Welke springhengst veredelt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Welke springhengst veredelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 13:17

Welke springhengst veredelt, bij voorkeur geen volbloed? Bij voorkeur een hengst die "bloed" geeft in het exterieur, maar niet in de kop (m'n merrie is nl. al heet genoeg).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:12

Moet je Guidam hebben. zie mijn profiel. HEb meerdere nakomelingen van deze hengst gezien en ze zagen er zo mooi uit. Maar hij fokt wel wat klein, dus je moet wel een grote merrie hebben.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:32

Dutchboy is edel... vind ik persoonlijk. En heeft een geweldig karakter, mooi rustig, heel eerlijk. Geeft mooie edele veulens is mijn mening. Fokt ook redelijk op maat. Ik vind het een leuke hengst, maar heb ook veel negatieve geluiden over hem gehoord (ga me niet vrage wat, en waarom... weet ik zelf ook niet Haha! )....
Succes!

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:41

Ik zag laatst idd. een hele mooie Guidam op tv, Get Even, van Keri Potter-Pessoa. Luidam van Billy Twomey is ook een Guidam, ook een mooi paard.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:34

Ik ken nu al verschillende mensen die hun volbloed merries laten dekken door Poor boy, dat moet een hengst zijn die redelijk rustig is. Het is een Belgisch warmbloodpaard dat intenationaal heeft gelopen onder Beat Mandli

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 18:49

De Jacksons die ik gezien heb waren knap en goed in het koppie.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:10

Ik heb hele mooie Numero Uno´s gezien!! Ook super bewegen, beter dan menig dressuurgefokt paard. En vond ze heel sjiek en bloederig maar toch met voldoende bot.

En Lux geeft mooie sjieke paarden maar die is erg duur in dekgeld dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 23:36

Het "oudje" Recruut (Marco Polo x Apollo) is een hengst die vooral bij eenvoudige, ouderwetse merrie´s behoorlijk verbeterd (50% Volbloed x 50% Trakehner van vaders kant en een Gelderse moeder met een scheutje Frans bloed).
Heeft zelf erg goed gepresteerd en ook zijn nakomelingen doen het goed.
Had een 9,5 voor springen en een 10 voor karakter en was verrichtingskampioen van zijn jaargang (1978).
Is al behoorlijk op leeftijd dus waarschijnlijk niet zo lang meer te krijgen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:38

Sjuimpje schreef:
De Jacksons die ik gezien heb waren knap en goed in het koppie.


Dat wilde ik ook net zeggen *LOL*
Ik vind dat jackson hele mooie dieren geeft. Ik heb twee jaar terug nog een pracht van een veulen van hem gezien

_Piet
Berichten: 169
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 08:31

Desiree schreef:
Moet je Guidam hebben. zie mijn profiel. HEb meerdere nakomelingen van deze hengst gezien en ze zagen er zo mooi uit. Maar hij fokt wel wat klein, dus je moet wel een grote merrie hebben.


Maat is tot nu toe geen probleem geweest. Ik heb tot nu toe hengsten gebruikt die zeker niet vergroten (Iroko, Orthos) en ze zijn tot nu toe allemaal ruimschoots aan de maat geworden (rond 1.70 cm). Ik had zelf ook al aan Guidam gedacht maar ik vroeg me af of Guidam voldoende veredelde. Volgens jou is dit dus wel het geval, en qua maat maak ik me dus niet zo'n zorgen. Het zou dus een optie kunnen zijn. Ik heb trouwens een dochter uit bovengenoemde merrie, een 4-jarige Iroko, die momenteel uitgedragen is van Guidam. (Dit is een grote rassige merrie).
Wat ik me trouwens afvroeg; hebben de Guidams geen franse bek met rijden?

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:07

Vreemd dat er zoveel zijn die Guidam aangeven, terwijl dit ons vorig jaar juist afgeraden werd (meestal geen mooie paarden, wel veel vermogen, maar stug in aanleuning). Wij hebben toen voor Cantos gekozen, en voorals nog ziet het ernaar uit (is pas een jaarling) dat dit een goede keuze geweest is. Wat denk je van Lupicor daar heb ik meerdere veulens van gezien, allemaal wel veel wit aan de benen, maar super in elkaar zitten en formidabel bewegen. Heel veel succes met beslissen

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:43

Citaat:
Wat denk je van Lupicor daar heb ik meerdere veulens van gezien, allemaal wel veel wit aan de benen, maar super in elkaar zitten en formidabel bewegen. Heel veel succes met beslissen


Ze zijn voor een leek wel allemaal heel mooi dat moet ik zeggen (zeg niet dat jij een leek bent Knipoog ) , allemaal mooi koppies, veel front. Maar dat zie ik op zich al niet graag, maar wat ik nog erger vindt is de weke rug die ik erg bij heel veel van de lupicors heb gezien, dat vond ik spijtig.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:12

Nou Rick een echte kenner, nee dat ben ik niet hoor, maar doe wel mijn best het te worden. Vreemd dat van die weke rug, daar hebben de veulens die ik gezien heb geen last van. Jammer dat je niet veel front en mooie koppies bent, dat is namelijk het eerste waar mijn oog op valt. Maar goed jij hebt voor Piet een "beter" ander voorstel.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:18

Nou ik ben niet zo van het veredelen, ik vind 90% van de hedendaagse hengsten van het KWPN ruimschoots edel genoeg. Van mij mochten ze nog wel meer hengstenuitdrukking hebben en dan niet alleen in het hoofd (geen ponykoppie) , maar ook in het bot in de benen. Veel hengsten zijn teveel merries om te zien en we moeten oppassen dat onze paarden dat ook niet worden. Maar daar help ik Piet niet verder mee. En daar gaat het hier niet over Lachen

Voor de rest inderdaad, bij een dressuurpaard is het mooi, veel front en mooi koppie, maar bij een springpaard vind ik front funest. De rug blijft het belangrijkste van elke wezen op aarde.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 11:30

beppies schreef:
Vreemd dat er zoveel zijn die Guidam aangeven, terwijl dit ons vorig jaar juist afgeraden werd (meestal geen mooie paarden, wel veel vermogen, maar stug in aanleuning).

en ik kreeg iedere keer nog een trap na als ik een jong paard zag waar ik als een blok voor viel: een guidam. Wist ik weer wat ik verloren had toen ik mijn guidam naar de slacht moest brengen. Mooi hoog op de benen, achter heel modern en sterk, lang in de hals, veel front.