IBOP rijden, middenstap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RuNi
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zuid Holland

IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 12:09

Hallo allemaal,

13 oktober ga ik met mijn merrie deelnemen aan de IBOP. Ik rij haar zelf (ze is al 13 en we rijden inmiddels M1).

Nu heb ik het proefje gelezen en het valt me op dat er alleen arbeidsstap wordt gevraagd:

IBOP-proef
•A-F-B-M-C binnenkomen in arbeidsdraf op de linkerhand;
•Van H naar F van hand veranderen;
•Bij A slangevolte met 3 bogen;
Tussen F en A arbeidsstap;
•Van K naar M van hand veranderen
;
•Tussen K en A arbeidsdraf;
•Bij B grote volte éénmaal rond; daarna bij B de hoefslag volgen in arbeidsgalop;
•Bij A grote volte, op de volte enkele sprongen verruimen;
•Tussen C en H arbeidsdraf;
•Van F naar H van hand veranderen in middendraf;
•Bij B grote volte, daarbij het paard de hals laten strekken;
•Bij F overgang naar stap;
•Bij K overgang naar draf;
•Bij E grote volte éénmaal rond, daarna bij E de hoefslag volgen in arbeidsgalop;
•Bij A grote volte, op de volte enkele sprongen verruimen;
•Tussen C en M arbeidsdraf;
•Van K naar M van hand veranderen in middendraf;
•Tussen K en A arbeidsstap;
•Bij A afwenden tussen X en G halthouden en groeten

Zijn er mensen die al vaker een IBOP proef gereden hebben en weten of je bij het hand veranderen toch wat moet verruimen?
Of als er nog andere tips zijn, ik hoor het graag :j

Alvast bedankt!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:53

Als het er niet staat moet je het niet doen hè? Maar ik zou zeker proberen haar niet te kort te houden zodat ze haar passen mooi kan afmaken. Dus ook niet de hals laten strekken natuurlijk maar wel mooi meeveren met je hand en ietsje toestaan zodat ze zuiver blijft stappen.
Maar er staat arbeidsstap en dus moet dat worden getoond en geen middenstap.

RuNi
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 20:33

Bedankt Suzanne F. Ik had op YouTube filmpjes gekeken van een aantal IBOP proeven en daar gaven ze meestal veel teugel op de diagonaal, vandaar mijn twijfel. Maar je hebt helemaal gelijk, er staat arbeidsstap dus dat is wat er getoond moet worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:01

Bedenk wel dat ze bij een Ibop van een 13 jarig paard een paard willen zien die toch wel wat verzameling aankan. Het is niet alleen maar beoordeling van de basisgangen.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:02

janderegelaa schreef:
Bedenk wel dat ze bij een Ibop van een 13 jarig paard een paard willen zien die toch wel wat verzameling aankan. Het is niet alleen maar beoordeling van de basisgangen.


Nee, maar feit is wel dat er geen verzamelde stap wordt gevraagd maar arbeidsstap.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:05

Suzanne F. schreef:
janderegelaa schreef:
Bedenk wel dat ze bij een Ibop van een 13 jarig paard een paard willen zien die toch wel wat verzameling aankan. Het is niet alleen maar beoordeling van de basisgangen.


Nee, maar feit is wel dat er geen verzamelde stap wordt gevraagd maar arbeidsstap.

Absoluut maar dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde verzameling in zijn algemeenheid. En als ik dit paard opzoek in de database dan zal de IBOP waarschijnlijk zijn om het sterperdikaat te halen. En dat gaat ze niet redden. Verstandiger is om het sportpredikaat erop te rijden. Dan gaat het niet om de gangen maar om het niveau.

RuNi
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 08:40

Dus eigenlijk de proef rijden alsof het een M1 proef is en daarbij proberen om de gangen zo goed mogelijk te tonen - dus oppassen dat ze niet kort gaat lopen.

@janderegelaa, het doel is inderdaad het Ster predikaat. Ze is nu stb-ext en drachtig van Taminiau. Het lijkt me leuk voor het veulen als moeders Ster zou zijn. Plan A is Ibop, plan B is Sport. Maar ze is al 13 en ik zou er graag nog een veulen bij fokken. Plus dat ik zelf nog nooit Z gereden heb dus dat traject wordt wat lang denk ik.
Je zegt: dat gaat ze niet redden, waarom denk je dit? Kan je dat uit de database opmaken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 08:53

RuNi schreef:
Dus eigenlijk de proef rijden alsof het een M1 proef is en daarbij proberen om de gangen zo goed mogelijk te tonen - dus oppassen dat ze niet kort gaat lopen.

