Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:24

janderegelaa schreef:
Dat is niet doel. Het doel is een bonte met een super moederlijn want die zijn er niet.

Even uit nieuwsgierigheid, misschien dat er ook een bont topic is waarin dat wordt besproken. Als je een bont veulen hebt uit 2 hetrozygote ouders, hoe kun je er dan achter komen of het veulen homozygoot bont is of hetrozygoot?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:30

paardje2013 schreef:
Gefeliciteerd baudy die is goed gelukt.


Hier is mijn merrie geinsemineerd met Kjento omdat ik vindt dat deze heel goed zou passen vindt het inderdaad ook wel jammer dat hij zo veel dekt maar goed het is niet anders. Had zelf een andere hengst in mijn hoofd waar mijn hart een sprongetje van ging maken maar waar ik bang voor was dat die mijn merrie niet genoeg ging verbeteren plus dat het waarschijnlijk haar laatste veulen is. Heb ik toch op safe gekozen en ben voor Kjento gegaan


Niks mis mee. Ik heb er dit jaar ook 1, en die is erg goed gelukt. Zo goed, dat ze misschien maar moet blijven :))

paardje2013
Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:38

Vulina schreef:
Niks mis mee. Ik heb er dit jaar ook 1, en die is erg goed gelukt. Zo goed, dat ze misschien maar moet blijven :))


Zo Heb ik nu een veulen van een onbekende hengst nou denk ik dat jij hem wel kent maar ik ben heel blij met hem dus zit nog in twijfel om hem te houden :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:41

Rex_Rolfo schreef:
janderegelaa schreef:
Dat is niet doel. Het doel is een bonte met een super moederlijn want die zijn er niet.

Even uit nieuwsgierigheid, misschien dat er ook een bont topic is waarin dat wordt besproken. Als je een bont veulen hebt uit 2 hetrozygote ouders, hoe kun je er dan achter komen of het veulen homozygoot bont is of hetrozygoot?

Kleurtesten.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:47

paardje2013 schreef:
Vulina schreef:
Niks mis mee. Ik heb er dit jaar ook 1, en die is erg goed gelukt. Zo goed, dat ze misschien maar moet blijven :))


Zo Heb ik nu een veulen van een onbekende hengst nou denk ik dat jij hem wel kent maar ik ben heel blij met hem dus zit nog in twijfel om hem te houden :D


Jij hebt er 1 van Svalegard Design toch? Denk dat de meesten hier hem wel kennen :j

paardje2013
Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:53

Ja klopt vulina heel blij met dat veulen we gaan nog even verder twijfelen :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:05

Rex_Rolfo schreef:
janderegelaa schreef:
Dat is niet doel. Het doel is een bonte met een super moederlijn want die zijn er niet.

Even uit nieuwsgierigheid, misschien dat er ook een bont topic is waarin dat wordt besproken. Als je een bont veulen hebt uit 2 hetrozygote ouders, hoe kun je er dan achter komen of het veulen homozygoot bont is of hetrozygoot?

Je kunt het testen maar meestal zie je het aan de vacht al. Dan zitten er een soort inktspotjes op het wit.

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:08

Heb je een foto van de design? En collega wik hem graag dit jaar gebruiken.

Zelf kriebelt het om mijn merrie misschien volgend jaar te laten dekken door Serfaus.. Maar wacht dan wel tot dat ie echt gekeurd is bij het kwpn. Wat vinden jullie van hem?

Dit jaar blijft mijn merrie leeg. We hebben een twee veulens per jaar regel. Aangezien we maar 2 merrie boxen hebben. En volgend jaar twee spring veulentjes als alles goed gaat.

