vraag over kleurvererving

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

vraag over kleurvererving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 10:49

De welsh cob hengst Horeb Euros wordt beschreven als levervos.
Afbeelding
Maar nu kwam ik op internet een nakomeling van deze hengst tegen, een cremello.
Dat zou dus moeten betekenen dat de hengst ook een verdunningsfactor zou moeten hebben Verward
De dochter van Euros:
Afbeelding
Deze merrie heeft zelf 2 palomino veulens gegeven.

Waar gaat het nu fout met de benaming van de kleur?
(papier van de merrie klopt)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:13

is de moeder van de merrie palomino?
Voor zover ik me erin verdiept heb zit je dan iig met die verdunningsfactor te stoeien

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:19

De hengst is waarschijnlijk Smokey-Black, wat inderdaad wil zeggen dat hij de verdunningsfactor heeft, maar op een zwart paard zie je dat niet, de verdunningsfactor ""tast"" zwart niet aan. Dit kan overigens alleen als een van de ouders van de hengst palomino, valk of ook smokey is.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:20

Nu ik de dochter bekijk, zie ik dat ze geen cremello is, ze heeft geen blauwe ogen... Ze is dus een lichte palomino.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 11:50

jeddah schreef:
Nu ik de dochter bekijk, zie ik dat ze geen cremello is, ze heeft geen blauwe ogen... Ze is dus een lichte palomino.

Ah, dat zal het zijn Lachen
Het probleem bij veel welsh cobs is dat de kleurbeschrijvingen op het papier (vooral uit Engeland) niet kloppen.
Op het papier staat dat de moeder van de merrie een donkerbruine is, uit een palomino merrie.

De ouders van de hengst zijn bruin en vos.

Een andere zoon van Euros staat beschreven als vos roan. Dit kan ook een verkeerde omschrijving zijn als de hengst Euros idd een verdunningsfactor zou hebben.
Deze hengst is weer de vader van 1 van mijn merries die ook weer een of ander vaag voskleurtje heeft, vos met grijze manen en staart.

Daarom ben ik benieuwd of in die lijn idd een verdunningsfactor zou kunnen zitten.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:56

Als de ouders van de hengst Bruin en Vos zijn kan de hengst nooit een Smokey Black zijn, dus geen verdunnings factor hebben.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:38

Die merrie op de foto kan inderdaad geen cremello zijn, want ten eerste geen blauwe ogen en ten tweede de zwarte vlekken rond neus en ogen, bij een cremello is dat altijd roze.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 14:44

MarijeR schreef:
Deze hengst is weer de vader van 1 van mijn merries die ook weer een of ander vaag voskleurtje heeft, vos met grijze manen en staart.

Daarom ben ik benieuwd of in die lijn idd een verdunningsfactor zou kunnen zitten.


Dat vage voskleurtje kan wel een zilverappel vos zijn Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 14:53

rinnie1982"]
[quote="MarijeR schreef:
Deze hengst is weer de vader van 1 van mijn merries die ook weer een of ander vaag voskleurtje heeft, vos met grijze manen en staart.

Daarom ben ik benieuwd of in die lijn idd een verdunningsfactor zou kunnen zitten.


Dat vage voskleurtje kan wel een zilverappel vos zijn Haha!
[/quote]
Hee, niet nog moeilijker maken he? Haha!

Dat heeft idd iemand wel eens gezegd.
Ook van een cob die ik zelf uit 2 zwarten heb gefokt. Dat was een vos met grijze manen, de staart was vos, grijs, wit en echt strengen zwart haar. Tijdens het verharen had hij ook op zijn lijf zwarte vlekken en vooral op zijn benen. Verward

Nou ja, ik snap dus echt niets van die toverballen. Het ergste is nog dat ze tot een jaar of 4 blijven veranderen...

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:59

Dat is waarschijnlijk echt een zilverappel Lachen
Op de KWPN hengstenkeuring was er ook een, die voldoet ook aan deze kleurbeschrijving Lachen Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:20

Ik vind dit wel typisch. Mijn WelshCob is zwart op papier. En is in de winter ook echt zwart. Maar in de zomer lichtbruin, lichter als een normale vos. En in het najaar zwarte appels.
En zijn vader is een bruine en zijn moeder een bruin roan. En zwart komt er niet in voor, althans niet bij ouders en niet bij grootouders.
Leuk paardje die Euros.
Idd is die nakomeling volgens mij een palomino, en dan klopt het weer.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:51

Dyonne, jouw WelshCob kan wel eens roan zijn, bij mijn 2 jarige zie je dat in de winter ook bijna niet. In de zomer wordt ze daarintegen veel lichter en is het goed te zien Lachen

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 02:39

MarijeR"]
[quote="rinnie1982"][quote="MarijeR schreef:
Deze hengst is weer de vader van 1 van mijn merries die ook weer een of ander vaag voskleurtje heeft, vos met grijze manen en staart.

Daarom ben ik benieuwd of in die lijn idd een verdunningsfactor zou kunnen zitten.


Dat vage voskleurtje kan wel een zilverappel vos zijn Haha!
[/quote]
Hee, niet nog moeilijker maken he? Haha!

[/quote]

Dat komt dan van de moeder af, weet je wat voor kleur die heeft? Want nogmaals, van de hengst kan het niet komen. Knipoog

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 08:02

De moeder is een bruine, de vader is dus beschreven als vos roan. Maar omdat de veulens in Engeland maar 1x geschetst worden als ze bij de moeder lopen, klopt op papier de kleur vaak niet...

Maar ik heb eens gekeken naar zilverappel vos op internet... Dat is echt met hele lichte manen en deze merrie heeft dondergrijze manen. Komt dan meer richting de beschrijving van het Engelse stamboek, levervos.
In NL is ze geschetst als donkere vos.