Afst.keuring Son de Niro, Rubels en Rubiqiul

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Afst.keuring Son de Niro, Rubels en Rubiqiul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 19:02

Vandaag heb ik tijdelijk het hoge noorden verlaten, voor een bezoek aan de afstammelingenkeuring van Son de Niro, Rubels en Rubiquil.

Eerst Son de Niro - dat was een hele mooie groep veulens. Het begon met een vos met een ramshoofd, en dan denk je..tja...maar dan begint het te lopen....potverdikkie zeg, die komen echt van de vloer af! Allemaal praktisch hadden ze een heel mooie draf. sommigen kwamen meer van de grond als naar voren, maar het waren ook wel redelijk opgefokte types. En bijna allemaal konden ook galopperen met veel afdruk.
Het waren wel veelal wat lastige veulentjes, druktemakers, brutaal bij de merrie weg. Opvallend was dat met minder bloederige merries, het veulenhoofd snel wat grof werd. Uit bloedmerries kwamen de mooiste veulens. Enkelen hadden die typische De Niro-bips.

Rubels geeft een heel mooi exterieur, maar helaas ; de bewegeing viel wat tegen. Zeker na het bewegingsgeweld van de SdN's, stak de kroost van Rubels er maar magertjes vanaf. Ze hadden wel mooie koppies, en een mooie bouw. Maar de meesten liepen toch heel gemiddeld in draf. En slechts bij een paar veulens kwam de galop van de grond.
Uit de merries met een korter voorbeen kwamen ook veulens met een korter voorbeen. Beenwerk was veelal aan de grove kant. Nee, ik was niet enthousiast. Het schimmel-gehalte viel trouwens erg mee. Van de 15 geprikte veulens slechts 4 schimmels; er waren zelfs bruine veulens uit schimmelmerries.

En dan Rubiquil, knappe mooie Rubiquil. Voor hem was ik afgereisd. Toen ik mezelf terugvond in de rij stallen bij Hexagon, wist ik meteen; hier zit ik goed. Het waren echt allemaal kleine Weeldes Bloos Ze lijken allemaal sterk op elkaar, en op hun vader. Prachtig. En in de middelste box, temidden van al zijn kroost, stond heel rustig Rubiquil zelf. Zo braaf, helemaal geen hengstenstreken, geen aandachttrekkerij. Hij was lekker zacht om te aaien!
Maar nu de veulens; plaatjes, een voor een. Hele mooie bekkies, ook de veulens uit de wat gewonere merries. Ze waren redelijk aan de maat, met lange halzen, lange benen met opvallend lange koten, mooie bolle 'appel-kontjes'. In beweging waren het mooie dravende hertjes, meteen met veel ruimte (al zat Van Lieren Sr. ze behoorlijk achter de broek aan). Sommigen sprongen wat lastig aan in de galop, maar de meesten lieten een keurige galop zien. Van die enkelen die niet zo makkelijk aansprongen was weinig voorwaartst gesprongen galop te zien.

Het was een hele dag voor deze friese dame, maar ik ben blij dat ik gegaan ben! In retrospect; de Rubiquils zijn allemaal oke, en zeer gebruiksvriendelijk, de Son de Niro's hebben me bijzonder maar aangenaam verrast. Volgend jaar dan toch maar De Niro op mijn Balzflug Knipoog

Heb boel fotos gemaakt; morgen zal ik ze uploaden.
Nu snel zien wat de geleerde bolhoeden ervan vonden....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 20:40

petraaken schreef:
stonden er nog andere nakomelingen in de stallen buiten de veulens voor de afstammelingenkeuring?


Tjeempie ja! D'r stonden een hele rits Rubiquils. Allemaal royaal aan de maat, knotsen van paarden. Enters, U-tjes en van de T-jaargang. Met name die T-vos in de eerste box, met 4 hoge witte sokken - wat een bonk charme! Grote kop met wijde kaken. Uitstraling, wauw. Hij pastte niet achterin mijn autootje, maar anders mocht ie mee

Ik heb nog gezocht naar Petra's Rubiquil x Sultan, maar het was lastig. Ik zag alleen 'zwarten' met die afstamming, maar die waren vast van die Sultan x Doruto merrie die Hexagon zelf heeft. Die van jou was toch bruin? dan heb ik hem niet gezien... Verdrietig

Ik ben heel dik tevreden met mijn eigen Rubiquil x BAlzflug, ik heb vanavond weer over de boxdeur staan dromen over oranje linten en glanzende velletjes...Ze is zo mooi.

