deze merrie sterwaardig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

deze merrie sterwaardig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:07

nu heb je natuurlijk aan alleen een standfoto erg weinig maar wat vinden jullie van het (onbespierde) exterieur?
zou ze sterwaardig kunnen zijn?

Afbeelding

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:32

Ik vind het wel een correct gebouwd paard, alleen op de foto is haar voorbeen iets onderstandig.
Ik meen me te herinneren dat ze maar 1,61 is he? Hopelijk groeit ze nog wat, want de jury ziet toch liever wat grotere merries.
Zoals ik in je andere topic al zei vind ik haar nu vrij schraal, behalve de spieren mist ze ook nog wat vlees.
Of ze ster wordt hangt natuurlijk ook van haar bewegingen en eventueel springkwalietiten af.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:50

Ik mis vooral 'vlees' en spieren in de rug en lendenen. Mooie hals en een spreken hoofdje. Wie is haar vader?

Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:55

ben bang dat dit paard rechtsachter een reebeen heeft zoals ik het nu zie en is dan niet sterwaardig.

pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:02

Zoals gezegd is rechtersprong inderdaad afwijkend, vindt de merrie wat degelijk iets ouderwets aandoen komt vooral door wat korte croupe en strakke rug lenden partij. Mooie schoft/schouder partij en een mooie hals(richting). Vierkantsmodel en rechterachterbeen lijken voor mij redenen om niet voor het ster-predikaat in aanmerking te komen, maar je weet maar nooit. Weet niet meer of een röngten-rapport waaruit blijkt dat sprong niet afwijkend is nog voldoende is om merrie wel in stamboek te krijgen...
Is een Goodtimes zeker.....

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:16

Als ik jouw was had ik je paard anders op de foto gezet.

En dan links en rechts.

En gewoon vierkant daar ik zo'n uitgetrokken paard weinig op stal tegen kom.
Net als op een dressuurwedstrijd, vierkant halthouden.

De beoordeling om te laten beoordelen vraagt om ver-oordeeld te worden.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:43

Ik weet niet of jullie in de gaten hebben dat we gewoon fotos gemaak hebben en dit een vraag is die later op komt duiken?? Daarbij is de merrie nog maar 3 jaar oud, een jong dier moet in mijn ogen niet al vet zijn en bespiering komt door training....toch?? Verder heb ik geen kaas gegeten van exterieurbeoordelingen ofzo! Maar was gewoon een opmerking tegen de soms rare veroordelende antwoorden van sommigen, net of we al professioneel bezig zijn geweest en dergelijke.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 00:10

Je kunt natuurlijk altijd het boek "een paard in partjes" kopen en daar zelf je conclusie uit trekken. Op een foto kan ik een paard niet echt beoordelen maar mijn eerste indruk zou zijn dat hier in de buurt het paard geen ster krijgt.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 00:26

orionneke schreef:
Ik weet niet of jullie in de gaten hebben dat we gewoon fotos gemaak hebben en dit een vraag is die later op komt duiken?? Daarbij is de merrie nog maar 3 jaar oud, een jong dier moet in mijn ogen niet al vet zijn en bespiering komt door training....toch?? Verder heb ik geen kaas gegeten van exterieurbeoordelingen ofzo! Maar was gewoon een opmerking tegen de soms rare veroordelende antwoorden van sommigen, net of we al professioneel bezig zijn geweest en dergelijke.

Jij wil toch weten of ze sterwaardig is?
Doe je voordeel met de opmerkingen en werk aan verbeterpunten.
Afgezien van de soort foto komt de merrie niet onsympathiek maar wat eenvoudig en ouderwets over.
Hou daar rekening mee als je haar laat voorbrengen. Ze moet a.h.w. spetteren.
Een prof kan de mindere punten goed verbergen en de positieve kanten, die dit paard zeker heeft, benadrukken.

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 00:36

Albert"]
[quote="orionneke schreef:
Ik weet niet of jullie in de gaten hebben dat we gewoon fotos gemaak hebben en dit een vraag is die later op komt duiken?? Daarbij is de merrie nog maar 3 jaar oud, een jong dier moet in mijn ogen niet al vet zijn en bespiering komt door training....toch?? Verder heb ik geen kaas gegeten van exterieurbeoordelingen ofzo! Maar was gewoon een opmerking tegen de soms rare veroordelende antwoorden van sommigen, net of we al professioneel bezig zijn geweest en dergelijke.

Jij wil toch weten of ze sterwaardig is?
Doe je voordeel met de opmerkingen en werk aan verbeterpunten.
Afgezien van de soort foto komt de merrie niet onsympathiek maar wat eenvoudig en ouderwets over.
Hou daar rekening mee als je haar laat voorbrengen. Ze moet a.h.w. spetteren.
Een prof kan de mindere punten goed verbergen en de positieve kanten, die dit paard zeker heeft, benadrukken.
[/quote]

Het is niet mijn paard.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:13

rug tekort hals te lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:02

misschien heb ik een ook wel niet zo'n verstanfige foto geplaatst.

van het reebeen is niets waar. ze is namelijk rontgenologisch helemaal goedgekeurd met allemaal 1tjes in de dierenartsenpraktijk Someren, en daar zijn ze wel heel streng, daarna is de inspecteur van de amev nog geweest en ook hij maakte er geen aanmerking op en heeft de merrie gewoon genomen.
te weinig bespiering en wat schraal is inderdaad zo maar de merrie is pas 4 weken uit het land dus kan ook nergens geen bespiering vandaan gehaald hebben

ik heb wel wat bewegingsfoto's maar die zijn van dus danig slechte kwaliteit dat ik ze niet plaats.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:06

