Luchtzuigen erfelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 13:26

Lastig. Toevallig ken ik twee volle broers, waarvan eentje echt kampioen luchtzuigen is zonder dat hem dat problemen oplevert. Zijn broer is jonger, hij doet het niet en heeft het ook niet overgenomen van zijn grote broer, terwijl ze het grootste gedeelte van de tijd in dezelfde stal hebben gewoond. Hoe het nu precies zit, weet ik ook niet.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:27

Het klopt wel dat er paarden zijn met een maagzweer die gaan luchtzuigen en trouwens ook knarsetanden, maar niet elke luchtzuiger is een maagzweerpatient. De bit heeft niet altijd helemaal gelijk Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:55

Sarabande, ze kunnen het heel makkelijk van elkaar overnemen, daarom was ik zo verbaasd dat van die twee broertjes de oudste zich helemaal het apenzuur zoog en de kleine het dus niet overgenomen heeft terwijl hij er genoeg van heeft kunnen bekijken. Ze waren snachts gewoon op stal en die kleine heeft dus niet 24/7 buiten gestaan.
Het is trouwens wel een ernstige kwaal als het uit de hand loopt. Het luchtzuigende broertje had geen nadelige gevolgen verder, geen koliektoestanden, geen kapotte tanden en geen omgekeerde hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:58

Er zijn zuigers en zuigers. Zo kende ik er verschillende die er zo verschrikkelijk zwaar aan toe waren dat veel hooi en veel beweging niet meer hielp. Eentje hebben we in een stal van 5 x 6 gezet, afgezet met stroomdraad en op de vloer veel stro en nog meer hooi, naast de baan, zodat ie van alles te zien had, maar hij was alleen nog maar bezig met proberen ergens vat op te krijgen. Een andere deed het desnoods op haar eigen knie en van dat paard was niets meer over dan een zakje botjes. Het laatste paard had wel een keer een ernstig trauma gehad, namelijk een stalbrand.
Verder heb ik een keer meegemaakt dat op een en dezelfde stal ongeveer de helft een band om had. Ofwel ze kochten hun paarden daar goedkoop ofwel hun management was niet in orde.

En dan dus die twee broers waarvan een het wel deed en de ander niet kopieerde. Maar het is wel bekend dat veulens van hun moeder veel overnemen en ik denk dat dat met luchtzuigen ook wel kan gebeuren, als je een pienter veulen hebt.

Luchtzuigen moet je nooit uit de hand laten lopen, je moet er snel bij zijn en eens goed gaan nadenken hoe je het oplost in het allervroegste stadium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:26

Phia, ik denk dat dat maar ten dele waar is. De paarden (meervoud) die ik heb meegemaakt die het zéér ernstig deden, hadden allemaal een trauma achter de rug. Die merrie die ik al aanhaalde, had in een brand gestaan. De ruin waar ik het over heb, had een ernstig ongeluk gehad en een zwaar herstel. En al doe je alles wat je kunt voor je paard, soms kun je niet voorkomen dat het zich ernstig ontwikkelt.

Daartegenover ken ik ook paarden die het wel doen, maar er niet ongezond van worden en er dus ook geen hinder van hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-03 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esmee1233, Liaan en 102 bezoekers