Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:42

Ja, hopelijk volgende update een goede. Slapen zal ik iig niet :=

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:43

Ik zit in de nachtdienst, dus als je support of wil ventileren kan je me ook altijd pb’en.
Succes :knuffel: dit zijn zo niet leuke dingen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:48

Mirjam bah, ik hoop dat ze snel de goede kant op gaat!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:53

Dank je lonniej. Ik ben best wel bang, verloor al 2x eerder paard aan koliek.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 22:07

Mirjamalvaro wat naar hopelijk is ze snel beter. We duimen mee

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 23:15

Ze mocht om 23.00 beetje hooi, en ze eet. Dus dat lijkt positief.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 23:29

Dat klinkt fijn Mirjam ik hoop dat je vanavond een beetje rust kan pakken als het beter gaat.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 01:47

Alles nog oké Mirjam?

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 06:32

Ik hoop dat alles weer beter gaat.

Candalisa mooie combinatie!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 07:33

Candalisa wat super leuk dat je je ook weer meld. Wat is Sydney prachtig uitgegroeid!!

Icecrystal we hadden al even pbs uitgewisseld. Leuk dat je ze weer wat terug hebt gevonden. Van El mundo hoor je ook nog wel eens wat? Ik herken dat hoor met ‘spannende kleurkansen’ bij een Fries :+ Tis altijd zwart haha en je hoopt zeker niet op wit

Ik vind het echt leuk en gezellig dat jullie twee er weer zijn :D Ik wordt er helemaal vrolijk van haha!

Mirjamalvaro bah wat een schrik!! Hoe gaat het nu??

Myrthe Jaa heel blij mee! Niks aan als de merries wat kwakkelen. Aah dankje <3 Ze zijn zo voorzichtig met haar. Heel lief.
Bij jou de eerste ook al over 200 dagen. Vind dat altijd wel een fijn gevoel.
Oh wat spannend zeg, heb daar nog niet eerder van gehoord. Wordt wel duur zo ja. Hopelijk is de scan vrijdag positief! Wat kijkt ze lief op de foto

Hier hadden we een chill weekend
Afbeelding
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:26

Maribor wat balen dat ze kreupel de weide uitkwam. Loopt ze inmiddels weer goed?

Ania kun je bij een paard het veulen ook echt horen met een stethoscoop?

Icecrystal welkom, leuk dat je er bij bent. Je merrie is al mooi rond zo te zien

Kabayo wat een ontzettend leuke fotos van je dochter met de paarden <3 daar smelt je toch van. Zilver lijkt deze dracht wel ronder als vorige drachten of valt dat mee?

Myrthee Fijn dat er vooruitgang inzit bij Lilly. Hopelijk is er bij de volgende scan nog helderder vruchtwater te zien.

Mirjamalvaro hoe is het met chablis?

Candalisa welkom en wat een leuke combinatie. Welke kleurkansen heb je allemaal?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:49

Hele nacht af en toe paar keer schrapen, dan weer kalm, dan hapje eten. Maar werd niet erger dus goed in de gaten gehouden.
En vanmorgen wad ze weer helemaal fris en blij. Eet goed, niets meer te merken. :):)

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:03

Ohh dat klinkt positief Mirjam, zo eng als het niet goed gaat...

Sorry voor mijn afwezigheid in dit topic. Lees wel alles mee maar een tijd niet de ruimte of energie of zin gehad om te reageren.

De eerste bij mij zit op 200 dagen vandaag dus later eens een bijleespost maken en fotos delen

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:26

Wat fijn dat het goed gaat Mirjam!

Dankjewel kabayo!

