Hengsten die natuurlijk dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaraU
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-02-20

Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 13:19

Kan alleen een heel oud topic over dit onderwerp vinden...

Weten jullie KWPN hengsten (dressuur) die natuurlijk dekken?
Laatst bijgewerkt door SaraU op 15-02-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:22

Poeh, dat zal een lastige zoektocht worden vrees ik!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:25

Waarom wil je dat graag? Er zullen maar weinig hengsten natuurlijk dekken puur vanwege de risico's die het mee brengt.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:44

Volgens mij mogen kwpn dekhengsten niet natuurlijk dekken.
Ivm met risico's op soa's en blessures

SaraU
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 13:45

De voor- en nadelen zijn me bekend, maar daar gaat het topic niet over ;-). Ik weet bijvoorbeeld dat hengstenhouder Klomphaar in het gelderse Laren KWPN'ers had die natuurlijk dekten. Maar volgens mij bestaat die niet meer.

anjali
Berichten: 15073
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:52

Ik heb geen merrie. Als ik dat wel zou hebben en een veulen zou willen, zou ik toch echt alleen voor een natuurlijke dekking gaan.Waarom? nou omdat ik voor de natuur ben! Al heb ik hier op Bokt wel eens een vreselijk verhaal gelezen over iemand die haar merrie bij een hengst in de wei had gelaten om gedekt te worden, en dat die hengst zo ongemanierd was dat hij de arme merrie vreselijk had toegetakeld. Maar van dat soort hengsten zou ik toch geen veulen willen! De enige reden dat ik wel KI zou laten doen zou zijn in het geval dat de wenshengst al overleden zou zijn.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:57

@Anjali, zo zwart-wit is het niet.
Hier ook ooit een hengst gehad, leefde in mijn kudde merries, en plots kwam een nieuwe merrie( was niet de eerste merrie die aankwam, was altijd goed gegaan), en die merrie moest hij niet, maar echt niet, hij vloog er van de eerste seconde naartoe met de oren in de nek, en echt niet om te dreigen, maar bijten, jagen,....
Wij hebben toeneemt gek opengezet, merrie kwam in volle paniek onze richting uit, merrie erdoor, poort dicht en meneer deed zelfs een poging om erover te springrn(gelukkig kwam hij niet hoog genoeg)
Merrie nooit bij die hengst kunnen laten, maar hij leefde wel jaren in mooie en correcte harmonie met de kudde.

Dat lag echt niet aan wel of geen manieren. Ook geen idee wat de oorzaak was.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:24

Punt is:
1 keer natuurlijk gedekt, en je hengst moet weer een heel traject in ( met de nodige kosten: testen op geslachtsziekte en in de tijd tussen test en uitslag ook niet inzetbaar) om hem daarna dan weer te mogen gebruiken voor (diepvries) rietjes.
Dus elke hengst die via KI beschikbaar is ( vers of diepvries), zal meestal daarnaast niet beschikbaar zijn voor natuurlijk dekken.

Eea dan nog naast de andere risico's van bv getrapt worden oid
Laatst bijgewerkt door Punz op 15-02-20 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:24

anjali schreef:
Ik heb geen merrie. Als ik dat wel zou hebben en een veulen zou willen, zou ik toch echt alleen voor een natuurlijke dekking gaan.Waarom? nou omdat ik voor de natuur ben! Al heb ik hier op Bokt wel eens een vreselijk verhaal gelezen over iemand die haar merrie bij een hengst in de wei had gelaten om gedekt te worden, en dat die hengst zo ongemanierd was dat hij de arme merrie vreselijk had toegetakeld. Maar van dat soort hengsten zou ik toch geen veulen willen! De enige reden dat ik wel KI zou laten doen zou zijn in het geval dat de wenshengst al overleden zou zijn.


Totdat jouw merrie de hengst een lel geeft waardoor hij meteen dood neervalt en jij aansprakelijk wordt gesteld...

