06


Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:33

Mijn paard is ook een Belisar, kleinzoon van Saros xx dus.
En bij heel veel paarden bij ons op stal zit Saros in de afstamming en dat is geen toeval.
Wij zijn grote Saros fan.
Als je concrete informatie wilt weten hoor ik het wel.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:49

Mickey schreef:
Mijn paard is een kleinzoon van Saros XX.

Op mijn site kun je een gedeelte van de stamboom vinden en nog meer informatie van Saros XX.
http://weerd095.speed.planet.nl/laiser/stamboom/saros.htm
Er staan ook nog foto's van zijn voorouders bij.


Een gave site EN een gave hengst! Maarja, ik ben nou eenmaal Volbloed fan Knipoog .

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:11


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:22

Saros fokt goede paarden, en ik hoor altijd van hem dat hij moeilijke karakters fokt, net als zijn zoon Belisar. Ken er maar een paar, waaronder een hele lieve oude merrie waar je een beginner op naar buiten kunt sturen.

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 13:07

Super bedankt voor jullie informatie. Mijn paard heeft ook als opa Sarosxx. Zijn vader is Ladalco en daar was ik al wat over te weten gekomen. Saros nog niet!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:07

Nog een foto'tje van Saros xx

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 08:47

Ik heb een zoon van Saros gehad en het was absoluut geen makkelijk paard qua karakter. Het leek wel alsof hij een beetje last had van een soort van chronische stress. In het begin rende hij vaak rondjes door de box en als je hem buiten zette rende hij heen en weer voor het hek totdat hij weer naar binnen mocht.

Hij wa heel mooi om te zien en had hele goede gangen. Verder had hij heel veel springtalent, maar daar is nooit iets serieus (in de vorm van wedstrijden) mee gedaan.

Met rijden was hij niet bepaald makkelijk. Zodra hij een beetje aan het werk gezet werd, kwam hij behoorlijk in protest. Hij kwam nogal snel omhoog en soms ging hij er verschrikkelijk hard vandoor. Maar ik moet zeggen dat dit paard gedurende een behoorlijke periode heel erg slecht behandeld en gereden is geweest en zoiets laat zeker ook zijn sporen na.

Het was wel een heel lief paard in de omgang. Hij beet nooit en als hij rustig was kon je zo onder zijn buik door kruipen. Verder was hij heel makkelijk met trailer laden en wandelen.

Zonder andere paarden erbij buitenrijden was geen optie. Meneer vertikte het dan om het terrein te verlaten. Als je met andere paarden ging, had je je handen vol. Hij was wel weer zeer verkeersmak.

Al met al een paard met veel tegenstrijdigheden en een heel apart karakter. Ik heb ontzettend veel van hem geleerd.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:14

Ik reed vroeger op een stal waar ook een zoon van Saros stond. Zwart, 1.60m en super lief...

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:33

Da's appart mijn Saros merrie loopt buiten ook permanent op en neer, of er nu gras staat of niet, of ze met andere buiten staat of niet!

Blijkbaar ontwikkelen ze snel 'gestoord gedrag'; verder is het door de jaren heen een braaf paard geworden, wel snel geirriteerd en boos

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:24

Mijn merrie Naiade is van Gouverneur en Gravin, Gravin is van Saros xx.

Het is een aparte tante maar wel mijn grootste vriendje.

Geef mij maar Saros xx afstammelingen, ken er meerdere en vind ze geweldig, wel een eigen karakter maar daar houd ik wel van.

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:14

wij hebben een kleindochter van Saros xx :

Ilona (1990)
moeder: Dame (v: Saros xx)
vader: Rechter (v: Pot d'Or xx)

Ook een zwarte en ook een karaktertje
maar misschien komt dat van de vaderskant Verward


't is niet de beste foto maar dan heb je toch een ideetje

Afbeelding

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:53

Ik heb een kennis, die had een Saros merrie. Een 9-jarige vosmerrie en ze was Ster. Nooit geen veulen gehad bij hem. Ze zal nu ong. 11 of 12 zijn.
Ze werd recreatief gereden, maar kreeg in een keer het plan om plots om te draaien en naar huis te gaan.
Ze was toen verkocht, hij reed niet meer.
Is naar een goede amazone gegaan. Nou, die heeft er heel wat mee te stellen gehad, pfff. Als mevrouw niet verder wilde, gebeurde het niet, zelfs niet met een bezemsteel...(dreigen) Ook wanneer ze aan het werk moest, spartelde ze erg tegen. Staan ze om bekend hoorde ik later.
Uiteindelijk heeft ze toch nog leuk gelopen. Waar ze nu is enzo..ik weet het niet.
Kan effe geen foto vinden. Heb ze wel.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:36

Goh toch grappig om zo een aantal dingen te lezen die ook bij anderen voorkomen.
En dat terwijl mijn paard alleen nog maar een kleinzoon is van Saros xx.

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 14:32

Ja dat is echt apart. Mijn paard is dus ook een kleinzoon van Saros xx maar ook mijn paard toont dat gedrag aan het hek van het weiland. Als hij alleen staat staat ie constant voor het hek heen en weer te draven, staat ie met zijn vriendinnetje dan is het goed.

Ook mijn paard is echt superbraaf en lief. Echt zo'n knuffelpaard en toch met rijden een eigen willetje.

Leuk om te zien dat er zoveel herkenningspunten in dit bloed zit!