Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 14:27

Leuk gezicht kiko! Houd je je hart nooit vast als ze zo tekeer gaan?

Wat lief zo samen Sanet.

Mijn gup is gister voor het eerst naar de hoefsmid geweest. Toen ik hem eind maart kreeg kon hij nog geen voetjes optillen, dus ik vond het best spannend. Maar we hebben heel veel geoefend en het ging vrij goed! Hij probeerde twee keer omhoog te komen en trok vooral met zijn achterbeen wel een paar keer. Maar ik heb een heel handige smid en hij heeft hem zonder teveel stress helemaal rondom kunnen bekappen.

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:11

Niwla ik houd regelmatig mijn hart vast.. ze gaan soms zo hard door de bak en dan weer op hun knieën of bij elkaar op de rug. Maar zolang het bij schrammetje blijft dat alleen de vacht eraf is dan teken ik ervoor.. ze hebben de grootste lol samen..

Zo zie je maar wat oefenen doet. De voor voetjes kan ik gewoon optillen.. hij komt dan wel soms kijken wat ik doe en heel soms dreigt hij met vallen maar houd dan gewoon vast. En daarna belonen.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 20:25

Geweldig die foto’s van het spelende grut!

Luci gaat nog niet geweldig, nog opgeblazen en winderig. Er kwam na de wormspuit veel bloedworm uit, paar spoelwormpjes.
Hij is wel vrolijk, eet en mest goed. Dus hopelijk knapt hij nu snel op.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:18

Hier zijn ze niet zo van het spelen.

Tenzij ik de moeder wil nemen en die daar andere ideeën over heeft. Gaan ze allemaal rennen en bokken(veulen halfweg onderuit, :x ).

Maar als we het over voorbeeldige veulens willen hebben: terwijl moeders nog steeds niet voor rede vatbaar was kwam kind wel aan huppelen. Mooie gelegenheid om die nog eens in handen te nemen.
Halster om, weide uit en ze liep zo met me mee de trailer op , <3 .
Moeder stond toen toch ook maar aan het hek en was eindelijk weer handelbaar. Heb je een jaarling nodig om volwassen paarden het goede voorbeeld te tonen :+ .

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 23:04

Haha geweldig..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 23:28

Ik heb vandaag bijna een trap gehad van Syl. Ik ben er nog steeds wat verbaasd over want dat heeft ze nooit eerder geprobeerd. We waren aan het oefenen met het af- en omdoen van de deken. Verzorgster had haar vast aan halster en touw in haar stal. Ik de deken af gedaan en aan de kant gelegd, wat zonder probleem ging. Daarna ook meteen een borstel er over halen, dus toen de ene kant klaar was, liep ik achter haar langs (misschien dom, maar dat doe ik altijd) naar de andere kant en terwijl ik dat deed tilde ze haar achterbeen op en sloeg meteen uit. Ze miste me net gelukkig. Ik kan ook niet snel opzij springen door mijn rug-handicap dus ik had echt heel veel geluk. Natuurlijk meteen duidelijk uitgelegd (niet fysiek maar wel met stem) dat DAT nooit meer mag, waarop zij even haar vertrouwen in mij kwijt was merkte ik. Weer om doen van de deken ging dan ook wat moeizaam maar nadat ze even de tijd kreeg om hem tegen zich aan te voelen en eraan te snuffelen was het weer oke en mocht hij om. Later vanochtend kwam de hoefsmid en daarbij gedroeg ze zich weer voorbeeldig, zoals ik van haar gewend ben. Zo zie je maar, het blijft een paard he, ook al zijn ze nog zo lief.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:17

Steeds stilletjes meegelezen en genoten van jullie groeiende "veulens" :+: .

Wat schrikken dat ze je bijna trapte muronia, dan is ze toch ineens nog vliegensvlug.

Thioro, haha een goed voorbeeld voor haar moeder :)) .

DGM, wat rot van de wormen.

Zag nog hele leuke foto's van spelende blije paarden :D .

