welke (kwpn) hengsten geven lengte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

welke (kwpn) hengsten geven lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 18:13

De titel zegt het al. Welke (kwpn) hengsten vererven lange paarden. Of te wel voegen lengte toe aan een veulen uit een korte merrie? Veel mensen kijken vaak naar de vererving van de hoogte. Ik kom de laatste tijd veel hoogbenige paarden tegen die lengte in het lichaam missen. Vandaar dat ik me af vroeg welke hengsten daar geschikt voor zouden zijn zonder echt veel maat te verliezen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:28

Volbloeds Haha! Haha! Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49208
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 18:37

sarabande schreef:
Volbloeds Haha! Haha! Haha!


Grinnik grinnik....

Effe denken, Iglesias geeft langgelijnde paarden, San Remo schijnt dit (zover je dat bij veulentjes kan zien) ook te geven. Ik dacht dat Jet set ook mooie modellen gaf. In principe moet je alleen met Ferro uitkijken dat je een voldoende gelijnde merrie hebt. Met Aktion ook wel iets.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 17:03

Is er zo weinig te zeggen over hengsten die lengte geven? Begrijp ik goed dat er binnen het kwpn betreft kwa lengte niet zoveel keus is. Op volbloeden na??

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:30

ik dacht sir sinclair ook. Laatst op een veulenveiling zagen we een paar lange nakomelingen van hem en me buurmeisje heeft ook voor die hengst gekozen om die reden.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 20:40

Oei, een lastige vraag hoor, want inderdaad wordt er bij het kwpn wel naar vergrotend of verkleinend gekeken, maar niet zozeer naar de de lengte van het paard.
In dit geval zou ik een hengst uitzoeken die overduidelijk wat langer is dan gebruikelijk. Dit kun je volgens mij wel terugvinden in de lijsten. Dus een langere rug en een langere lendenpartij (maar beide niet week) dan gemiddeld. Hou dan verder nog wel rekening met het kruis, het paard moet wel een mooie verdeling houden.
Zelf zit ik dan te denken aan volbloed in de verdere lijn, bijvoorbeeld optimist, of Sibonk, Sam R. (vaak MV is een XX). Ik ben niet zo weg van directe pure volbloeden, maar ze veredelen wel goed vind ik.

Overige mogelijkheden, volgens mij ook vrij lange hengsten:
Volgens mij was Orame ook vrij langgelijnd. Of Sidney.

Maar van bijvoorbeeld Cantos ben ik niet weg van, die oogt vrij kort. Is ook een NRPS-er waar je dat vaker ziet vind ik.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 21:02

ik kan de vraag natuurlijk ook omdraaien welke hengsten binnen het kwpn geven vaak korte paarden? ik geloof dat suzanne hiervoor al ferro en zijn zonen aandroeg...

pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:41

Kijk eens in het index-boekje: bij rechthoek vs. vierkantsmodel wordt een duidelijk beeld gegeven van de fokwaarde van een hengst betreft zijn lengte (in verhouding tot de hoogte) uit mijn hoofd: lang Cabochon,Donnerhall,Democraat , kort Nimmerdor,Voltaire,Houston

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:48

Probleem is dat grib in eerder topics vroeg om maat, bot en nu ook lengte. Zoals altijd bij fokkerij kan je dat alles niet in een hengst vinden je moet keuzes maken.
Een objectieve studie van de aanleg en gegevens die in de te dekken merrie middels haar voorouders vastliggen is een eerste stap.
Vervolgens hengsten zoeken die aansluiten bij die zaken die je wilt behouden of verstevigen.
En ook daarbij zal verder moeten kijken dan naar de hengst alleen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 16:22

Ik heb het hier nu niet over een te dekken merrie maar over de hengsten in algemeen. Zoals germie al aangaf wordt er na mijn mening idd heel erg veel naar hoogte gekeken en dat is ook mijn eigen ervaring. Nu vroeg ik me af hoe de hengsten binnen het kwpn fokken kwa lengte. En als je met een bepaalde merrie wilt dekken kun je natuurlijk heel de stam gaan uitpluizen en daar een hengst bij zoeken. Dit geeft je helaas geen garantie voor een goed veulen. Daarnaast heb ik meerdere merries waar ik een hengst voor moet zoeken. En wat lengte betreft kwam dit wel op mijn gedachten door een gribaldi merrie maar niet de mijne. Ik vroeg me gewoon af welke hengsten binnen het kwpn bekend staan om het geven van lengte.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:43

GribaldiFAN schreef:
De titel zegt het al. Welke (kwpn) hengsten vererven lange paarden. Of te wel voegen lengte toe aan een veulen uit een korte merrie? Veel mensen kijken vaak naar de vererving van de hoogte. Ik kom de laatste tijd veel hoogbenige paarden tegen die lengte in het lichaam missen. Vandaar dat ik me af vroeg welke hengsten daar geschikt voor zouden zijn zonder echt veel maat te verliezen.


