Is Gribaldi wel zo geweldig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:07

Al ooit een paard zo zien zitten? Wat is er nu juist verkeerd met dat achterbeen? Vergelijk bv met foto's van andere hengsten.
Afbeelding


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:14

Alles hangt af van het moment waarop de foto is genomen. Die moet genomen zijn op het hoogste punt van de draf. Anders krijg je rare toestanden.
Een vb: is dit niet gruwelijk? Rohdiamant heet hij....
Afbeelding

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:29

Heb net nog 2 zonen op foto gevonden:

Hofrat
Afbeelding

Distelzar
Afbeelding


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:41

Pipo schreef:
Kijk naar de foto van Zannekin
( wouter24)
en je ziet


De foto van Wouter dus, straks moet ik nog copyright betalen Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:52

Verschil verzamelde draf-arbeidsdraf en verkeerde timing zoals ik toonde:

Rohdiamant (wat een slecht achterbeen!):
Afbeelding

tegenover:
Gribaldi en zonen,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begrijp je wat ik bedoel? Film is veel beter, en prestatie uiteraard...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:03

Dat is wijs gesproken. Het probleem is dat een goede hengst ook goede merrie nodig heeft om nakomelingen van kwaliteit te produceren. Misschien wordt er teveel verwacht dat die onder alle omstandigheden goed moeten vererven.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:21

Dat wil ook niet zeggen dat je elke merrie met "kwaliteit" met gelijk welke hengst kan combineren. Met de juiste combi lukt het blijkbaar wel, is ook weer voor elke hengst waar.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:27

Inderdaad Knipoog :
Citaat:
Die paar toppers mochten er bij de driejarigen zondermeer zijn. Hoogste punten werden toegekend aan de zwarte Pompidou. Deze zoon van Gibraldi uit een merrie van Maurice  is een uitermate charmante en elegante verschijning, die nog wat jeugdig aandoet. Pompidou, die gefokt werd door Rene Franssen uit Boven Leeuwen, won het vrijbewegen overtuigend doordat hij met veel souplesse en goed in balans door de baan ging.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:51

Kan je Gribaldi niet verwijten natuurlijk Haha!

Over OCD:
sarabande schreef:
Er was bijna niets aantoonbaar, erfelijkheid, etc alleen kwam onomstotelijk vast te staan dat veulens die of te weinig beweging, of gedwongen interval beweging kregen duidelijk meer afwijkingen vertoonden dan de veulens die zelf met leeftijdgenoten uitmaken wanneer ze bewegen.

Ben ik het ook mee eens, trouwens, daarbij het feit van voeding tijdens de laatste maanden dracht dat veel invloed heeft.

Met plots insinueren dat dat dan specifiek door die bepaalde hengst wordt veroorzaakt ben ik het niet eens.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:23

sarabande schreef:
Ben benieuwd wat er nu na voeding, verkeerde merries, onaardige mensen, misbruik van genen.......... nog bij gehaald zal worden. Verkeerde religie misschien???


Om WAT aan te tonen?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:43

sarabande schreef:
Dat betwist niemand, maar de discussie gaat over zijn fokkerij. Het is de meest dekkende hengst van Nederland en dat al jarenlang. Dus zouden er bepaalde fokprestaties uit gekomen moeten zijn zoals hoog aantal keumerries en goedgekeurde zonen.


Die zijn er, internationaal. Kampioensmerrie in Denemarken was ook een Gribaldi. Jij zegt: niet in Nederland, dan zal dat wel zo zijn.
Als je vindt dat die hengst niks doet in de fokkerij welke 10 jarige heeft dat dan wel gedaan? Ik weet het niet.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:52

sarabande"]
[quote="Zannekin schreef:
Als je vindt dat die hengst niks doet in de fokkerij welke 10 jarige heeft dat dan wel gedaan? Ik weet het niet.


Nee das duidelijk
[/quote]

*LOL* Dat was eigenlijk een vraag Sarabande. Jij, als KWPN kenner, welke doet het beter in de fokkerij, de leeftijd in acht genomen?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:56

Daar is dit forum toch voor? Volgens mij zijn meerdere mensen geïnteresseerd in goeie verervers.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:59

Anoukie schreef:
Ja echt jammer, ook jammer dat we nog geen goedgekeurde zonen van hem hebben in Nederland, en dat met 500 dekkingen per jaar. Zou hij soms alleen maar merries vererven Knipoog ???