Ik vind eigenlijk dat een paard met drie jaar niet zwaar bespierd hoeft te zijn, maar dit vind ik te weinig hoor. Naar mijn idee past de rug niet in het huidige fokmodel, maar goed, wie zal het zeggen. mijn Indoctro heeft een errug lange rug, te lang naar mijn smaak, maar ze heeft ruim haar sterpredikaat behaald. Iedereen kijkt natuurlijk weer anders naar een paard

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:12

Wat mij in tweede instantie opvalt; hoofd en hals zijn veel beter ontwikkeld dan de rest van het schrale paardenlijfje... net alsof het niet bij elkaar past.
De benen en de verdere verhoudingen lijken me wel sterwaardig. Geen dipje bij de hals, mooie lange hals, goede droge benen. Denk aan hoefverzorging, en ze lijkt achter ietsjes frans te staan....

toch, het plaatje klopt niet helemaal... Ik zou als ik jou was er vanaf vandaag behoorlijk wat voer in stoppen. Er MOET meer vlees op, en dmv training kan je dat vlees modelleren naar iets leuks. Maar het paard staat er zo niet voor....

(en in eerste instantie dacht ik: wat is mijn [naam verwijderd] mager...Nagelbijten / Gniffelen)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:12

ik heb paarden van een minder goed exterieur toch ook ster zien worden. Soms denk je waar zijn die jury's mee bezig. Men weet pas als een paard sterwaardig is de dag dat ze door de jury het sterpredikaat krijgt. Van mijn eigen jonge merrie Sultana had ik wel gehoopt maar eigenlijk nooit verwacht dat ze ster zou worden.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:51

Misschien off-topic, maar kan iemand mij uitleggen hoe een reebeen er uit ziet ? Ik ben al heel wat meer te weten gekomen over de fokkerij, maar een reebeen heb ik nog nooit gezien namenlijk. Verward

pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:44

Reebeen, is geen anatomische afwijking maar een schoonheidsgebrek, bij een wat gehoekt achterbeen komt de kop van het laterale griffelbeen meer naar achteren te liggen en vormt op de achter-buitenzijde van de sprong een verdikking: ree-been. Röntgenlogisch hoeft dit niet geen afwijkingen te geven, dus ik snap dat er geen opmerking over gemaakt is maar voor de keuring zie ik toch wel een probleem. Vergelijk het met een extreem hol voorbeen ,niet mooi maar geen reden voor afkeuring "veterinair"gezien dan.
Overigens geeft een reebeen geen aanleiding tot kreupelheid...

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:53

Precies, dat je dus bijv. je vinger achter dat uitstekende hoekje kunt leggen. Maar voor de keuring zie ik het echt niet positief tegemoet.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:10

Ik heb een merrie met een reebeen en die werd om die reden niet eens opgenomen in het stamboek. In de richtlijnen van het KWPN staat ook dat afwijkingen aan het spronggewricht niet worden geaccepteerd. Ik wist dus heel duidelijk dat afwijzing er in zat. Omdat iemand die ik kende wel een merie met een reebeen opgenomen had gekregen heb ik het toch geprobeerd met bovengenoemd resultaat. Die andere persoon had ws iets meer geluk of de merrie had zoveel kwaliteit over.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:07

Ik zou er dus nog eens een blik op werpen en jezelf anders het gedoe van naar de keuring gaan besparen.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:15

ceasario schreef:
Als ik jouw was had ik je paard anders op de foto gezet.

En dan links en rechts.

En gewoon vierkant daar ik zo'n uitgetrokken paard weinig op stal tegen kom.
Net als op een dressuurwedstrijd, vierkant halthouden.

De beoordeling om te laten beoordelen vraagt om ver-oordeeld te worden.


Tijdens een keuring mag je paard niet vierkant staan. Je paard moet open naar de jury staan zodat ze alle benen kunnen bekijken van de zijkant.

Ik vind haar iets plat op de rechterhoef.
Verder vind ik het een mooi paard, sprekend hoofd. Ben alleen niet zo thuis in de KWPN wereld dus kan er verder niets over zeggen

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:05

Taaclover"]
[quote="ceasario schreef:
Als ik jouw was had ik je paard anders op de foto gezet.

En dan links en rechts.

En gewoon vierkant daar ik zo'n uitgetrokken paard weinig op stal tegen kom.
Net als op een dressuurwedstrijd, vierkant halthouden.

De beoordeling om te laten beoordelen vraagt om ver-oordeeld te worden.


Tijdens een keuring mag je paard niet vierkant staan. Je paard moet open naar de jury staan zodat ze alle benen kunnen bekijken van de zijkant.
Ik vind haar iets plat op de rechterhoef.
Verder vind ik het een mooi paard, sprekend hoofd. Ben alleen niet zo thuis in de KWPN wereld dus kan er verder niets over zeggen
[/quote]
toen ik het las wilde ik gelijk gaan quoten, maar eerst even door geleze. ben het helemaal met je eens, bovenstaande bewijst wel dat zij nog nooit op een keuring is geweest.
gewoon klaar maken voor de keureing! en veel succes

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:59

Dees schreef:
toch, het plaatje klopt niet helemaal...


Dat gevoel had ik dus ook, en volgens mij komt dat door de rug, het lijkt alsof de merrie te weinig lengte in de lendenen heeft. Dat is vanaf deze foto te zien volgens mij het grootste punt, maar bespiering erop is echt wel nodig als je ermee naar de keuring wilt....

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:02

Van de zomer ziet dat beestje er vast veel beter uit. Zomervachtje, wat vlees en spieren erop, mooi glimmend en een ijzertje eronder.
Ster hangt ook voor een groot deel van de beweging af... maar ik heb veel mindere als dit ster zien worden.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:45

pukpaleis schreef:
Reebeen, is geen anatomische afwijking maar een schoonheidsgebrek,...........


Keep on dreaming..............