We hebben allemaal dat filmpje van die frieze hengst in zuid Amerika wel gezien denk ik :Y)

Het is niet zo romantisch als de seks die wij mensen doorgaans hebben. Merries zijn bitches.

anjali
Berichten: 15073
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:39

Tja maar paarden bestaan al ik weet niet hoe lang op aarde,langer dan mensen. En nu hebben mensen huisdierpaarden, al duizenden jaren lang, en tot voor kort was er niets anders mogelijk dan natuurlijke dekkingen. Zo is het dus al duizenden jaren gegaan. En dan heb je tegenwoordig ook nog zoiets als het hengstig spuiten van merries.De hele voortplanting wordt in het kunstmatige medische circuit getrokken. Ik vind dat niets.Ook heb je nog embryotransplantatie en zelfs klonen.Allemaal verder doorgevoerde bemoeienissen met iets wat van de natuur hoort te zijn.Gelukkig is dit alles bij de meeste ponyrassen nog geen gebruik,waarschijnlijk omdat er bij hen toch niet zoveel geld te verdienen valt, of vergis ik me daarin?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:41

Onze merrie is al 2 keer natuurlijk gedekt en dat ging eigenlijk heel netjes. Merrie stond vastgebonden en de hengst mocht aan de hand rustig zijn ding doen. Als het niet goed ging liet hij zich ook gewoon corrigeren (zakte af en sprong opnieuw)..

Maar goed, dat is een trekpaard die bij een boer staat. Hij loopt niet bij de merries maar er zit alleen een klein schrikdraadje tussen.

Het zal vast ook wel met de inkomsten te maken hebben. 1 kwakje diepvries kan je immers meerdere merries mee insemineren

Palmera

Berichten: 9456
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:44

anjali schreef:
Tja maar paarden bestaan al ik weet niet hoe lang op aarde,langer dan mensen. En nu hebben mensen huisdierpaarden, al duizenden jaren lang, en tot voor kort was er niets anders mogelijk dan natuurlijke dekkingen. Zo is het dus al duizenden jaren gegaan. En dan heb je tegenwoordig ook nog zoiets als het hengstig spuiten van merries.De hele voortplanting wordt in het kunstmatige medische circuit getrokken. Ik vind dat niets.Ook heb je nog embryotransplantatie en zelfs klonen.Allemaal verder doorgevoerde bemoeienissen met iets wat van de natuur hoort te zijn.Gelukkig is dit alles bij de meeste ponyrassen nog geen gebruik,waarschijnlijk omdat er bij hen toch niet zoveel geld te verdienen valt, of vergis ik me daarin?

Ik sluit me helemaal bij je aan Anjali.
Ik heb toenertijd mijn merrie nog natuurlijk kunnen laten dekken. Anders was ik er nooit aan begonnen.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:52

Ik ben vaak zat bij een dekking geweest en dat verliep inderdaad allemaal prima. Bij de KWPN zal het bijna niet meer voorkomen, maar er zijn nog steeds veel rassen waarbij het nog de normale gang van zaken is.

TS ik heb geen antwoord op je vraag. Misschien kun je bij het KWPN zelf informeren?

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:16

Grappige reacties. Natuur en welzijn worden weer eens door elkaar gehaald.
Natuurlijk dekken kan goed en probleemloos verlopen - maar voor het welzijn van de merrie is KI zeker niet slechter dan natuurlijk dekken.
Ik zou niet weten waar nog natuurlijk wordt gedekt met KWPN-hengsten.
Misschien navragen bij de bond van hengstenhouders?

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:18

Dekken is het resultaat van dagen met elkaar optrekken, elkaar het hof maken en als dat bevalt komt het tot een samengaan van dekken en zich laten dekken. Met mijn shetlanders een stuk makkelijker natuurlijk. samen leven, samen de veulens groot brengen. In dit geval hengstveulens, dus die hebben helemaal hun vader nodig om tot evenwichtige hengsten op te groeien. Daarna heb ik vader (en later de zoons) laten castreren want meer veulens zou ik niet kunnen houden. Echt mooi om dat familieleven te observeren!

