Natuurlijk of KI dekken; waar gaat jullie voorkeur naar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 20:42

Mijn voorkeur gaat uit naar natuurlijk dekken, mits de hengst wel een beetje rustig dekt zeg maar... Haha! Maar er zijn denk ik ook wel voordelen aan KI...nou heb ik trouwens wel mazzel gehad met de natuurlijke dekking, Scaal was namelijk in 1 keer drachtig en ik hoefde niet met haar op stap... Haha! Maar ik ben heel benieuwd naar jullie voorkeur...en als het even kan motivatie...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 20:49

Ik ben ook voor natuurlijk dekken.
Dat gevroet in die paarden vind ik maar niks.
Klein risico bij natuurlijk dekken is natuurlijk een infectie.
Voor hengsten die in het buitenland staan is het wel makkelijker om via KI te werken.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:07

Mijn voorkeur gaat ook uit naar natuurlijk dekken, En, KI is misschien een betere optie voor de hele waardevolle hengsten.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:15

Ben het Met de rest eens...
Nora ook, toen ze KI deden, dacht ze vast: 'bekijk het maar'. maar het een hengstje lukte het wel. Schijnheilig

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:17

Bij de cobs wordt er ook hoofdzakelijk natuurlijk gedekt. Maar ik laat de merrie's wel eerst scannen/opvoelen voor het dekken.
Dit jaar hadden we 1 merrie die erg bang was tijdens het dekken, gelukkig was ze in 1 keer drachtig. De andere waren al vaker gedekt en waren heel makkelijk. Alleen wilde er 1 dus na het dekken niet meer mee naar huis, ze stond te brullen naar de hengst en wilde niet de trailer in Haha!

Ik ben een beetje aan het rondkijken om sperma uit Engeland te laten komen volgend jaar, maar daar zitten zoveel regels en eisen aan dat het eigenlijk niet meer te betalen is.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:42

Wij geven de voorkeur aan natuurlijk dekken en importeren meestal een hengstje uit Engeland. Voor Macilda nemen we een KI dekking aangezien de hengst niet in de buurt staat en we het veulen die ze op dat moment äan voet"heeft niet te lang willen missen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:51

Ik wil over een paar jaar ook een cobhengst uit Engeland halen, voor een jaar of 2 huren ofzo. Voorlopig zijn we nog te veel aan het verbouwen om een hengst ter dekking te stellen aan huis.

We hebben een paar maanden geleden wel heel erg zitten twijfelen toen we de mogelijkheid kregen om Mabnesscliffe Advisor te kopen.
Maar toch eerst maar wachten tot we de stallen helemaal klaar hebben. (al heb ik toch wel een beetje spijt van dat we het niet gedaan hebben)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 12:45

Ik vind het eigenlijk best raar voor een paard die met KI gedekt is. Na 11 maanden wordt er dan een veulentje geboren en dan zie je die merries denken: Goh, ik heb een veulen, maar ik heb geen hengst gezien, da's knap! Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 12:46

KI,
geen gedonder, geen gezeur, gewoon kwakkie erin en klaar. Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 12:58

Mijn paard is wel natuurlijk gedekt, omdat de hengst toen nog niet zoveel waard was (geen idee wat ie nu kost). Eigenlijk is het wel een beetje verkrachting, praam erop, benen gekluisterd en hengst erop. Niet zo lief eigenlijk. KI is toch makkelijker enzo. Tenzij de hengst en de merrie los kunnen lopen en zo dekken, dan vind ik dat weer fijner, maar met die dure sportpaarden kan dat natuurlijk niet.

Kroonjuweel:

[img]../upload/63/Kroonjuweelboekje.jpg[/img]

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:04

volgens mij is KI wat hygienischer.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:06

Maar dieren zijn er toch voor gemaakt om zich voort te planten? Ik denk niet dat het een probleem is.

Ze zeggen wel dat het natuurlijk dekken vaak wat beter aanslaat dan KI, omdat ze bij KI minder sperma krijgen dan bij natuurlijk dekken. Mijn paard was in ieder geval wel in 1x drachtig, na maanden ziek geweest te zijn! Lachen

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:11

Ki is beter voor de hengst en merrie, ivm hygiene en veiligheid. ik ben wel van mening dat dmv KI de kwaliteit vh sperma achteruit gaat omdat het steeds meer gemengd gaat worden. Uit 1 sprong kunnen ze met de techniek van tegenwoordig steeds meer dekkingen halen maar of dat nou de vruchtbaarheidskans vergroot geloof ik niet. Er kan beter 1 hele kwak zaadjes 'overzwemmen' dan een paar zaadjes met veel vocht. Dan is de kans op drachtigheid groter.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:21

Ik ben voorstander van KI. GA zelf maar eens met meerdere partners naar bed zonder condoom..... dat geldt ook voor paarden hoor.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:36

KI en natuurlijk dekken hebben allebei hun eigen voordelen. Mijn voorkeur gaat uit naar natuurlijk dekken, aangezien de kans op drachtigheid groter is mits er een verstandig dekbeleid gevoerd wordt.

Ook is KI relatief onbetaalbaar voor ponies.

De kans op een suksesvolle dekking is vaak afhankelijk van hoe verstandig er met de hensgt omgegaan wordt. Met name hengsten die veel bezoekende merries krijgen brengen bedrijfsrisico's met zich mee. Een hengst die alleen eigen merries dekt heeft daarom een hoger bevruchtingspercentage.

Als wij dus een hengst op stal (of in de wei) hebben, zijn de regels heel duidelijk: als de merrie gust is, een papiertje van de veearts dat de merrie schoon is, anders wordt er niet gedekt. Merries die een gezond veulen ter wereld hebben gebracht, zijn meestal gewoon gezond, dus dat hoeft dan niet.

Helaas zijn niet alle fokkers het daarmee eens, vanwege de d.a. kosten. Dat is dus gewoon keihard dom, als je een potentieel zieke merrie naar de hengst brengt, dan is de kans op een gezond veulen nihil en daarnaast verspreid je de ziekte ook nog eens.

Voor hengsten die veel merries dekken (meer dan 30 per jaar of zo), begint het vanwege praktische en/of risico overwegingen al interessant te worden om aan KI te gaan denken. Een ander mogelijkheid is gewoon het dekgeld te verhogen of verhoogde eisen aan het merriemateriaal te gaan stellen.

Met een volgeregistreerde A hengst willen wij dus om te beginnen alleen maar A merries dekken. De rest moet maar op een ander gaan..

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:54

Het voordeel van KI is de controle van het sperma: er worden onderzoeken uitgevoerd om de aanwezigheid van seksueel overdraagbare aandoeningen uit te sluiten. Bij levering aan Amerika en Canada moet de hengst ook bloedtesten ondergaan: sperma van de hengst wordt pas goedgekeurd als vóór invriezen is gebleken dat het bloed vrij is van bacteriën en infecties.
Daarnaast wordt alleen sperma van een bepaald kwaliteitsniveau gebruikt: waarneer een hengst bijv. stress heeft gehad of een griepje heeft gehad, is de kwaliteit veel lager! Bij KI zou dit sperma niet worden goedgekeurd bij de test en dus niet worden gebruikt.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 15:15

Ki voor de hygiene en geen gedonder of het wel klikt. Maar aan de andere kant vind ik natuurlijk dekken wel het beste voor het paard. Mijn paard is 2 keer natuurlijk gedekt en 1 keer ki .

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 15:53

Als de merrie goed hengstig is hoeft er geen praam aan te pas te komen dan blijft ze gewoon staan.
Als ze niet wil is het heel simpel dan ben je of te vroeg of te laat. Laat dan de merrie achter bij de hengst of kom de dag erna terug.
Als de merrie niet wil en je laat de hengst toch dekken dan is dat pure verkrachting die tot niets lijd.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 15:56

Mijn merrie was goed hengstig maar ze doen dit altijd voor de zekerheid zo. Verdrietig

Ik kon er helaas niet bij zijn want ze konden niet vertellen wanneer ze haar zouden laten dekken (ze stond daar een paar dagen op stal) en ik kon moeilijk 24 uur per dag gaan waken. Wel jammer... Scheve mond\

Maar ik heb er wel een verschrikkelijk leuk/lief paard aan overgehouden! Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 19:46

Ik weet niet, beide kanten hebben voor en nadelen.
In het echt is het natuurlijker, maar ook niet altijd zo prettig hoor!
Er komen ook best veel risico's bij het natuurlijk dekken, mede voor de hengst.

Bij mij was er geen keuze, kan alleen KI of ik moet kiezen voor Expiriment. Was niet echt mijn ding, dus dan KI!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 20:15

Nou, mijn voorkeur gaat dus ook uit naar natuurlijk dekken...als er echter sprake zou zijn van "verkrachten" dan gaat mijn voorkeur uit naar niet dekken! Haha! En tsja, Escala vond de hengst veel leuker dan de DA en zijn arm hoor... Schijnheilig we hebben uit de hand gedekt, maar aan een lange lijn en zonder kluisters of praam. De eigenares van de hengst doet overigens niet aan "verkrachting". Als de merrie echt niet wil dan dekt ze niet, simpel. Dat vind ik wel een goede zaak, maar ik vind het sowieso een fantastische vrouw! Maar ik ben op zich niet tegen KI dekken, alleen ik denk dat ik zelf toch liever natuurlijk laat dekken... Party!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 21:27

ik heb zelf een tijdje met hengste gewerkt en we dede alleen kluisters om en een staart bandage.
Kluisters vanwege het naar achteren slaan, niet echt fijn als de hengst net terugkomt en de merrie haalt ff uit. Lips are sealed Lips are sealed
Het is overigens voor ons zelf ook niet ongevaarlijk om uit de hand te dekken.
En dan had ik alleen maar een fjord in handen Haha!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 22:37

Ik kan het me ook wel voorstellen...het is een kostbaar zaakje natuurlijk...het zaakje van een dekhengst Haha! Toen Scaal gedekt werd had de eigenares van de hengst wel kluisters en spanband bij zich voor de zekerheid, maar Krimh stond nog uit de buurt op de veewagen (we waren Scala's staart nog aan het bandageren enzo...) en Escala ging er al helemaal voor staan...wist niet dat een paard zo ver door haar benen heen kon zakken hoor...knipogen...pissen...hihihi, Ina zei: Oh, die merrie is zo hengstig, dat lukt wel zonder spanband...gelukkig had ze gelijk! En ook mazzel dat beide paarden zo braaf zijn in de hand ondanks hetfeit dat het voor Escala allemaal nieuw was...Krimh is een oude rot in het vak natuurlijk Haha!