[VOLG] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke kleur en geslacht krijgen de veulens?

Zwartbonte merrie
60 (19%)
Zwartbonte hengst
64 (20%)
Zwarte hengst
17 (5%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Amber champagne merrie
54 (17%)
Amber champagne hengst
27 (8%)
Classic champagne merrie
45 (14%)
Classic champagne hengst
34 (11%)

Totaal aantal stemmen: 309

Friesfanaat

Re: [VOLG] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 12:08

Ik kom hier ook even volgen! Superleuke combi's heb je. Ben stiekem ook wel fan van Minthe hoor! Mijn dierenarts heeft ook een knappe BP dekhengst. Mocht ik ooit een uitstapje gaan maken... O:) <3

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 15:03

Ahhh wat een lieve foto's. Die van mij is helaas nog behoorlijk bang voor paarden, ik krijg het er nog niet uit. Maar ik heb ook geen eigen, dat scheelt ook.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 21:32

Maanlicht oh wat jammer dat jou kleintje nog zo bang is voor paarden. Nora had dat ook even hoor, maar dat kwam vooral omdat zilver dacht dat die vingertjes snoepjes waren :Y) Arm kind

Haha1995 oh wat lief om te horen. Dankje, ben erg trots op dit exemplaar haha! Ze is een erg makkelijk kind, dat scheelt ook. Ik heb ook niet veel met kinderen van anderen hoor (mag je dat zeggen? := )

Friesfanaat welkom! Leuk dat je volgt. Jij als Friezen fan die Minthe leuk vind, dat wordt een bonte fokken :D nee zonder gekheid, Minthe heeft zeker leuke kwaliteiten. Ik vind haar zelf te groot (en nogsteeds te zwart) maar behalve dat is echt fantastisch. Qua karakter ook <3 Welke hengst heeft je dierenarts?

Mer1890 heerlijk he! Ze kan ook zo lekker met haar Shetlanders knuffelen, zo lief

Thequeensmom Jaa zijn ze zeker! Erg lief om te zien. Ze kunnen namelijk ook wel erg lomp zijn :=

Vandaag Minthe naar de tandarts geweest. Wel wat scherp maar geen gekke dingen. Ze is mooi aan het wisselen. Nog 4 te gaan uit m’n hoofd. Zilver gaat volgende week donderdag naar de tandarts, tegelijk met de röntgen van de benen.
Ook bericht gehad van het stamboek. Beginletter is toch geen Q maar de R. Dat wordt een nieuw lijstje maken. Mocht iemand suggesties hebben, ik hoor het weer graag.
Faline haar favoriete bloem was de zantedeschia, oftewel de aronskelk. Misschien wou ik daar ook iets mee. Ik zal nog even brainstormen

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:35

Je gelijk hoor ligt ook een hoop aan de moeder en aan de opvoeding hoe een veulen is.
Wij hebben nog twee veulens van onze merrie op stal staan een van twee en een van drie. Zijn niet met elkaar te vergelijken een heel braaf en koel in het hoofd en de andere zéér sensibel en alles moet met beleid anders gaat het niet goed komen.

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 23:49

Wat een prachtige foto's

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:55

Haha! Ik zou stiekem wel blij zijn als mijn veulentjes straks uitgroeien naar 1.70cm (+ O:) )

Mijn veearts is de eigenaresse van LancelotBP105 <3

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 12:23

Sanano schreef:
Je gelijk hoor ligt ook een hoop aan de moeder en aan de opvoeding hoe een veulen is.
Wij hebben nog twee veulens van onze merrie op stal staan een van twee en een van drie. Zijn niet met elkaar te vergelijken een heel braaf en koel in het hoofd en de andere zéér sensibel en alles moet met beleid anders gaat het niet goed komen.

