Kr Andalusier/engels volbloed,goed dressuurpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Kr Andalusier/engels volbloed,goed dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 21:20

Naar aanleiding van het topic,bloedlijnen,skelet en oorsprong kwam ik op deze vraag..Zelf weet ik er helaas niet al te veel vanaf,maar vind het reuze interessant.
Ikzelf denk dat door enige lichamelijke beperkingen,moeilijkheden in de bouw van het paard het niet snel in de topsport mee zal kunnen draaien..Maar ik denk niet dat het een absoluut mission impossible is,mede door het vaak super werkwillende karakter van de Andalusier kant..(wellicht ook van de engelse volbloed kant,maar zelf heb ik daar niet veel ervaring mee).
Wie wil zijn gedachten hier eens over heen laten gaan?



KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 23:02

Uhm...Ik zei al dat ik niet erg veel verstand van deze dingen heb, en ik denk dus ook dat ik voor mezelf een aantal dingen helemaal door elkaar gooi..
Correct me if i'm wrong,maar een Engels Volbloed wordt toch gebruikt in de rensport? Maar dus ook veel in de fokkerij om het type en bloed erin te houden?

Ik dacht namelijk altijd dat een Engels Volbloed echt puur gefokt was voor de snelheid voor de rennen.Heeft mijns inziens dus ook een iets andere bouw dan bijvoorbeeld een dress of springpaard.

Vandaar dat ik dacht dat het dus vrij 'apart'( is niet echt het juiste woord,maar ik ben helaas niet erg theoretisch aangelegd) is om er mee te dressuren.

Ik hoop dat ik een klein beetje duidelijk heb kunnen maken waaraan ik niet helemaal aan uit kom..(dingen door elkaar halen dus)

Ik heb overigens in jessica's 24 profiel zitten spieken en haar Engels volbloed ziet er toch heel anders uit,dan het idee dat ik ervan had..(complimenten,erg mooie combinatie,erg mooi paard!)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 23:04

Lenn schreef:
eeuhm sorry Bloos maar waarom is de bouw van een engels volbloed niet ideaal voor de dressuur en wat zijn de tekortkomingen?


Ik weet niet of je hiermee Jessica's bericht,of mijn bericht bedoelt..

Maar als je op mijn bericht doelde,dan had ik het niet alleen over een engels volbloed,maar die gekruist met een andalusier.. Knipoog

(ben even de draad kwijt Haha! )

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 11:34

Maarre,nog iemand die durft? Tong uitsteken

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 12:34

Heb je gelijk in,maar een beetje durf is nooit weg..Hoewel dit niet echt mijn vraag was.
toch bedankt Knipoog

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 12:57

Hey wat leuk,ik heb ook een tijdje e-mail contact met haar gehad,en zou nog een keer langskomen in het voorjaar om de veulens te bewonderen...
Jammer dat ze stopt!
Erg leuk paard overigens!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 17:47

Inderdaad,dit denk ik nu ook,nu ik wel een juist beeld heb van het engels volbloed..Mijn paard is zo'n kruising en loopt ook super.. (Veel foto's in mijn profief) Wel een wat korte nek,en weinig front,maar dat is te trainen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 11:49

Wat leuk!
Wordt dat paard uitgebracht door een nederlander,of is dat in het buitenland?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 19:09

Lenn,je haalt de woorden uit mijn mond..Wilde precies hetzelfde zeggen,maar kon de woorden er niet voor vinden.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 20:41

Een goed dressuurpaard hoeft niet percé grand prix te lopen Steef. Ik vind het nivo wat een paard loopt niet echt een maatstaaf,hoewel ik moet toegeven dat mijn allereerste bericht die indruk wel geeft..Exuses daarvoor.

Vaak heeft het verschil van 'hobbypaard''en 'grand prix'paard een hoop met geld te maken.Inschrijf gelden voor wedstrijden,vervoer (FEI) paspoorten etc..Nogal duur,dat een paard daardoor niet verder wordt uitgebracht dan (noem maar wat) het Z wil niet zeggen dat het geen goed dressuurpaard is.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 21:08

Ah, dat is al duidelijker Knipoog

Ik weet het eigenlijk niet...Leergierigheid en vermogen van zowiezo de anda's...Wel een bouw die misschien niet helemaal meezit,maar dan hopen dat de volbloed daar wat aan doet..Ik denk dat dat best goed moet gaan...Hoewel er altijd wat raars uit kan komen..Wat dat betreft kan ik wel meegaan met sarabande..Waarom iets onzekers fokken als het 'bekende'al goede resultaten geeft..Maargoed, een experimentje is nooit weg vind ik..(zolang het niet over mijn portemonnaie gaat Tong uitsteken )

Maar probeer jij eens aan te geven,waarom jij denkt dat zo'n kruising moeilijk tot niet grand prix kan lopen..Behalve dan dat ze niet voldoen aan het 'standaard gefokt dressuurpaard'....

