kystes, cysten of zoiets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

kystes, cysten of zoiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 10:31

Wat zijn dat nu precies? En zijn ze negatief, slecht om een merrie dragend te krijgen?

En de belangrijkste vraag: Zijn ze er soms wel en soms niet? Scheve mond

Door het fokgebeuren is mijn merrie vorig jaar en ook dit jaar door verschillende dierenartsen opgevoeld, gescand etc. Twee van de zes 'klagen' dat de merrie vol zit met cystes (hoe schrijf je dat?) Van de anderen heb ik nooit een opmerking gehoord??

Is merkwaardig niet?

Ze is trouwens dragend, maar de da vond het embryo er afwijkend uit zien en was bang dat het 'af zou komen'...... Huilen Ze krijgt nu progesteron toegediend zodat het misschien behouden blijft...

OK dan! duimen jullie voor me?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:45

Als een merrie Kystes heeft is het aanvankelijk erg moeilijk voor een DA om te zien of ze drachtig is. Pas een paar weken later kijn de DA bij een volgende scan zien of er wat gegroeid is, dat is dan de vrucht. Bij zulke merries geeft scannen op de 19 dagen dus geen uitsluitsel over wel of niet drachtig zijn.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:16

Mijn merrie van 20 zit ook vol met cystes wat niet bevordelijk is voor het drachtig worden maar als ze het eenmaal zijn heeft zo'n cyste minder invloed. Het is wel zo dat iedere cyste een beschadiging is van de baarmoeder.
Een teken dat de rek er uit is
Op de plaats van een cyste kan zich geen eitje nestelen en hoe meer cystes hoe minder plaats voor een eitje
Als het embryo groeit is er ook mmeer kans dat de baarmoeder zich niet genoeg aanpast.
Mijn merrie is van binnen een echte druiventros heeft vorig jaar haar veulen verworpen op 6 maanden maar is dit jaar weer drachtig en ik hoop dat het nu wel blijft zitten.
Een cyste is een zwakke plek (slijtage) in de baarmoeder en gaat niet meer weg. Een grote ronde cyste kan idd wel worden verward met het beginsel van een vrucht dus op dag 18 en daarna opdag 24 scannen om te zien of het gegroeid is.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 09:19

Is het dan vreemd dat mijn merrie ze vorig jaar al had; bij de eerste keer insemineren, volgens de da was het een maidenmerrie.....???
Ze had dus nog nooit een veulen gehad!