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:22

Nee, ik denk niet dat natuur en welzijn door elkaar worden gehaald. Zijn ze uit elkaar te halen dan? Ik denk zeker dat een geforceerde dekking voor een merrie traumatisch kan zijn. Of dat forceren nu door een vreemde hengst of een mens gebeurt, het is dan geen daad van liefde/overeenstemming maar van geweld. Niet voor niets is dekken op eigen tijd en bepaald door de dieren zelf vaak succesvoller.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:27

anjali schreef:
Tja maar paarden bestaan al ik weet niet hoe lang op aarde,langer dan mensen. En nu hebben mensen huisdierpaarden, al duizenden jaren lang, en tot voor kort was er niets anders mogelijk dan natuurlijke dekkingen. Zo is het dus al duizenden jaren gegaan. En dan heb je tegenwoordig ook nog zoiets als het hengstig spuiten van merries.De hele voortplanting wordt in het kunstmatige medische circuit getrokken. Ik vind dat niets.Ook heb je nog embryotransplantatie en zelfs klonen.Allemaal verder doorgevoerde bemoeienissen met iets wat van de natuur hoort te zijn.Gelukkig is dit alles bij de meeste ponyrassen nog geen gebruik,waarschijnlijk omdat er bij hen toch niet zoveel geld te verdienen valt, of vergis ik me daarin?


Ik ga ook een heel eind met je mee.

Ik was er destijds ook niet voor toen mijn merrie bij de hengstenboer stond en men haar hengstig wilde spuiten. Ik heb haar opgehaald. En werd heel raar aangekeken ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:46

Janine1990 schreef:
anjali schreef:
Ik heb geen merrie. Als ik dat wel zou hebben en een veulen zou willen, zou ik toch echt alleen voor een natuurlijke dekking gaan.Waarom? nou omdat ik voor de natuur ben! Al heb ik hier op Bokt wel eens een vreselijk verhaal gelezen over iemand die haar merrie bij een hengst in de wei had gelaten om gedekt te worden, en dat die hengst zo ongemanierd was dat hij de arme merrie vreselijk had toegetakeld. Maar van dat soort hengsten zou ik toch geen veulen willen! De enige reden dat ik wel KI zou laten doen zou zijn in het geval dat de wenshengst al overleden zou zijn.


Totdat jouw merrie de hengst een lel geeft waardoor hij meteen dood neervalt en jij aansprakelijk wordt gesteld...

We hebben allemaal dat filmpje van die frieze hengst in zuid Amerika wel gezien denk ik :Y)

Het is niet zo romantisch als de seks die wij mensen doorgaans hebben. Merries zijn bitches.

Zullen we niet doen alsof dat filmpje er zo fantastisch professioneel aan toe ging en de merrie de schuld geven? Want iedereen die dat filmpje effectief gezien heeft, had ook moeten kunnen zien dat dat niet goed KON aflopen. Niet.

Mijn merrie is natuurlijk gedekt. Eerst naar de kliniek. Testen doen. Merrie schoon en oke, toen pas naar de hengstenhouder toen er een goed ei zat. Daar aangekomen werd er eerst over een draad (beckaert) kennis gemaakt. Daarna pas merrie bij de hengst. Merrie werd vast gehouden. Hengst was dusdanig goed opgevoed dat die op aanwijzingen bleef reageren. Opnieuw eerst heel rustig en netjes neuzen en zelfs kroelen. Pas toen dat allemaal goed ging mocht de neus onder de staart en mocht hij springen. Merrie werd echt "opgewarmd" zeg maar. Geheel probleemloos en rustig verlopen. Ja, het was zelfs romantisch en lief om te zien hoe voorzichtig die hengst met mijn meisje was. Ik kan het niet anders vergelijken met dat hij haar eerst versiert heeft. :D
Ook tijdens het dekken, hij hielt zich vast, maar echt niet bruut. Zowel bij het opspringen als het af springen zag je hem echt zijn best doen om geen "klap" te maken. Ze kreeg voor het af springen zelfs nog even een neus langs haar hals gewreven. :+:
Ik ken mensen die minder fatsoenlijk met hun sekspartners om gaan. Zeker met die wat verder niks betekenen.

