Toedienen antibiotica/ontst. remmer bij dracht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Toedienen antibiotica/ontst. remmer bij dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 08:55

Ik zat me even wat af te vragen. Mijn veearts vertelde me laatst dat je het beste zo weinig gekke dingen moet doen aan een drachtig paardenlijf in de eerste paar weken van de dracht. Dus liever niet ontwormen enzo.
Maar als je paard nou op 5-6 weken dracht om een of andere reden een antibiotica kuur of ontstekingsremmers nodig heeft, kan dit dat zonder gevaar of neem je hierdoor altijd een risico?
Ben ik wel eens benieuwd naar. Is er iemand die het weet en misschien praktijkvoorbeelden heeft.
Mijn instrucrtice had dit jaar namelijk 1 van de fokmerries noodgedwongen moeten behandelen met een kuur antibiotica en ontstekingsremmers en bij de laatste scan was de vrucht weg. Nou wil ik niet meteen zeggen dat dat daar van is maar zou het kunnen.
Ik had gisteren les en toen hadden we het daar over, weten jullie meer?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:47

Mij is verteld dat je tijdens de eerste drie maanden geen verdoving of antibiotica moet gebruiken, omdat het vruchtje dan nog niet genoeg ontwikkeld is om daar tegenop te kunnen. Later in de dracht schijnt dat geen kwaad te kunnen.

Liep er nl. tegenaan dat het gebit van mijn merrie behandeld moest worden. Heb het voor de zekerheid helemaal uitgesteld tot na de bevalling. Als het om andere ontstekingen gaat, heb je natuurlijk die keus niet.

Heb gewacht omdat ik ook het verhaal ken van een merrie die in een later stadium van haar dracht door het draad was gegaan en behandeld MOEST worden. Wat voor medicijnen ze kreeg weet ik niet. Het veulen is daarna geboren en leek gezond, maar bleek later een afwijking te hebben aan zijn zenuwstelsel en is afgemaakt ... het is niet aan te tonen DAT het door de behandeling komt, maar "better safe than sorry" als je de keus hebt.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 10:25

Ja, inderdaad beter safe than sorry. Ik wil ook geen polonaise aan het lijfje van mijn merrie nu. Ze is als het goed is nog steeds dragend. Volgende week gaan we weer eens kijken, dan zou ze op 8 weken moeten zitten. Tot op heden heb ik haar nog niet weer hengstig gezien.
Van de merrie van mijn instructrice is echt heel jammer. De merrie was bijna 6 weken drachtig en kreeg een trap in de wei met als gevolg dat er gehecht moest worden. Dus plaatselijke verdoving erin en 5 dagen antibiotica en ontstekingsremmers. Ik weet niet of er een ander alternatief was geweest.
Maar vorige week maakten ze de scan op 6 weken en toen zat er geen vruchtje meer op. Dus toen kwam dat gisteren zo ter sprake.
En je weet het natuurlijk niet zeker maar het is allemaal zo toevallig. Deze merrie had nog nooit eerder verworpen op 6 weken.
Ik denk dat als mijn merrie behandeld zou moeten worden dat ik dan liever wat zou wachten voor zover dat mogelijk is.
Als ik het allemaal zo hoor dan kunnen lichaamsvreemde stoffen toch nog best wat schade aanrichten aan het ongeboren vruchtje.