Zep-Abcar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Zep-Abcar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 01:37

Ik heb een zep-abcar Ruin.Wie heeft er ook zo'n leuke gelder en wie weet hoe ik aan foto's van zep kan komen? die uit het hengsten boek is de enige die ik ooit heb kunnen vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 01:43


becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 02:15

Wie,wie,wie heeft er leuke foto's van mijn Zep -Abcar???????? Wil ik ook hebben. *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* Vooral foto's van Zep zijn moeilijk aan te komen.

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 02:19

Over gelderse paarden had ik al bekeken daar stond niet veel in.De foto ken ik die staat in het hengstenboek

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 08:58

Ik ik ik Haha!
Welkom, zal van de week eens kijken of ik nu eindelijk die foto's kan mailen, zal even duren maar goed, dan heb je ook wat Knipoog

Ohja, foto's van mijn Zep staan in mijn profiel

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:49

Zep 81.7911 Stb
Basistype (21.9 % basisbl.)
Geboren: 26-04-1981
Kleur: Vos
Stokmaat: 1.74 m
Pijpomvang: 23 cm

Verrichting 1986
Stap 7
Draf 7
Galop 6.5
Rijproef 6.3
Springen ohz 6.5
Menproef 7
Trekproef 8
Aangespannen terreinproef 9
Karakter 8
Stalgedrag 8
Trainingsrapport 7

Totaal 80.3 punten
Plaatsing: 1e van 3 (1)

Fokker: C.H. Visser, Wijckel

Goudsmid Keur x Nolanda Ster Pref van Magneet x Dientje van Marco Polo Pref x Roza Model van Sinaeda Pref x Lamour Model van Goldemar.

Fors ontwikkelde hengst met royale lichaamsmaten en lang gelijnd. De voorhand is best ontwikkeld. Het fundament is sterk. De voeten konden meer kwaliteit hebben.

Moederrapport
Geen rapport; merrie is gestorven.

Verrichting Ermelo 1986
Vriendelijk, gehoorzaam, eerlijk, kijkerig met goed humeur. Bij begin onderzoek al aangereden maar zat, vooral in de rug, erg vast. Dat is later wel verbeterd, maar hij vervalt graag in zijn oude fouten. Stug in de mond, heeft moeite om goed met zijn achterhand te werken. Van nature veel houding. Komt in stap te weinig tot dragen, stal is ook niet altijd regelmatig maar nog wel voldoende. Draf ruim maar weinig krachtig, komt in draf souplesse te kort. Galop was eerst erg kort maar later ruimer, galoppeert graag scheef. Steekt bij springen het voorbeen te vlug naar voren toe weg. Springt voldoende opwaarts. Bij mennen goed wendbaar en voldoende bewegingen. Gaat in terrein zeer goed. Veel bereidheid om te werken, werkt met plezier en ervaart werk als licht. Voldoende aanleg als rijpaard, ruim voldoende aanleg als aangespannen paard. Bij aankomst rijke voedingstoestand, is eerst vet geworden, kreeg minder voer en is toen weer afgeslankt. Eet graag mest, doet dat in de eerst helft van het onderzoek meer dan in de tweede. Zeer rustig stalgedrag. Doet vervelend bij het aandoen van het hoofdstel door zijn hoofd hoger te houden dan normaal.
Hoeven van zeer slechte kwaliteit. Vanwege deze slechte kwaliteit en afwijkende stand van de hoeven is hij op 24-04 op voorijzers gezet. De hoefsmid dient, ook na het aanbrengen van beslag, vanwege de kwaliteit van de hoef de hengst regelmatig te behandelen.

Afstammelingen 1988 (veulens)
Deze basishengst toonde een collectie royaal ontwikkelde, lang gelijnde veulens, die voldoende ras en kwaliteit hebben en voor veelzijdig gebruik geschikt lijken. De hoofden zijn over het algemeen sprekend, maar wel iets lang, terwijl enkele een iets gebogen profiellijn vertonen. De hals heeft veel lengte, wordt goed gedragen en gaat over in een goede nek. De schoft bleek nog wat wisselend te zijn; enkele veulens zouden op dat punt nog wat geprononceerder kunnen zijn. De schouder heeft een goede lengte, maar zou in een enkel geval schuiner kunnen liggen. Rug- en lendenpartij zijn goed. De croupe is goed gespierd en heeft voldoende lengte. Het voorbeen is goed gesteld met goed ontwikkeld spronggewricht. Het beenwerk heeft voldoende kwaliteit. De stap is ruim voldoende met voldoende gebruik van het achterbeen. De draf is ruim, gemakkelijk en elastisch; hoewel de veulens zich in beweging dragen, zou het achterbeen in een enkel geval beter ondergebracht kunnen worden. De rug wordt in draf goed gebruikt. Opmerkelijk is het feit dat de groep veulens uniform was, niettegenstaande het sterk uiteenlopende merriemateriaal.

Kort samengevat: royaal ontwikkelde, langgelijnde veulens, die voor veelzijdig gebruikt geschikt lijken. Het beweginsgmechanisme vertoont ruimte en souplesse. De hengst zet duidelijk zijn stempel.
Getoond: 11 veulens uit 26 dekkingen.

1996 (september) afgemaakt (koliek).

Competitie
1987/1988 dressuur Cat. A -- 558.2 punten, 6e plaats
1988/1989 dressuur Cat. B -- 521.9 punten, 4e plaats
1991/1992 dressuur Cat. B -- onvolledig

Dekstations
1987-1988 C. v/d Maat, Houten
1989 C. v/d Maat, Houten & N. Noordegraaf, Moordrecht
1990-1993 G. Hekkert, Wijhe & J. Noordegraaf, Moordrecht
1994-1996 L. Noordegraaf - v/d Hoeven, Moordrecht

Fokregistratie
Totaal 303 veulens uit 416 dekkingen.

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:52

Abgar xx BB 2096
1.69,5 cm
14-04-1958

Fokker Comte de Chambure, Haras d'Etreham, Bayeux (F)

1980 Keur
1984 (november) overleden

1964-1967 drs. A. Burgers, Weurt
1968-1975 J. Vorspaget, Knegsel
1976-1984 H. Roelofs, Den Ham

Het kostte de Hollandse fokkers enorm veel moeite om aan de jonge Abgar's te wennen. Sensibele en laatrijpe bloedbeestjes die zich niet lieten beledigen, maar daarentegen respect beantwoordden met meedenken. Moeilijk hoor, veulens waar je je hersens moet gebruiken! We schrijven 1965 en de VLN-commissie bekijkt de eerste veulens van de Franse Volbloedhengst Abgar xx. Steenfabrikant drs. Burgers, gepassioneerd fokker van Volbloeds en Shetlandpony's en jarenlang bestuurslid van het Volbloedstamboek importeerde hem als vijfjarig renpaard in 1963, liet hem in Duindigt nog een keer starten in de "Admiraal Togo Prijs" (die de hengst prompt won) en stelde hem ter dekking op zijn stoeterij "Bunswaard" in Weurt. Abgar stond weliswaar niet in het rijtje van zes "Volbloedhengsten, goedgekeurd voor de halfbloedfokkerij en ter dekking staande binnen het VLN-gebied", maar daar was wel een mouw aan te passen. "Van de Volbloed- en dravershengsten die de NDR heeft goedgekeurd voor de eigen fokkerij, heeft de VLN-halfbloedcommissie er enkele aangewezen (...). Dit wil zeggen: wanneer een VLN-lid z´n merrie door één van deze hengsten wil laten dekken, dan is daartegen geen bezwaar en kan het veulen geregistreerd worden in het sportregister. Dit bleek vorig jaar tot een hoogst enkele merrie beperkt te zijn gebleven, zodat we het onnodig achtten die lijst te publiceren". Zo ging dat toen!
Na vier jaar verhuisde Abgar xx naar Brabant. Vier jaar dekte hij nauwelijks warmbloedmerries, daarna kreeg hij er een stuk of 40 per seizoen. Pas in 1976 kreeg hij meer kans toen hij op de professionele stoeterij van wegenbouwer Roelofs in Den Ham werd gestationeerd. Hij kreeg weliswaar geen volbloedmerries meer maar hij legde de basis voor Roelofs vast recept: roep Joost x Abgar of Abgar x Joost en elke paardenliefhebber weet dat je het over het handelsmerk van Roelofs hebt. Dat alles was natuurlijk nooit gebeurd wanneer de eerste Abgar's (net als de nakomelingen van zoveel andere 'mislukte' Volbloedhengsten) alleen maar mooi waren geweest. Integendeel. Het exterieur (krom achterbeen, onderhals) was bepaald niet het sterkste punt, niet van Abgar xx zelf en niet van zijn kinderen. De kwaliteit zat tussen de oren. Als sportpaard, mits met geduld voorbereid, waren ze goud waard. Zowel in de nationale (Itturidu, Sapristie) als in de internationale springsport (Jabgar, Humprey) doken ze op. Later zetten paarden als Olympic Treffer en Valeur het familiebedrijf voor. Ook in andere disciplines bleek Abgar iets te kunnen. Nederland stelt als bakermat van militarypaarden nauwelijks iets voor, des te opmerkelijker waren de prestaties van Take It Easy en Babyface. In de dressuur was het Hurricane, die blijk gaf van werklust; afgekeurd voor de fokkerij vertrok hij als dressuurpaard naar Duitsld, maar repatrieerde weer als 24-jarige (!). De hengstenkeuringscommissie bekeek na een jaar acht veulens en rehabiliteerde hem als vaderpaard. Abgar zelf was toen niet meer want de hengst overleed in november 1984 aan een acute hartstilstand. Hij was 26 jaar oud. Het is een familie van volhouders en dat komt niet uit het niets. Abgar's vader Abernant is in de moederlijn immers regelrecht verwant aan de Franse Volbloed Le Sancy xx, die ook de taaiheid in de Ramzes-nafok bezorgde.
Behalve de al genoemde Olympic Treffer keurde het KWPN van Abgar nog meer zoons goed: Pele en Pion 'gewoon', Transvaal via de herkeuring, Bantry Khan x en Abantos via het NRPS. Laatstgenoemde hengst heeft zijn erkenning vooral te danken aan zijn dochter Abbeville la Silla, internationaal springpaard van Jan Tops. Dat Abbeville's moeder een tuigpaardmerrie is toont eens te meer dat Abgar ook in volgende generaties van vele markten thuis is.

Uit: The Leading Stallions 1994/1995

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:53

Abgar xx BB 2096
Engels Volbloed
Geboren: 14-04-1958
Kleur: Schimmel
Stokmaat: 1.69,5 m

Vlakkebaan: 28 starts
Winnaar: 9 keer
Geplaatst: 12 keer
Winsom: NF 31.856 + F. 2.000
Hordenbaan: 21 starts
Winnaar: 10 starts
Geplaatst: 4 keer
Winsom: NF 66.965

Fokker Comte de Chambure, Haras D'Etreham, Bayeux (Calvados), Frankrijk

Abernant xx x Karadja xx van Roc du Diable xx x Kudos xx van Bonny Boy xx x Kino Tchau xx van Alcantara II xx x Kazil Kourgan xx van Omnium II

Fam. 3 c

Afstammelingen 1965 (veulens)
Voldoende (rapport nooit gepubliceerd)

Afstammelingen 1967 (volledige collectie)
Niet getoond.

Afstammelingen 1971 (volledige collectie)
Het soort getoonde afstammelingen van Abgar xx is goed, evenals de ontwikkeling. De flankdiepte kon in sommige gevallen wat groter, het achterbeen nog wat anders gesteld zijn. De stokmaat is goed tot best. De bewegingen zijn correct, ruim en elastisch.

1980 Keur

1984 (november) overleden

Dekstations
1964-1967 Drs. A. Burgers, Weurt (NDR + VLN)
1968-1971 J. Vorspaget, Knegsel (NDR)
1972-1975 J. Vorspaget, Knegsel (NDR +WPN)
1976-1984 H. Roelofs, Den Ham (WPN)

Fokregistratie
Totaal 541 veulens uit 830 dekkingen

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:03

MissHIS schreef:
Zep oet vervelend bij het aandoen van het hoofdstel door zijn hoofd hoger te houden dan normaal.

Whahahaha *LOL*
Zal dit mijn moeder laten lezen, die zit altijd op Ozep te zeuren.
Niet dat hij zijn hoofd zo hoog houdt, maar hij doet hem niet zoals de andere paarden naar beneden en mijn mams is niet zo groot Tong uitsteken