waarneer afspenen en waarheen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

waarneer afspenen en waarheen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 19:01

Ik heb een vraagje wanneer moet een veulen afgespeend worden?
Ik heb een hengstveulen, maar nou zit ik met het probleem dat ik hem eigenlijk wel zo lang mogelijk hengst wil laten, maar ik kan hem niet thuis houden omdat ik een merrie heb, waar zou hij heen kunnen en wat kost dat?

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:15

Naar de opfok. Gaan ze met een heleboel andere hengstjes in een grote wei en dan voeden ze elkaar wel op. Afspenen doet iedereen op een andere leeftijd. De een op drie maanden en de ander met een half jaar.
Mijn mening is om hem zo lang mogelijk bij zn moeder te laten. Maar sommige hengstjes krijgen al heel snel hengstenneigingen en dan zou ik hem er eerder afhalen

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 20:37

DrĂ­e maanden????? Zes is al knap vroeg! Natuurlijk zou het zijn om het veulen bij de moeder te laten tot de geboorte van het volgende veulen het jaar erop. Dat gaat dan vanzelf omdat ma de puber niet meer wil. Omdat niet iedereen elk jaar een veulen wil is een jaar ook eigenlijk de goede leeftijd. Eerder is een compromis met de mogelijkheden/wensen van de eigenaar.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 21:17

Over afspenen is hier al een heleboel gezegd en mensen worden het nooit eens. Drie maanden vind ik ook te vroeg, maar het andere uiterste, een jaar, is nog veel verder van mijn bed. Wij spenen onze veulens tussen de vier en zes maanden. 't Ligt er een beetje aan. Hengstveulens kunnen het leven van de merrie vreselijk zuur maken (heb bijna een paard daarmee verspeeld), dus het is niet alleen een 'compromis van de eigenaar' maar veel meer een afweging die je maakt. Daarin betrek je het welzijn van je merrie, de staat waarin je veulen zich bevindt, wat praktisch haalbaar is, enz.
Voor wat betreft de opfok: wij fokken zelf op, dus daar weet ik niet zoveel van. Maar er zijn genoeg opfokadressen, via de zoekfuncite vindt je ws wel het een en ander.