Daarnaast heb ik volgens mij de eerste en enige kleine Fontaine gekregen uit mijn merrie van 1,76 :+

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:13

serfaus vond ik heel aansprekend in den bosch en met dat vrije bloed zou ik hem wel durven gebruiken,

ben blij, heb een leen ponyjaarling weten te regelen voor bij mijn nieuwe aanwinst die ik al eind juli op moet halen. kan ik ze toch fijn thuis opfokken. en het dier kan terug naar de eigenaar als ik het niet meer nodig heb.

paardje2013
Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:20

Ik wil ook graag thuis gaan opfokken maar dat betekend wel als ik dit veulen ga aanhouden dat ik er 1 bij moet kopen opzich niet zo erg maar goed de veestapel gaat zich zo wel heel erg uitbreiden dus dan is lenen best handig. :P

Dit is de Design


Afbeelding
Komen nog betere foto's van de fotograaf maar daar moet ik nog even op wachten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:41

De moeder is niet die vos toch?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:19

Volgens mij wel, toch? Dat is toch de Charmeur? *edit: blijkbaar niet, want het wit mist. :D

Gefeliciteerd, Baudyh! Ik zie ineens best wat Il Divo veulens, maar dat is mede doordat een fokker uit de buurt hem op een aantal merries heeft gezet.

Wij laten onze merrie zaterdag even checken op hengstigheid. Ik kan de merrie vast nog wel Z1 starten als er niks geks gebeurt, maar wat heb je aan Z1... Ik moet even kijken wat wijs is. Ben zelf nog niet handig met de wissels. Ik heb alles met een snel winstpuntje in de Z1 verkocht. :o
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 04-06-20 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:23

z1 is handig als ze voorlopig keur is. dan wordt dat elite

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:25

Ze is nog niks, helaas. Sinds dit jaar in training en al 9... Ik denk dat wij haar niet zo strak voor kunnen stellen als gewenst is. Dan zie ik mezelf toch sneller een sportpredicaat knutselen dan dat ik haar (succesvol) voorbreng op de keuring. Het is nog een optie om het uit te besteden, zodat we iets meer kans maken, maar we willen ook nog proberen of ze drachtig wordt. Sport + dekken + wegbrengen voor keuringsconditie lijkt me wat veel.

Zijn jullie wel eens met een oudere merrie gegaan ZONDER sportpredicaat op zak, na wat veulens en met bijpassend fokmerriemodel? :7

paardje2013
Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:14

janderegelaa schreef:
De moeder is niet die vos toch?



Nee zeker niet de moeder is een zuidhorn merrie
Afbeelding

Die er naast staat is mijn oude oma van 24 jaar

Lorette is niet de charmeur dat is deze daar wil ik graag eerst nog Z2 mee gaan starten


Afbeelding

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:18

Ik zag het toen ik naar de aftekeningen keek! Ik wist wel dat je Charmeur een vos was, vandaar.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:25

_Lorette_ schreef:
Ze is nog niks, helaas. Sinds dit jaar in training en al 9... Ik denk dat wij haar niet zo strak voor kunnen stellen als gewenst is. Dan zie ik mezelf toch sneller een sportpredicaat knutselen dan dat ik haar (succesvol) voorbreng op de keuring. Het is nog een optie om het uit te besteden, zodat we iets meer kans maken, maar we willen ook nog proberen of ze drachtig wordt. Sport + dekken + wegbrengen voor keuringsconditie lijkt me wat veel.

Zijn jullie wel eens met een oudere merrie gegaan ZONDER sportpredicaat op zak, na wat veulens en met bijpassend fokmerriemodel? :7


Ik ga dit jaar met mijn 13 jarige merrie, die 3 veulens heeft gehad, geen idee of dat een succes wordt. Merrie heeft dit jaar bewust geen veulen gehad, heb haar opgepakt en ze is nu wel in sportconditie, dus als ik wil gaan moet ik nu gaan. Ze heeft wel al een sportpredicaat maar dat is sport-sgw, dus daar heeft ze niks aan ster te worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:33

Eef_Bam schreef:
_Lorette_ schreef:
Ze is nog niks, helaas. Sinds dit jaar in training en al 9... Ik denk dat wij haar niet zo strak voor kunnen stellen als gewenst is. Dan zie ik mezelf toch sneller een sportpredicaat knutselen dan dat ik haar (succesvol) voorbreng op de keuring. Het is nog een optie om het uit te besteden, zodat we iets meer kans maken, maar we willen ook nog proberen of ze drachtig wordt. Sport + dekken + wegbrengen voor keuringsconditie lijkt me wat veel.