Truffel doet het nogsteeds super, ze groeit echt bizar hard en is momenteel weer goed vertegenwoordigd met haar wintervacht. Ze is ook een echte toverbal met haar stippels :) .
Ik ben zelf niet zo actief meer op bokt (geweest), het was nogal een bewogen jaar met oa mijn vader die ongeneeslijk ziek werd en in september is overleden. Hij heeft vorig jaar nog wel kennis kunnen maken met Truffel :) .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 17:59

Calice, gecondoleerd met je vader.
Mijn vader moet deze maand ook terug chemo opstarten.

Vandaag heb ik Cielo weer eventjes op het erf kunnen meenemen, hij kwam nu al vlotter mee en als hij schrikt (vooral van de alpacas) is hij ook snel tegen te houden (hij dramt dus niet door of trekt zich niet los).

Hij vond het ook vandaag niet zo spannend om terug eens een dekentje of dekje op zijn rug te krijgen.

Zijn veulendeken van vorig jaar winter
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Hij staat rond en gezond :+

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 22:49

Hij is duidelijk uit zijn dekentje gegroeid :')

Calice, toevallig vroeg ik me onlangs af hoe het met jou en de paardjes was. Je hebt een heftige tijd achter de rug, nog gecondoleerd.

Muronia, schrikken zeg,gelukkig goed afgelopen!

DGM, balen van de wormen. Hopelijk voelt Luci zich snel beter!

Hier waren de meisjes weer lekker aan het spelen vandaag. Ik heb alle ruige bijt en duw foto's maar niet gebruikt voor de collage. Het spelen lijkt soms erg ruig te gaan, maar ze hebben bijna nooit iets, behalve eens een losse pluk manen dan :')

Afbeelding

Ook eens een dekje opgelegd bij Lunera. Gaf ze niks om zoals verwacht.

Afbeelding

We hebben ze nu bijna een jaar alweer! De tijd vliegt :j

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 23:13

Muronia dat is zeker schrikken maar gelukkig wel goed afgelopen.

Dais leuk is dat hè.. ik kan er uren naar kijken als ze zo spelen..
hier spelen de jongens met de moeder van Cover over de heining..

Vanavond hier voor het eerst een (zweet)deken opgelegd.. hij vond het reuze interessant:-)
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 22:04

Calice wauuw wat groot! Heel leuk die stipjes die doorkomen.

Art_Ificious wat een verschil die deken past echt niet meer hahaha! Fijn dat het wandelen goed gaat.

Dais_ wat leuk dat je dames zo spelen! Hier rennen ze wel rond maar gaan elkaar niet te lijf := dat dekje heel leuk! Ja de tijd vliegt Fiore is ook alweer anderhalf jaar en toen bedacht ik me over anderhalf jaar is ze al 3! Deze anderhalf jaar zijn zo snel gegaan..

Kiko hij ziet er zo al heel groot uit met die deken om, leuk om zo eens wat dingen al te doen he?

Hier zijn ze gisteren van de wei gegaan, het wordt nu zo koud en nat. Dan maken ze meer een paddock van de wei.. dan staan ze de hele dag toch op een aardig groot stuk inclusief rijbak waar ze kunnen lopen met hooi voor de hele dag. Ik kwam deze foto vandaag tegen van 1 jaar geleden en heb ik vandaag een foto van Fioor gemaakt. Wat een verschil _O-
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 06:31

Echt een leukerd is ze! En een ware toverbal met haar kleur <3

De tijd vliegt inderdaad.
Vorig jaar kochten we Dulce van 1,5 jaar oud, die is nu dus 2,5 en met 3 jaar wil ik toch een beginnetje maken met zadelmak maken, maar kan me het gewoon nog niet voorstellen ofzo. Ze was nog maar kort geleden een baby :')

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 10:39

Luci is er ook alweer bijna een jaar!