Nakomelingen bewegen zich niet alleen in Nederland niet? Waarom wordt een hengst enkel beoordeeld op wat in Nederland rondloopt. Ik denk dat dat toch geen probleem van de hengst is. Dan moet je verder gaan kijken dan landsgrenzen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:55

Hofrat, Hoftänzer, Distelzar.
Hofrat is ook goedgekeurd voor Hannover. Ik heb een tijdje geleden al contact opgenomen met een Duitse veearts/fokker, die me het medisch onderzoek heeft beschreven: algemeen onderzoek en foto's van voeten en gewrichten. Dat is net hetzelfde als in Nederland dus.... geen argument.
Verder Gribaldi: Anerkannt für Trakehner, Oldenburger, Dänisches Warmblut.
Galando (Gribaldi x Ulft): Nordrheim-Westfalen goedgekeurd
Zardin-Firfod (Gribaldi x Schwadroneur): Goedgekeurd Denemarken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:03

sarabande schreef:
Verkeerde vraag Nouk, dat maken ze allleen in Nederland bekend. Verder mag ieder hengstenhouder zeker bij Trakehners maar wat verzinnen, zie site van Zanekin


Ik weet niet of iemand dit nu geloofwaardig vindt?
We spreken over hengsten die voor verschillende stamboeken zijn gekeurd en goed bevonden. Duitse en Deense stamboeken hebben al die hengsten gekeurd. Ongelooflijk die uitspraken hier...

Het probeem is dat als men hier geen argumenten meer heeft om een hengst af te breken men gaat insinueren dat hij niet goed op de foto is. Een grove leugen, ik raad de mensen dan ook aan zelf contact op te nemen met het stamboek in kwestie.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:20

Een stamboek is geen hengstenhouder. Ik raad je aan in het vervolg de foto's zelf te gaan bekijken op de verschillende keuringen. Daar zijn dierenartsen ter plaatse die op je vragen kunnen antwoorden. Ik spreek over zulke info.
Of zou er met die foto's geknoeid zijn??????? *LOL*

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:22

Anoukie schreef:
Je hoort alleen wel dat het zeer opvallend is dat met 500 dekkingen per jaar Nederland nog niet 1 goedgekeurde hengst van hem heeft. Kom op, blijf realistisch, dat is op zijn minst opvallend te noemen!!!

Hun frang zal wat later vallen zeker? Weet ik veel.
Als ik een super bewegende zoon wil neem ik gewoon Hofrat. Er moet niet gewacht worden op goedkeuring binnen het KWPN.
Hij heeft trouwens meer dan 500 dekkingen Knipoog .

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:32

Waar heb ik iets gezegd over de Nederlandse fokkerij? Jij insinueert voortdurend dat er elders geknoeid wordt en dat is dus onwaar. Iederen kan overal alle foto's bekijken. Dat weet je zelf ook wel.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 23:30

Anoukie schreef:
Enne, zaten er bij die goedgekeurde hengsten ook keuringsrapporten (én ter inzage)?


Tuurlijk, vrij ter inzage, altijd op de keuringen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:16

blup"]
[quote="Wouter24 schreef:
er bestaat zoiets als smaad (ja ook op een forum mag niet alles gezegd worden!!) dingen roepen van Gribaldi fokt ocd, ze gaan er tijdens ermelo allemaal uit omdat ze niet goed zijn op de foto enz


Sorry maar als een hengst OCD heeft accepteren ze hem niet maar wordt hij eraan geopereerd en weer voorgebracht dan accepteren ze de hengst wel. het is dan wel een opmerking op het keuringsrapport.
[/quote]

Is dat bewust in een slecht daglicht stellen? Gribaldi was inderdaad al gekeurd voor hij in Nederland kwam en OCD vrij, altijd geweest.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:22

Het KWPN misschien????

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:29

Anoukie schreef:
Ja ok, maar dat weerlegt niet een zin als: Gribaldi fokt OCD. IK zeg NIET dat het zo is, even voor de duidelijkheid Knipoog .


Dat is natuurlijk helemaal te gek. Van OCD is het zo al heel moeilijk om aan te tonen dat het erfelijk is. Als we dan nog gaan zeggen dat hengsten die nooit OCD hadden dat kunnen doorgeven.... is het dan niet meer voor de hand liggend om naar andere oorzaken te gaan kijken (die wel aangetoond zijn): nutritioneel en op bewegingsvlak. En waar blijft de moeder in heel deze redenering?
Als je nu alle paarden met OCD bij elkaar zou zetten en al hun respectievelijke ouders uit de fokkerij zou gaan halen, met hoeveel hengsten gaan we dan nog verder fokken en zou de rest dan nooit een veulen met OCD produceren?
Misschien wat stof om ZELF over na te denken.... Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:43

Inderdaad, met koper zijn testen gedaan, maar dan wel met koper toediening tijdens de laatste maanden van de dracht. Blijkbaar is dat tekort toch niet meer goed te maken eens het veulen geboren is. Misschien moet daar meer op geselecteerd worden, op fokkers die merries en/of veulens tekort doen Knipoog. Als je dan ook nog de erfelijke factor zou kunnen beïnvloeden....

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:59

Anoukie schreef:
Zit je lekker op schoot? Goed zeg dat jij wel een eigen mening hebt en kunt nadenken,...


Ik ga daar nu niet op reageren. Mocht je interesse hebben in wetenschappelijke artikels laat je het maar weten. (Of PB gewoon als je iets persoonlijk wil meedelen.)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers