Is er een trakehner vereniging in Nederland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
berkeltje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Aalsmeer

Is er een trakehner vereniging in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 20:29

Sinds enige tijd heb ik een trakehner. Ik ben op zoek naar een trakehner vereniging. Ik heb alles afgezocht en kom niet echt verder...Wie weet of deze bestaat in Nederland en heeft wat info voor mij? Verder is mijn paardje kupferberg-Gold X Mozart. en ben erg blij met hem!! [/u][/b]

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 20:31

Trakenhner Contact Nederland.

Trakehner Contact Nederland (T.C.N.)
Elburgerweg 54
7345 EE Wenum - Wiesel
Tel. 055 – 3121790

berkeltje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 20:33

Thanx! Das snel..

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 20:35

Bokt.nl het snelste medium van paardrijdend Nederland Knipoog

berkeltje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 20:44

Nou inderdaad! K heb ze net gebeld, er nam zowaar iemand op en volgende week krijg ik de info van deze club!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 20:46

GESCHIEDENIS

De Trakehner (Oost-Pruisen) is een van de oudste rassen van Duitsland. De Koning van Pruisen (Frederick Wilhelm I) zocht paarden voor zijn soldaten. Deze paarden moesten zorgen dat het transport van de soldaten veilig en snel zou verlopen. Voor dit doel werd een stoeterij geopend. Hier zouden deze paarden gefokt kunnen worden. De stoeterij kwam in Trakehnen in Oost-Pruisen.

Om het juiste paard te fokken werden kleine inheemse merries (Schweike), Volbloeds en Arabieren gekruist. De kruisingen van de Volbloed en de Arabier waren precies wat de Koning zocht.

Vroeger werd elk paard wat uit Trakhenen kwam, een Trakhener genoemd. Op deze manier was er een duidelijk onderscheid tussen de Trakehner en de Oost-Pruis. Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog zijn de Oost-Pruis en de Trakehner één ras geworden. Nu heten ze allemaal Trakhener. De Oost-Pruisische paarden hadden het tijdens de oorlog heel zwaar. Zij moesten hun eigenaren helpen ontsnappen van de Russen. Hierbij moesten ze zware karren over een bevroren baai trekken. Veel paarden zijn door het ijs gezakt. Minder dan 10% van deze paarden kwam veilig in West-Duitsland aan.

Dr. Schilke heeft geregistreerd welk paard van welk ras was. Dit was mogelijk doordat de brandmerken van beide rassen verschillend waren. De Oost-Pruis had een gewei van een eland als brandmerk en de Trakehner had er twee. Na jaren van fokken bleven de paarden aan de juiste rasstandaard voldoen ondanks dat het leven tijdens en na de oorlog niet makkelijk was voor de paarden.


RASOMSCHRIJVING

De Trakehner is een vriendelijk paard. Ze staan bekend om hun intelligentie en atletische bouw. Ondanks dat de Trakehner groot is, moet hij toch een verfijnde uitstraling hebben. De elegante manier van draven en galopperen wordt mogelijk gemaakt doordat de schouder diep en stijl is. De achterhand moet sterk zijn om al het gewicht te kunnen dragen. De gewrichten en spieren zijn sterk, zodat de Trakehner weinig moeite heeft met alle gymnastische oefeningen van de dressuur. De Trakehner is een vrij groot paard met een stokmaat tussen de 163 en 173 centimeter.

berkeltje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 21:14

bedankt, deze info heb ik inderdaad. (ook bijn zijn naambord bij stal geplaatst) Valentine is de enige trakehner op stal van ongeveer 200 paarden, dus die info is wel leuk. Zijn vader is Kupferberg_gold, maar vader van moeder, (mozart) daar is niets van te vinden. Ook niet op bokt. Ik heb 1 hit gevonden en daar gaat het over een ander mozart. Heb jij of iemand anders daar wellicht info over?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:54

Jan_VT heeft een Kupferberg Gold (Bismarck genoemd in Nederland, onder deze naam kan je ook het een en ander vinden hier op het forum).
Mozart is in 1980 naar Nederland verkocht en in 1985 naar de USA, daar is hij aan gevolgen van een hartinfarct in 1997 overleden. Hij heeft 4 goedgekeurde zonen: Mill Reef (KWPN), Kapuccino (Trak.), Karim (Trak.), Kaspareit (Trak.). Ook bracht hij de dochters: Venus VI (V.I.P. & de dochter Vestalia die de hengst Reverend bracht), Beauty (Banditentraum http://www.hannoveraner-auktion.de/heng ... ntraum.htm ) & Burgschwalbe (Seigneur).

En dit is Mozart http://www.americantrakehner.com/Stalli ... Mozart.asp
http://www.gestuet-haemelschenburg.de/html/mozart.html
http://www.geocities.com/dancingfieldsfarm/df1.htm

o.a. video van Mozart en nakomelingen
http://www.atrakehner.com/video.html

Mahon (de vader van Kupferberg Gold)
http://www.americantrakehner.com/Stalli ... /Mahon.asp

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:11

Zie ook nieuwste bit daar staat vanalles over het T.C.N
Ik heb zelf ook 2 (halve) trakheners en mijn oom fokt ook (deels trakehners) Dus ook ik vind het zeer interssant.
Toevallig is er vandaag een veulen geboren uit een trakehner hengst uit een half trak moeder. zie:
[KS] Neefje van Triumph (hengst van sjuim) is geboren!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 10:00

vraag het aan Zannekin, die heeft héél veel info hierover!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 10:11

Kupferberg Gold is onder de naam Bismarck goedgekeurd bij het KWPN.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb zelf ook een ruin van Kupferberg Gold (Bismarck) gehad, uit een KWPN merrie (ster v. Symfonie x keur v. Wahtamin xx)
Een kleintje (1.64m), goed stappen en galoperen, in draf veel ruimte maar iets stekerig in het voorbeen.
Afbeelding
Afbeelding

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 12:52

Ik denk Berkeltje dat op het telefoonnummer dat je gebeld hebt de fokker van jouw paard te bereiken is. Het is het adres van Freddy Hollaender van Stoeterij De Berkenhoeve en zij hadden zowel Bismarck = Kupferberg Gold als Mozart in hun bezit. Mozart is vrij lang de enige hengst geweest waar door hen mee gefokt werd tot hij naar Amerika ging. Dus op dat adres kan je alle info vinden over je paard. Overigens hoe heet het paard komt het uit de M lijn????

berkeltje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 14:51

Mijn paardje heet Valentine - Calypso. Calypso zou zijn sportnaam zijn. Ik noem hem valentine. Ik weet niet of hij uit de m-lijn komt. Wat is dat eigenlijk? Ik zal proberen een foto te plaatsen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:00

Nee dan komt hij uit de V lijn, daar zijn ook goedgekeurde hengsten uit gekomen zoals Velasquez v. Mackensen x Ibikus

KC

Berichten: 917
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Abcoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:49


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 01:56

Ik loop momenteel stage bij de berkenhoeve, kom er alleen pas weer over 2 weken, wil wel even wat voor je navragen, maar als je gewoon belt naar t nummer van Hollaender is t nog makkelijker hij weet er ontzettend veel over en leidt het bedrijf al 30 jaar.

berkeltje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 20:33

Allemaal bedankt voor jullie reactie's. Heb ondertussen het TCN clubblad binnen en daar staat een hoop info in. Ik word lid!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:45

Kan je meteen de voorzitter feliciteren met zijn net goedgekeurde hengst Goldschmidt, een zoon van Biotop x Hohenstein x Saros xx uit dezelfde merriestam als Gribaldi