Ik gok verkeerde topic haha. Maar ze kunnen inderdaad heel verschillend zijn :j

Nilda dankjewel <3

Friesfanaat ik vind rond de 165 groot genoeg haha! Vind Minthe best wel groot om opzadelen en halster om doen :+ M’n moeder heeft ook altijd strijd, die is nog kleiner dan mij. Tot nu toe lijkt zilver heel stabiel tussen de 165 en 170 te fokken, daar ben ik blij om. Ik hoop dat die van jou ook zo’n stokmaat krijgen!

Oh ik ben zo blij! Enzo is verkocht naar Duitsland. Echt naar een top plek waar vele sportponys tot hun recht komen. Begin dit jaar heeft Faline zelf Dycharona aan hun verkocht. Dycha is de moeder van Enzo. Dat voelde goed en Faline stond achter die keuze. Dan vind ik het extra mooi dat Enzo daar ook komt. Blijft Enzo bij z’n moeder en het is dan toch een beetje ook Faline haar keuze zo. Blij!
Zag op Instagram dat hij al mooi te plek is
Afbeelding
Verder weinig nieuws, we genieten van de zon {:}

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:41

Ik ben zelf 1.80 dus een beetje maat is wel fijn, haha.

Wat een topnieuws dat Enzo op een goede plek terechtgekomen is. En ook nog eens relatief in de buurt om hem nog eens op te zoeken!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:14

Heel fijn voor Enzo!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 19:21

Friesfanaat oh ja met jou ‘stokmaat’ snap ik wel dat je een beetje maat wil. Ik ben maar 166. Voor m’n zwangerschap van Nora kon ik nog zonder zadel zo op Zilver (163) springen. Afgelopen zomer lukte dat niet zo soepel meer haha. Maar met Minthe (in april 167, nu 170 denk ik) hoef ik dat niet eens te proberen :=
Jaa zo blij mee! Hij mag daar ook dekken en hij zal als sportpony gebruikt worden! Heel blij mee dat zijn kwaliteiten niet verloren gaan

Pien2010 ja echt! Hoe kan een pony die nooit van mij is geweest zo in je hart zitten he… Ik weet gewoon hoe moeilijk Faline dit had gevonden om haar pony’s te zien vertrekken. Haar levenswerk. Daarom alleen maar blij dat ze goed terecht zijn gekomen en niet in de handel oid of op een vaag plekje achteraf

Ik was vanmiddag nog even lekker bij de paarden wezen zonnebaden. Wat was het heerlijk! Beide 6 maand drachtig, Minthe volgende week al 7 maanden. Waar blijft de tijd joh?
Minthe 208 dagen, Zilver 190
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze staat wat gek, maar ook Minthe krijgt een mooi buikje
Afbeelding
Knappe Enzo net voor transport
Afbeelding
En Ieme doet het ook goed. Die is voor het eerst voor de wagen gestart (voor de bokaal van het stamboek) en gelijk een winstpunt! Top. Het staat hem wel
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 11:20

zeer benieuwd naar dat champagne veulen! Hou van leuke kleurtjes!
Maar die van Minthe ook hoor! knappe bonte! En amai is zij al 1.70 ook al grote dame!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 19:14

AnsoDM schreef:
zeer benieuwd naar dat champagne veulen! Hou van leuke kleurtjes!
Maar die van Minthe ook hoor! knappe bonte! En amai is zij al 1.70 ook al grote dame!

Mee eens! Ik ben ook ontzettend benieuwd. Echt heel erg zin in beide veulens. Vind dit veel leuker dan op een zwart veulen wachten :o Dat is echt een nadeel van Friezen fokken
Jaa ze is zeker groot!