Zijn jullie wel eens met een oudere merrie gegaan ZONDER sportpredicaat op zak, na wat veulens en met bijpassend fokmerriemodel? :7


Ik ga dit jaar met mijn 13 jarige merrie, die 3 veulens heeft gehad, geen idee of dat een succes wordt. Merrie heeft dit jaar bewust geen veulen gehad, heb haar opgepakt en ze is nu wel in sportconditie, dus als ik wil gaan moet ik nu gaan. Ze heeft wel al een sportpredicaat maar dat is sport-sgw, dus daar heeft ze niks aan ster te worden.


Natuurlijk wel, als je haar maar registreert als springpaard. Mijn springpaard heeft het sportpredikaat dressuur en heb haar aangeboden bij de dressuurkeuring en ze is gewoon ster geworden.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:23

fokfanaat schreef:
En ullaatje toch drachtig?

Hier vandaag de laatste drachtig gescand, alle 3 in 1 x drachtig. Echt zo fijn.



We zijn voorzichtig.
Vruchtje is lastig zichtbaar, precies tussen 2 grote cystes in en voor deze merrie net te mooi rond.
Maar de DA vond de baarmoeder te mooi om niet dragend te zijn.
Morgen weer scannen in de hoop dat het gegroeid is

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:10

janderegelaa schreef:
Eef_Bam schreef:
[quote="_Lorette_"
Ze is nog niks, helaas. Sinds dit jaar in training en al 9... Ik denk dat wij haar niet zo strak voor kunnen stellen als gewenst is. Dan zie ik mezelf toch sneller een sportpredicaat knutselen dan dat ik haar (succesvol) voorbreng op de keuring. Het is nog een optie om het uit te besteden, zodat we iets meer kans maken, maar we willen ook nog proberen of ze drachtig wordt. Sport + dekken + wegbrengen voor keuringsconditie lijkt me wat veel.

Zijn jullie wel eens met een oudere merrie gegaan ZONDER sportpredicaat op zak, na wat veulens en met bijpassend fokmerriemodel? :7
[/quote

Ik ga dit jaar met mijn 13 jarige merrie, die 3 veulens heeft gehad, geen idee of dat een succes wordt. Merrie heeft dit jaar bewust geen veulen gehad, heb haar opgepakt en ze is nu wel in sportconditie, dus als ik wil gaan moet ik nu gaan. Ze heeft wel al een sportpredicaat maar dat is sport-sgw, dus daar heeft ze niks aan ster te worden.


Natuurlijk wel, als je haar maar registreert als springpaard. Mijn springpaard heeft het sportpredikaat dressuur en heb haar aangeboden bij de dressuurkeuring en ze is gewoon ster geworden.


Helaas niet, met springpaard heb je alleen iets aan sport-predicaat springen en bij dressuur alleen sport-predicaat dressuur om Ster te worden. Enige waar het sport-sgw voor meetelt is om keur te worden, maar dan moet de merrie wel eerst voorlopig keur worden. Ach ik zie het wel, denk dat de merrie qua exterieur wel goed genoeg is, qua beweging wordt het spannend. Lukt het niet kan ik altijd nog proberen sport-predicaat dressuur te halen, dat moet ze kunnen.

Maar eigenlijk wacht ik nog gewoon op een allround/eventing fokrichting :Y) .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:54

Eef_Bam schreef:
janderegelaa schreef:

Natuurlijk wel, als je haar maar registreert als springpaard. Mijn springpaard heeft het sportpredikaat dressuur en heb haar aangeboden bij de dressuurkeuring en ze is gewoon ster geworden.