Nieky het wordt echt een verassings pakket

2.34% - Amber Champagne

2.34% - Amber Champagne Dun

2.34% - Amber Champagne Dun Splash

2.34% - Amber Champagne Splash

2.34% - Amber Cream Champagne

2.34% - Amber Cream Champagne Dun

2.34% - Amber Cream Champagne Dun Splash

2.34% - Amber Cream Champagne Splash

2.34% - Bay

2.34% - Bay Dun

2.34% - Bay Dun Splash

2.34% - Bay Splash

2.34% - Black

2.34% - Black Splash

2.34% - Buckskin

2.34% - Buckskin Splash

2.34% - Classic Champagne

2.34% - Classic Champagne Dun

2.34% - Classic Champagne Dun Splash

2.34% - Classic Champagne Splash

2.34% - Classic Cream Champagne

2.34% - Classic Cream Champagne Dun

2.34% - Classic Cream Champagne Dun Splash

2.34% - Classic Cream Champagne Splash

2.34% - Dunskin

2.34% - Dunskin Splash

2.34% - Grullo

2.34% - Grullo Splash

2.34% - Smoky Black

2.34% - Smoky Black Splash

2.34% - Smoky Grullo

2.34% - Smoky Grullo Splash

1.56% - Dunalino

1.56% - Dunalino Splash

1.56% - Gold Champagne

1.56% - Gold Champagne Dun

1.56% - Gold Champagne Dun Splash

1.56% - Gold Champagne Splash

1.56% - Gold Cream Champagne

1.56% - Gold Cream Champagne Dun

1.56% - Gold Cream Champagne Dun Splash

1.56% - Gold Cream Champagne Splash

1.56% - Palomino

1.56% - Palomino Splash

1.56% - Red (Chestnut/Sorrel)

1.56% - Red (Chestnut/Sorrel) Splash

1.56% - Red Dun

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 09:46

Mirjamalvaro wat fijn dat ze op lijkt te knappen! Hoe gaat het nu?

Candalisa jeetje wat een waslijst aan kleuren! Leuk zeg! Zal je zien, wordt het een ‘saai’ kleurtje :+

Lyona begrijpelijk na het verlies van je 2 paarden :knuffel: Hoe gaat het met de drachtige dames?

Nieky ja klopt hoor, dat viel mij ook op dat zilver veel ronder is dan normaal := En dat zelfs na een jaar gust. Nahja scheelt wel twijfelen haha! Lieve foto’s he <3

Minthe was gisteren alweer 7 maanden drachtig. Nog 5 dagen en dan tellen we vanaf 100 dagen af richting de 320 dagen! Eindelijk uit die 3 getallen haha!
Afbeelding
Zilver is over 3 dagen 200 dagen drachtig
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Morgen zal Zilver naar de tandarts en op röntgen. Vind het wel spannend!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 10:23

Chablis is weer 100%. <3

Succes morgen. Bij mij hondje morgen op de röntgen. :=

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:19

Zo weer even wat bijlezen. Ik woon dus in midden Frankrijk en het is echt Indian Summer. 17 graden en alle bossen geel en oranje. Genieten, maar helaas loopt Velvet nog niet helemaal goed. Dus nog maar wachten. En zoals mijn veearts zegt: als je denkt dat je kan rijden moet je eigenlijk nog 2 weken wachten. Dussss ze kan zich lekker volvreten nu.
Ik twijfel of ze nu een buik heeft van het veulen, of ook wel gras :+
Ze is 220 dagen drachtig.
We hebben ook een puppy erbij. Heerlijk, al dat jonge leven. Een border collie, die (later) ik nodig heb voor op de boerderij met schapen. Voorlopig mag hij eerst opgroeien, maar wat een heerlijk hondje is het al. Het is een kind van mijn reu en lijkt er uiterlijk enorm op. Ben benieuwd of dat met paarden ook zo uitpakt.

Ben ook benieuwd of een druk veulen in de buik een drukker paardje wordt (bij mijn eigen kinderen was dat wel zo namelijk :D )

Velvet met nog min 100 dagen te gaan:
Afbeelding

Afbeelding

Heel wat bijlezen nu.
Kabayo, ze zien er zo goed uit! Wat spannend, morgen foto! Houd ons op de hoogte *D

Mirjamalvaro: wat goed te horen! Daar schrok je idd van! Heb je een idee waar het van is gekomen? Ik hoor wel vaker dat ze koliek krijgen met dracht? Succes met de foto morgen, is het voor controle?

Candalisa: dat kan heel wat kanten op qua kleur *D waar hoop je stiekem op? gaaf he, dat het zoveel kan worden. Saai zeker niet, mooie merrie heb je ook. Wij hebben een grullo Criollo en vindt dat zelf ook zo mooi. Elk seizoen toont hij anders. Mooie buik al bij Sydney.