Helaas veel ups en downs. Nu even in een down. Koliekerig geweest, veel bloedwormen na ontworming. Maandag opnieuw ontwormen en hopelijk trekt het gas dan ook weg.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:24

Hoi! Ik heb een paar vragen! Piet heeft schijnbaar het papilloma virus. Volgens dierenarts komt dit vaker voor bij jonge paarden met een zwakker immuunsysteem. Nu staat Piet 24/7 buiten met schuilmogelijkheid, waar ze weinig gebruik van maken waardoor hij wel goed doorregent. Zouden jullie hem dan een deken op doen? En zo ja, welke?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:48

Als hij al de hele tijd 24/7 buiten staat, zou ik hem geen deken op doen. In principe is zijn vacht prima in staat hem warm en droog te houden. Dat hij niet in het schuilhok gaat staan, tja. Zorg dat hij goed ruwvoer krijgt en zijn vitamines en mineralen op peil zijn met brokken/ balancer en dan zou hij zich moeten kunnen redden.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:53

Voor mij zou het belangrijk zijn om te weten of hij er uit eigen keuze niet in de stal gaat, of dat hij van de groep niet mag.
Daarnaast; is zijn wintervacht functioneel of heb je het idee dat hij het koud heeft?
Opzich is papilloma virus onschuldig en krijgen veel jonkies dat, dus dat zou ik ook niet meteen spannend vinden. Maar of je een deken nodig hebt hangt beetje af van die 2 dingen. Zolang ze beide nee zijn zou ik geen deken doen en inderdaad zorgen dat je gewoon wat bijvult met vitamines.

Is het antwoord ja op een van de 2 dan zou ik wel voor een deken gaan :j

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 11:08

Dankjullie!! Zat even in een stressmomentje. Wintervacht is functioneel! Hij mag wel in de schuilstal staan en daar staat ook eten en drinken. Soms staan ze er wel in maar vaak genoeg ook gewoon in de regen. Hij krijgt gewoon vitamientjes en oogt verder niet perse koud!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 11:28

Je kan misschien iets bijgeven om de weerstand te helpen. Ik geef Cielo sinds half september een vloeibare immunoboost van vitalstyle 5ml per dag onder het voer met 1 stopweek na 3 weken.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:40

Vandaag liep een vriendin even met Cover.. hij is dan best al groot :-)
Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:49

Jeetje die is echt huuuge!! Of vriendin is erg klein _O-

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:30

Oh wauw dan is die idd erg groot al.

Gisteren nog rondje erf gedaan. 1 van de buurpaarden ging bovenop een berg staan, dat vond Cielo toch wel spannend.

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:32

Haha hij is groot en zij is niet klein. Ik kan nog net over zijn rug kijken maar bij zijn schoft niet meer. Ben zelf 1,73
Hij deed het super braaf alleen als je omkeert gaat die wel harder :-)

Mooie foto Art_Ificious

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:55

Nou dat woordje best mag je er wel uit laten. :))

Hij is gewoon groot! :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:35

Ik ben aant kijken voor toch een grote maat shetlander bij Cielo te zetten. Ik heb een mooie bonte gezien.

Iemand toevallig tips om hoefbevangenheid tegen te gaan aangezien ik wel 24/7 weidegang heb.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:42

Shetlanders zijn zo leuk! Ik heb ook een grote maat shet (1,09). Zij is het maatje van de moeder van Cover maar toen ze nog samen stonden was zij Cover zijn peetmoeder! Waar zij was daar was hij. Die heeft hem echt opgevoed. Op stal staan ze naast elkaar en klieren ze nog door de tralies heen :-)

Als ze op de wei staan heb ik de shet een graasmasker om maar snap dat dat niet fijn is 24/7
Hier doe ik aan strookbegrazing anders is mijn Wei zo kaal.. de ene shet heeft nergens last van en de ander wel. Dus vraag daar goed naar als je er bij eentje gaat kijken. Hier staat ze ook voor de kar dus zo houd je haar toch een beetje in vorm.

Quir hij is inderdaad groot! We zien hem groeien dat ik denk ga je nog een keer stoppen? Haha
Ik wilde iets groter dan zijn moeder maar denk dat hij haar straks gewoon 10-15 cm voorbij gaat. Hij is nu al groter.