Oh ik blijf nog even lekker foto’s spammen hoor! Allemaal positief nieuws.
Eerst begin ik met de dames. Even lekker verwennen en poetsen. Ze zijn gelukkig beide weer helemaal hun zelf . Hun buikjes steken al mooi uit
Afbeelding
Afbeelding
Het is de laatste dagen behoorlijk mistig. De dames chillen lekker
Afbeelding
Afbeelding

Enzo gaat goed op de nieuwe plek! Zo blij mee dat hij het getroffen heeft. Ook leuk om meer beeldmateriaal te zien. Afgelopen 3,5 jaar niet heel veel foto’s gekregen. Hij blijft gaaf
Afbeelding

En dan nog ander leuk nieuws. Minthe haar vader Tiësto is afgelopen vrijdag goedgekeurd voor het barock pinto stamboek in Mexico *\o/* Foto’s zijn er helaas niet. En z’n nieuwe naam is ook nog niet bekend. Hopelijk zie ik daar binnenkort iets van. Ik ben hier echt heel blij mee! Hij was al gekeurd bij het bonte paarden stamboek en daardoor heeft ze ook gewoon papier . Haar papier wordt wel beter als het een goedgekeurde BP hengst is! Top!

En vandaag was de uitslag van de nieuwe lichting Friese hengsten. De hengst Syme komt uit dezelfde lijn als Zilver! *\o/* De moeder van Syme komt uit de oma van Zilver. Beetje ingewikkeld, maar Fleur is dus een zus van Zilver haar moeder Vlinder. Fleur is haar tante. Toch wel trots op lijn 15 :D
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 20:24

Wouw, wat bijzonder van Tiësto. Goede keuze geweest. En ook lijn 15 doet het heel goed. Mooie opstekers voor je fokkerij! Proficiat.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 21:02

Wanneer zijn je merries precies uitgerekend dan onze merrie moet tot 4 april.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 13:17

pien_2010 schreef:
Wouw, wat bijzonder van Tiësto. Goede keuze geweest. En ook lijn 15 doet het heel goed. Mooie opstekers voor je fokkerij! Proficiat.

Jaa echt heel blij mee! Ik wacht nog op het verslag en foto’s van het stamboek. Maar dat zal wel online komen straks.
Dankjewel! Heel erg trots!

Sanano schreef:
Wanneer zijn je merries precies uitgerekend dan onze merrie moet tot 4 april.

Vanaf de dekking 11 maanden, dus dan Minthe 11 maart en Zilver 29 maart. Nou bevalt Zilver altijd rond of eerder dan de 320 dagen. Dus ik tel altijd af naar 320 dagen. Wat Minthe gaat doen weet ik nog niet natuurlijk omdat ze maiden is. Zilver beviel als maiden op dag 317 al. Dus alles kan haha
Uit m’n hoofd tel ik af naar 25 februari voor Minthe en 15 maart voor Zilver :j

Minthe is vandaag al 7 maanden ver *\o/* En over 6 dagen kan ik gaan aftellen voor de laatste 100 dagen *\o/* Tevens zit Zilver over 4 dagen op 200 dagen dracht *\o/* Jeej het schiet op haha!
Afbeelding
Ze waren een beetje gek vanochtend :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Maar ook lief <3
Afbeelding
Afbeelding

Edit
Kleine update van de andere kids
Laventhe
Afbeelding
Yke
Afbeelding
Afbeelding
Ashwin
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-25 18:49

Nou röntgen gehad. 2 dingetjes gezien, verder eigenlijk heel positief. Haar achterbenen zijn in ieder geval helemaal goed. Er is geen OCD of OC gevonden of andere gekkigheden. Ik ben daar heel erg blij mee omdat dit bij haar zoon is gevonden. Ik hoef dus niet bang te zijn dat dit bij mijn merrie vandaan komt.
Afbeelding

Vind het zo lief als ze mij zien ze gelijk naar mij toe komen
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-11-25 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast op verzoek

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:54

Volgens mij kan ocd/oc ook nog te maken hebben met voeding/brok/beweging/groeien

Voornamelijk de wisselwerking tussen groeien en brok.