Welke lengte bedoel je, de bovenlengte of de lengte tussen voor-en achterbenen?
Als je de bovenlengte bedoeld dan kom je inderdaad bij de Volbloeds uit. De ruglengte is bij de meeste Volbloeds langer dan de lengte tussen de voor-en achterbenen.
Dit geldt overigens voor alle dieren die hard moeten rennen. Om een paar extreme voorbeelden te noemen: de haas en de kangeroe.
Beide dieren hebben een skelet waarbij het zwaartepunt achter de massa ligt. Beide dieren zijn uitgerust met extreem lange achterpoten met grote hoeken in de gewrichten en relatief korte voorpoten.
Deze constructie stelt beide dieren in staat om middels het opwaarts stuwende hefboommechanisme de massa evenwichtig over het zwaartepunt te brengen.
Beide dieren beschikken over een lange lengte aan de bovenkant en relatief korte lengte aan de onderkant.

Sportpaarden met veel lengte aan de bovenkant en een geringe lengte aan de onderkant laten altijd een groot aandeel Volbloedgenen in de pedigree zien.
Voor het sportpaard hebben we echter een dragend skelet nodig. Met inachtneming van de natuurlijke mechanica kan dragen alleen aan de onderkant plaatsvinden en nooit aan de bovenkant!
Alles wat via de bovenkant plaatsvindt hangt dus. Op basis van dezelfde natuurkundig principes is alles wat hangt moeilijker in evenwicht te houden dat datgene wat gedragen wordt.
Het dragen bij een sportpaard vindt dus plaats via de hoeken van het skelet en aan de onderkant van de romp via de buikspieren.
Net als bij ons mensen. Als wij een voorwaartse pas maken, ondersteunen de buikspieren het dragende effect bij het heffen van het been en de rugspieren middels ons lendenmechanisme het evenwichtseffect. Als wij een been naar voren zetten, wordt immers het zwaartepunt veranderd. Het lendenmechanisme zorgt er weer voor dat het zwaartepunt wordt gecorrigeerd.

Alles wat lang is, kan iets korters dragen. In omgekeerde vorm zal dit dus altijd ten koste gaan van het dragende effect.
Wil je dus langere sportpaarden aan de bovenkant dan zal dit ten koste gaan van het dragende effect. Dan krijg je inderdaad net als bij de Volbloeds wel langgelijnde paarden aan de bovenkant maar deze paarden zullen dus moeten inleveren aan de dragende kant.

De twee hier aangehaalde paarden Ferro en Cantos geven dus optisch maar wellicht nog veel eerder perceptisch een vertekend beeld. Beide paarden zijn langgelijnd aan de onderkant en kortgelijnd aan de bovenkant en vertonen derhalve veel overeenkomst. Dit evenwichtskelet stelt deze sportpaarden in staat om voor het ene paard optimaal te dressuren en voor het andere sportpaard optimaal te springen.

