[NH] mn paardje kouwt en likt ontzettend veel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

[NH] mn paardje kouwt en likt ontzettend veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 21:37

ik heb sinds 4,5 week een nieuw paardje, het is een hele lieve quartermeriie,
in het begin was ze wat onrustig, maar nu is ze heel relaxed, het is een heel gevoelig paardje, en ze is absoluut geen dominante merrie

ik doe zelf NH op de manier van parelli en werk dus met de 7 games, pikt ze allemaal heel goed op, maar bij elke oefening begint ze te kouwen en te likken en is ze helemaal onderdanig,
terwijl ik niet eens dominant over haar ben, want dat is niet echt nodig,
ik ben gewoon een leider voor haar,

(werkt dus niet met de methode van monty, dat zou voor dit paard veel te zwaar zijn om een join-up te doen (niet dat ik die goed kan uitvoeren) en het is niet eens nodig omdat ze mijn leiderschap gewoon accepteerd,

maar weet iemand misschien waarom mn paardje zoveel kouwt,
ze kijkt me dan ook telkens aan met zo'n blik van doe ik het zo goed,

(heb dr trouwens ook aan de bachdruppels, voor degene die weet wat dat zijn, een paar drvan werken op haar onzekerheid)

komt het doordat ze onzeker is en dat ze heel graag goedgekeurd wil worden zeg maar?

ik weet het ook niet precies
(maar dacht ook stiekem dat het wel weer eens leuk was om een nieuw NH topic te starten, haha)

ze makt trouwens ook best veel slijm aan, maar ze stinkt niet uit haar mond...

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:09

kauwen is toch niet altijd een teken van onderdanigheid?

Pat zegt "when he's licking his lips, he's digesting a thought"
ik heb meer het idee dat ze kauwen als ze (eindelijk!) een vraag van jou goed begrepen hebben. zo van aahhhh, bedoel je dat!

Nog een quote van Pat: "allow your horse to digest your thoughts"

Dat ze erg veel kauwt komt misschien omdat je haar nu ineens veel nieuwe dingen leert? of dat ze meer tijd nodig heeft om het te verwerken?
Laat je haar wel altijd helemaal uitkauwen of begin je halverwege alweer met een nieuwe oefening?

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:12

BELONEN!!!!! Ik zou vooral heel voorzichtig zijn, ook met Parelli dat je niet veel te dominant doet tegenover je paard. Likken en kouwen zijn tekenen van onderwerping, zoals veulens dat ook doen in een groep paarden. Heel veel belonen, met woorden of aanraking, zal haar zelfvertrouwen op den duur wel doen toenemen. Bach kan daarbij ondersteunen, maar ook niet meer dan dat, jij zult dit paard aan zelfvertrouwen moeten helpen.
Ik weet niet waar je uithangt in Arnhem, ik woon binnenkort in Bennekom, dat is niet echt uit de buurt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:17

SuperRoos schreef:
terwijl ik niet eens dominant over haar ben, want dat is niet echt nodig,
ik ben gewoon een leider voor haar,


Vertel mij eens het verschil tussen dominant en leider zijn?
Het een impliceert namelijk automatisch het ander....

Je suis Charlie.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:24

Cassidy"]
[quote="SuperRoos schreef:
terwijl ik niet eens dominant over haar ben, want dat is niet echt nodig,
ik ben gewoon een leider voor haar,


Vertel mij eens het verschil tussen dominant en leider zijn?
Het een impliceert namelijk automatisch het ander....
[/quote]

Niet helemaal mee eens. Je kunt TE dominant zijn. Ik heb dat zelf een keer meegemaakt met een paardje van een kennis wat ik voor de gelegenheid wat beweging zou geven. dat paard vond mij veel te dominant en ze verstijfde helemaal. Ik kon niks met haar. Ik heb haar vijf minuten alleen geladen en ben vervolgens heel noncalant de bak in gegaan en heb wat met de lange zweep gespeeld en toen kon ik haar gewoon laten werken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:25

Een leider is automatisch dominant. Een leider is niet "gewoon een leider", of voor het paard een "vriend", waar je vrijblijvend mee omgaat. Een leider is altijd de baas.
Dat er in dominantie gradaties zijn is mij bekend. Maar als je jezelf als leider beschouwt, dan ben je automatisch dominant...

