Gezocht. info over Mondriaan en Sultan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Gezocht. info over Mondriaan en Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 21:02

Hallo! Ik ben opzoek naar zo veel mogelijk info over de hengst Mondriaan en Sultan en fam. daarvan. Het liefst ook foto's.
Afbeelding

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:34

Deze ken ik... is het een driejarige van zo'n 1.61?

Zelf heb ik een Mondriaantje gehad, leek wat type betreft heel veel op de jouwne, is alleen een aantal cm's groter. Ik heb hem verkocht aan Roxxie hier op Bokt.
Verder is Triumph, mijn driejarige, een Gribaldi x Sultan, in mijn profiel vind je foto's van hem.

shamal

Berichten: 63
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:36


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:32

Info over Mondriaan heb ik wel. Die kan ik je gelijk mailen.
Stuur maar een mailtje als je deze wilt ontvangen of een pb met mail adres.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:50

Waarom kan je de info niet gewoon hier neer zetten Chantal, net zo als iedereen dat doet. Waarom niet per pb, en waarom wil je al die mailadressen hebben??

Dit heeft maanden geleden met MissHIS ook gespeeld en die geeft de info nu hier.
En dat wordt zeer op prijs gesteld OK dan! .
Dit is een forum, waar mensen komen om elkaars ervaringen en kennis te delen.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:19

Hi
mondriaan staat bij BOstal in WAPSE (Adverteren ook met hindernissen in de strengen, weet zo even hun adres niet)...

Hier een foto van Mondriaan onder zijn amazone

Afbeelding

Een Mondriaan x Mecenas veulen (geboren dit jaar)
Afbeelding

En een Mondriaan x Woudloper van dit jaar
Afbeelding

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:20

ps heeft die mondriaan x sultan hierboven aan deze topic niet te koop gestaan op internet???

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:38

Ik heb ook nog een foto van Mondriaan, zal hem er zo snel mogelijk op zetten...

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 13:20

Ja deze heeft zo'n 3 maanden geleden te koop gestaan en nu is ie van mij Lachen

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:48

Titsie, ik vind hem echt GEWELDIG!

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 19:35

dank je!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:15

s
Laatst bijgewerkt door janna op 13-05-22 06:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:32

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

Dit is mijn Mondriaan (waar Sjuimpje hier boven over vertelde)..
Die van mij is een Mondriaan x Michealangelo...

Johanna

Berichten: 19
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:22

Sultan = Marinier * Joost uit de bekende Reina-stam van fam. van Arkel uit Dronten.

Ik heb 2 Sultan merries gehad (zusjes van elkaar). Een heb ik moeten laten inslapen en de andere loopt hier nog. Met haar 17 jaar is ze nog altijd in een perfecte conditie.
Ik heb ook een Mendel * Sultan. Deze moet tante zeggen tegen de Sultan-merrie die ik nog heb.
Ik vind dat de afstammelingen van Sultan zeer goed kunnen bewegen (Mendel trouwens ook) en snap niet waarom Sultan vroeger niet meer waardering heeft gehad.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:37

Sultan heeft heel veel waardering gekregen, hij was om te beginnen kampioen van zijn jaargang, waardoor hij zeer goede merries kreeg.
Daarna moest hij die hoge verwachting in de fokkerij waarmaken en dat is altijd moeilijk.
Gelukkig zijn er nog voldoende goede fokmerries die een waardevolle bijdrage aan de fokkerij gegeven hebben, of nog steeds geven.
En ook in de sport lopen meerdere toppers van hem rond.

Johanna

Berichten: 19
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:57

Citaat:
Sultan heeft heel veel waardering gekregen


Kan.
Zonen zijn er genoeg geweest op de hengstenkeuringen maar het aantal dat werd aangewezen voor het onderzoek was nihil. Het aantal goedgekeurde hengsten nog minder. Dit terwijl er toen (rond 1980) hengsten werden aangewezen voor het onderzoek die zeker niet beter waren dan de Sultan-zonen.
Inderdaad zijn er nog voldoende fokmerries (gelukkig) maar de vaderlijn houdt op.
Ik ben dan ook zuinig op mijn Sultan-merrie en een kleindochter van Sultan.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:42

Mondriaan:

Geb. datum 21-apr-1994
Kleur bruin
Stokmaat 173

Balzflug x CADMUS XX x HURRICANE
Moederlijn zit vol met: keur, pref., prest., ster. en zelfs een kroonmerrie.

Verrichting Ermelo 1997 (10-09 t/m 19-11)
Eerlijke, sensibele, enigszins kwalijknemende hengst. Hij is ijverig en stelt hoge eisen aan zijn ruiter. Ruim voldoende bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken.
De stap heeft voldoende ruimte en afdruk. Ook in draf beschikt Mondriaan over ruim voldoende afdruk en ruimte. Het gebruik van het voorbeen is ruim met een goede buiging vanuit de knie. De galop wordt ruim voldoende gedragen. Het achterbeen zou meer gebogen moeten worden. Als dressuurpaard beschikt Mondriaan over ruim voldoende tot veel aanleg.
De hengst is snel gespannen, maar geeft zijn ruiter een goed gevoel. Mondriaan springt met weinig afdruk, hij basculeert weinig. Hij lijkt matig voorzichtig en toont over een beperkt vermogen te beschikken. Als springpaard weinig aanleg en geeft zijn berijder een zeer matig gevoel.
Gedrag op stal en in de omgang normaal.
Vanaf 20-10 kampte de hengst met kloven in de kootholten. Hierbij overheersten de problemen aan het rechtervoorbeen. Door zowel plaatselijke als algehele behandeling was Mondriaan, behoudens nog enige zwelling van de kogels van beide achterbenen, op 11-11 klachtenvrij.

verrichtingscijfers
Stap 7.5
Draf 8
Galop 8
Aanleg dressuur 7.5
Subtotaal dressuur 31.0
Plaatsing dressuur 1e
Afdruk 5
Techniek 4
Vermogen 5
Aanleg springen 4.5
Subtotaal springen 18.5
Plaatsing springen 9e
Puntentotaal 49.50
Plaatsing 8e van 9 (7)
Jaar verrichting 1997
Plaats verrichting Ermelo

Moederrapport 1997
Unette is een voldoende ontwikkelde, goed rijtypische merrie met ras en kwaliteit.
Het hoofd is goed gevormd en heeft expressie. De nek is voldoende lang. De hals heeft voldoende lengte. De schoft is goed ontwikkeld. De schouder is iets steil gelegen en heeft voldoende lengte. De rug/lendenpartij is goed gevormd. De croupe is goed van vorm en heeft voldoende lengte. Het voorbeen is iets onderstandig. Het achterbeen is goed gesteld. De kootstand is week. De voeten zijn goed van vorm. Het beenwerk is hard en droog, maar moest forser zijn, met name in de gewrichten.
De stap is actief en voldoende ruim, maar iets toontredend. De draf zou meer ruimte en kracht moeten hebben.
Stokmaat: 163.0 cm.

Afstammelingen 1999 (veulens)
Uniforme groep veulens. De ontwikkeling was ruim voldoende tot goed. De veulens zijn op de voorhand gebouwd. Ze hebben ras en staan ruim voldoende in het rechthoeksmodel. Het sprekende hoofd is goed gevormd. De keel zou doorgaans fijner uitgesneden moeten zijn, waardoor de hoofd-halsverbinding wat zwaar is. De nek heeft voldoende lengte. De lengte van de hals is ruim voldoende. De hals komt vaak diep uit de borst en zou beter gedragen moeten worden; de bespiering is voldoende. De schoft heeft een goede lengte, maar zou in de hoogte meer ontwikkeld moeten zijn. De schouder heeft voldoende lengte, maar zou schuiner moeten liggen. De rug-lendenpartij is qua ligging ruim voldoende, maar het middenstuk is matig gespierd en de lendenen zouden beter aangesloten moeten liggen. De croupe is goed van lengte, ligging en bespiering. De broekspier zou langer door moeten lopen. Het voorbeen is vaak Frans en soms teer en ingesnoerd. Van opzij bezien is het voorbeen doorgaans goed gesteld. Het achterbeen is soms wat lang en recht. Het fundament zou iets meer ontwikkeling moeten hebben. De stap heeft voldoende ruimte, maar zou meer kracht moeten hebben en de veulens zouden meer moeten buigen in het spronggewricht. De draf heeft veel ruimte en het voorbeen wordt goed gebruikt. De veulens zetten de hals erop, maar zouden meer moeten rijzen in de voorhand. Het achterbeen wordt onvoldoende onder de massa gebracht, waardoor een duwende bewegingsvorm ontstaat. De galop gaat de veulens minder gemakkelijk af. Ze galopperen met weinig kracht, souplesse en gedragenheid.
De kwaliteit van de moeders varieerde van ruim voldoende tot goed.
Getoond: 23 veulens uit 92 dekkingen.