Dat vooroordeel, dat Rubiquil korte voorbenen geeft is trouwens echt volslagen onzin. Er waren vandaag 17 veulens (13 geprikt, 4 gekozen), en daar was werkelijk niet 1 bij met opvallend korte voorbenen. Je mag zelfs zeggen dat Rubiquil behoorlijk luxe geeft; ook naast springgefokte merries (Farmer, Joost) en een gelderse liepen hele luxe veulens.
Er liep een hele stoere bij, uit een Duko x Ulster x Amor merrie - die gaan we terug zien op de hengstkeuring, want dat was een aparte! Lopen en uitstraling, hele mooie. Wel wat stevig in het vlees, krijgt goed te eten.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 21:53

De Rubels uit Corofine en Flamingo (2e veulen id baan) was idd mooi. En liep goed. Dat ie luxe was, had volgens mij een heleboel te maken met Flamingo, die gaf vaak erg luxe. De Holsteinmerrie was een hele mooie. ik herinner me niet dat het veulen beter liep dan de merrie, ik heb dat bij andere veulens wel aangevinkt, bij de Corofino niet. Maar goed, ik ben dan ook geen jury. Ik vind zelf persoonlijk bewegen belangrijker dan mooi, en de Rubels veulens waren bijna allemaal wél mooi.
Morgen zal ik wat fotos plaatsen, heb ik een andere comp voor nodig. Wie weet zit er wel een foto van dat veulen bij ook.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 22:02

Heee, ik zat op zo'n stoeltje, vlakbij de ingang van de bak.
volgens mij heb een groep dames over je horen praten, watn die hadden het steeds over "zo een veulen zal zij ook krijgen, dat zal het wel worden over 9 maanden"...Haha!

Opvallend was idd dat het publiek dat voro Rubiquil kwam, heel anders was dan dat bij Van Olst. Bij Van Olst kwamen veel meer 'boertjes', bij Hexagon zaten de 'sport-technisch geinteresseerden'.
HEt aanbod van merries was ook anders. Bij Hexagon liepen idd de betere merries, mooier in de spieren, beter in de verzorging. Ogenschijnlijk de particuliere merries. Bij Van Olst waren schrale oudjes en dikke beenwonden als moederdier te zien, toch meer de fokkerij. Mijn inschatting is dat de Rubiquil veulens meer voor 'eigen gebruik' bedoeld zijn, dan voor de handel, dan die van Van Olst.
Jammer dat je geen Boktpetje op had!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 22:15

Haha. fout Haha! Indiamanda.
Dat dat veulen een beste moest zijn, was van tevoren bekend. Die merrie staat in de top 5 van beste dressuurgefokte merries van Nederland. Heb ik even bij stilgestaan toen ze in de baan liep - machtig mooi paard, komt echt van de vloer. Kon ook Rubiquil weinig aan verbeteren - goed is immers goed.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 15:45


Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 20:18

Smaken verschillen nu eenmaal.
Ik ben er zelf helemaal weg van! ik vind juist die Ollright niet zo heel geweldig, ik zie ze juist graag wat luxer...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 20:58

Helemaal met je eens, Flair !

Afbeelding

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 21:29

Hihi, die van mij zit echt dom in d'r haar op deze foto.
Ze had net liggen rollen, en je kan mischien wel zien; ze was klaar vor een potje baldadigheid Knipoog

Het ging me om de manier van lopen; voorbeentje duidelijk later aan de grond dan het achterbeen, schenkel mooi naar voren, voorbeen eruit. En dat heeft die van jou ook!
Plus, spier-richting in hals is vergelijkbaar.
Die van jou is wel wat ronder in de bovenlijn, wat meer gesloten. Maar die van mij komt ook uit een heel ander type merrie. De veulens lijken meer op elkaar dan de merries.
Wat ze ook gemeen hebben; hun baasjes zijn helemaal verliefd *LOL*

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, s0173957 en 34 bezoekers