Je suis Charlie.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 09:37

ok, ik heb het er een beetje onduidelijk neer gezet,

ik bedoelde met dominant zijn een beetje de manier van monty roberts, en dan de join up, daarin ben je heel dominant, vooral als het paard ook dominant is,
maar het is emotioneel heel zwaar voor een paard dat helemaal niet de neiging heeft om het leiderschap over te nemen, om daarmee een join up te gaan doen,

ik bedoel met leider zijn, dat ik bepaal waar we heen gaan, en dat ik heel precies werk, als ik zeg 4 stappen achteruit en ze doet er 3 corrigeer ik haar zodat ze de 4e maakt,
zonder van mn plek af te komen, en degene die stil en die op die manier de ander laat bewegen staat altijd hoger,

sky is ook geen dominant paardje, er zijn nou eenmaal paarden die graag volgen, en je hebt paarden die graag de leider zijn.

ok,hoop dat dit nu een beetje duidelijk is (tuurlijk ben ik dominant als ik de leider ben, maar je kan heeeeeeeel dominant zijn, of een beetje dominat, ik ben dus een beetje dominant en dat is bij haar voldoende, als ik bij haar te dominant zou zijn zou ze ook verstijfd in de bak gaan staan)


over het kauwen(ik wist dat ik iets niet goed schreef, haha)
ik leer haar alles heel rustig aan, precies met de stappen van parelli zelf, en als ze ook maar iets laat zien dat het haar teveel wordt (letten op rimpels boven het oog, want dan begrijpen ze het niet) dan neem ik een stapje terug met haar,

ik laat dr altijd helemaal uitkauwen, en als ze weer 'normaal' is doe ik eerst even de friendly game,

dus kauwen kan ook een teken van denken zijn?

(zou wel kunnen kloppen, want in het boek van linda tellington jones over de persoonlijkheid van uw paard staat bij haar kenmerken dat het een intelligent paard is dat veel nadenkt)

(hoop dat ik niet te onduidelijk ben, haha)

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Suusje1986

Berichten: 1146
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:58

Het is een heel goed teken dat je paardje kauwt! *LOL* Kauwen is een teken van ontspanning, je paard is dan tevreden. Het is voor het paard een manier om met mensen te communiceren: kauwen betekent dat het paard zich prettig voelt. Je moet haar dan ook zeker belonen! Zij vertelt jou dat ze het leuk vindt, dan moet jij haar ook vertellen dat jij het ook leuk vindt.
(Kauwen heeft niets te maken met het denken en paarden gaan ook niet kauwen als ze iets moeilijk vinden, integendeel!)

Het slijm aanmaken is ook een goed teken, tenminste als ze dit tijdens het rijden doet. Ook dit is een teken van ontspanning. Als ik het zo lees is je paardje heel tevreden bij jou!

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:28

Nee, kauwen heeft niet altijd met ontspanning te maken.

Een veulen maakt kauwbewegingen naar een ander paard om zich onderdanig te tonen. Dit doen oudere paarden ook, met name wanneer ze tot onderdanigheid 'gedwongen' worden zoals bij een join-up.
En wanneer je grondwerk aan het doen bent zie je erg vaak dat paarden kauwen op een moment van rust. Het verschil hiertussen kun je duidelijk zien als je naar de rest van zijn lichaamshouding kijkt.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:01

Zoals jij het beschrijft Roos, lijkt het mij een vorm van de oefening "verteren", nadenken wat er nou gebeurd is, en proberen de link te leggen tussen bepaald gedrag en het wegvallen van de druk.

Mijn paarden doen dit altijd wanneer ze voor mijn gevoel een oefening "snappen", ik laat ze dan ook altijd eventjes met rust zodat ze het voor zichzelf "uit kunnen werken".

Extremely rare and Beyond Compare

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 11:46

ok, was gisteravond weer met haar aan het werk en ze deed het al niet meer zo overdreven, ze deed alle oefeningen echt perfect, en als ik haar zone 4 weg stuur komt ze nog wel kauwent op me af, hihi

op de wei kwam ze lekker naar me toe, dus het zit wel goed, haha

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:02

ik weet ook als ze kauwen dan zijn ze ontspannen

[size=9]'''Van het edele paard dat je wilt rijden, moet je de gedachten leren aanvoelen en vooral niets onlogisch van hem verlangen''.Wees rechtvaardig en je hebt zijn vertrouwen verdiend. Wees zachtaardig en je vindt een vriend.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:16

Gun haar een beetje meer tijd, je bent net pas met haar bezig.
Ik zeg altijd dat je een jaar de tijd moet nemen voordat je elkaar ook maar een beetje leert kennen...(en bij sommige paarden heb je er echt veel langer voor nodig....)

Je suis Charlie.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 10:55

heb je gelijk in hoor cassidy, ik geef haar ook wel veel tijd,
ik doe dus echt niet elke da grondwerk ofzo,
1 of 2 keer per week, ff de stof herhalen en iets nieuws proberen en verder lekker relaxen met dr, en veel masseren, vind ze heerlijk

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 3 bezoekers