Wachthengst 2000 (januari)
Heeft in twee jaar tijd niet voldaan aan de reglementaire verplichting van deelname aan de hengstencompetitie in zijn leeftijdscategorie. Wachtperiode geldt tot aan het moment dat aan de verplichting is voldaan. Dit is in 2000/2001, klasse Z.

2001 (januari) wachtperiode opgeheven

Afstammelingen 2003 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Mondriaan voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Mondriaan, die een minder succesvol competitieverloop kende, scoort goed met zijn index en het aantal sterren. Opvallende kenmerken zijn de zware kaak- en nekpartij, de weke lendenpartij en weke kootstand.

Overige informatie
Een grootramige hengst die goed in het rechthoeksmodel staat. De hals is goed gevormd, maar zou nog iets meer lengte mogen hebben.

HK KWPN Den Bosch 1997 (01-02)
Aangewezen voor verrichtingsonderzoek.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:45

Sultan

Geb. datum 21-mrt-1976
Kleur lichtbruin
Stokmaat 176

Marinier x Joost x ARTILLEUR
Moederlijn zit vol met: ster, pref, prest, keur en ook hier weer een keer een kroonmerrie.

Verrichting Ermelo 1979
Sultan is een bijzonder aanhankelijke en vriendelijke hengst. Hij is gehoorzaam, atttent en eerlijk, terwijl hij ook een goed humeur heeft.
In het begin heeft hij, vooral achter, nog weinig krachtige bewegingen. In later stadium gangen wel verbeterd, maar blijft moeite houden om achterhand goed onder te brengen. Regelmatig in verrichtingen. Laatrijp paard.
Stap ruim met weinig regelmaat en vaak scheef. Draf voldoende met af en toe goede momenten. Regelmaat in draf voldoende. Galop regelmatig met weinig kracht in achterhand. Toont in eerste deel onderzoek bij vrij springen en springen onder het zadel weinig kracht. Dit is later verbeterd, doordat hij sterker is geworden. Bij springen onder het zadel goede beentechniek en matige bascule. Bij vrij springen ontbreekt het hem aan moed. Springt vaak in twee stukken en heeft geen plezier in springen. In terrein goede prestaties. Is ruim en toont behoorlijke techniek. Aangespannen braaf, goede trekhouding. Levendig orenspel. Veel bereidheid om te werken, ervaart werk als normaal.
Rijproef: in draf voldoende regelmaat, de stuwing kan beter; in galop veel regelmaat met voldoende stuwing.
Springen ohz: goed te sturen, voldoende voorbeentechniek en ruim voldoende vermogen.
Springen vrij: goede voorbeentechniek, mist nog kracht in de achterhand, ruim voldoende aanleg.
Aangesp proef: onrustig, geen ideale trekhouding.
Terreinproef: ruim voldoende galoppeervermogen in de steeple, matig op de sprong; in de cross voldoende galoppeervermogen, tekortkomingen op de sprong.
Voldoende aanleg als dressuur-, spring- en terreinpaard.
Heeft bij aankomst een goede voedingstoestand. Weegt dan 620 kg. Kreeg groter rantsoen en werd tijdens onderzoek gespierder.
Eerste dagen onderzoek op stal erg nerveus, daarna zeer rustig. Ligt graag languit op stal en ontspant zich dan volkomen. Gaat einde onderzoek minder goed eten. Stal altijd rommelig.
Kogels teer, linksvoor schiefel. Bij begin onderzoek linkerknie vol. Op 12-04 singeldrukking.
Rapportage afgesloten op 06-06.