De ideale verhouding voor een sportpaard is dat de lengte aan de bovenkant 2/3 uitmaakt van de lengte aan de onderkant. Bij die verhouding is het dragende effect verzekerd en gaat het niet ten koste van de souplesse. Om de gewenste souplesse te verkrijgen moet het sportpaard derhalve over het midden gemeten lengte weer langer zijn dan aan de onderkant. De gemeten lengte over het midden moet gelijk zijn aan de hoogte. Even weer met in achtneming van de natuurkundige principes alles wat gelijk is, houdt elkaar in evenwicht.
De souplesse moet dus bij de voorwaartse bewegingen even groot zijn bij de voorwaartse als bij de zijwaartse en stilstaande bewegingen (piaffe, pirouette, capriool, courbette en levade).
De nu verkregen trapeze vormen vanuit de zijkant (boven het midden en onder het midden) bezien bij het sportpaard zorgen er voor dat er aan de bovenkant voldoende 'starheid' in de constructie ontstaat om zonder extra inspanning en belasting het gewicht van de ruiter te dragen en geen afbreuk te doen aan de gevraagde prestaties.
Het renpaard mist deze constructie en daarom staat de jockey nu voorop de schoft. Als de jockey immers gaat zitten, gaat dit direct ten koste van de prestatie!
Via de langere lengte over het midden kan er nu voldoende souplesse ontwikkeld worden om de voorste en achterste ledematen zodanig te plaatsen dat er een verende werking via de buikspieren ontstaat die de romp in de beweging ritmisch verticaal laat meebewegen zonder afbreuk aan het evenwicht te doen.

Optische schoonheid en praktisch functioneren gaan meestal niet samen.
Als je ze mixt, blijft er vlees noch vis over. Dan doen we de natuur geweld aan en vanuit een humaan perspectief het geinvesteerde kapitaal.

Marjoo
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:04

Wij hebben dit jaar een osmium veulen en dit is een lang en hoogbenig veulen. Nu moet ik wel zeggen dat de merrie ook gewoon lang gelijnd is.

We hebben ook met Kennedy gedekt maar dat gaf toch wel wat meer gedrongen paarden (wel mooie trouwens)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:08

Ik ken een Damocles merrie en die heeft een "rib teveel"... maar ik heb verder nog nooit een Damocles gezien, dus ik weet niet of dat vaker voorkomt Haha!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:54

hmm ik heb laatst eentje gezien van Mill Reef, dat beest was dan wel groot maar had wel een mooie lengte in de rug!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:01

reddytobias schreef:
hmm ik heb laatst eentje gezien van Mill Reef, dat beest was dan wel groot maar had wel een mooie lengte in de rug!


Hoe was de lengte tussen de voor-en achterbenen en de lengte van de hals met rug vergeleken?

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 08:46

Inderdaad Mill Reef geeft vaak extra lengte (ik neem aan dat dit is wat je bedoeld). En Burggraaf is er ook een die lengte doorgeeft.
Goodtimes geeft ook lengte maar is qua schofthoogte nogal wisselend (er zijn veel wat kleinere nakomelingen).

Sir Corland of Corland zelf (wel veel kans op schimmel), van Corland is het bekend dat hij zelfs de tekortkoming bij de merrie op heft. Van Sir Corland bestaat het vermoeden de zelfde eigenschap te hebben, maar dat is nog even afwachten.

Wat betreft Cantos die is eigenlijk gelijk aan Goodtimes, geeft lengte maar niet altijd voldoende maat..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:30

beppies schreef:
Goodtimes geeft ook lengte maar is qua schofthoogte nogal wisselend (er zijn veel wat kleinere nakomelingen).
Wat betreft Cantos die is eigenlijk gelijk aan Goodtimes, geeft lengte maar niet altijd voldoende maat..


Bij zowel Goodtimes als Cantos is juist de lengte een probleem. Er komen nogal eens beknopte paarden van. Kijk maar eens goed naar een standfoto van Goodtimes.

Neem mijn eigen 2 jarige merrie als voorbeeld. Hier heeft juist de combinatie van Goodtimes met een grootramige, langgelijnde Lux x Ramiro merrie tot een mooi resultaat geleid.

Goodtimes of Cantos zou ik nooit aanraden op een merrie die lengte nodig heeft

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:57

sarabande"]
[quote="beppies schreef:
Goodtimes geeft ook lengte maar is qua schofthoogte nogal wisselend (er zijn veel wat kleinere nakomelingen).
Wat betreft Cantos die is eigenlijk gelijk aan Goodtimes, geeft lengte maar niet altijd voldoende maat..


Bij zowel Goodtimes als Cantos is juist de lengte een probleem. Er komen nogal eens beknopte paarden van. Kijk maar eens goed naar een standfoto van Goodtimes.

Neem mijn eigen 2 jarige merrie als voorbeeld. Hier heeft juist de combinatie van Goodtimes met een grootramige, langgelijnde Lux x Ramiro merrie tot een mooi resultaat geleid.

Goodtimes of Cantos zou ik nooit aanraden op een merrie die lengte nodig heeft
[/quote]

Waar zit het tekort in de lengte dan.