Ze is twee keer gedekt en de derde keer reageerde ze al chagerijnig toen hij in de buurt kwam dus toen was het duidelijk dat ze zich niet meer zou laten dekken zonder dat ze hem heeft kunnen meppen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:52

Ayasha, moet ik dan de hengst noemen van een Bokker? Die levensgevaarlijk gewond raakte door dekken in de kudde??

Is alweer wat jaartjes geleden, het idee was ook daar erg geromantiseerd.

Ik heb vroeger in de Welsh fokkerij veel natuurlijke dekkingen gezien, stuk beter georganiseerd dan in het filmpje dat ik noemde. Maar zeker niet zonder risico.

En als we het dan over welzijn hebben, dan moeten we toch ook wat vinden van het vele kluisteren om schade aan de hengst te beperken. Maar het was wel natuurlijk.

Overigens heb ik niets tegen op natuurlijk dekken. Maar het gejank achteraf. :roll:

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:55

SaraU schreef:
De voor- en nadelen zijn me bekend, maar daar gaat het topic niet over ;-). Ik weet bijvoorbeeld dat hengstenhouder Klomphaar in het gelderse Laren KWPN'ers had die natuurlijk dekten. Maar volgens mij bestaat die niet meer.


Nou mijn excuses wilde alleen maar een onderbouwing geven waarom kwpn hengsten meestal niet natuurlijk mogen dekken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:58

Janine1990 schreef:
Ayasha, moet ik dan de hengst noemen van een Bokker? Die levensgevaarlijk gewond raakte door dekken in de kudde??

Is alweer wat jaartjes geleden, het idee was ook daar erg geromantiseerd.

Ik heb vroeger in de Welsh fokkerij veel natuurlijke dekkingen gezien, stuk beter georganiseerd dan in het filmpje dat ik noemde. Maar zeker niet zonder risico.

En als we het dan over welzijn hebben, dan moeten we toch ook wat vinden van het vele kluisteren om schade aan de hengst te beperken. Maar het was wel natuurlijk.

Overigens heb ik niets tegen op natuurlijk dekken. Maar het gejank achteraf. :roll:

Wederom: dekken in een kudde dus nul controle. Ja dan is de kans al een stuk groter dat het mis gaat ja. Dat zou ik ook nooit willen. Maar zoals het met mijn merrie ging zou ik zo opnieuw doen.

Zelfs op de bok springen is niet zonder risico, (Is ergens vorig jaar niet eentje van de bok gepleurd die vrij bekend was?) dus zonder risico is het nooit.
Edit: https://www.horses.nl/fokkerij/hengsten ... p-fantoom/

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:30

Ik ken geen kwpn’r, maar wel een Trakehner. Je moet alleen wel richting München rijden.

anjali
Berichten: 15073
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:55

In mijn jeugd werd er gewoon met hengsten gereisd.Als je merrie hengstig was dan belde je en dan kwam de hengst langs voor een natuurlijke dekking. In vrij korte tijd is er wel heel veel veranderd op dat gebied.En zijn de paarden die daaruit geboren zijn nu zoveel beter? In elk geval wel een heel stuk duurder!

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:58


Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:05

Mizora schreef:
En andersom: waterlelie48 @ [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Het topic is me altijd bijgebleven (en sindsdien gebruik ik honingzalf bij nare plekken).

Tuurlijk, en daar tegenover zijn vele succes verhalen te vinden. Zelf heb ik Lusitanos. In Portugal zijn nog genoeg (grote) fokkers die hun goedgekeurde dekhengst een harem geven. Alle merries die gedekt mogen worden worden komen met de hengst in de groep. Natuurlijk hebben ze daar wel tientallen hectare grond, dus inderdaad niet te vergelijken met de gedwongen situaties die je in Nederland vaak hebt. De merries hebben ruim de tijd om een plekje in de kudden te vinden en worden bij hengstig zijn gedekt.

Dat zijn de beelden die mij bij blijven. Merries samen met hun veulens in een echte familie kudden.