Maar dat is zover mijn kennis gaat.
Voor het laatst mij ingelezen rond de euhm 15 jaar terug :Y)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 07:09

Fijn dat ze verder gewoon goed is. Kleine dingetjes bij een paard wat al 10 + is zijn niet gek. Fijn dat je wel antwoorden hebt nu en soms is het gewoon pech. Zo heb ik er 1 met spat de rest is schoon, moeder ook. Deze heeft pech.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-25 10:32

hagelslag schreef:
Volgens mij kan ocd/oc ook nog te maken hebben met voeding/brok/beweging/groeien

Voornamelijk de wisselwerking tussen groeien en brok.

Maar dat is zover mijn kennis gaat.
Voor het laatst mij ingelezen rond de euhm 15 jaar terug :Y)

Jaa klopt of een trauma/trap. Kan ook nog bij de vader vandaan komen. Het is dus moeilijk te zeggen. Maar wel fijn te weten dat mijn merrie het tenminste niet heeft

Mer1980 ja klopt. En het nadeel is misschien wel dat ze als 3 jarige nooit op de foto is geweest. Dus ik weet niet of dat andere door belasting komt of aangeboren. Maar alles gaat verder in overleg met de dierenarts. Zo lang die groen licht geeft en geen problemen ziet in fokken danwel erfelijkheid dan maak ik mij niet zo druk. Als ze wel het advies geven om niet te fokken dan zal ik daar ook naar luisteren. Ik zou nog terugkoppeling krijgen van een chirurg maar helaas nog niks gehoord ook wbt gradaties

Zilver is vandaag 200 dagen drachtig *\o/* Ze staat wat gek want ze wou niet stilstaan. Ze wou graag naar buiten :P
Afbeelding
Afbeelding
Zo lief met Minthe gisteren <3
Afbeelding

Knappe Ashwin (1,5 jaar)
Afbeelding
En Yke (2,5 jaar). Fijn dat hij weer lekker in een kleine paddock mag rondscharrelen. Hij doet het super als ruin. Andere kant van het draad staan gezellig 4 andere paarden
Afbeelding

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:35

Ohh Zilver ook over de 200 mijlpaal. Ze zien er allemaal super uit <3

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:51

Ze zien er heel goed uit <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:52

Schattige foto's de paarden alleen en met je dochter.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 17:28

Hey wat toevallig! Julia is vandaag ook precies 200 dagen onderweg.

Samen aftellen dus straks, haha! Om de beurt waken? :))

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:10

Wat ziet zeer nog prachtig uit voor 200 dagen dracht

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 21:44

Lyona schreef:
Ohh Zilver ook over de 200 mijlpaal. Ze zien er allemaal super uit <3

Jaa gaat snel hoor! Dankje <3 Jij ook al een paar over de 200 dagen zag ik!

Nilda schreef:
Wat ziet zeer nog prachtig uit voor 200 dagen dracht

Dankje! Viel mij niks af hier. Nu was ze wat ‘hyped’ om naar buiten te gaan. Als ze de buik wat laat hangen is ze wel dik :+

Friesfanaat schreef:
Hey wat toevallig! Julia is vandaag ook precies 200 dagen onderweg.

Samen aftellen dus straks, haha! Om de beurt waken? :))

Wat grappig dat ze precies gelijk lopen! Haha ja dat kan wel :+ Heb ook nog een pinto waar je over kan waken _O- Je hoeft niet over mij te waken hoor :')

Pien2010 en chanicha dankjullie wel <3

Knappe Tiësto in Mexico! Toch blij iets van hem te vernemen en ook nog goedgekeurd. Beter kon niet. Dat had hier in Nederland nooit gebeurd bij de vorige eigenaar
Afbeelding
Afbeelding

De dames groeien lekker door. Weinig nieuws verder :)
Minthe, dag 225 dagen inmiddels, dus nog 95 dagen te gaan *\o/* Echt zin in het kleintje!
Afbeelding
M’n kind eiste hier een koekje :Y)
Afbeelding
Afbeelding
Knappies, altijd in voor aandacht <3
Afbeelding
Afbeelding
Zilver is nu 207 dagen drachtig. Nog 113 tot veilig *\o/* ook al bijna aftellen