Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 17:20

Draf van een Tuigpard moet juist dragend zijn. Anders kunnen ze niet zo rijzen in de voorhand.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:27

NatasjavE schreef:
Draf van een Tuigpard moet juist dragend zijn. Anders kunnen ze niet zo rijzen in de voorhand.

Maar ook stuwend anders kunnen ze geen kar trekken.

Een stukje uit het KNHS wedstrijdreglement

Achterbeengebruik
Krachtige afdruk naar voren ondertredend achterbeen met veel buiging in de gewrichten (tot dragen komen om de voorhand te kunnen laten rijzen), kootvering. De achterhand dient stuwend en dragend te zijn.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:08

"De kar trekken" is inderdaad de sleutel tot bloedverruiming. Iemand moet het succesvolle initiatief nemen. Het stamboek kan daarin door positieve discriminatie een helpende hand bieden, nog meer dan nu gebeurd op grond van afstamming.

Met betrekking tot het trekken van de kar: zo'n doodskist op wieltjes weegt 100kg en rolt als een kinderwagen. Tuigpaarden dragen véél meer dan ze ooit trekken en ook een dressuurpaard moet stuwen anders komen ze niet vooruit.
Ander punt: tuigpaarden hebben een prima galop, juist door die ondertredende achterhand.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:11

Ach, ik had een renovo*harald*renovo en die kreeg 8- en voor zijn galop, en mijn instructeur destijds was helemaal lyrisch over zijn galop: hij galopeerde als een "echte", oftewel super 3-tact, veel sprong. Ook onze huidige hackney laat al hele aparte galop-stukken zien. Dus om dat type paarden direct af te serveren is imo niet terecht, en tegenwoordig wil "men" dat voor een steeds hoger en ruimer, alleen het achterbeen blijft vaak achter en juist dat zou een goed tuigpaard toe kunnen voegen.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:16

Ik heb weleens een hele gave tuiger in de dressuur gezien dus heel selectief zou het kunnen. Maar wel moeten wel uitkijken voor strakke ruggen, platte kruizen en korte nekjes. Om over de lelijke hoofden maar niet te spreken. Maar ze hebben vaak wel techniek in de benen.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:28

Het is ook wel een verschil als er eens (toevallig) een goeie uitkomt of bewust fokbeleid...

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:29

Beste Suzanne, een gemiddelde tuiger doet qua exterieur niet onder voor een zeer luxe rijpaard. Jou beschrijving doet ze ruim tekort. Zet Gal op Dylano en niemand banketstaaf nog over tuigpaard.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:37

Afbeelding
Ah, gelukt!
Laatst bijgewerkt door Albert op 22-01-19 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:46

Albert schreef:
file:///storage/emulated/0/Download/aanHORSES-Dylano-v-Plains-Liberator-x-Fabricius-stand-Medium-842x561.jpg
(kan iemand dit plaatje even tevoorschijn toveren?)

Dat is een lokaal bestand. Staat dus bij jou.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:55

Albert schreef:
Beste Suzanne, een gemiddelde tuiger doet qua exterieur niet onder voor een zeer luxe rijpaard. Jou beschrijving doet ze ruim tekort.

Dat geloof je toch zelf niet ?
Recht achterbeen, plat kruis, strakke rug, weinig diepte, geen schoft, en dikwijls nog een forse onderhals. Ik wil toegeven dat ze afdruk hebben en van de grond lopen, maar op model vind ik het maar heel eenvoudige beestjes.
Dat tuigpaarden-gedoe is trouwens typisch Nederlands. Als ik als Belg in Den Bosch op de tribune zit, en de hele tent gaat uit zijn dak voor zo'n tuiger die met zijn rug naar beneden, de staart erop, en zijn hals als een vlaggenmast door de ring gaat terwijl iedereen zoveel mogelijk kabaal maakt, dan denk ik, compleet gestoord :+ .

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:03

en hoe vind je de bovenstaande hengst dan Bigben?

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:09

Dat platte kruis kunnen ze anders prima laten zakken, en dat steile achterbeen prima buigen.
Onderhals kun je wegtrainen tot bepaalde hoogte.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:56

Kom op, laten we nu serieus proberen om alternatieven aan te dragen voor bloedspreiding bij de dressuurpaarden. Tuigpaarden zijn imo daar niet geschikt voor. Ben ik wel met Big Ben eens. De eerste generatie heb je "wat anders" maar wat dan? En de dress.toppers met t.p. zijn toevalstreffers? Weer terug naar de grote vier F,J,F,G?. Er zijn niet veel serieuze opties, vind ik. Trakehners, misschien toch op zoek naar een heel speciale volbloed? Of toch veel roulatie in je eigen fokkerij? Dat laatste vind ik zelf leuk en interessant om te doen. Bij de oosterburen is voor de doortastende zoeker nog wel wat te vinden. Rouleren in de F, R, of D lijn? Probleem is dan dat ook daar je niet alleen de bijv. D-lijn hebt maar daarachter alle andere duitse lijntjes. Het blijft puzzelen maar ik ben niet zo pessimistisch. Wel een uitdaging, dat wel.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:09

Hoe dan ook zal je buiten de kaders moeten denken. Of je nu Gelders, tuiger, Iberisch, paarden uit het oosten of volbloeden kiest voor meer bloedspreiding; de combinatie moet passen. En dat is tot op zekere hoogte een kwestie van uitproberen denk ik. En erg commercieel is het niet, dus wie gaat het doen?

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:15

Dus komen we weer bij het echte probleem: commercieel.

Er lopen genoeg goede paarden met vrijer bloed, maar die zijn niet commercieel genoeg, dus wordt niet veel mee gefokt en er komen dus ook maar weinig kwaliteitsvolle nakomelingen van bij de keuring.

Misschien zou een soort vergoeding fokkers kunnen overtuigen? Een soort subsidie vanuit het kwpn om een minder commerciële hengst te gebruiken?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:17

Wat verstaan jullie precies onder bloedspreiding? Hoeveel generaties vrij? En wanneer is een merrie/hengst volgens jullie echt vrij? Welke hengsten mogen we dan niet terug zien in de lijnen, alleen de 4 grote JFFK?

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:37

Vulina schreef:
Wat verstaan jullie precies onder bloedspreiding? Hoeveel generaties vrij? En wanneer is een merrie/hengst volgens jullie echt vrij? Welke hengsten mogen we dan niet terug zien in de lijnen, alleen de 4 grote JFFK?

Mijn merrie is- bewust- (JFFG)vrij , en zo zijn er nog best veel meer merries.
Vrij zegt het toch al ? Gewoon niet.:n

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:46

BigBen schreef:
Albert schreef:
Beste Suzanne, een gemiddelde tuiger doet qua exterieur niet onder voor een zeer luxe rijpaard. Jou beschrijving doet ze ruim tekort.

Dat geloof je toch zelf niet ?
Recht achterbeen, plat kruis, strakke rug, weinig diepte, geen schoft, en dikwijls nog een forse onderhals. Ik wil toegeven dat ze afdruk hebben en van de grond lopen, maar op model vind ik het maar heel eenvoudige beestjes.
Dat tuigpaarden-gedoe is trouwens typisch Nederlands. Als ik als Belg in Den Bosch op de tribune zit, en de hele tent gaat uit zijn dak voor zo'n tuiger die met zijn rug naar beneden, de staart erop, en zijn hals als een vlaggenmast door de ring gaat terwijl iedereen zoveel mogelijk kabaal maakt, dan denk ik, compleet gestoord :+ .

Die onderhals hebben ze nodig om front te kunnen maken en te kunnen klimmen heb ik mij onlangs laten vertellen door een bekende tuigpaardrijder. Zodra je de onderhals weg traint gaat het klimmen ook minder goed. Misschien is het daarom ook wel dat een tuigpaard die alleen maar dressuurmatig getraind wordt al snel een hoop tuigtypische beweging kwijt is. enzestaannietmeerindeschoenennatuurlijk

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:48

@Ilse: met name het KWPN is erg commercieel. Uit welke pot zouden die subsidies betaald moeten worden, contributie verder omhoog? Ik denk niet dat het gaat gebeuren. :D

@Vulina: Je kunt op internet gewoon uitzoeken uit welke merriestammen en bloedlijnen paarden komen en op basis hiervan keuzes maken. Wat mij betreft gaat het niet alleen om die vier, maar ook om de hengsten die daar achter zitten.
Er zijn ook veel fokkers die bewust fokken met lijnenteelt. Je kan positieve eigenschappen er extra mee verankeren, maar je kunt natuurlijk ook minder positieve eigenschappen verankeren. In het kader van de bloedspreiding waar het in dit topic over gaat niet zo mijn ding en volgens mij ook niet nodig.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:51

Laatst bijgewerkt door Himyar op 22-01-19 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:54

Ik heb een tuiger gehad die ik ongereden/ongetrained gekocht heb. Deze had echt idioot veel spanning op de boegspieren als je rijpaarden gewend bent. Het eerste wat ik gedaan heb is lang en laag getrained voordat ik ging inrijden. De spanning op de boeg verdween en daarmee verdween ook een groot deel van de voorbeen expressie.
Dat gaf mij het gevoel dat de kont van de quarter de boeg van de tuiger is.

Waarom men uitgerekend met tuigers komt voor bloed spreiding ontgaat mij echter volledig (Renovo x Renovo x Renovo).
Er is Europees echt voldoende te halen, men heeft gewoon geen intresse ivm economisch belang. Als paarden geen geld zouden kosten dan zouden er veel meer experimenten rond lopen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:55

Albert schreef:
Zet Gal op Dylano en niemand banketstaaf nog over tuigpaard.

Zijn er filmpjes van een tuigpaard onder het zadel op subtop niveau?

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:57

Ik zou persoonlijk ook nooit een tuiger gebruiken, maar voor sommige merriestammen zou het best toegevoegde waarde kunnen hebben. Want dat volbloedverhaal zie ik zelf ook niet zitten.
Maar zoveel mensen en zoveel meningen.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:57

Rex_Rolfo schreef:
Albert schreef:
Zet Gal op Dylano en niemand banketstaaf nog over tuigpaard.

Zijn er filmpjes van een tuigpaard onder het zadel op subtop niveau?

Ja, zag laatst een manno die gp loopt.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:06

Sizzle schreef:
Ik heb een tuiger gehad die ik ongereden/ongetrained gekocht heb. Deze had echt idioot veel spanning op de boegspieren als je rijpaarden gewend bent. Het eerste wat ik gedaan heb is lang en laag getrained voordat ik ging inrijden. De spanning op de boeg verdween en daarmee verdween ook een groot deel van de voorbeen expressie.
Dat gaf mij het gevoel dat de kont van de quarter de boeg van de tuiger is.

Waarom men uitgerekend met tuigers komt voor bloed spreiding ontgaat mij echter volledig (Renovo x Renovo x Renovo).
Er is Europees echt voldoende te halen, men heeft gewoon geen intresse ivm economisch belang. Als paarden geen geld zouden kosten dan zouden er veel meer experimenten rond lopen.

2 inteeltpaarden maar wel van een andere lijn geven samen vaak een heel goed paard. Wie helpt me even met de term?