Ben benieuwd Knipoog

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 18:39

Interesssant..Ik heb altijd gelooft dat Andalusiers ook berbers bloed hadden..Uiteindelijk ligt dat allemaal heel dicht bij elkaar denk ik..Zo en zo als je al kijkt naar het karakter over het algemeen van de Anda en de Berber...Beide de 'schoothonden'onder de paarden..

Verder kan ik me goed voorstellen dat de Berber en Arabier ook niet ver van elkaar vandaan liggen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 22:54

Oh, kijk daar joh,laurentainer ook? Toch bekendere namen met volbloed dan ik had gedacht..Leuk!!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 12:27

Missouri schreef:
Paardenmarkten vol met zulke "uitprobeersels"... beetje jammer van tijd, geld en noem maar op... meisje bij ons op stal denkt dat ze van een rijpaard x draver (ze heeft twee volle broers nog wel!!) dressuurpaarden kan maken. Jajajaja... verspilde moeite.


Persoonlijk vind ik dit nogal een beetje zwart-wit gezien. Scheve mond

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 12:52

Ik kan me dat goed voorstellen cloris,heerlijk is dat om zo'n combinatie te zien trainen..

Missouri,ik zal je wel vervelen,maar jou laatste reactie vind ik persoonlijk weer wel erg zwart wit gezien Tong uitsteken

In elke kruising kan een paard geboren worden met een super beweging.
En ook uit een bekende bloedlijn kan een 'misbakseltje'voortkomen..Om het maar eens om te draaien..allée,je hebt misschien minder kans op een 'misbakseltje'(om jou benaming maar even te gebruiken) maar dat dat paard ook net dat extra beetje beweging heeft,is ook maar afwachten.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 12:54

petraaken schreef:
. Ook al breng je twee toppers samen, het produkt daaruit is nog altijd geen garantie op een nieuwe topper.


Dat probeer ik dus ook te vertellen...Ben alleen niet zo goed in simpele verwoording Tong uitsteken

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 13:11

Om even een overdreven voorbeeldje te geven om jou beter te proberen te begrijpen missouri Knipoog ..

Dus een paard dat geen ideale bouw heeft om te dressuren,vind jij geen goed dressuurpaard?

Een paard met bijvoorbeeld een korte nek..Is inderdaad moeilijker om oprichting bij te vragen,maar dit zijn enkel dingen die meer training behoeven..Dat wil niet zeggen dat ze onmogelijk kunnen presteren in de (basis) sport.

Evenals bijvoorbeeld een draver..Over het algemeen niet de ideale dressuurbouw,maar vaak ook enkel dingen die meer training behoeven om oefeningen lichamelijk wel aan te kunnen..
Ik ben het wel met je eens dat een draver over het algemeen niet zulke mooie gangen hebben,maar daar tegenover denk ik wel dat er maar genoeg uitzonderingen zullen zijn..

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 13:26

Missouri"]
[quote="cloris schreef:
Wat in onzinnig vond was de reactie, OF het leek niet op een draver OF ze had hele slechte concurrentie... maw het is puur onmogelijk...
En daar dan achteraan dat Z2 sowieso niet zo moeilijk is, ook nog een beetje tegenstrijdig want dan heb je dus aan een draver genoeg toch?

Dat niet elke draver een dressuurpaard kan worden is een feit, maar geldt dat niet voor elk paard?
Je kan nog zo fokken op bepaalde eigenschappen maar ik heb toch het idee dat er veel meer factoren mee spelen dan alleen die erfelijke factoren


Het is zeker niet onmogelijk. Maar hoe kan een overbouwd paard met een lang, recht achterbeen en een ingestoken hals de verzameling en oprichting voor de Z2 gedaan krijgen? Ik denk dat dat paard op die punten de verbetering van een rijpaard heeft meegekregen.
[/quote]

En het gekke is, dat ook hier uitzonderingen in zijn..Ik ga met je mee, dat dat wel een probleem kan zijn ,maar soms is dat ook puur theoretisch.

Ikzelf rijd nu een paard wat gebouwd is in '3 delen'.. De voorkant,plus een enorme hals, een superdoorgezakte rug, en daarachter komt ook nog eens de kont en achterbenen..
Het is geen mooi paard,en theoretisch gezien zou het dus moeite moeten hebben met de verzameling etc..
Maar je rijd er een piaffe of passage uit op je pink.

Dit is dus zo'n uitzondering.. Ik probeer aan te geven dat de theorie echt niet altijd samengaat met de praktijk..

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 13:39

Uhm,wat bedoel je met die laatste zin? Bloos missouri

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 13:46

sarabande"]
[quote="Steef schreef:
Voordelen van 'n Andalusier zie ik ook wel net als de voordelen van 'n Engels Volbloed maar deze 2 maken geen heilig dressuurpaard.

En Laurentianer is toch geen hele volbloed? En al die andere volbloedjes hebben alleen maar gesprongen.



[FA] 1e Pikeurtrophy, volbloed overheerst
[/quote]

In dat topic zie je toch mensen met meningen over de volbloed,die lijnrecht tegenover elkaar staan..
Ik ga het straks nog even goed doorlezen,moet nu weg Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers