Gedragsveranderingen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Gedragsveranderingen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 09:35

Gisteren was mijn hoefsmid op bezoek en die vertelde mij dat je merrie als ze gedekt is en drachtig blijkt te zijn dat ze dan een behoorlijke gedragsverandering laten zien en dat je dan eigenlijk bijna zeker kunt zeggen dat ze drachtig is. Alleen merk ik aan mijn merrie qua gedrag weinig verandering sinds de inseminatie. Nu heb ik deze merrie nog maar net een jaartje en ik weet nog niet hoe ze is als ze drachtig is.
Ze is een beetje een zuurpruimpje zo nu en dan maar dat is nu al een stuk minder nu ze me beter kent.
Ze is wel heel erg kwaad op mijn hengst en ze wil hem ook de hele tijd bijten.. echt met opengesperde mond op hem af komen.
Maar mijn vraag is dus eigenlijk: merken jullie enkele dagen na de dekking al veranderingen in gedrag mits ze drachtig is?
Of merk je dat pas na een paar maanden of misschien helemaal niet?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:57

zie topic hengstigheid merrie!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 10:18

Niet alle merrie's tonen meteen gedragsverandering. De mijne werd doodbraaf op het einde van haar dracht terwijl ze kort na de geboorte terug het "goeie ouwe kreng" was, mijn eerste merrie is gewoon altijd braaf gebleven.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 10:25

Mijn merrie veranderd ook vanaf het prille bgin, vorig jaar dacht ik dat ik het "wilde "zien.
Maar het si echt zo, ze word erg aanhankelijk.
Er zijn echt van die typische dingetjes die ze laat zien.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 10:32

Min merrie was ineens superlief en aanhankelijk, terwijl ze normaal altijd heel erg op zichzelf is
Inmiddels is ze al weer aardig zichzelf, maar we wisten wel bijna zeker dat ze drachtig was. Ze hinnikt nog wel heel snel, dat had ze anders niet zo

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 10:40

Mijn merrie hinnekt ook veel als ze me ziet, ook in het weiland.
Ze raakt lichtelijk in paniek als ik weg loop bij haar, en ze staat alleen.
Ze is gewoon heel anders..zal wel weer bijtrekken..

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 10:45

Bij mijn merrie werd het met 5/6 weken weer gewoon Nu merk ik bijna niets meer aan haar, behalve dat ze eet alsof ze nooit wat krijgt Knipoog

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:34

Ik durf het eigenlijk niet te zeggen
Soms denk ik 'echt' dat ik wat aan haar kan merken, maar of dat daadwerkelijk zo is of dat ik het wil zien Haha!
Maar wie weet bij mij is het ook pas de eerste x dus ik heb weinig ervaring Knipoog

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 09:17

Ik weet dus ook niet zeker of er verandering is maar ik heb wel het idee dat ik beter met haar kan knuffelen, ze laat me beter toe. Normaal gezien is het oren naar achteren en miepen en nu is ze redelijk rustig en heeft ze vaker de oren naar voren staan.
Misschien zit ik mezelf gewoon voor de gek te houden hoor. Ik zal de DA volgende week maar bellen om eens te scannen, dan weet ik het in ieder geval zeker.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:37

hum mijn merrie was drachtig terwijl ik het niet wist....Haar gedrag was niet anders dan anders...Nu het veulen er is, is ze wel anders natuurlijk: ze is veranderd in een grasmaaiende 600 kg wegende tank hormonen Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:39

Anya schreef:
hum mijn merrie was drachtig terwijl ik het niet wist....Haar gedrag was niet anders dan anders...Nu het veulen er is, is ze wel anders natuurlijk: ze is veranderd in een grasmaaiende 600 kg wegende tank hormonen Knipoog


Ja klopt je ziet vaak wat je denkt te zien Knipoog

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 00:35

Ik heb eigenlijk geen idee maar ik heb mijn merrie deze week door mijn hengst laten dekken en sinds gisteren is ze ineens ontzettend sjaggo geworden......is dus weer de andere kant op, vandaag heeft ze me zelfs voor het eerst gebeten, ik wist even niet wat mij overkwam! Ze is normaal altijd heel erg lief en knuffelig, dat is ze nu nog steeds maar als ik naar haar toe loop is ze in de eerste instantie ontzettend zuur en vliegt mij zowat aan en daarna draait ze direkt weer bij en gaat knuffelen als vanouds.
Heb geen idee of ze drachtig is, weet ik over een paar weken wel.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 13:00

Bij mijn merries is er duidelijk sprake van gedragsveranderingen: Ik kan dan ook van tevoren al melden of ze drachtig zijn of niet. Ook heb ik het meteen door als er iets mis gegaan is met de dracht (verworpen).

Mijn ene merrie (nu 37 dagen drachtig) is zuur de eerste 3 maanden van de dracht. Naar de andere paarden is ze dan ook veel feller en ook met rijden is ze veel feller dan anders (steigeren etc, doettie anders nooit Pling )

De andere merrie (nu 23 dagen drachtig) wil de hele koppel bij elkaar houden. Zeker op stal mag er niemand weg van de vaste koppel, anders slopen we gewoon de staldeur.

M.a.w. er kan wel degelijk sprake zijn van gedragsveranderingen maar die zijn per paard dus weer duidelijk verschillend.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:40

mijn merrie heeft een onwijs lief karakter, altijd knuffelen enzo, maar de eerste paar weken van de drachtigheid (april/mei) had ze heel erg last van een soort van stemmingswisselingen; het ene moment kroelen enzo en het volgende moment proberen te bijten, of onder het rijden ineens keihard gaan bokken zonder echte aanleiding... maar nu zijn we weer een paar weken verder (morgen 26 dagen-scan) en nu is ze ineens heel heel erg lief, alles is goed en ze wil alleen maar aandacht en is heel erg rustig terwijl ze eigenlijk best heet was altijd enzo... dus ik denk dat er weinig van te zeggen is wat ze gaan doen, maar je merkt het denk ik toch vaak wel....