Kun je een shetxwelsh laten dekken door een groter paard???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:05

het ligt eraan het moet denk ik niet te groot paard zijn dadelijk is het zo'n joekel veulen. je ziet ook van die paarden die zijn shet met zebra tegenwoordig kan alles maar ik zou even aan een expert vragen of degene op bokt pben

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:07

Alles kan.

Maar ik zou het maar aan de dierenarts vragen of het wel verstandig is. Als je je pony dus door een grotere hengst laten dekken, krijg je allicht een groter veulen wat misschien bij de bevalling problemen op kan leveren.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:08

Het KAN wel, maar of er een mooi veulen uitkomt is nog maar de vraag. Het veulen past zich aan in de baarmoeder van de moeder dus dat zal het probleem waarschijnlijk niet zijn, maar persoonlijk zou ik het niet doen.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:10

het kan inderdaad (heb het bewijs gezien van een shet X tinker) maar ik zelf vind het niet zo verstanig als er echt veel verschil in zit.
de shet merrie die ik ken had een behoorlijke zware bevalling en het veulen stond niet goed op de benen. dat is onderhand wel aardig weggetrokken. de merrie is nog geen meter (of net een meter) en de hengst is 1.53. dus wel een erg groot verschil met een erg zware bevalling. maar het kan natuurlijk bij ieder paardje anders zijn.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:12

Je kan je merrie wel laten dekken door een groter paardje maar de maat van de merrie is van doorslag op de grote van het veulen. Echt veel groter zal ie wel niet worden...

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:17

dat veulen is nu 1 jaar (2 oktober 1 geworden) en niet veel groter dan haar moeder nu. ze zal nog wel iets groeien maar zal zeker niet de hoogte van paps halen. wat dat betreft is het wel waar dat het veulen zich wel aan de moeder aanpast, al was dit veulen wel wat groter dan de vorige veulens die de merrie heeft gehad. maar ja het was ook een verschil van zeker 50 cm tussen mams en paps

_________________
geen leven zonder een tinker!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: akerna op 2001-10-07 20:18 ]</font>

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 21:44

Bij mij in de buurt staat een kruising wels k x shet en dat is bijna slecht afgelopen!! Het is een merrieveulen geworden en een héél erg zware bevalling!! De DA zei dat als het een hengstveulen was geweest, de baarmoeder van de merrie doorgescheurd was onder het gewicht!!
Ma je moet het zelf weten!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 21:47

Ineke 2 en Heike hebben gelijk. Maar wacht nog maar even met dekken tot ze 3 jaar of ouder is hoor.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 22:03

wij hebben eens een welsh van 1.20 gedekt met een new forest hengst van 1.48 meter. er is een pony uitgekomen welke nu 3 jaar is, ruin en nu 1.35 hoog. hij groeit waarschijnlijk nog wel wat.

gr linda

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 07:52

Als je graag een groot veulen wilt, kun je er beter een kopen.
Vind het een beetje sneu voor de pony.
Het gaat wel, max. 20 cm. verschil Maar daar schiet jij niet veel mee op 1.20 x 1.40 m. kom je ertussen in ergens uit....dus koop gewoon een grotere maat veulen, dat komt in prijs vaak op hetzelfde neer: dekgeld+ weidegang+ dierenartskosten etc.
Veel succes ermee

Groetjes Anke

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:45

Ik denk ook dat het geen mooi veulen word, je moet echt uitkijken met kruisingen.
Er stond in de Penny een verhaal van een KWPNx fjord en dat is ook slecht afgelopen.
Het dier had namelijk de nek van een fjord en de lange benen van een kwpn. Daardoor kon ze niet bij het gras komen. ze heeft toen haar benen ver uit elkaar gezet, waardoor het toch lukte, maar nu zijn de benen helemaal vergroeid daardoor. er zou nooit op haar gereden kunnen worden.

Kijk, een oldenburger x kwpn kan wel
en een kwpn en groninger ook, die lijken qua grote veel op elkaar en qua bouw ook wel
maar een shet x newforest is weer heel wat anders

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:31

hoi, ik wil toch even reageren, wij hebben namelijk een merrie van 21 jr. op stal staan, nu zal je zeggen, dat is niks bijzonders, nu het zit zo de moeder is een merrie van 1.33 mtr. en de vader is een kwpn er van 1.68 mtr. de merrie zelf is 1.48 mtr. en deze merrie hebben wij ook gekruist met grote paarden, en die werden uiteindelijk ook boven de 1.60 mtr. beide merries hebben helemaal geen moeite gehad met veulenen, want zoals hier boven al staat past het veulen zich aan aan de baarmoeder van de merrie. ik heb al vaker gehoord dat ze een kleine merrie kruisen met een hengst die een heel stuk groter is, het geeft natuurlijk niet de garantie dat het veulen dan ook daadwerkelijk zoveel groter wordt. dat is altijd een gok.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:34

Als je eens combinaties wilt zien van pony met paard, dan moet je mij maar mailen, kun je eens een keertje komen kijken, want wij hebben er wel een aantal staan en die zijn, zoals ik het zelf mag zeggen mooi en doen het heel erg goed in de sport. groetjes

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 10:04

ja het kan goed gaan, maar het kan ook fout gaan