verrichtingscijfers
Rijproef x 3 7.3
Springen vrij x 4 7.5
Springen ozh x 1 7.5
Aangespannen x 1 6
Terreinproef x 3 7
Karakter x 3 9
Trainingsrapport x 5 7
Puntentotaal 148.40
Max punten 200
Plaatsing 13e van 26 (19)
Jaar verrichting 1979
Plaats verrichting Ermelo

Moederrapport 1979
Een forse, edele fokmerrie met een mooi sprekend hoofd van het rijpaardtype. De hals is mooi van vorm en de nek geeft voldoende mogelijkheden voor afbuiging. De schouder is prima ontwikkeld, maar de ligging kan nog wat schuiner. De croupe is lang en goed gespierd en de verbindingen in de bovenbouw zijn sterk. De voeten zijn kort. De bouw van de voorbenen is correct. De achterbenen zouden iets sterker gebouwd kunnen zijn en de achterkoten zijn wat week. De bewegingen zijn vlot en ruim.
Stokmaat: 169.0 cm.
Van de moeder en verdere familie van deze merrie kreeg de commissie een gunstige indruk.

Afstammelingen 1981 (veulens)
Zonder uitzondering vertoonden de veulens van deze hengst een beste ontwikkeling. Qua type waren de veulens uniform. Ze bezaten ras, hardheid en kwaliteit.
Hoewel goed gevormd waren verschillende hoofden iets lang. De hals was steeds goed gevormd met een fraai verloop naar de schoft-schouderpartij. De schoft tekende zich reeds goed af en bleek goed lang door te lopen. De schouders lagen er goed in. De lendenpartij was steeds voldoende gespierd. De rug was nog wel eens even diep. De croupe was voldoende gespierd en had ook voldoende lengte. In enkele gevallen kon de croupe even meer lengte hebben. Het voorbeen zou meermalen iets resoluter uitgevoerd kunnen zijn. Het pijpbeen is nog wel eens fijn, maar dan wel hard. Het achterbeen was bij verschillende veulens aan de lange kant; enkele exemplaren vertoonden ook een rechte stand in het achterbeen. De kootstand was ook wel eens steil.
In stap konden diverse veulens wat meer kootvering achter vertonen. De ruimte was wel steeds voldoende. Hoewel de achterhand er in draf dikwijls even meer onder mocht komen was er toch sprake van een mooi drafmechanisme met goede schoudervrijheid, voldoende ruimte, een goed zweefmoment, veel elasticiteit en met een goed gebruik van het voorbeen, waarbij opviel de lichte heffing in de voorknie en dan een gedecideerd wegzetten.
De veulens kwamen uit doorgaans goede fokmerries.
Qua vorm waren enkele kogels niet geheel onberispelijk.
Getoond: 25 veulens uit 107 dekkingen.

Afstammelingen 1984 (3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Sultan voor de WPN-fokkerij gehandhaafd.

Overige informatie
Deze jeugdig aandoende hengst mist nog de diepte die de jaren hem kunnen brengen. Er is sprake van veel ras, goede voeten en een expressief hoofd. Het middenstuk is in deze ontwikkelingsfase nog aan de lange kant. De hengst spruit uit een beste moederstam.

Keurverklaring 1989
Vanwege zijn zeer hoge index voor dressuur (167), waarmee hij op de tweede plaats komt te staan, wordt Sultan keur verklaard.

1992 (21-01) overleden aan hartstilstand

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:48

Correctie. Er is een Sultan zoon goedgekeurd bij het NRPS. nl SULTANO (Sultan x Roemer x Doruto) van deze Sultano heb ik een 4 jarige merrie die deze zomer het ster predikaat heeft ontvangen. Sultan gaf zowel spring als dressuurpaarden. Sultano loopt GP dressuur onder Petra Van Esch.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:51

BUSTRON 83.3713 Stb
EXCELLENT-W 86.6807 Stb

Dit zijn goedgekeurde KWPN zonen van Sultan.

En dit zijn goedgekeurde KWPN Kleinzonen van Sultan:
HIGHNESS 89.8404 Stb
IRON 90.6531 Stb
LANDEUR 93.4593 Stb (ex Londeur vb KWPN)

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 22:41

bedankt kleintje!!! super