Helaas niet, met springpaard heb je alleen iets aan sport-predicaat springen en bij dressuur alleen sport-predicaat dressuur om Ster te worden. Enige waar het sport-sgw voor meetelt is om keur te worden, maar dan moet de merrie wel eerst voorlopig keur worden. Ach ik zie het wel, denk dat de merrie qua exterieur wel goed genoeg is, qua beweging wordt het spannend. Lukt het niet kan ik altijd nog proberen sport-predicaat dressuur te halen, dat moet ze kunnen.

Maar eigenlijk wacht ik nog gewoon op een allround/eventing fokrichting :Y) .


Het klopt niet wat je zegt hoor:

Artikel M 17 - Vrijstelling beweging en / of vrijspringen stamboekkeuring
1. Tijdens de stamboekkeuring is op verzoek van de geregistreerde vrijstelling mogelijk van het bovenbalk kenmerk vrijspringen, indien het paard een sportpredikaat springen heeft, een sportpredikaat samengestelde wedstrijdsport of een IBOP/EPTM heeft afgelegd


Bron: https://www.kwpn.nl/Files/Files/Regleme ... 2-2018.pdf

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:29

janderegelaa schreef:
Eef_Bam schreef:
[quote="janderegelaa"

Natuurlijk wel, als je haar maar registreert als springpaard. Mijn springpaard heeft het sportpredikaat dressuur en heb haar aangeboden bij de dressuurkeuring en ze is gewoon ster geworden.
[/quote

Helaas niet, met springpaard heb je alleen iets aan sport-predicaat springen en bij dressuur alleen sport-predicaat dressuur om Ster te worden. Enige waar het sport-sgw voor meetelt is om keur te worden, maar dan moet de merrie wel eerst voorlopig keur worden. Ach ik zie het wel, denk dat de merrie qua exterieur wel goed genoeg is, qua beweging wordt het spannend. Lukt het niet kan ik altijd nog proberen sport-predicaat dressuur te halen, dat moet ze kunnen.

Maar eigenlijk wacht ik nog gewoon op een allround/eventing fokrichting :Y) .


Het klopt niet wat je zegt hoor:

Artikel M 17 - Vrijstelling beweging en / of vrijspringen stamboekkeuring
1. Tijdens de stamboekkeuring is op verzoek van de geregistreerde vrijstelling mogelijk van het bovenbalk kenmerk vrijspringen, indien het paard een sportpredikaat springen heeft, een sportpredikaat samengestelde wedstrijdsport of een IBOP/EPTM heeft afgelegd


Bron: https://www.kwpn.nl/Files/Files/Regleme ... 2-2018.pdf


Oh er is een vrijstelling, dat wist ik niet. Dankjewel! Heb toch maar even een mailtje eraan gewaagd om te vragen of mijn merrie dan als springpaard beoordeeld kan worden, dan maakt ze een betere kans om ster te worden denk ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:55

Daar hoef je geen mailtje aan te wagen. Je kunt haar gewoon opgeven in een andere fokrichting.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:21

Klopt idd, een van onze merries werd 4 jr terug Ster id springrichting tijdens thuiskeuring. Was veulenboekmerrie met Sport SGW predikaat.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:22

Ik heb dit jaar steeds bijgehouden wanneer de merrie hengstig werd. De laatste tijd was dat ineens onregelmatig en nu zijn we helemaal het spoor bijster. Van narigheid hengstig gespoten. Met als gevolg dat de buurvrouw in de naastgelegen stal ineens mega hengstig reageert op de merrie, maar de hengstig gespoten merrie maakt geen aanstalten... >;) Het is net als met de Negro merrie. Die toonde altijd het hele jaar door heel duidelijk hengstig, ook in de winter, toen we wilden dekken hadden we de hengstigheid ineens gemist... Alleen die reageerde juist heel extreem op het hengstig spuiten en was bijna niet te hanteren. De huidige merrie lijkt niet te reageren op de hormonen. Ze is in blakende gezondheid, dus daar ligt het verder niet aan.