En heel veel fotos en mensen niet benoemd, maar wat mooi om te zien dat alle merries zo groeien :) de ene tonnetje rond, en de ander heel discreet. Heerlijk!!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:35

Mirjam, met een sisser afgelopen dus, wat een opluchting!

Kabayo, dat gaat hard, ze tonen beide nu mooi ook, geen twijfel meer bij Minthe hoor, prachtig buikje <3 Ken je gevoel over het aftellen zo, kan ook niet wachten tot het waken begint.

Candalisa, wauw dat zijn genoeg mogelijkheden :') Heel benieuwd. Heb je zelf een voorkeur? Syd haar papa staat hier in Zweden, heel gaaf dier, Syd is echt een kopietje zo te zien.

Myrthee, fijn dat het wel wat beter gaat. Wat een zorgen en kosten komen er soms bij kijken, zo naar. Ze kijkt wel tevreden inderdaad!

Leuk dat je er weer bent Icecrystal! Gave combinatie!

Maribor, gaat ook hard bij jou. De 200 grens voelt voor mij al als een beetje aftellen. Eerst nog de winter door helaas :P Vervelend dat ze zich heeft bezeerd!

Nieky, Jacky is nog heel bescheiden inderdaad. Prachtig getekend hoofd heeft Nina eigenlijk <3 Mooi buikje al. Missy haar blik op die foto _/-\o_

Boelles, na 3x eindelijk succes, extra spannend dus!

Lonniejj, dat zijn ook mooie buikjes, Makini nog vrij strak in het pak zo te zien.

Hier alles qua drachten rustig. Even wat oudere fotos, recente komen andere keer. Is allemaal van een maand geleden.

Kina loopt voorop met 202 dagen, is ook wel te zien dat zij de eerste is, jeetje wat een buik heeft ze... Ze heeft het er ook al wat zwaar mee, slaapt meer, wil al een paar maanden niet meer werken, ze is ook al uit haar zadel gegroeid dus deed sowieso weinig. Haar humeur is ronduit slecht :P Ze is een duiveltje naar de andere paarden en wil vooral rust. Heb het met haar te doen.
1x een schopje gezien, Kina schrok zich rot :') Ze is maiden, ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen als de kleine er eenmaal uit is. Voor nu vindt ze het allemaal maar raar en spannend.

Afbeelding

Afbeelding

Fenja is tweede met 167 dagen, enorme tetter van een buik ook al in tegen stelling tot vorig jaar. Ik gok dit keer een merrietje, vorig jaar was ze erg mannelijk bezig met alle hengstige merries dekken :+ Dit jaar poeslief. Ben benieuwd of dat klopt. Dan zou Kina een hengst krijgen, die heeft wel heel wat af gedekt deze zomer...
Fenja werkt ook niet meer, heeft er geen behoefte aan en is druk genoeg met haar kudde van 17 onder de duim houden en 4 veulens opvoeden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Svala is 144 dagen. Nog niet eens fotos hier gedeeld van haar eigenlijk sinds ze bij mij is. Vlucht ging heel soepel, ze is vanaf het eerste moment ontzettend vriendelijk, kan me geen beter karakter wensen. Prachtige merrie ook, ontzettend blij met haar. Had even wat twijfels of ze haar veulentje nog had, ze was wel heel strak in haar buik maar ook maiden en nog vroeg. Nu begin ik wel iets van een bolling te zien, ben benieuwd. Ze kent nog weinig en heeft nog zo'n minimaal buikje, we zijn lekker rustig bezig met doorrijden en wat grondwerk skills leren. Wat een eitje is met zo'n lieve werkwillige merrie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jona is 142 dagen, ook een enorme schommelbuik al.. Zij is echt in haar element drachtig, dit jaar niet anders, zo happy, ontspannen en relaxed. Samen met Fenja bezig met de kudde leiden en veulens opvoeden. Heerlijk leventje zo. Laatst na bijna een jaar weer eens een stukje gereden, was opstappen en wegrijden, zo braaf. Rijden doen we amper, ze heeft het niet nodig en ze is toch wel een heel stuk te klein. Ze vindt het wel heel leuk af en toe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Ice 130 dagen. Helaas een struggle om haar op gewicht te houden, vindt haar echt te mager ondanks kilos voer en onbeperkt ruwvoer. Lily groeit ook heel hard, Ice staat nu snachts apart op stal wat haar goed doet. Ze liep ook een tijd te rommelen met haar plek in de kudde, nu iets rustiger maar ze blijft wat stress houden. Niet fijn om haar zo niet happy te zien. Het gaat nu wel wat beter gelukkig, alles wordt wat rustiger. Buikje begint zichtbaar te worden, voor haar doen nog minimaal.

