Bloedaffiniteit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 13:45

Dat is waar tot op zekere hoogte. Veel mensen beseffen echter niet dat daarmee tot op zekere hoogte F1 produkten uit ontstaan. Het doorfokken met F1 produkten stuit op wat problemen, zoals we allen (behoren te) kennen uit de erfelijkheidstheorie. Met F1 produkten valt dan ook weer moeilijker te bepalen tot welke lijn ze behoren.

Teveel binnen de eigen lijn fokken stuit weer op andere bezwaren ivm bloedvernauwing. Als fokker heb je de taak om je lijn te balanceren tussen hybriden en meer fokzuiveren.

Ook door latere selektie kunnen de resultaten anders gaan worden van generatie tot generatie. Ook de eisen worden doorgaans strenger..

Verder heb ik in het stuk over moederlijnen ook al proberen aan te geven waarom volle broers en volle zussen niet altijd hetzelfde zijn. Prachtig voorbeeld is in de Welsh de combinatie Clan Pip x Revel Choice. Een droomcombinatie van een meer geblokte Welsh merrie met een verfijnd hoofdje x een hengst met lange lijnen die wat hoger in het bloed stond. Beiden absolute kampioenen in hun type. Daar komen dan 5 nakomelingen uit: Revel Cassino, Revel Chip, Revel Cello, Revel Chelsea en Revel Chase. Cassino is geloof ik de meest succesvolle showhengst van na de oorlog. Cello fokte twee Royal Welsh kampioenen (Bengad Day Lily en Bengad Love in the Mist). Chip fokte nogal een Royal Welsh kampioen (Revel Japhet). Chelsea veranderde verder de hele fokkerij met haar zonen Revel Centre, Revel Chelsea Fan en Revel Chelsea Cracker. Chase fokte verdienstelijk bij de Persie stoeterij, maar had niet de invloed van Chelsea. Er waren best wel grote verschillen tussen de nakomelingen, als je de foto's eens goed bekijkt...

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 07:45

Inderdaad Greetje. Dat van dat goud is overigens een goede vergelijking. Iedereen kent de gevolgen van inteelt, een vorm van raffinering die vaak met sukses, maar ook vaak met minder goede gevolgen toegepast wordt.

Voor betere resultaten is het altijd prima van te voren te kijken wat wel en niet past. Toch ben ik in het verleden (en nu ook nog wel) voor verrassingen gesteld, omdat een combinatie die normaal gesproken niet goed "hoort" te zijn, toch goede dieren voortbrengt. Als fokker kan je dus nooit je ogen geheel gesloten hadden voor exotische combinaties. Wat er dan uit zo'n exotische combinatie rolt, kan dan best weer fokken met weer een heel andere lijn.

Overigens is het niet altijd zo dat ponies altijd het best passen bij hun eigen lijn. Ik ken veel voorbeelden waarbij de fokker zelf zei dat een hengst niet op zijn eigen lijn gebruikt kon worden, hoewel de fokker zelf uitgebreid inteelt pleegde.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 bezoekers