Goh. Ramiro en zijn grootmoeder was de Shagyamerrie Jordi en die heeft weer nauwe connecties met de fameuze Amurath 1881.

CGJ12 fokt met Shagya's via Scandic en zit nu met zijn eigen gepromoveerde "ponymaatjes" opgescheept en Sarabande is mordicus tegen Shagya/Arabisch bloed maar brengt via Goodtimes en Ramiro, als goed fokker, dit bloed toch toch weer mooi bijelkaar.

Het kan verkeren zei Bredero al.

Overigens wil ik nog wel even zeggen als dit soort informatie over lengte van de hengsten WEL geventileerd mag worden, wat is er dan mis mee als ik zeg dat een dressuurpaard dat niet springen kan nooit een TOPdressuurpaard wordt of kan worden?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:07

Anna42 schreef:
Sarabande is mordicus tegen Shagya/Arabisch bloed maar brengt via Goodtimes en Ramiro, als goed fokker, dit bloed toch toch weer mooi bijelkaar.


Heb het dier als veulen gekocht puur op exterieur en gangen en commerciele afstamming om met mijn veulen op te fokken.

Ik ben niet mordicus tegen, ik zeg alleen bewijs eens waar dit op dit moment direkt in de huidige toppaarden zit.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:12

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:
Sarabande is mordicus tegen Shagya/Arabisch bloed maar brengt via Goodtimes en Ramiro, als goed fokker, dit bloed toch toch weer mooi bijelkaar.


Heb het dier als veulen gekocht puur op exterieur en gangen en commerciele afstamming om met mijn veulen op te fokken.

Ik ben niet mordicus tegen, ik zeg alleen bewijs eens waar dit op dit moment direkt in de huidige toppaarden zit.
[/quote]

Vraag CGJ12 eens naar Scandic.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:16

Anna42 schreef:
Vraag CGJ12 eens naar Scandic.

Ik zou niet weten waarom. Ik heb mijn mening al veel eerder gegeven en op de Pavo cup was die er niet beter op geworden. Het is niet een hengst waar ik voor zou kiezen. Maar gelukkig mogen we een eigen keuze maken en mening hebben, zonder die van de ander af te wijzen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:11

Anna42 schreef:
Overigens wil ik nog wel even zeggen als dit soort informatie over lengte van de hengsten WEL geventileerd mag worden, wat is er dan mis mee als ik zeg dat een dressuurpaard dat niet springen kan nooit een TOPdressuurpaard wordt of kan worden?


Haha! Jazz bijvoorbeeld... die loopt er toch maar mooi! En welk van JOUW geweldige fokproducten met het zo gewaardeerde bloed en LM wandelt op dit niveau mee? Of heeft het verder geschopt dan een goedkeuring in eigen achtertuin??

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:54

Ik weet ook nog een hengst die veel lengte meegeeft. Ik ken meerdere nakomelingen van hem, en allen zijn lang in het lijf. (maakt ze niet minder prettig om te rijden , lopen op niveau). Daarbij geeft hij fantastische springers. Of eigenlijk geeft hij nog veel betere all-rounders. Zo een heb ik er namelijk zelf... Haha!

Maar goed de hengst die ik bedoel is Wolfgang. Ik ben pasgeleden nog bij hem wezen kijken. En ik ben werkelijk helemaal weg van hem. Kwijl

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 12:10

mijn vriendin heeft een veulen van democraat en die is echt suoer groot nu al voor ze 5 maandjes. ik zal nog ff na vragen wat de vader van zen moeder is want daar lijkt ie nu het meest op pa is schimmie en ma ook mkij zoon niet hmm beetje vaag maar goed dat word dus opa komt nog

groetjes xxx

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 22:34

De theorie van Anna komt wel interessant over, maar ik zie er echter niet veel in. (vooral naar de inspecteurkwestie).Ik wil een paard wat voldoende lengte in zijn lijf heeft en niet te gedrongen is. Dat optische schoonheid en praktisch functioneren wel samen gaan heeft ondermeer een hengst als Gribaldi bewezen. De hengsten Cantos, democraat en bijvoorbeeld goodtimes zijn zeker geen hengsten die bekend staan om het geven van lengte. Daarnaast denk ik niet dat je dit kan baseren op een nakomeling.