Afbeelding

Wat ander nieuws, ben niet helemaal uit over Ups. Die was 3/8 voor het laatst gedekt en maar 1 hengstigheid. Met 2 weken leeg gescand, niets te vinden. Niet meer hengstig gezien daarna maar hengstig toont ze toch niet.
Was met haar de eerste twee weken vrij zeker dat ze drachtig was, ze was zo ontzettend moe sinds de dekking... Ging na 3 weken beter.
Haar humeur is niet meer goed gekomen :o Sinds die tijd is ze heel wisselend in gedrag, dan weer ontzettend boos en grumpy, dan weer poeslief, zowel naar paarden als mensen. Voor de dekking was ze heel steady vrolijk. Nu niets steady meer aan... Kan toeval zijn, kan het jaargetijde zijn. Maar vind het wel opmerkelijk.
Daarbij is ze iets aan de dunne kant (uniek voor haar maar toch) en een ronde buik. Haar eigenaren waren hier 2 weken geleden, hadden haar sinds mei niet meer gezien en ze zeiden direct, wat is ze rond..
Mij valt het ook al een tijdje op, het is amper zichtbaar als je haar niet kent maar de sportbuik is weg en van voren is ze een keurige balon. Zou erg welkom zijn en typisch Ups als ze toch drachtig zou zijn. Ik verwacht eigenlijk niet, ze is immers leeg gescand, maar zou wel erg erg leuk zijn en niet totaal onmogelijk. Ze zou net 100 dagen zijn dan.
Ze is wat ronder nu dan op deze fotos
Afbeelding

Afbeelding

Dat was de update weer van mijn kant, zal vanaf nu hopelijk weer wat actiever meedoen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:00

Knappe paardjes!

Leuk een pup.

Oorzaak geen idee.
Hond HD/ED controle, kijken of ze geschikt is voor de fok.

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 15:48

Ik kom me ook nog even aanmelden in dit topic. Voor mij weer het 2e jaar dat ik 2 veulens verwacht :) De vorige 2 zijn echt goed gelukt en hadden daarmee echt de jackpot met karakter en kleur <3 Dus daarmee dekken we ze beide weer terug met dezelfde hengst.
Als eerste hebben we Nylke, zij is een 3e premie nsps merrie met de kleur wildkleur vos. Zij verwacht begin Mei haar veulen van Amano, mijn eigen hengst.
Afbeelding
Feliciais een mooie eerste premie kroon merrie bij het nsps. Helaas nog geen goede foto kunnen nemen van onze knappe dame. Zij is begin Juni uitgerekend, hopen dat ze me dit jaar niet verrast en dat we erbij kunnen zijn.
Afbeelding

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 16:35

Leuk, welkom weer Ciara Lady!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 16:52

Hier zitten de dames alweer op 180 dagen dracht!
Ik wilde ze eigenlijk in oktober nog laten scannen om te kijken of er echt nog wat inzit maar is er nog niet van gekomen.
Over Hasta heb ik geen twijfel!
Afbeelding
Afbeelding

Dolly toont iets minder, kan ook gewoon dik zijn.. Overigens waren alle andere merries in oktober nog hengstig en Dolly overduidelijk niet. Dus ik gok dat zij ook gewoon nog drachtig is.

Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 18:46

Pomski ze zien er mooi uit! Hasta had vorige keer zo’n sneue afloop toch met haar veulentje? Kan mij nog iets herinneren. Volgens mij volg ik jullie een beetje via springveer en Emma. Hun hebben zo’n leuke champagne stippel van Perry daarom volg ik ze haha. Je hebt geen gustscan gedaan? Ik ook niet hoor maar die van mij zijn sowieso drachtig zo dik :+

CiaraLady welkom weer! Gezellig dat je er weer bij bent. Vorige keer had je 2 zilverappels toch? Super mooie kleur. Heb je ze nog?
Is de hengst appaloosa bont zilverappel?

