groei-kwesties...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

groei-kwesties...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 12:33

Laat ik eerst vertellen over welke "veulens" het gaat.

Gypsy Eyes, 9 maand jong.

Moeder -> 1.45m. Verder niets bekend over haar voorouders. (dus ook niet hun stokmaten)
Vader -> 1.47m. Alle voorouders zijn D-pony's of kleiner.

Vanta, eind april wordt ze 2 jaar.

Moeder -> 1.47m. Alle voorouders zijn D-pony's of kleiner.
Vader -> 1.44m Alle voorouders zijn D-pony's of kleiner.

Nu de vraag:

Gypsy is exact 1 jaar en 2 maanden jonger dan haar weidegenoot Vanta.
MAAR
Ze zijn bijna even groot ... (scheelt slechts nog iets van een 4 à 5 cm) en het ziet er niet naar uit dat Gypsy van plan is om een groeistop in te lassen (haar kont staat hoger dan der oren zou je kunnen zeggen Knipoog )

In wezen zouden ze beide een grote maat D-pony moeten worden maar als het blijft doorgaan zoals het nu gaat blijft optewel Vanta gewoon heel klein of wordt Gypsy net heel groot ... Verward
Dit is de eerste keer dat ik veulens zo op de voet volg betreffende hun groeien (logisch ze zijn beide van mij Tong uitsteken ) en ik ken er dan ook nog niet zoveel van.

Nou is mijn uiteindelijke vraag of dat dit om te beginnen wel normaal is (en zo niet vraag ik ook meteen welke van de 2 dan abnormaal snel/te traag groeit) en of dat het mogelijk is dat ik uit 2 D-pony's een paard heb gefokt ... (wat niet de bedoeling is en waar ik niet op zit te wachten, Gypsy staat niet voor niets in het Belgische rijPONY stamboek ingeschreven)
Als de moeder van Gypsy een fokproduct zou zijn van (ik ga het ruw zeggen) een paard van 1.70m en een pony van 1.30m dan kan ze de stokmaat van dat paard misschien nogal eens hebben doorgefokt in haar veulen. Maar misschien is dit ook niet het geval, ik heb gewoon geen enkel idee Clown

Hoop dat het een beetje duidelijk is, als iemand foto's (of meer info) wil dan zal ik er straks gaan maken. Zeg maar wat je hebben moet Nerd

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 17:28

niemand die een ideetje heeft?

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:35

guess not

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 22:14

das wel duidelijk.
Zal me wel een boek kopen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 23:56

Je kan er niks van zeggen vaak.
Hier op stal staan een hele beste fokmerrie, een K welsh, ze is 1,52m
De merrie is keur, preferent, prestatie en twee keer kampioen van Nederland geweest. Ze heeft drie goedgekeurde zonen.
Twee van die goedgekeurde zonen zijn niet groter dan 1,43 m maar het merrieveulen dat nu in april 2 wordt is al 155!!!!!! Haar eerste veulen was ook zo groot! Maar dezemerrie nog groter......