@janderegelaa, het doel is inderdaad het Ster predikaat. Ze is nu stb-ext en drachtig van Taminiau. Het lijkt me leuk voor het veulen als moeders Ster zou zijn. Plan A is Ibop, plan B is Sport. Maar ze is al 13 en ik zou er graag nog een veulen bij fokken. Plus dat ik zelf nog nooit Z gereden heb dus dat traject wordt wat lang denk ik.
Je zegt: dat gaat ze niet redden, waarom denk je dit? Kan je dat uit de database opmaken?

Nee, je moet rijden alsof het een Z proef is. Dus op druk.

Waarom ik zeg dat ze het niet haalt is omdat ze in haar bewegen een 6,5 had voor de draf. En die draf is niet verbeterd. Voor een Z2 proef maakt dat niet uit. Als ze maar sport wordt. En dat wordt ze als ze de oefeningen goed doet.

En dan kom je met een 13 jarig paard dat geen Z2 is en dan denkt een jury al snel dat je de makkelijke (IBOP) weg wilt kiezen. En dat kan ook wel maar dan moet je er iemand opzetten die haar echt op druk kan rijden. Spektakel kunnen ze nooit omheen.

RuNi
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 09:18

Ah ik snap wat je bedoeld. Nou ja dan gaan we gewoon ter lering en vermaak. Dan kan ik vast ervaring opdoen voor als ik de Ibop wil doen met het veulen (als het een merrie wordt).

Bedankt voor je input!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:06

RuNi schreef:
Ah ik snap wat je bedoeld. Nou ja dan gaan we gewoon ter lering en vermaak. Dan kan ik vast ervaring opdoen voor als ik de Ibop wil doen met het veulen (als het een merrie wordt).

Bedankt voor je input!

Nou, ter lering en vermaak heeft wel een consequentie. Een goede IBOP staat in de database maar een IBOP die je verpest ook...

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:21

Ik ben het eigenlijk wel eens met Jan. Als je meedoet met de ibob als je paard 5 of 6 is, dan kun je inderdaad met M niveau prima wegkomen, mits je paard onder het zadel echt fijne gangen heeft én je dit er leuk uit kunt rijden. Maar met een heel gemiddeld paard (no offence :D) en op 13 jarige leeftijd, is het gewoon zwaar onvoldoende. Dan is een Z waardig niveau echt het minimale. Als de score van je ibop veel lager wordt, dan de thuiskeuring, staat dat ook stom. Ben je wel regelmatig wezen kijken bij een ibop? En heb je je erop voorbereid? Er zijn ook ruiters die paarden klaar maken voor de ibop, niet omdat wat ze vragen in de "proef" nu zo moeilijk is, maar wel omdat het optimaal tonen van de gangen echt niet zo makkelijk is. En een paard richting oprichting en verzameling rijden ook niet.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:25

Ach, er doen zoveel ‘gewone’ merries mee. Niet allemaal worden ze professioneel voorgesteld hè?
De kans dat een 13 jarige m1 merrie met een 6,5 voor de draf de Ibop voor 75 punten gaat lopen is inderdaad nihil. Dat gaat hem niet worden. Maar om dan te zeggen, doe maar niet mee vind ik ook wel een beetje hard. Voor haar is het misschien gewoon een leuke ervaring.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:31

Suzanne F. schreef:
Ach, er doen zoveel ‘gewone’ merries mee. Niet allemaal worden ze professioneel voorgesteld hè?
De kans dat een 13 jarige m1 merrie met een 6,5 voor de draf de Ibop voor 75 punten gaat lopen is inderdaad nihil. Dat gaat hem niet worden. Maar om dan te zeggen, doe maar niet mee vind ik ook wel een beetje hard. Voor haar is het misschien gewoon een leuke ervaring.

Maar die “leuke ervaring” wordt wel afgestraft in de database want die onvoldoende IBOP is voor iedereen na te kijken en nooit meer uit te wissen. Dus zo leuk is die ervaring niet. Die hele IBOP trouwens niet. Mijn advies: niet doen. Liever een veulenboek merrie dan een veulenboek merrie met een waardeloze IBOP. Ok, met beetje mazzel stamboek.

En die “gewone” merrie’s die niet professioneel voorgesteld worden redden het ook bijna nooit of je moet een spectaculaire 3 jarige hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:32

Ja eens. Maar zo kijkt niet iedereen. Als je gewoon een keer een veulentje wil fokken dan maakt het toch niet uit?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:46

Suzanne F. schreef:
Ja eens. Maar zo kijkt niet iedereen. Als je gewoon een keer een veulentje wil fokken dan maakt het toch niet uit?

TS doet het toch niet voor de lol? Ze doet het omdat ze de merrie ster wil hebben ivm het veulen. Zou ik haar liever 2 maanden bij een handige ruiter zetten en het sportpredikaat erop laten rijden. Die kunnen ze nooit weigeren. Winstpunt is winspunt.

En ja, ik vind dat als je gewoon een keer een veulentje wilt fokken het ook uitmaakt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:48

RuNi schreef:
Ah ik snap wat je bedoeld. Nou ja dan gaan we gewoon ter lering en vermaak. Dan kan ik vast ervaring opdoen voor als ik de Ibop wil doen met het veulen (als het een merrie wordt).

Bedankt voor je input!

No offense maar als jij deze merrie niet op druk kunt rijden dan kun je die 3 jarige straks ook niet in de IBOP rijden. Het wordt echt zwaar onderschat.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:52

Ik ben het wel eens dat Ibop rijden wordt onderschat. Maar echt op druk rijden hoeft niet. Het gaat om de natuurlijke aanleg. En die komt er echt niet altijd beter uit door veel druk. Maar misschien vat ik met druk rijden iets anders op dan jij het bedoelt.
Het is niet de bedoeling dat een dier daar met zijn hoofd omhoog uit elkaar loopt te sloffen zonder nageeflijkheid, aanleuning, balans en impuls. Hij moet rijtechnisch echt wel voor elkaar zijn en goed kunnen schakelen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:57

Suzanne F. schreef:
Ik ben het wel eens dat Ibop rijden wordt onderschat. Maar echt op druk rijden hoeft niet. Het gaat om de natuurlijke aanleg. En die komt er echt niet altijd beter uit door veel druk. Maar misschien vat ik met druk rijden iets anders op dan jij het bedoelt.
Het is niet de bedoeling dat een dier daar met zijn hoofd omhoog uit elkaar loopt te sloffen zonder nageeflijkheid, aanleuning, balans en impuls. Hij moet rijtechnisch echt wel voor elkaar zijn en goed kunnen schakelen.

Mooi dat het met een ouder paard niet meer om natuurlijke aanleg gaat. Dat heb ik nu al zo vaak meegemaakt. Ze zeggen gewoon dat het paard Z waardig moet zijn dus kunnen verzamelen en sluiten.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:10

Wanneer je bij een dergelijke merrie het sterpredikaat wil zou ik het via de sport doen en niet via de IBOP. Van een merrie van die leeftijd verwachten ze gewoon meer dan een braaf gereden rijtechnisch correct proefje. Op die leeftijd moet de verzameling en dergelijke ook gewoon voor elkaar zijn. De meeste kans op het sterpredikaat maak je door haar door een professional in het Z uit te laten brengen.

De slechte cijfers voor de IBOP komen in de database en dat blijft je merrie (en haar nakomelingen) achtervolgen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: IBOP rijden, middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:18

Janderegelaar ik zie jou die term vaker gebruiken. Maar wat bedoel jij eigenlijk met "op druk" rijden?

RuNi
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 14:24

Bedankt allemaal voor de informatie, ik heb zojuist mijn afmelding verstuurd :')

Ik wacht nu eerst het veulen af en daarna ga ik haar proberen naar het Z2 te rijden.

Het is inderdaad de bedoeling iets bij te dragen voor het veulen en niet om het een 'slechtere' start te geven :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:53

Ayasha schreef:
Janderegelaar ik zie jou die term vaker gebruiken. Maar wat bedoel jij eigenlijk met "op druk" rijden?

Iedereen die zich serieus bezig houdt met dressuurpaarden weet wat ik daarmee bedoel.

De reden waarom ik er niet op in ga is omdat ik die discussie niet in dit topic wil.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:55

Oké dan. :) Bedankt voor de sneer en het verder totaal niet nuttige antwoord. :j Altijd plezant om je te spreken. :=

Dan moet ik er maar van uit gaan dat je vooral niet wil antwoorden omdat je weet dat het antwoord niet echt fair is. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:15

Ayasha schreef:
Oké dan. :) Bedankt voor de sneer en het verder totaal niet nuttige antwoord. :j Altijd plezant om je te spreken. :=

Dan moet ik er maar van uit gaan dat je vooral niet wil antwoorden omdat je weet dat het antwoord niet echt fair is. :)

En mijn gelijk blijkt uit jouw antwoord :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:36

RuNi schreef:
Bedankt allemaal voor de informatie, ik heb zojuist mijn afmelding verstuurd :')

Ik wacht nu eerst het veulen af en daarna ga ik haar proberen naar het Z2 te rijden.

Het is inderdaad de bedoeling iets bij te dragen voor het veulen en niet om het een 'slechtere' start te geven :j



lees net dat je afgemeld hebt (toch niets ernstigs!) ik kwam dit nog tegen Dressuur nummer 4 2020

is vooral de voorbereiding gericht, mocht je belangstelling hebben kan ik de rest voor je kopiëren

alle succes en hoop op een mooi en gezond veulen

video van de masterclass www.dressuur.nl/premium

Afbeelding