Mirjamalvaro oh wat leuk! Wat voor hond heb je? Mijn rottweiler is afgelopen zomer op röntgen geweest en die was gelukkig goedgekeurd voor de fok wbt HD ED en erfelijke testen. We hebben eind deze maand weer show. Hopelijk het laatste benodigde ‘U’ tje. (Uitmuntend) en dan moet ze nog een gedragstest doen. Maar dat kan volgens mij ook later. Ze is nu 1,5 jaar en denk niet dat ik volgend jaar ga fokken maar het jaar er op. Volgend jaar baby er bij en heb m’n jonge dochter natuurlijk nog. En 2 veulens. Genoeg drukte eerst. Geen zin in 12 pups nu _O-
Uitslag weet je nog niet denk ik?

Lyona Jaa gelukkig maar dat Minthe groeit haha. Heb wel enige tijd getwijfeld maar ja ze is ook maiden. Verder gelukkig nooit meer hengstig gezien. Ik vind waken altijd zo enorm leuk en spannend haha. Vind het niet een vervelend iets. Nou had ik een Fries die altijd rond 320 dagen ging dus ik hoefde ook nooit lang te wachten. Met Minthe weet ik het natuurlijk nog niet. Zilver beviel al op dag 317 met haar eerste veulen. Dat had ik totaal niet verwacht qua datum en uier :+ Ze heeft alles alleen gedaan en we vonden een droog veulentje
Haha arme kina. Ze is inderdaad lekker bol. Goh dat ze zo gedekt heeft. Ben benieuwd of je gevoel klopt met kina en fenja. Fenja is al helemaal huge haha. Wat is svala prachtig zeg <3 Mooi dat vele wit, het staat haar wel. Fijn dat je blij met haar bent. Balen dat ice zo slecht op gewicht te krijgen is. Hopelijk gaat het snel wat beter. Zou wel leuk zijn als Ups toch nog drachtig is! Wacht je af of ga je nog scannen?

Maribor heerlijke temperaturen! Ik hou niet van kou :+ Wat jammer dat ze nogsteeds niet goed loopt.. Maar ook al 220 dagen drachtig. Ik rij niet echt meer rond die datum. Soms nog even een ritje maar niet hard in training. Wat leuk een pup! Geniet er van! Ook leuk dat het een kind van je andere hond is. Lijkt mij wel speciaal. Oh lekker al die laatste 100 dagen aftellen. Wil ik ook! Nog even haha. Ze ziet er mooi uit
Dankje!

Nou röntgen gehad. 2 dingetjes gezien, verder eigenlijk heel positief. Haar achterbenen zijn in ieder geval helemaal goed. Er is geen OCD of OC gevonden of andere gekkigheden. Ik ben daar heel erg blij mee omdat dit bij haar zoon is gevonden. Ik hoef dus niet bang te zijn dat dit bij mijn merrie vandaan komt.
Afbeelding
Lieverds
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-11-25 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast op verzoek

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:06

Kabayo schreef:
Pomski ze zien er mooi uit! Hasta had vorige keer zo’n sneue afloop toch met haar veulentje? Kan mij nog iets herinneren. Volgens mij volg ik jullie een beetje via springveer en Emma. Hun hebben zo’n leuke champagne stippel van Perry daarom volg ik ze haha. Je hebt geen gustscan gedaan? Ik ook niet hoor maar die van mij zijn sowieso drachtig zo dik :+

Ja klopt, in April dit jaar heeft Hasta een doodgeboren veulen gehad. Dat veulen was van Brian. (Trinityhouse Perfect Storm)
Nu is Dolly drachtig van hem.
Spring en Emma staan inderdaad hier. De champagnestippel (Iempie) is super goed gelukt!
Inderdaad nog geen gustscan gedaan. Wacht eigenlijk tot ik toch een keer de dierenarts nodig heb...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:38

Nvt
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 13-11-25 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt